momen-nasab-karshenas-majaziروح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگارسرویس اجتماعی تهران با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات این مزیت را دارد که فضای مجازی را به محیطی سالم تبدیل کند گفت: اینترنت پاک مانند هوای پاک دست‌نیافتنی است زیرا برخی به نام طیب از آن نام می‌برند در حالی که به نظر بنده طیب بودن فضای مجازی تقریباً ناممکن است ما عقیده داریم سالم باشد، اشکال ندارد اگر پاک نبود! درست است که شبکه ملی اطلاعات اینترنت را پاک نمی‌کند اما این مزیت را دارد که این محیط را سالم کند یعنی دسترسی به بدی‌ها تسهیل نشود.

مومن نسب افزود: با اینترنتی که در دست داریم فضا طوری شده است که راحت با گوشی موبایل در عرض کمتر از یک دقیقه! به بدترین فیلم‌های پورنو گرافی کانکت می‌شویم و لازم است که بگویم در مناظره ای که با آیت‌الله مکارم شیرازی داشتیم ایشان با دقت به حرف‌های بنده و طرف مقابلی که مخالف شبکه ملی ارتباطات بود گوش کرد و وقتی بحث به فیلم‌های پورنو گرافی رسید آقای مکارم بنده را دعوت به سکوت کردند زیرا عمق فاجعه را متوجه شدند.

وی ادامه داد: به هر فیلم مستهجنی بخواهیم در این اینترنت به‌راحتی دست پیدا می‌کنیم چراکه شبکه‌های مجازی به‌راحتی این فیلم‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و به تازگی به طرز فجیعی باب شده که خانم‌ها عکس محجبه و یا چادری خود را دراین شبکه‌ها می‌گذارند در حالی که هر مرد نامحرمی را جذب خود می‌کنند و این تفاوتی با این ندارد که عکس خود را به نامحرم بدهند تا همراه خود و یا در کیف خود داشته باشد.و جالب است این خانم به این موضوع واکنش نشان می‌دهد درحالی‌که تصویر او در اختیار تمام آقایان است حتی اگر عکس سه در چهار کامل باشد و محجبه هم باشد ازنظر شرع دارای اشکال است.

کارشناس فضای مجازی گفت: در شبکه‌های موبایلی مشخصات فردی را برای ازدواج ثبت کرده‌اند مثلاً نوشته مجرد، درگیر یک رابطه مانند نامزدی اما خواهان ازدواج با هم‌جنس! و یا نوشته دارای شریک زندگی خارج از ازدواج در رابطه ی آزاد (باچند شریک) و در کمال تأسف شاهدیم این اطلاعات در کشور خودمان به ثبت رسیده است و افراد در همین جامعه خواستار این ارتباطات سکسی و شنیع هستند!

وی تصریح کرد: با ایجاد اینترنت سالم باید به داد شبکه‌های اجتماعی برسیم و ببینیم کاربرانی که در این فضاها مشترک هستند به کجا می‌روند! در کشور جمهوری اسلامی  با عکس‌های فجیعی که در این فضا منتشر می‌کنند به ترویج فساد با ایجاد یک مرکز فساد آنلاین به صورت حساب شده پرداخته‌اند و با در اختیار قرار دادن شماره تلفن به صورت آزاد فعالیت می‌کنند و توسط مخابرات ما ساپورت هم می‌شوند! چرا؟ چون در آمد مخابرات از فروش اینترنت است.

مومن نسب عنوان کرد: زمانی بنده در اجرای احکام دادستانی بودم به موضوع جالبی برخوردم که برای من عجیب بود، ما دامنه هایی داریم به نام دات کام یعنی کمپانی و یا دات آی آر یعنی سایت‌های ایرانی و یا او آر جی اما بنده دامنه ای دیدم به نام دات ایکس ایکس ایکس که به معنی سایت‌های پورنو گرافی است یعنی این سایت دارای میلیاردها سایت پورنو گرافی است که هر کسی خواهان این فیلم‌ها است به راحتی به این سایت‌ها وصل می‌شود و عجیب است که میلیون‌ها سایت سکس و هم‌جنس گرایی در ایران باز است.

وی اظهار کرد: برای ما عجیب تر این بود که چطور مخابرات متوجه این موضوع نشده است زیرا دامنه‌ها باید در ایران تأیید شود تا به معرض عموم به نمایش دربیاید و بر اساس قانون این جرم مشهود است و دولت باید جلوی آن را بگیرد و به عبارتی اصلاً نباید وارد بشود که فیلتر کنند البته ما بنا را بر این گذاشتیم که متوجه نشدند، و یا اشتباه کردند. پس سریع به دنبال اقدامات قانونی افتادیم و از اجرای احکام مصوبه گرفتیم که این سایت هرچه سریع‌تر با قید فوریت بسته و مسدود شود و مسئله ای که دوباره اتفاق افتاد این سایت بعد از گذشت ده روز از تصویب فوریت‌ها بسته نشد در حالی که بیشتر از چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشید که این سایت را در لیست سیاه قرار دهند.

مومن نسب تاکید کرد: بعد از ده روز بنده به شرکت زیر ساخت مراجعه کردم که ببینم چرا این سایت مسدود نشد که جواب رییس این شرکت به من این بود که اگر این سایت بسته شود کلی فروش اینترنت در کشور پایین می اید و بیست درصد فروش ما کم می‌شود و اگر ببندم به ضرر شرکت است و ما شاهدیم که مخابرات ما از طریق همین اینترنت کثیف سالی چهار هزار میلیارد تومان در آمد دارد پس برای این درآمد هرکاری انجام می‌دهد که برای این درآمد هرکاری انجام می‌دهد.

اگر بر فرض ماهیانه هزینه اینترنت شما نه هزار تومان بشود سه هزار تومان به جیب مخابرات می‌رود

وی بیان کرد: یک بار معاونین وزارت ارتباطات از من دعوت کردند که در جلسه ای برای من توضیح بدهند در راستای مقاله ای که نوشته بودم تحت عنوان”۳G صحبت هسته ای رو حانی برای اوباما” برای آن‌ها خیلی گران تمام شده بود طی توضیحاتی که معاونین برای بنده داده بودند گفتند اگر بخواهد اتفاقی برای اینترنت بیفتد باید سپاه اقدام کند در صورتی که این حرف بیخودی است چون همه کاره دولت است و قانون و اجرا بر عهده دولت است.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به این که اگر هزینه اینترنت ماهیانه ۹ هزار تومان بشود ۳ هزار تومان به جیب مخابرات می رود گفت: درحالی‌که گیت وی کشور در دست مخابرات است که شرکتی دولتی است و وزارت اطلاعات و ارتباط هر دو دولتی و ربطی به سپاه ندارد و بحث دیگری که در رابطه با اینترنت می‌ماند این است که بابت هر رقمی که در کشور برای ارتباطات هزینه می‌شود یک سوم به وزارت ارتباطات می‌رسد که بر روی همین یک سوم هم نزدیک هفت درصد مالیات هم می‌بندند حال ببینیم مابقی چه می‌شود؟ خرج واسطه‌هایی می‌شود که اینترنت را داخل کشور می‌کنند.

مومن نسب اظهار کرد: ما شرکت‌هایی داریم که شرکت‌های واسطه نام دارند که این تعداد ده تا شرکت هستند و مربوط به افراد مسئول است زمانی که دادستانی مشغول بودم یکی از شرکت‌ها دزدی پهنای باند می‌کرد با حکم قاضی شرکت پلمب شد که بعدها کاشف به عمل آمدکه این شرکت متعلق به پسر قائم مقام وزارت ارتباطات آقای ریاضی است که هنوز هم بر سر کارمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: هرتخلفی که در اینترنت مشاهده می‌شود عموماً متعلق به افرادی است که مدیر هستند و مسئولیت کلیدی دارند و یا از وابستگان آنان هستند که عمدتاً در وزارت ارتباطات مشغول به کار هستند و سپاه را هم آلوده کردند در حالی که قبلاً نیز گفتم دولت باید مجری قانون باشد هر چند که تنها دولت سهامدار مخابرات نیست، اما وظیفه مقابله با فساد و زدو بندهای شرکت‌ها با دولت است.

مومن نسب عنوان کرد: در صحبتی که با معاون وزیر اطلاعات داشتم از ایشان پرسیدم که چرا جلوی این وضعیت نامناسب  و بی بند و باری در اینترنت گرفته نمی‌شود که جواب جالب او این بود که ما خود نیز یک کپی بر می‌داریم! در حالی که به نظر می آید معاون وزیر نمی داند که اصل اطلاعات را به بیگانه می‌دهیم و بعد دلخوش هستیم که کپی برداری می‌کنیم در حالی که اصلاً نباید اطلاعات را در اختیار آنان قرار دهیم.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: کجای این کار درست است که او ببرد من کپی می‌گیرم! از نظر امنیتی خنده دار و از نظر فرهنگی برای ما فاجعه است چون کل فرهنگ و هویت را با خود می‌برد اگر فرهنگ ما را بگیرند ما دیگر برای مقابله با تباهی چه داریم؟ آیا سلاح‌های مجهزی که آنان دارند ما داریم؟ فرهنگ ما تکیه گاه ما است.

وی افزود: رهبری بارها فرموده‌اند یک تکنو فن آوری وارد کشور می‌شود باید دید چه مقدار از این خوب و چه مقدار بد است و وظیفه این است که قسمت بد را کنار گذاشته و از قسمت خوب بهره ببریم و اگر این قسمت خوب این فن آوری را گرفتید، مانند زمین کشاورزی می‌ماند برای زمین خوب بذر مناسب می‌ریزید و مراحل کاشت و داشت و برداشت را انجام می‌دهید تا به محصول خوب برسید و به تعبیر رهبری در زمین خوب نیز علف هرز می‌روید که این علف‌ها باید باتدبیر ریشه کن شود که فرهنگ ما نیز این‌گونه است که این تدبیربرای از بین بردن علفهای هرز”پیوست فرهنگی” نام دارد که باید تبیین شود تا جلوی سوءاستفاده‌هایی که از این موضوع می‌شود گرفته شود.

مومن نسب ادامه داد: مطلبی که حائز اهمیت است گفته شود این است که ماده یک سیاست‌های کلی اصل قانون برنامه پنجم توسعه که با تأیید رهبری ابلاغ شده است هر طرح مهمی که در کشور اجرا می‌شود باید پیوست فرهنگی داشته باشد که این بسیار قابل تأمل است و لازم به ذکر است که وقتی رایتل مجوز گرفت پیوست فرهنگی داشت که این پیوست به این گونه بود که روی یک برگه ۴A بود پیوست فرهنگی و زیر آن مهر و امضا شده بود، یعنی هر چه می‌خواهید در ادامه آن بنویسید! این واقعاً دردناک است که قانون این گونه مسخره شود و با این حرکت از کنسرت مبتذل به نام پیوست فرهنگی سیم کارت هم حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: این امور به طور آزادانه اتفاق می افتد زیرا رسانه‌های ما بیدار نیستند و کارهای خلاف قانون به هر شکل در این کشور روی می‌دهد و این مسئله در دولت قبل بود که به قانون احترام می‌گذاشت اما در دولت کنونی که متأسفانه به ایرانسل و همراه اول مجوز ۳G دادند که همان برگه سفید و یا کلاً مجوز را هم نداشت.

مومن نسب بیان داشت: در این شبکه ملی اطلاعات نه تنها ۳G که ۴G و پیشرفته‌ترین فن آوری های دنیا هم باید بیاید یعنی پیشرفته‌ترین فن آوری های دنیا در این شبکه قرار دهد که ما از نظر تکنولوژی مانند آمریکا، کره، ژاپن و تمام کشورهای پیشرفته بشویم و دیگر زیر مجموعه نباشیم.

وی در ادامه افزود: در مناظره ای که با آقای عباسی کسی که مجوز ۳G  را صادر کرده داشتم سؤال کردم چند نفر در ایران اینترنت پرسرعت دارند گفت پنج میلیون نفر، که پنجاه میلون نفر مشترک ایرانسل هستند که اینترنت پر سرعت دارند که البته پرسرعت کذب است اگر همان دای لاو که می‌گفتند ۶۴ است را با همان سرعت واقعی ۶۴ داده بودند ما به ۱MG،۳G نیازی نداشتیم.

کارشناس فضای مجازی در پایان با اشاره به این که در مناظره ها و بحث هایی در مجامع مختلف من جمله مجلس داشتیم خاطرنشان کرد: در این چند سالی که از دستور تشکیل شبکه ملی ارتباطات گذشته در مناظره ها و مباحث در صحن مجلس از مضرات و فواید این شبکه بسیار گفته شده است و دیگر وقت آن رسیده تا این قانون در کشور اجرا شود.

انتهای پیام/ش