قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

چه کنم در کنکور قبول بشوم؟

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۱۶ ق.ظ

دوست محترم یکی از مشکلاتی که نوع انسانها به ویژه جوانان با آن مواجه هستند فاصله ای است که بین آرزوهای آنها و میزان تلاش و توانمندیهای آنها وجود دارد. به عبارت دیگر صرف آرزو داشتن، اما برنامه ای مشخص برای رسیدن به آن آرزو نداشتن و تلاش و جدیت لازم را انجام ندادن مشکلی را حل نمی کند.


بنابراین در گام اول باید محدوده آرزو را مشخص کرد و در گام دوم باید توانمندیهای خود را شناخت و در گام سوم باید به صورت جدی و با داشتن برنامه برای رسیدن به آرزوها و اهداف اقدام نمود به عنوان مثال شما قصد دارید در کنکور سراسری کارشناسی شرکت کنید این تصمیم فی نفسه بسیار ارزشمند است و حاکی از اینست که شما سعی دارید توانمندیهای خود را شکوفا کنید و مدارج بالاتری را از نظر علمی طی کنید تا انشاءالله فرد مؤثرتری در آینده باشید و در عین حال از موقعیت اجتماعی و علمی بالاتری برخوردار باشید. این تصمیم شما وقتی جامه عمل می پوشد که شما لوازم این تصمیم را بپذیرید و از عالم تخیلات بیرون بیایید و به صورت واقع بینانه و با برنامه ریزی صحیح اقدام کنید.
نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهید اینست که موفقیت در زندگی را نباید صرفا معلول اعتقادات و توکل و دعا بدانید. شرکت در کنکور در واقع وارد شدن در یک میدان رقابت و مسابقه علمی است، هر کس تلاش بیشتری کرده باشد و از توانمندی بیشتری برخوردار باشد طبعا احتمال موفقیت او بیشتر خواهد بود و از طرفی محدودیت در پذیرش قبول شدگان باعث می شود که عده ای یا اصلا پذیرفته نشوند و یا اینکه در رشته مورد نظر خود پذیرفته نشوند. بنابراین وقتی کسی وارد یک مسابقه می شود باید بداند که رقبای زیادی دارد و آنها نیز تلاش کرده اند برای اینکه موفق شوند. آنها نیز قطعا بخدا توکل کرده اند و از خدا خواسته اند که قبول شوند بنابراین همان خدایی که شما به او توکل کرده اید خدای دیگران نیز هست و به دیگران نیز توجه دارد و همو در قرآن می فرماید «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون» آیا کسانی که می دانند با کسانیکه نمی دانند مساوی هستند؟ این سخن خداوند می خواهد بگوید کسانیکه تلاش می کنند تا بدانند و بیشتر از دیگران بدانند با آنهایی که کمتر تلاش می کنند یا اصلا تلاش نمی کنند مساوی نیستند. درست است که شما تلاش کردید تا قبول شوید ولی هزاران نفر دانشجوی دیگر نیز تلاش کردند و آنها نیز انتظار قبولی داشتند و چه بسا تلاش آنها نیز بیشتر از شما باشد.
مطلب دیگری که باید مورد توجه قرار دهید اینست که زندگی ما انسانها یکنواخت نیست بلکه فراز و نشیب، تلخی و شیرینی و بالاخره ، شکست ها و پیروزیها دارد، اگر ما شکست خوردیم،
اولا نباید مأیوس شویم بلکه آنرا باید سکوی پرش برای پیروزیهای بعدی قرار دهیم،
ثانیا در اعتقاداتمان سست نشویم، مگر حسین بن علی (ع) نبود که علی رغم اینکه از بهترین انسانها بود، حرکت او نیز حق بود و اهل دعا نیز بود و بالاتر از همه محب خدا و معصوم بود، ولی وقتی با یزید درگیر شد بظاهر لشگر او مغلوب دشمن شد و شکست خورد و اهل و عیال او نیز اسیر دشمن شدند؛ اما هیچگاه بخاطراین شکست ظاهری ابراز نارضایتی از خداوند نکرد، بلکه در آخرین لحظات زندگی فرمود : «خدایا من راضیم به رضای تو» این درس بزرگی است که ما باید از حسین بن علی بیاموزیم که اولا از شکست ها نهراسیم ثانیا مأیوس نشویم و ثالثا در اعتقاداتمان سست نشویم، بلکه به اعتقادات خودمان بیشتر پایبند باشیم و ثابت قدم باشیم. و مگر زینب کبری نبود که وقتی مورد شماتت دشمن قرار گرفت و به او گفتند دیدید که خدا با شما چه کرد؟ در پاسخ فرمود : «ما رأیت الا جمیلا» جز زیبایی ندیدم.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که سعادت خود را در زندگی فقط به قبول شدن یا نشدن در کنکور گره نزنید درست است که هر چه انسان تحصیلات بالاتری داشته باشد بهتر است؛ ولی این مساوی با سعادت و خوشبختی نیست. بلکه خوشبختی در اعتقادات صحیح و پایبندی به ارزشها و عمل به دستورات الهی در جای جای زندگی است. و خلاصه این که سعادت انسان در گرو بندگی خدا و تقرب به اوست.
اکنون پس از این مقدمه به شما دوست محترم و شایسته توصیه می کنیم که از تلاش و کوشش و پشتکار و جدیت خسته نشوید و با امید به پیروزی سعی خود را انجام دهید، انشاالله موفق خواهید شد. و برای موفقیت نکاتی که در ذیل می آید را مورد توجه قرار دهید.
1- برای خود برنامه ای شبانه روزی تنظیم کنید و کارهایتان را - اعم از مطالعه، خواب، عبادت، تفریح، ورزش، تغذیه و... - در زمان معین و طبق برنامه انجام دهید.
2- برای تقویت انگیزه خود، هدف نهایی و اهداف متوسط و نزدیک خود را از درس خواندن مشخص کنید؛ زیرا اگر انسان هدف مشخصی داشته باشد همواره آن هدف برای او ایجاد انگیزه می کند. انگیزه مانند یک موتور محرکه، انسان را به پیش می برد.
3- از پراکنده خوانی اجتناب کنید همان طور که گفته شد، مطالعات شما باید هدفمند و در زمان مناسب باشد.
4- بعد از غذا خوردن، بلافاصله مطالعه نکنید.
5- سعی کنید در کتابخانه و با نشستن صحیح پشت میز، مطالعه کنید.
6- بعد از 45 دقیقه مطالعه، یک ربع استراحت کنید و اگر برایتان امکان دارد, نوشیدنی یا میوه، یا حداقل چند دانه کشمش و یا بیسکویت بخورید. البته لازم نیست هر 45 دقیقه خوردن یا نوشیدن تکرار شود ولی استراحت لازم است هرگز چند ساعت به طور مستمر مطالعه نکنید.
7- هنگام امتحانات، از مواد قندی و مغزی بیشتر استفاده کنید. مانند: خرما، کشمش، انجبر، پسته، گردو، عسل و... .
8- شب ها حداقل هفت ساعت استراحت و خواب داشته باشید و در بین روز نیز یک ساعت استراحت کنید، که ترجیحا این یک ساعت قبل از ظهر باشد( همان خواب معروف قیلوله).
9 - حتما هر روز حداقل نیم الی یک ساعت ورزش (مورد علاقه) انجام دهید.
10- سعی کنید با افراد جدی و پر کار ارتباط بیشتری برقرار کنید و در صورت امکان با یکدیگر درس بخوانید.
11- قرائت و حفظ قرآن کریم نقش موثری در تقویت حافظه دارد، حداقل روزی یک آیه قرائت یا حفظ نمایید.
با توجه به آنچه گفته شد تلاش و توانمندی شما در موفقیت شما نقش مهمی دارد. و جهت پایداری در تلاش و جلوگیری از ناامیدی و دلسردی و رفع موانع ناخواسته و حافظه سپاری معلومات، همیشه و در همه حال به یاد خدا باشید و از او کمک بخواهید. به طور حتم نظر لطف خداوند را نزد خود احساس خواهید کرد.
منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.
جواد ترکاشوند

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم