قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

نهایت تلاشمو انجام میدم اما...

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۰۰ ق.ظ
من به مدت 4ساله که نهایت تلاشمو برای قبولی ارشد انجام میدم یعنی کم نمیذارم تنها مشکلم اینه که خدا نمیخواد من بدبخت چیکار کنم چی میشه خدا دعای ماها را هم قبول کنه چرا خدا گاهی اوقات از رو دنده لج با ادم رفتار میکنه؟


یکی از عرصه های پیشرفت انسان، تحصیل و افزایش معلومات می باشد که می تواند زمینه برای موفقیت های اجتماعی را برای فرد به ارمغان آورد. البته موفقیت در تحصیل با مشکلات زیادی روبروست که موفقیت را شیرین تر می کند و در آینده خاطره خوبی از آن در ذهن برجای می گذارد.
تلاش های انسان در دنیا و آخرت بی پاسخ نخواهد ماند. گاهی نیز اتفاق می افتد که اجر زحمات و تلاشها در این دنیا به این زودی ها به دست فرد نمی رسد و لازمه صبر و بردباری می باشد. صبر است که ضامن پیروزی و کامیابی در زندگانی است. زندگی ما انسانها یکنواخت نیست بلکه فراز و نشیب ، تلخی و شیرینی و بالاخره ، شکست ها و پیروزیهایی دارد. اگر ما شکست خوردیم نباید مأیوس شویم بلکه باید آنرا سکوی پرش برای پیروزیهای بعدی قرار دهیم. زمانی که ادیسون قصد داشت لامپ را اختراع کند 1000 مرتبه آن را آزمایش کرد و 999 مرتبه شکست خورد و در مرتبه هزارم موفق شد این اختراع را با موفقیت به مردم جهان اهدا کند، از او سوال کردند، آیا تو خسته نشدی که 999 بار کارت بی نتیجه بود؟ او پاسخ داد خیر اینگونه نیست من 999 راه را یاد گرفتم که با آن لامپ ساخته نمی شود، پس من خیلی چیزها یاد گرفته ام و کارم بیهوده نبوده است. بله او راست می گفت درست است که زحمت زیادی کشید و شکست های زیادی داشت ولی در نهایت با صبر، کاری را انجام داد که هیچ کس نمی توانست انجام دهد.
حتی اگر پاسخ زحمات در این دنیا دریافت نشود در سرای دیگر به نحو کاملتری دریافت خواهد شد. در دین ما آمده است که بنده ای که در دنیا دعا می کند و دعایش مستجاب نمی شود، زمانی که با مرگ به سرای جاوید منتقل می شود از سوی خداوند مخاطب قرار می گیرد که بنده ام تو در دنیا از من طلب کردی ولی بنا به مصالحی که به نفع و سود خودت و دینت بود پاسخی نگرفتی الان به تو آنقدر خواهم بخشید تا خودت راضی گردی و تا جایی عطا می کند که بنده خود اعلام می کند که خدایا کافیست دیگر نمی خواهم، آنجاست که بنده آرزو می کند ای کاش در دنیا هیچ یک از دعاهایم مستجاب نمی شد. بلی ما باید توجه کنیم که در دنیا بنابر مصالح و مفاسد و قوانین حاکم بر آن همیشه به آنچه از خدا می خواهیم نمی رسیم.
نکته دوم این است که خداوند هر که را که در دنیا سعی و تلاش کند پاسخ می دهد و به موفقیت می رساند و فرقی نمی کند که کسی که تلاش می کند مومن باشد یا کافر. فرقی که بین تلاش مومن و کافر وجود دارد این است که برای مومن به ازای تلاشش، مزد در این دنیا و معادل آن یا بیشتر در آن دنیا اجر اندوخته می شود. پس باید توجه کرد که هر کسی در این دنیا بیشتر تلاش کند نتیجه سعی اش را که موفقیت است، خواهد دید. خیلی از موارد اتفاق می افتد که تلاش ما به اندازه ای که باید باشد نیست و شاید دیگران تلاش بیشتری داشته اند و مسلما موفقیت از آن آنها می شود یا روشی که ما در زندگی داریم، روش مناسبی برای نیل به هدفمان نیست، پس باید روش را با هدف مطابق سازیم.
شرکت در کنکور در واقع وارد شدن در یک میدان رقابت و مسابقه علمی است هر کس تلاش بیشتری کرده باشد و از توانمندی بیشتری برخوردار باشد طبعا شانس موفقیت او بیشتر خواهد بود و از طرفی محدودیت در پذیرش قبول شدگان باعث می شود که عده ای پذیرفته نشوند، بنابراین وقتی کسی وارد یک مسابقه می شود باید بداند که رقبای زیادی دارد و آنها نیز برای اینکه موفقیّت تلاش کرده اند. آنها نیز قطعا بخدا توکل کرده اند و از خدا خواسته اند که قبول شوند بنابراین همان خدایی که شما به او توکل کرده اید خدای دیگران نیز هست و به دیگران نیز توجه دارد.
درست است که شما تلاش کرده اید تا قبول شوید ولی هزاران نفر دانشجوی دیگر نیز تلاش کردند و آنها نیز انتظار قبولی داشتند و چه بسا تلاش آنها بیشتر از شما بوده است.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که سعادت خود را در زندگی فقط به قبول شدن یا نشدن در کنکور گره نزنید درست است که هر چه انسان تحصیلات بالاتری داشته باشد بهتر است ولی این مساوی با سعادت و خوشبختی نیست . بلکه خوشبختی در اعتقادات صحیح، پایبندی به ارزشها و عمل به دستورات الهی در جای جای زندگی وجود دارد. موفقیت در عبادت و بندگی، ازدواج موفق و سعادت و خوشبختی، هنر، ورزش، و ... نیز می توانند نشانه پیشرفت در زندگی باشند و فرد با آنها می تواند زندگی سرشار از آرامش و خوشبختی داشته باشد.
گاهی مصلحت و حکمت الهی که انسان از آن خبر ندارد، اقتضا دارد که اتفاقی در زندگی بیفتد و برنامه های زندگی طوری پیش برود که خلاف انتظار ماست و شاید خوشایند ما نیست و با توجه به آیه قران که می فرماید: و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم .و الله یعلم و انتم لا تعلمون ( بقره ٢١٦) گاهی از یک چیز کراهت دارید در صورتی که به سود شماست و گاهی یک چیز را دوست دارید ولی به زیان شماست چه بسا مصلحت در این باشد که موفقیت ما دیر تر از آنچه ما می خواهیم صورت پذیرد و اساسا صبر ماست که عیار ایمان ما را روشن می سازد. خداوند بنده مومن را با مصیبت و سختی آزمایش می کند و شعر معروف هر که در این درگه مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند اشاره به همین نکته دارد. خواهر گرامی شاید این مشکلی که با آن مواجه هستید آزمایش الهی باشد که خداوند می خواهد صبر شما را بسنجد.
نکته مهم اینست که شما قصد دارید در کنکور شرکت کنید، این تصمیم فی نفسه بسیار ارزشمند است و حاکی از اینست که شما سعی دارید توانمندیهای خود را شکوفا کنید و مدارج بالاتری را از نظر علمی طی کنید تا انشاءالله فرد مؤثرتری در آینده باشید و در عین حال از موقعیت اجتماعی و علمی بالاتری برخوردار باشید. این تصمیم شما وقتی جامه عمل می پوشد که شما لوازم این تصمیم را بپذیرید و به صورت واقع بینانه و با برنامه ریزی صحیح اقدام کنید.
در اینجا سعی می کنیم با بیان نکاتی در مورد آزمون ارشد به شما در این مسیر کمک نماییم. لذا سعی کنید با جدیت هر چه تمام تر راهکارهایی که برای دستیابی به این هدف مفید است را عملی سازید. نکات کلی در این مورد را در قالب چند محور خدمتتان بیان می داریم.
محور اول:
1- برای خود برنامه ای شبانه روزی تنظیم کنید و کارهایتان را - اعم از مطالعه، خواب، عبادت، تفریح، ورزش، تغذیه و... - در زمان معین و طبق برنامه انجام دهید.
2- برای تقویت انگیزه خود هدف نهایی و اهداف واسطه ای خود را از درس خواندن مشخص کنید زیرا اگر انسان هدف مشخصی داشته باشد همواره آن هدف برای او ایجاد انگیزه می کند انگیزه مانند یک موتور محرکه، انسان را به پیش می برد.
3- از پراکنده خوانی اجتناب کنید ، مطالعات شما باید هدفمند و در زمان مناسب باشد.
4- بعد از غذا خوردن , بلافاصله مطالعه نکنید.
5- سعی کنید در کتابخانه و با نشستن صحیح پشت میز، مطالعه کنید.
6- بعد از 45 دقیقه مطالعه، یک ربع استراحت کنید و اگر برایتان امکان دارد, نوشیدنی یا میوه، یا حداقل چند دانه کشمش و یا بیسکویت بخورید. البته لازم نیست هر 45 دقیقه خوردن یا نوشیدن تکرار شود ولی استراحت لازم است هرگز چند ساعت به طور مستمر مطالعه نکنید.
7- هنگام مطالعه زیاد، از مواد قندی و مغزی مانند خرما، کشمش، انجیر، عسل، مربا و... بیشتر استفاده کنید.
8- شب ها حدود 7 ساعت استراحت و خواب داشته باشید و در بین روز، بعد از صرف نهار، نیم تا یک ساعت استراحت کنید.
9 - حتما هر روز حداقل نیم الی یک ساعت ورزش (مورد علاقه) انجام دهید.
10- سعی کنید با افراد جدی و پر کار ارتباط بیشتری برقرار کنید و در صورت امکان با یکدیگر درس بخوانید.
محور دوم:
1- دروس خود را به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم کرده و سعی کنید 40% از زمان را صرف مطالعه مطالب و 60% بقیه را صرف تست زدن گردد.
2- بهتر است خودتان با توجه به دانش و معلوماتی که دارید به برنامه ریزی زمانی در مورد مطالب هر سرفصل بپردازید.
3- عمده کار این است که شما با فن تست زدن و نوع تست آشنایی لازم را پیدا کنید لذا بعد از خواندن هر مطلب جدید تستهای مربوط به آن بخش را مطالعه کنید.
4- سعی نمایید بعد از اتمام هر 25% از مطالب، تستهای مربوط به آن قسمت را مطالعه کنید.
5- داوطلب کارشناسی ارشد می بایست در حد کافی با انواع تستهای سال قبل آشنایی لازم را داشته باشد لذا بهتر است تستهای کارشناسی ارشد سنوات قبل را تهیه نمایند؛ تا علاوه بر حل تست با نوع سوالات آزمون، آشنایی لازم را کسب نمایید.
6- شایسته است هر روز را فقط به مطالعه یک درس اختصاص ندهید؛ بلکه در هر تایم یک درس را بخوانید و به این صورت اگه روازنه 3 تایم را برای مطالعه انتخاب کردید، در مجموع 3 درس را مطالعه نمایید.
محور سوم:

1- سعی کنید کتابى را که مطالعه می کنید مختص به خودتان باشد تا به راحتى در آن علامتگذارى و نکته نویسى کنید؛ تا در مراجعه مجدد به کتاب بهره بیشتری ببرید
2- از هر کتابى که می خوانید نکات مهم و کلیدى آن را به زبان و عبارات خودتان یادداشت برداری / خلاصه بردارى کنید تا بر کارآیى مطالعه شما افزوده گردد.
3- تا می توانید خود را نسبت به موضوع مورد مطالعه علاقمند سازید زیرا علاقه و انگیزه در مورد مطلبى که براى مطالعه انتخاب کردهاید به بهره ورى شما از آنچه می خوانید بسیار می افزاید.
4- گاه به خاطر هیجان و لذت مطالعه، پاداشی را مشروط به مطالعه حجم خاصى از کتاب برای خود مقرر سازید.
محور چهارم:سبک مطالعاتی
یکی از کارآمدترین سیستم‌ها ی مطالعاتی روش PQRST ( که مخفف چند کلمه در زبان لاتین می باشد که عبارتند از: Preview مرور اجمالی، Question سوال، Read خواندن، Self-recitation تلقین و تکرار Test آزمون است) می باشد.
مرحله P (مرور اجمالی):
در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می‌‌توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس های آن انجام داد.
مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می‌‌توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه ناخواه به ذهنتان خطور می‌‌کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل‌ها و نحوه سازماندهی آنهاست.
مرحله Q (پرسش کردن):
عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش هایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می‌‌یابید. باید از خود بپرسید: مطالب عمده ای که مولف می‌‌خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟
مرحله R (خواندن):
در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش هایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می‌‌دانید ارتباط دهید. پس می‌‌توان واژه‌ها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می‌‌بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژه‌ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخوانده اید یادداشت برندارید این کار کمک می‌‌کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.
مرحله S (تلقین و تکرار):
پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می‌‌توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آورده اید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می‌‌شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپرده اید. این کار به شما کمک می‌‌کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می‌‌توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.
مرحله T (آزمون):
پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشت های خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می‌‌آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصل‌ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.
پژوهشهای انجام شده نشان می‌‌دهد که روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید.
بر اساس پژوهشهای انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می‌‌کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می‌‌شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی کنید خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.
محور پنجم: به نکات زیر در مورد شیوه مطالعه دقت کنید:
1. از مطالعه شتاب زده و تند جدا پرهیز کنید.
2. کتاب یا بخش مورد نظر از کتاب را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید و هر قسمتی را مطالعه کرده و بفهمید و بعد به سراغ قسمت بعدی بروید.
3. فضا و مکان مطالعه را برای خود مکانی جذاب و نشاط آفرین بسازید حتی با تغییر دکور و بکارگیری وسائل نشاط آور.
4. نور کافی , حرارت متناسب , وضعیت نشستن و... مناسب برای درس بکارگیری ابزار کمک آموزشی خوب در مطالعه بسیار مؤثر است .
5. ورزش صبحگاهی را فراموش نکنید و در روز در سه الی چهار نوبت و در هر نوبت 5 تا 6 بار تنفس عمیق را فراموش نکنید.
6. خود را به رعایت نظم در مطالعه عادت دهید مانند شروع در ساعت معین - اتمام در ساعت معین , عدم اخلال به روند مطالعه و قطع کردن آن , از انحراف فکر و حواس با تمرین اجتناب ورزید.
منابع جهت مطالعه بیشتر
1.هنر کتاب خواندن، آدریل جانسون.
2. 500 نکته درباره مطالعه، فیل ریس.
3.مطالعه روشمند، عین الله خادمى.
4.چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه‏مند کنم؟، مانفرد وسپل.
5.سلسله مقالات (دانش، مطالعه، کتاب)، حسین خنیفر.
نویسنده:هادی عبدلی

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم