قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

جذاب ارائه کردن کنفرانس !!!

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۴ ق.ظ
من کنفرانسی درباره جنگ دارم؛ کسی به این موضوع گوش نمیکنه؛ چیکار کنم برای جذاب ارائه کردن کنفرانس و جلب توجه دانشجویان؟

خوشحالیم از اینکه مخاطبمان فردی علاقه مند به بیشتر دانستن و درست عمل کردن است؛ از حسن اعتماد شما به این مرکز به خود می بالیم و امیدواریم راهنمای خوبی برای شما باشیم.
*** قبل از پرداختن به پاسخ سوالتان، توجه به مطلب زیر مفید خواهد بود :


ابتدا از شما می خواهیم جمله ای را که در نوشته تان ذکر کردید، به کل از ذهنتان خارج کنید. «کسی به موضوع جنگ (که احتمالاً منظورتان جنگ تحمیلی است) گوش نمی کنه»؛ زیرا این تفکر (به زعم ما اشتباه) بر روی شما تأثیر منفی می گذارد و باعث می شود نتوانید به خوبی کنفرانس تان را ارائه دهید. چرا می گویید کسی به این موضوع گوش نمی کند و اهمیتی نمی دهد؟ نباید اینگونه درباره تفکرات و اعتقادات هم کلاسی هایتان پیش داوری کنید. اگر موضوعی خوب پرداخته شود و خوب بیان شود، نظرها را به سمت خود جلب خواهد کرد.
بر عکس نظر شما، ما می گوییم جنگ، مقوله ای بسیار پر کشش و جذاب است که همواره در طول تاریخ، نگاه ها را در شکل های مختلف علمی و هنری به خود جلب کرده و می کند. کتاب های مختلفی که در این باره نوشته می شود، فیلم هایی که ساخته می شود و ... همه حاکی از این است که جنگ موضوعی است که بسیار به آن پرداخته شده و همچنان می شود و مخاطبان فراوانی دارد. به کشور خودمان نگاه کنید،کتبی که درباره جنگ تحمیلی نوشته می شوند چقدر پرفروش و پرتیراژ هستند. نمونه بارز آن کتاب «دا» است که اینک (تابستان 1392) به چاپ صد و چهل و نُه رسیده است؛ کتب «نور الدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «بابا نظر»، «فرمانده من»، «ارمیا»، «خاک های نرم کوشک»، «کوچه نقاش ها»، «در کمین گل سرخ» و... تنها بخش کوچکی از این کتب جنگی هستند که بسیار هم پُرتیراژ و پُرفروش هستند و مخاطبان آن هم اکثراً نسل جوان می باشند؛ یا فیلم هایی که در این باره ساخته می شود، اگر دارای فیلمنامه ای قوی باشند و خوب ساخته و پرداخته و کارگردانی شوند، جزو پر مخاطب ترین فیلم ها می باشند ( آژانس شیشه ای و ...). در سایر نقاط دنیا هم همین است؛ کتب مختلفی که نوشته می شود، فیلم هایی که ساخته می شود و ... ؛ برای نمونه نگاه کنید به اَبَر کارگردان های هالیوود، که اکثرشان در باره مقوله جنگ فیلم ساخته اند و مورد توجه مخاطبان و منتقدان هم قرار گرفته است. به عنوان مثال : «استنلی کوبریک» کارگردان-مولف بزرگ و مشهور سینمای هالیوود، دو فیلم مربوط به جنگ ساخته است «راه های افتخار؛ Paths of Glory» و «غلاف تمام فلزی؛ Full Metal Jacket»؛ «استیون اسپیلبرگ» کارگردان مطرح هالیوودی، فیلم معروف «نجات سرباز رایان؛ Saving Private Ryan» را ساخته؛ «فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان شناخته شده هالیوود، فیلم «اینک آخرالزمان؛ Apocalypse Now» را کارگردانی کرده است و ... ؛ گفتنی است ما در اینجا به تحلیل محتوای این فیلم ها و تایید یا رد آن ها، و یا تحلیل شخصیت کارگردان ها و نیت و منظورشان از فیلم کاری نداریم؛ تنها برای اینکه اهمیت موضوع جنگ و پر کشش و پر مخاطب بودن آن را به شما نشان دهیم این مطالب را خدمتتان بیان کردیم.

*** اما برای جذاب بودن کنفرانس تان بهتر است موارد زیر را رعایت کنید :

1. اولین نکته این است : به موضوعی که می خواهید ارائه کنید باید تسلط کافی و همه جانبه داشته باشید. اگر کسی تسلط بر روی مطالب موضوعی که می خواهد ارائه کند نداشته باشد، پر واضح است که توجه مخاطبان خود را از دست خواهد داد. همچنین تسلط بر موضوع ، شما را در جواب دادن به پرسش های احتمالی مخاطبین تان، یاری خواهد کرد.
2. بیان خوب، رسا و متناسب با فهم مخاطب، عامل دیگری است که می تواند کنفرانس را برای مخاطبان جذاب کند و آنان را تا پایان جلسه مشتاق و همراه نگه دارد.
3. محتوایتان را طوری ارائه کنید که مخاطبین تان علاقه مند به شنیدن ادامه موضوع شوند. مثلا با طرح یک پرسش چالش برانگیز در مورد جنگ، کنفرانس تان را شروع کنید؛ یا با یک خاطره جالب جنگی و ... ؛ این دیگر هنر خود شماست که باید با توجه به محتوایی که دارید به آن برسید. در کلاس هایی که برای تربیت روزنامه نگاران و خبرنگاران تشکیل می گردد این نکته گوشزد می شود که برای جذب مخاطب باید از چارچوب های معمولی خارج شوید؛ مثلاً اگر در روزنامه تیتر بزنید «سگی پای مردی را گاز گرفت» کسی به این خبر توجهی نمی کند، چون موردی عادی است و کار سگ گاز گرفتن است ولی اگر تیتر بزنید «مردی پای سگی را گاز گرفت» مخاطب جذب آن می شود، چون موردی عجیب و غیر عادی و جذاب است. پس به این نکته مهم توجه داشته باشید.
4. استفاده از وسایل کمک آموزشی (دیداری و شنیداری) به شما در جذاب ارائه کردن موضوع کمک خواهد کرد تا مطالب را به گونه ای به مخاطبان خود منتقل نمایید که هم برایشان جذاب باشد و هم آن را با سهولت بیشتری درک کنند. انواع متعددی از وسایل کمک آموزشی وجود دارد؛ مانند دستگاه ویدئو پروژکتور، تلویزیون و پخش فیلم، تخته سیاه، وایت برد، نمودار، کامپیوتر، ضبط صوت، بروشور، چارت، اسلاید و ... . هدف از به کارگیری این وسایل، تقویت عناصر شفاهی کنفرانس تان است و از این رو، تنها زمانی باید از آنها استفاده کرد که در خدمت کنفرانس تان باشد. این وسایل باید کاملاً با محتوای موضوع تان هماهنگ و متناسب باشند و در مواقع لزوم نکات مهم را برجسته کرده، توضیح دهند. قبل از ارائه کنفرانس خود درباره اهدافتان از به کارگیری یک وسیله کمک آموزشی خاص و نیز روش های دیگر ارائه همان اطلاعات بیندیشید. چه بسا ممکن است اهداف خود را با استفاده از وسیله دیگری بهتر تأمین کنید. بکوشید مطالب خود را، تا آنجا که امکان دارد، ساده و روشن بیان نمایید. ارائه اطلاعات بسیار زیاد با استفاده از یک وسیله دیداری یا شنیداری سبب می شود که شنوندگان شما نتوانند همه مطالب را متوجه بشوند. سعی کنید وسائل مورد استفاده شما تا حد امکان سخنانتان را جذاب تر و دلپذیرتر نماید. یک پیشنهاد در این زمینه : خلاصه ای از آنچه که می خواهید ارائه کنید را به صورت بروشور در آورید و در اختیار مخاطبین قرار دهید.
5. سعی کنید هنگام کنفرانس، مخاطبین خود را نیز فعال نگه دارید و آنها را در بحث شرکت دهید. این کار باعث می شود با علاقه، کنفرانس شما را دنبال کنند. زیرا خود را درگیر بحث می بینند. استفاده از روش پرسش و پاسخ در اینجا مفید خواهد بود.
6. ارتباط چشمی با مخاطبین تان را هم فراموش نکنید.

*** نکته پایانی :
وظیفه شما این است که در حد توانایی و بضاعت تان، کنفرانس خود را ارائه دهید. اگر مورد توجه دیگران هم قرار نگرفت، نباید خود را ناراحت کنید، چون تکلیف خود را بدون کم کاری و به نحو احسن انجام داده اید؛ در ضمن قرار هم نیست، همه افراد از صحبت های ما خوششان بیاید و آن را تایید کنند؛ انسان ها با یکدیگر متفاوتند و علایقشان هم با هم تفاوت دارد. هیچ گاه نمی شود نظر همه را تامین کرد. پس نگران این موضوع نباشید. اگر هم احیانا نتوانستید کنفرانس تان را خوب ارائه کنید (که ان شاء الله می توانید)، نباید ناامید شوید و تلاش هایتان را در کنفرانس های بعدی ادامه دهید تا به وضعیت مطلوب برسید. ما نیز کنارتان خواهیم بود.

موفق باشید. باز هم با ما سخن بگویید.

نویسنده : علی حسینعلی پور

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم