قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی
دانشجوی رشته روانشناسی کودکان استثنایی هستم؛ چه توصیه هایی برای موفقیت من در این رشته دارید؟

خوشحالیم شما مخاطب ما هستید؛ امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم.
نکته ای که به آن اشاره نمودید کاملا زیبا و پسندیده است و اگر همه افراد جامعه و دانشجویان عزیز درس را برای موفقیت می خواندند نه برای مدرک، شاید امروز شاهد این وضعیت نبودیم و مدرک گرایی در ذهن و روح یک جوان رسوخ نکرده بود.


از نظر اسلام، علم و دانشی مفید است که موجب رشد و کمال انسانی شود و هدف از آن، خودسازی و خدمت به جامعه باشد. اگر هدف از یاد گرفتن آن، رسیدن به مال، ریاست دنیا و فخرفروشی باشد و باعث تکبر و غرور انسان گردد و خود را تافته‏ای جدا بافته بداند، نه تنها فضیلت شمرده نمی‏شود، بلکه مذموم و به تعبیر اهل معرفت، حجاب رسیدن به کمال انسانی و دام شیطان است. در تاریخ بشری، کم نیستند دانشمندانی که علم آن‏ها باعث هلاکت دین و دنیای خود و پیروانشان شده است. در نگاه کلی قرآن، هر علمی که انسان را به دنیاپرستی سوق دهد و به چنگال مادیات بسپرد و فهم و شعور او را به طرف خواب و عیش و نوش بکشاند و هدف نهایی او را تنها وصول به مادیات قرار دهد، چیزی جز ضلالت و گمراهی نیست. اگر کسی برای رضای خدا و خدمت به جامعه درس بخواند، خداوند خواسته‏های دنیوی و رضایت و احترام مردم را هم خواهد داد. چیزی که شما باید روی آن دقیق باشید انگیزه و نیتتان است که باید آن را خدایی کنید. مثلاً با خودتان عهد ببندید که این رشته را می آموزم تا بتوانم در آینده به جامعه اسلامی و مردم (که بندگان خدا هستند) خدمت کنم. در واقع انسان با نیت خدایی همه امور را می تواند به عبادت تبدیل کند، حتی راه رفتن و آب خوردن را. پس دائماً بکوشید نیتتان سالم باشد. ضمن این که پایبندی به دستورات دینی (انجام واجبات و ترک کارهای حرام) قطعاً رضایت الهی را به دنبال خواهد داشت.
پرسشگر گرامی با توجه به استثنایی بودن رشته شما نسبت به رشته و گرایش های دیگر روانشناسی و داشتن مخاطب خاص در این مورد لازم است به چند نکته مهم توجه نمایید :
1- با توجه به اینکه بطور متوسط 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشند، شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است . لذا هدف این رشته تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکان استثنایی را عهده دار گردند.
2- شما و دیگر دانشجویان این رشته باید به مبارزه با بسیاری از باورهای نادرست در مورد این گروه از افراد جامعه بروید. اولین اقدام برای مبارزه با باورهای غلط انجام دادن کارهای فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی مردم است. ننگ دانستن بیماری روانی و نارسایی ذهنی و ... بد ترین تصوری است که باید با آن مقابله کرد.
3- همیشه این احساس را داشته باشید که هیچ گاه از توفیق و عنایت خدمت به کودکان استثنایی خسته نشوید و این مساله را یک موهبت الهی تلقی کنید.
4- مطمئنا اکنون در میان معلولان ما نخبگانی وجود دارند که حتی فراتر از انسان‌های معمولی به دیگران خدمات ارایه می‌دهند. لذا نباید با دید سطحی و پایین تر از افراد عادی به این عزیزان نگاه شود.
5- سعی نمایید در این راه با تلاش و علاقه در جهت آموزش آنها اقدام نمایید و روشهای دیگری را ابداع نمایید.
6- دانشجوی رشته کودکان استثنایی لازم است به این نکته مهم توجه نماید که این رشته را نباید برای کسب درآمد و شغل انتخاب نماید زیرا به گفته امام خمینی(ره) خدمت به معلولین خدمت به نبی اکرم(ص) است.لذا حال که در این رشته قدم نهاده اید با خداوند معامله کنید.
دانشجوی گرامی همانطور که می دانید در فرهنگ اسلامی، فراوان بر احترام به روشندلان، ناشنوایان و معلولین حرکتی و ذهنی تأکید شده است. قرآن و نهج البلاغه دو متن اصلی در این فرهنگ، در موارد مختلف بر اهتمام در امور معلولین تأکید کرده اند. علاوه بر متون اصلی دین، سیره عملی بزرگان و رهبران اسلام هم گویای اهتمام بر توجه به معلولین است. برعکس در مکاتب مادی گرا و سودطلب، معلولین را مخل توسعه و پیشرفت می دانند و معتقدند این قشر هزینه های فراوان روی دست دیگران می گذارند و بیشتر مصرف کننده هستند تا مولد؛ اما در اسلام به دلیل این که شأن و کرامت خاصی برای انسان قائل است، این طبقه را هم انسان هایی شریف و دارای حقوق ویژه می شمارد. حضرت علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر به مالک به عنوان والی مصر توصیه می کند که بخشی از بیت المال را برای حلّ مشکلات اینان اختصاص ده، همچنین می فرمایند: خداوند حقی برای این طبقه معین کرده و مدیریت جامعه باید پاسدار این حق باشد. مبادا سرمستی حکومت تو را از رسیدگی به آنان باز دارد.

توجه :

تمرکز ما در اینجا به دلیل اهمیت و حساسیت بیشتر، بر روی کودکان عقب مانده ذهنی و دارای نقایص جسمانی بود؛ چون همانطور که می دانید روانشناسی کودکان استثنایی شاخه‌ای از دانش روانشناسی است که به بررسی و تبیین کلیه مسایل مربوط به کودکان استثنایی از گستره کودکان تیزهوش تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانی‌های تکلمی، و کودکان دارای ناتوانی‌های حرکتی و ذهنی، و تمامی امور و تعاریف مربوط به پیشگیری و شناخت و آموزش این کودکان می‌پردازد.
موفق باشید. منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.
نویسنده : حامد محقق زاده

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم