قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

وظیفه ما چیست؟ یک برنامه روزانه می خواهم !!!

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۳۲ ق.ظ
سلام. وظیفه ما دانش آموزها چیه؟ باور کنید بدجور سردرگمم. منو بچه حساب نکنید، من با دانشجوها معاشرت می کنم.هرکی یه چیزی میگه.من واقعا دنبال خدا و امام زمان می گردم. الان یه راهنما میخوام که بدونم دقیقا باید چیکار کنم اولویت با چیه؟ درس؟ کسب مهارت؟ ورزش؟ کار توی خونه (دخترهستم)؟ دشمن شناسی؟ دنبال دین رفتن؟ خواهش می کنم نگید همش باهم. چون نمیشه یعنی امتحان کردم نشده. من میخوام بدونم چه جوری باشم که اسلام به من افتخار کنه. خانواده ام اصلا اصلا باهام همراه نیستند خودتون درک کنید اصلا یه برنامه روزانه میخوام، تمام حرفم همین بود و این مورد آخر برام مهمه.

گفتی که ترا شوم مدار اندیشه
دل خوش کن و بر صبر گمار اندیشه
کو صبر و چه دل کانچه دلش می‌خوانند
یک قطره خونست و هزار اندیشه
جای خوشحالیست که با نوجوانی در ارتباطیم که مراقب دل پاکش هست و برای زندگی آینده‌اش ارزش قائل است؛ از همراهی با شما بسیار خرسندیم.
به شما تبریک می گوییم که دنبال شناخت وظیفه خودتان هستید، و اینکه عاشق خدا و امام زمان هستید و با همت و تلاش و پشتکار زیبایی که دارید پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی می کنید و با استمداد از خداوند به کمال نهایی یعنی قرب به خداوند خواهید رسید انشاالله.
به راستی وظیفه شما چیست؟
حتما خودتان زیاد در این مورد فکر کردید، و همان طور که گفتید با افراد مختلفی هم صحبت کردید. همان طور که فرمودید جوابهای مختلفی گرفتید می دانید چرا؟ اولا چون طرز فکر افراد با هم فرق می کند و ثانیا آنها خود شما و استعدادتان را نشناخته و شرایط درونی و بیرونی شما را به خوبی نمی دانند و باید به آنها حق بدهید که همه یک گونه به شما پاسخ ندهند. بهترین برنامه برنامه ای است که توسط خود فرد نوشته شود زیرا هر کس به استعداد ها و امکانات و علایق خود کاملا آگاه است و می تواند برنامه ای بر اساس آنها تنظیم و پیاده کند و با این کار گامهایی سریعتر برای موفقیت خود بردارد.لذا به ما هم باید حق بدهید که نتوانیم برنامه کامل و جامعی به شما بدهیم.تنها کاری که ما می توانیم بکنیم این است که به شما کمک کنیم تا خودتان شخصا با توجه به توانایی ها و علائقی که دارید و همچنین با توجه به شرایط تحصیلی و خانوادگی که دارید بتوانید یک برنامه مناسبی را برای خودتان طراحی کنید.
اینکه فرمودید بدنبال خدا و امام زمان هستید بسیار جای خوشحالیست و طبق فطرت زیبایی که دارید و خدا آن را در وجود شما قرار گذاشته، درحال حرکت هستید. با عمل به دستورات خداوند(یعنی انجام واجبات مانند نمازو روزه و احترام به پدر و مادر و.. و ترک گناهان مانند: دروغ و غیبت و دشنام دادن و بی احترامی به پدر ومادر و بدحجابی و ...) و در نظر گرفتن رضایت خداوند و امام زمان قبل و بعد از انجام هرکاری هر لحظه و هر ساعت به خدا و امام زمان نزدیک و نزدیکتر می شوید. قدر خودتان را بدانید و به پیش بروید. توجه داشته باشید که تنها راه نجات همین است که عرض کردیم(بدست آوردن رضایت خداوند و امام زمان در هر کاری) بله قبول داریم که در آخرالزمان متدین بودن و گناه نکردن قدری دشوار است اما باور کنید که همین الان هم می توان پاک زندگی کرد و جزو یاران امام زمان بود. ما بر این باوریم که نوجوان خوب و مومنی چون شما با روحیه و فکر بلند و همت بالایی که دارد به راحتی می تواند خودش را از گناه دور نگه بدارد و خودش میان جمع ودلش جای دیگری باشد، نظر شما چیست؟
اما اینکه الان چکار باید کرد و اولویت با چیست؟ باید بگوییم که اولویت با بندگی و جلب رضایت خداوند است که با درس خواندن و کسب مهارت و کمک به والدین و ورزش و دشمن شناسی در یک راستاست یعنی با همه اینکارها شما می توانید به قرب الهی برسید. اما توجه داشته باشید که نمی گوییم یک شبه بخواهید به قله برسید. بلکه با برنامه و پله پله باید راه ترقی را به پیش رفت. از خودتان نخواهید که در این سن کم به مدارج بالای علمی برسیدیا در زمینه دشمن شناسی اطلاعات زیادی داشته باشید.درس که باید خواند و شما به خوبی مانند سابق خواهید خواند اما عجله نباید کرد و با توجه به استعدادی که دارید و با در نظر گرفتن شرایط محیطی قدم به قدم جلو بروید.
طبق روایات شما شبانه روز خودتان را به چند قسمت تقسیم کنید :
- قسمتی را برای عبادت و راز و نیاز
- بخشی را برای تحصیل و مطالعه وکمک به والدین
- بخشی را برای تفریح و ورزش و استراحت
اگر خودتان کارهایتان را برنامه ریزی کنید بهتر می توانید به آنها عمل کنید. نکته اساسی این است که از تجربیات قبلى خود در راستای طراحی برنامه برای رسیدن به اهداف تعیینی خود اقدام نمایید ؛زیرا به هر حال شما خود را از بقیه بهتر می شناسید و با مهارت ها، توانایی ها، نقاط ضعف و قدرت خود بیشتر آشنا هستید .مثلاً‌این آگاهی را نسبت به خود دارید که آیا می توانید ساعتهای متوالی و در سر و صدا و شلوغی و ... درس بخوانید و یا اینکه مطالعه بعد از اذان صبح برای شما امکان پذیر است یا ... .
حال اصولی را که به شما در برنامه ریزی کمک خواهد کرد (مخصوصا در برنامه ریزی تحصیلی) خدمتتان بیان می داریم.
اصل 1؛ اهداف خود را روشن کنید :
برای برنامه ریزی در کلیه امور باید اهداف دقیق و روشنی داشته باشید. این مسأله در برنامه ریزی تحصیلی حائز اهمیت فراوانتری است. برای خود روشن کنید اهداف بلند مدت شما کدام ها هستند، اهداف کوتاه مدت کدامها هستند: مثلا :
الف: هدف بلند مدت: قبولی در کنکور تجربی دانشگاه سراسری دو یا چند سال دیگر
ب: هدف کوتاه مدت: مطالعه فلان دروس در این ماه یا در این هفته
اصل 2؛ اهداف خود را زمان بندی کنید :
زمان دقیقی برای هر یک از اهداف کوتاه مدت تعیین کنید. مثلا تعیین کنید که مطالعه چه دروسی را در چه مدت زمانی به اتمام خواهید بود. به خوبی مراقب باشید که برنامه های تنظیم شده را به موقع و بدون تأخیر انجام دهید ؛زیرا که خوب می دانید تأخیر در اجرای به موقع برنامه ها برابر با عدم موفقیت است.
اصل 3؛ تشخیص نیازها وکاستی ها :
باید خواست‏ها و احتیاجات اساسى خود را در زمینه ای که قصد دارید برای آن برنامه ریزی کنید شناسایی کنید. به عنوان مثال: در یک مقطع مشخص، چه درسى را باید مطالعه کرد.
اصل 4؛ تعیین زمان لازم :
فرصت‏ها و اوقاتى که باید صرف تحقق اهداف برنامه شود را باید مشخص کرد تا در نهایت معلوم شود چقدر زمان در هر روز یا هفته به آن موضوع اختصاص خواهد یافت. به عنوان مثال اگر قرار باشد یک کتاب 300 صفحه ای در طول یک ماه خوانده شود لازم است حداقل روزی 11 صفحه از کتاب مطالعه شود و این نیاز به حداقل یک ساعت وقت دارد.
اصل 5؛ طبقه بندی اهداف بر اساس اولویت :
کارهایی را که می خواهید انجام دهید،برحسب اولویتها و میزان اضطرار و اهمیت آن طبقه بندی کنید. بهترین زمانها و اوقات را برای مهمترین کارها قرار دهید. در این صورت اگر وقت کم داشته باشید و یا به هر دلیل نتوانید به همه اهداف و کارهایتان برسید، مطمئن هستید که اهداف و برنامه های اصلی را انجام خواهید داد.
اصل 6؛ داشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت :
بایستى اهداف را در دو گروه بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم کرد و سپس برنامه‏ اى زمان بندى شده براى وصول به آن طراحى و عمل نمود. چرا که اگر تمام اهداف بلند مدت باشند احتمال اینکه شما با گذر زمان دچار خستگی و ناامیدی گردید زیاد است اما اگر اهداف کوتاه مدت و میان مدت نیز در نظرتان باشد بعد از مدت کوتاهی با رسیدن به اهداف کوتاه مدت بسیار تقویت می شوید و آن را پاداشی برای زحمات تان در نظر می گیرید و با قوت و قدرت بیشتری برنامه هایتان را دنبال می کنید.
اصل 7؛ تناسب با توانمندی :
برنامه باید در حد توان باشد نه خارج از توان. پس باید مطابق طاقت و توان جسمی و روحی تان برنامه را طرح ریزی و اجرا کنید و از حد تعادل خارج نشوید. اگر شما برنامه ای طرح کنید که در آن خودتان را موظف به روزی 18 ساعت کار و تلاش کنید حتما با شکست مواجه خواهید شد.
اصل 8؛ عدم ایده آل نگری :
ایده آل نگر و مطلق گرا نباشید، یعنی نخواسته باشید تمام خواسته ها و آرزوهایتان فوری و به شکل کامل و تمام برآورده شود، هر چند در راه به دست آوردن آن تلاش می کنید. در نظر نگرفتن واقعیات برنامه را با شکست مواجه می کند.یادتان باشد که بدون تعیین اهداف، برنامه‏ریزى غیرممکن و بدون برنامه‏ریزى، نظم نامیسّر است.
نکات کاربردی در این زمینه :
1- شایسته است براى بهسازی و کیفى بخشی به برنامه خود همیشه آن را روى کاغذ (با توجه به شرحی که در ادامه خواهد آمد) بیاورید.
2- هر چه وقت خود را بهتر سازماندهى (برنامه ریزى) کنید، بهتر مى‏توانید از آن در جهت دستیابى به اهداف شخصى ،تحصیلی، شغلى و حرفه‏اى استفاده کنید.
3- جدولی که دارای هفت ردیف افقی است ، تهیه کرده و در این ردیف ها ایام هفته را بنویسید. در ستون های عمودی نیز از زمان بیدار شدن تا زمان خواب تقسیم بندی کرده و هر ستونی را به کارها و فعالیتهای روزانه مورد نظر خود اختصاص دهید. مثلاً ساعت 5 و نیم تا 6 و نیم برای نماز و قرآن وخوردن صبحانه ، 6و نیم تا 7 و نیم برای .... . همینطور تا هنگام خواب که مثلاً حدود 11 شب است غیر از زمان هایی را که مشغول کار هستید زمانی را برای استراحت و مابقی زمان را در هر روز به 2 یا 3 کتاب اختصاص دهید و فعالیتی را متناسب با توان و نوع کارتان اسم گذاری کنید.
3- از آنجا که ممکن است اهدافتان در روزهای مختلف هفته و یا هفته های مختلف یک ماه و یا ماههای مختلف یک سال متفاوت باشد، بهتر است برای بهره گیری شایسته از زمان، برنامه ای متفاوت و شناور داشته باشید .مثلاً همانطور که خود می دانید با نزدیک شدن به ایام امتحانی باید تعداد ساعات مرور برخی مواد درسی را بیشتر کرد.بعد از یک هفته از آغاز اجرای برنامه ،کم و کاستی های آن را یادداشت نمایید و به اصلاح برنامه برای هفته آینده بپردازید .به عنوان مثال ممکن است مقدار زمانی را که برای صرف نهار و استراحت در نظر گرفته اید نیازمند تغییر باشد و یا اینکه متوجه گردید ساعت خواب به گونه ای است که می توانید برنامه مطالعاتی خود را به آن زمان منتقل سازید.
4- سعی نماید فهرستی از کتابهایی که لازم است در طول یک ترم مطالعه شود همراه با تعداد صفحات آن مهیا نمایید و بصورتی برنامه ریزی نماید که در طول یک هفته تقریبا همه آنها را به یک اندازه خوانده باشید.مثلا فرض کنید کتاب الف 600 صفحه،کتاب ب 200 صفحه و ... شما هم در هر روز تقریبا 20 صفحه مطالعه می نمایید زمانهایی را که باید برای کتاب الف در نظر بگیرید باید 3 برابر کتاب ب باشد.بدین ترتیب همه کتابها به یک میزان مطالعه شده و در انتها فشاری متوجه شما نمی کند.
و در پایان چند نکته :
- تا جایی که می توانید رابطه خودتان را با پدر و مادرتان و دیگر اعضای خانواده نزدیک و صمیمی کنید. با محبت و مهربانی می توانید خیلی از موانع را از سر راه بردارید.
- کمک و احسان به والدین یکی از بهترین کارهایی است که موجب رضایت خداوند و شاد شدن دل امام زمان علیه السلام میشود.
- در کنار ایده آل نگری قدری واقعیت ها را هم در نظر بگیرید.
- مانند سابق همت خود را بلند و والا داشته باشید و در هر کاری به خداوند تکیه و توکل کنید و مواظب باشید سختی های راه شما را خسته نکند.
- نمی توانم و نمی شود و امتحان کردم نشد، از شما بعید است.خودتان را دریابید و با عزم جدی به پیش بروید و بقیه کار را به خدا بسپارید. شکستهای قبلی باید مایه عبرت شود نه دست کشیدن وتلاش نکردن.
برای شما در تمام مراحل زندگی آرزوی موفقیت و شادکامی داریم. انشاالله در پناه خداوند و زیر سایه لطف امام زمان همیشه موفق و سربلند باشید.
آنچه که هستی، هدیه خداوند است به تو و آنچه که می‌شوی، هدیه تو به خداوند ،پس بی نظیر باش.
منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.

نویسنده : سید عباس ساطوریان

  • بازرگان

نظرات  (۱)

کاری نیست که نتوان با اراده از پیش برد. همه ی دشواریهایی که برای من پیدا شده به یاری اراده و اقدام، از بین برده ام.((گوته))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم