قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

تقویت حافظه !!!

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۱ ق.ظ
براساس رشته تحصیلی ام در یاد گیری توانایی بیشتری دارم اما بعد از اتمام دوره تحصیل به طور چشم گیری توانایی حفظ کردن را از دست داده ام و مطالب آموخته شده و حوادثی که در گذشته رخ داده است را فراموش کرده ام شما چه پیشنهادی دارید؟

خوشحالیم شما مخاطب ما هستید امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم.
جواب اجمالی:این مورد خیلی جای نگرانی نداره و ممکن است در این مدت درگیری ذهنی بیشتری داشته و تمرکز کمتری نسبت به بعضی مسایل داشته اید.یعنی گاهی بر اثر اتفاقات زیادی که در پیرامون ما وجود دارد و درگیری های زیاد ذهن برخی مطالب نسبتا کم اهمیت فراموش می شود زیرا موضوعات مهمتر ذهن را درگیر می نمایند.
جواب تفصیلی: همانطور که می دانید تمرکز یکی از حالت های ذهن است و ذهن ابزاری است در دست شما و میتوانید به هر نحو که بخواهید از آن استفاده کنید «اختیار ذهن در دست شما است» انسانی که کنترل ذهنش را بدست بگیرد میتواند در هر زمینهای به کامیابی برسد. ذهن متمرکز در هر فعالیتی که بکار گرفته شود خواهد درخشید، یک دانشجو یا دانش آموز با ذهن کنترل شده و متمرکز، دانشجو یا دانش آموز ممتازی خواهد بود. انسانی با ذهن کنترل شده و تمرکز خوب در هر کاری موفق و پیروز میشود. اگر چه حافظه خوب در زندگی روزمره یکی از عوامل قطعی موفقیت و پیشرفت میباشد، اما تمرکز و حافظه قوی برای اقشار خاص مثل دانشجویان و دانش آموزان، معلمین، محققین و اساتید و همه کسانی که در راه کسب علم و دانش گام بر میدارند اهمیت بسیار بیشتری پیدا میکند. تمرکز خوب برگ برنده دانشجویان و دانش آموزان در زمان تحصیل است، همچنان که یکی از ویژگی های مردان بزرگ در کنار اراده قوی و پشتکار، حافظه خوب و تمرکز بالای آنان میباشد.
روان شناسان معتقدند که حافظه سه مرحله دارد: 1- رمز گردانى، 2- اندوزش ، 3- بازیابى. منظور از رمز گردانى تبدیل اطلاعات فیزیکى به نوعى رمز قابل قبول براى حافظه است این مرحله همان سپردن اطلاعات به حافظه مى‏باشد اندوزش عبارت از نگهدارى و ذخیره اطلاعات رمز گردانى شده است و باز یابى فرایندى است که از طریق آن اطلاعات به هنگام نیاز از حافظه فرا خوانده مى‏شوند در نظریه‏هاى جدیدى که در رابطه با حافظه مطرح شده است اعتقاد بر این است که فراموشى ناشى از احتمال وقوع خطا در یک یا چند مرحله از این مراحل سه گانه مى‏باشد البته نباید نقش عوامل هیجانى که در ادامه می آید را در فراموشى نادیده گرفت به نظر مى‏رسد که علل فراموشى شما نیز مربوط به یکی از این موارد باشد از جمله عللی که می تواند تمرکز و حافظه را ضعیف وبعنوان موانع کنترل ذهن و تمرکز شوند عبارتند از:
۱) افکار منفی و بیهوده
۲) علایق شدید
۳) دلبستگی ها و تعلقات
۴) خشم
۵) کینه ها
۶) نگرانی ها
۷) حسادت
۸) خود خواهی
۹) عدم تعادل در زندگی
10) افراط در بحث های بیهوده
برای تقویت حافظه راه‏های زیر توصیه می‏شود:
1- از خوردن زیاد غذاهای آب‏دار و غذاهایی که رطوبت بدن را زیاد می‏کنند خودداری کنید.
2- استفاده بیش‏تر از مواد حاوى گلوکز (خرما، عسل و شیرینى‏جات طبیعى)، مواد داراى کلسیم و فسفر و ویتامین‏هاى D، C، B و A؛ مانند لبنیات، روغن ماهى، پرتقال، گوجه فرنگى، سبوس گندم، سبزیجات تازه، هویج و جگر، عسل ،کندر ،کرفس
3- از نگاه کردن و خواندن تابلو و اعلامیه‏ها و نوشته‏هایی که در کوچه و خیابان به چشم می‏خورند اجتناب ورزید (صفحه ذهن خود را با اموری که به آن نیاز ندارید پر نکند).
4- استراحتتان به اندازه کافی باشد و از فشار درسی و کاری خود بکاهید.
5- به اندازه کافی تفریح داشته باشید (مخصوصاً در فضای سبز).
6- اقدام به حفظ سوره‏های قرآن و اشعار نمایید.
7- در هر روز مقداری قرآن تلاوت کنید.
8- برای تمام کارهای خود برنامه منظم داشته باشید و هر کاری را تا حد امکان فقط در وقت مقرر انجام دهید.
9- از خیال‏پردازی‏های بی‏فایده بپرهیزید.
10- کاهش اشتغالات ذهنى.
11- سعی نمایید برای هر زمانی برنامه خاصی داشته باشید و از اینکه کارها را نیمه تمام رها نموده و کار دیگری را انجام دهید پرهیز نمایید.یعنی قبل از اتمام یک کار کار دیگری را آغاز ننمایید.
12- زعفران و سعد و عسل را با هم مخلوط و هر روز دو مثقال خوردن
در کتاب شریف مفاتیح‏الجنان در فصل اول از باب اول که درباره تعقیبات است این دعا را نقل نموده است و مى‏گوید: این دعا را پیغمبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) براى حافظه تعلیم نمود: «سبحان من لایعتدى علی اهل مملکته ، سبحان من لایأخذ اهل الارض بالوان العذاب، سبحان الرؤوف الرحیم، اللهم اجعل لى فى قلبى نورا و بصرا و فهما و علما انک على کل شى‏ء قدیر»
حامد محقق زاده

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم