قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

ترس ازکنکور ارشد !!!

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۱۲ ق.ظ
من تازه خدا رو به معنای واقعی پیدا کردم. امسالم کنکور ارشد دارم. خیلی استرس دارم. چیکار باید بکنم تا از این استرس رها بشم؟ شما بگین. من مطمئنم می تونم ولی بعضی وقتا از استرس خوابم نمی بره. خواهش می کنم کمکم کنین.

من تازه خدا رو به معنای واقعی پیدا کردم. امسالم کنکور ارشد دارم. خیلی استرس دارم. چیکار باید بکنم تا از این استرس رها بشم؟ شما بگین. من مطمئنم می تونم ولی بعضی وقتا از استرس خوابم نمی بره. خواهش می کنم کمکم کنین.


مطمئنًا با فردی معتقد همراه فطرت پاک و طالب پاکی و نورانیت روبرو هستیم و این صفات خوب شما را می ستاییم.امیدواریم راهنمای خوبی برای تصمیم گیری در رابطه با مهمترین مسئله زندگی شما بوده و در این وضعیت کمک یار شما باشیم.
در پاسخ سوالتان باید بگوییم همانطور که خودتان میدانید فشار و استرس می تواند بر درس خواندن تأثیرات منفی داشته باشد و همچنین فشار تحصیل و درس هم بر فرد استرس و فشار وارد می نماید.البته عوامل زیادی باعث ایجاد این فشار می شوند که بعلت توضیح ندادن سوالتان در این زمینه دارای ابهام است.زیرا مشخص نیست علت و زمینه استرس شما چه عاملی می باشد.لذا این سوال را بطور کامل بررسی می نماییم.اگر به جواب خود نرسیدید در مکاتبه بعدی با بیان جزییات ما را در راهنمایی رساندن به خودتان یاری نمایید.
برای رهایی از استرس ناشی از این تفکر لازم است تا عواملی که بر این امر تاثیر می گذارند را شناسایی و درصدد رفع آنها حرکت نمود.در مورد استرس و فشار روانی در موضوع کنکور باید خدمت شما بیان نماییم این فشار می تواند بعلت 1- آشنا نبودن به روش برنامه ریزی 2- عدم اطلاع از روش مطالعه 3- فشار روانی اطرافیان 4- فقدان اعتماد بنفس ... بوجود بیایید.
لذا این موضوعات را در محورهای جداگانه بررسی می نماییم اما قبل از وارد شدن به این محورها لازم است به چند نکته اشاره نماییم
نکته 1- همیشه به این نکته توجه نمایید همین که شما قصد دارید در کنکور سراسری کارشناسی ارشد شرکت کنید یک تصمیم فی نفسه بسیار ارزشمندی است و حاکی از اینست که شما سعی دارید توانمندیهای خود را شکوفا کنید و مدارج بالاتری را از نظر علمی طی کنید تا انشاءالله فرد موثرتری در آینده باشید و در عین حال از موقعیت اجتماعی و علمی بالاتری برخوردار باشید. این تصمیم شما وقتی جامه عمل می پوشد که شما لوازم این تصمیم را بپذیرید و بصورت واقع بینانه و با برنامه ریزی صحیح اقدام کنید.
نکته2- همیشه روز خود را با نام و یاد خدا شروع کنید و آرزوى یک روز خوب را براى خود داشته باشید و به خود بگوئید حتماً امروز روز خوبى خواهد بود و ارتباط خودتان را با خداوند قوى کنید همیشه به خودتان بگوئید خداوند مرا دوست دارد و به طبع از کمک‏هاى او بهرمند خواهید شد. جهت آرامش قلب این آیه را دائم بخوانید «الا بذکر الله تطمئن قلوب ». یعنى همانا با یاد خدا دلها آرام مى‏گیرد.
نکته3- یکی از عواملی که باعث نگرانی و ترس در مورد کنکور می شود و نوع انسانها به ویژه جوانان با آن مواجه هستند فاصله ای است که بین آرزوهای آنها و میزان تلاش و توانمندیهای آنها وجود دارد.به عبارت دیگر صرف آرزو داشتن اما برنامه ای مشخص برای رسیدن به آن آرزو نداشتن و تلاش و جدیت لازم را انجام ندادن مشکلی را حل نمی کند بنابراین در گام اول باید محدوده آرزو را مشخص کرد و در گام دوم باید توانمندیهای خود را شناخت و در گام سوم باید به صورت جدی و با داشتن برنامه برای رسیدن به آرزوها و اهداف اقدام نمود.
نکته4- توجه کنید این است که سعادت خود را در زندگی فقط به قبول شدن یا نشدن در کنکور گره نزنید درست است که هر چه انسان تحصیلات بالاتری داشته باشد بهتر است ولی این مساوی با سعادت و خوشبختی نیست . بلکه خوشبختی در اعتقادات صحیح و پایبندی به ارزشها و عمل به دستورات الهی در جای جای زندگی است.و خلاصه این که سعادت انسان در گرو بندگی خدا و تقرب به اوست.
محور اول : نکاتی پیرامون موفقیت و برنامه ریزی
1- برای خود برنامه ای شبانه روزی تنظیم کنید و کارهایتان را - اعم از مطالعه، خواب، عبادت، تفریح، ورزش، تغذیه و... - در زمان معین و طبق برنامه انجام دهید.
2- برای تقویت انگیزه خود هدف نهایی و اهداف واسطه ای خود را از درس خواندن مشخص کنید زیرا اگر انسان هدف مشخصی داشته باشد همواره آن هدف برای او ایجاد انگیزه می کند انگیزه مانند یک موتور محرکه، انسان را به پیش می برد.
3- از پراکنده خوانی اجتناب کنید همان طور که گفته شد، مطالعات شما باید هدفمند و در زمان مناسب باشد.
4- بعد از غذا خوردن, بلافاصله مطالعه نکنید.
5- سعی کنید در کتابخانه و با نشستن صحیح پشت میز، مطالعه کنید.
6- بعد از 45 دقیقه مطالعه، یک ربع استراحت کنید و اگر برایتان امکان دارد, نوشیدنی یا میوه، یا حداقل چند دانه کشمش و یا بیسکویت بخورید. البته لازم نیست هر 45 دقیقه خوردن یا نوشیدن تکرار شود ولی استراحت لازم است هرگز چند ساعت به طور مستمر مطالعه نکنید.
7- در این زمان از مواد قندی و مغزی بیشتر استفاده کنید. مانند: خرما، کشمش، انجبر، عسل، مربا و... .
8- شب ها حدود 6 ساعت استراحت و خواب داشته باشید و در بین روز، بعد از صرف نهار، یک ساعت استراحت کنید.
9 - حتما هر روز حداقل نیم الی یک ساعت ورزش (مورد علاقه) انجام دهید.
10- سعی کنید با افراد جدی و پر کار ارتباط بیشتری برقرار کنید و در صورت امکان با یکدیگر درس بخوانید.
با توجه به آنچه گفته شد تلاش و توانمندی شما در موفقیت شما نقش مهمی دارد. و جهت پایداری در تلاش و جلوگیری از ناامیدی و دلسردی و رفع موانع ناخواسته و حافظه سپاری معلومات همیشه و در همه حال به یاد خدا باشید و از او کمک بخواهید. به طور حتم نظر لطف خداوند را نزد خود احساس خواهید کرد.
محور دوم:روش مطالعه جهت کنکور
1- دروس خود را به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم کرده و سعی کنید 40% از زمان را صرف مطالعه مطالب و 60% بقیه را صرف تست زدن گردد.
2- بهتر است خودتان با توجه به دانش و معلوماتی که دارید به برنامه ریزی زمانی در مورد مطالب هر سرفصل بپردازید.
3- عمده کار این است که شما با فن تست زدن و نوع تست آشنایی لازم را پیدا کنید لذا بعد از خواندن هر مطلب جدید تستهای مربوط به آن بخش را مطالعه کنید.
4- سعی نمایید بعد از اتمام هر 25% از مطالب، تستهای مربوط به آن قسمت را مطالعه کنید.
5- داوطلب کنکور می بایست در حد کافی با انواع تستهای سال قبل آشنایی لازم را داشته باشد لذا بهتر است تستهای سنوات قبل را تهیه نمایند؛ تا علاوه بر حل تست با نوع سوالات آزمون، آشنایی لازم را کسب نمایید.
6-روزانه حداقل 3 تایم متفاوت را از جهت زمانی به مطالعه اختصاص دهید. مثلا صبح بین 7.5-6، بعد از ظهر بین 3.5-2 و شب بین 9-7.5. البته این تنها یک مثال بوده و شما می توانید اوقات بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید.
7- شایسته است هر روز را فقط به مطالعه یک درس اختصاص ندهید؛ بلکه در هر تایم یک درس را بخوانید و به این صورت اگه روازنه 3 تایم را برای مطالعه انتخاب کردید، در مجموع 3 درس را مطالعه نمایید.
محور سوم:نکات کلی
1-سعی کنید کتابى را که مطالعه می کنید مختص به خود تان باشد تا به راحتى در آن علامتگذارى و نکته نویسى کنید؛ تا در مراجعه مجدد به کتاب بهره بیشتری ببرید.
2-از هر کتابى که می خوانید نکات مهم و کلیدى آن را به زبان و عبارات خودتان یادداشت برداری / خلاصه بردارى کنید تا بر کارآیى مطالعه شما افزوده گردد.
3-تا می توانید خود را نسبت به موضوع مورد مطالعه علاقمند سازید زیرا علاقه و انگیزه در مورد مطلبى که براى مطالعه انتخاب کردهاید به بهره ورى شما از آنچه می خوانید بسیار می افزاید.
4- گاه به خاطر هیجان و لذت مطالعه، پاداشی را مشروط به مطالعه حجم خاصى از کتاب برای خود مقرر سازید.
محورچهارم: برنامه ریزی و روش مطالعه در نزدیکی کنکور
الف) در ماه آخر قبل از کنکور خوب است کارهای زیر توصیه می شود:
1. مرور جامع همه دروس مهم است (تأکید می گردد همه دروس).
2. سراغ یادگیری مطالب جدید نروید، مطالب یاد گرفته شده را طوری تمرین کنید که کاربردی شده و تبدیل به مهارت شود.
3. کلاس های یادگیری تعطیل شوند (جلسات تست جزء این مورد نمی باشد).
4. ساعات درس خواندن را افزایش ندهید بلکه اگر ممکن بود حتی مقداری کم کنید.
5. فقط کتاب ها و جزواتی را که خوانده اید دوره کنید و از منبع جدید استفاده نکنید.
6. مرور نه خیلی ریز و وسواسی و نه خیلی سرسری باشد.
7. مرور خلاصه ها و نکات استخراج شده توسط شما مهم است.
8. مرور بخشهایی که زیر آن خط کشیده اید و یا به روش های مختلف دیگری برجسته کرده اید مهم است.
9. روزها را براساس دروس تقسیم کنید و در هر درس تست های آن را، به ویژه آنهایی که غلط زده بودید و یا نزده بودید مجدد بزنید.
10. سعی کنید به همراه یک یا جند نفر از دوستانتان مطالعه کنید و مطالب یاد گرفته شده قبلی را برای هم تکرار کنید تا بهتر در ذهنتان جای بگیرد.
ب) برنامه ریزی هفته آخر قبل از کنکور سراسری
1. به تمام سوالات یک سال آزمون سراسری در یک نوبت پاسخ دهید.
2. تست زدن را از صبح ساعت 8 مطابق زمان بندی کنکور انجام دهید و سپس غلط ها را مرور و بررسی کنید و بعد از ظهر زیاد به خود فشار نیاورید و برای روز بعد آماده باشید.
ج) برنامه ریزی روز آخر
1. روز آخر فقط استراحت و تفریح.
2. مواظب تغذیه تان باشید (حجم غذا کم و مقوی).
3. مراقب باشید حادثه ای برایتان پیش نیاید.
4. سعی کنید با افرادی که کنکور ندارند و با افراد خانواده باشید تا کمتر دچار اضطراب شوید.
5. حوزه امتحانی خود را شناسایی کنید.
6. صبح با صدای زنگ بیدار نشوید به افراد خانواده بسپارید که شما را بیدار کنند مطمئن باشید آنها به موقع شما را بیدار می کنند، با آرامش و بدون نگرانی از بیدار شدن بخوابید.
7. صبحانه حتماً مقداری مواد قندی مثل مربا، کره، عسل بخورید.
8. اگر شیر سیستم گوارش شما را برهم می زند نخورید.
9. زمان حرکت را طوری تنظیم کنید که ترافیک و تصادف احتمالی باعث تأخیر نشود.
10. چند عدد آب نبات شیرین برای ترمیم قند خون در جلسه امتحان همراه داشته باشید و استفاده کنید.
البته این را هم بدانید که قبول نشدن در کنکور پایان زندگی و آخر خط نیست. موفقیت در زندگی فقط در این نیست که به دانشگاه بروید و درس بخوانید. در خیلی جاهای دیگر هم می توانید بدرخشید و توانایی هایتان را اثبات کنید. اگر این مطلب را برای خودتان حل کنید، اضطراب تان به شدت کاهش می یابد و در نتیجه کنکورتان هم بسیار مؤثر خواهد بود. موفق باشید.
منابع جهت مطالعه بیشتر
1.هنر کتاب خواندن، آدریل جانسون.
2. 500 نکته درباره مطالعه، فیل ریس.
3.مطالعه روشمند، عین الله خادمى.
4.چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه‏مند کنم؟، مانفرد وسپل.
5.سلسله مقالات (دانش، مطالعه، کتاب)، حسین خنیفر.
نویسنده:حامد محقق زاده

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم