قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

کدام رشته را انتخاب کنم؟؟؟

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۳ ق.ظ
من در انتخاب رشته تحصیلیم در دانشگاه بسیار تردید دارم در حال حاضر ترم سه رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور ولی به دلیل تجمیع بودن رشته صنایع و مهندسی مدیریت پروژه تا ترم چهار با دانشجو های پروژه همکلاسیم حتی در ترم چهار می تونیم با دادن یک نامه گرایش خود را عوض کنیم اکثرأ میگن ما تحقیق کردیم رشته پروژه بهتر از صنایع است و چون رشته جدیدیست و فعلأ فقط پیام نور ارائه کرده بازار کار بهتری دارد لطفأ من رو راهنمایی کنید کدام رشته بازار کار بهتری برای خانم ها دارد و مناسبتر است؟ فقط مشاورا میگن که پروژه به عمران نزدیکه و صنایع به مدیریت.

خوشحالیم شما مخاطب ما هستید امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم.همانطور که شما نیز آگاه هستید انتخاب رشته مساله ای حساس و دقیق می باشد که باید با چشمانی باز و اطلاعاتی گسترده اقدام به آن نمایید. برای یک انتخاب خوب و مفید که بتواند نظر انسان را به خوبی تامین نماید دو اصل کلی وجود دارد. اول آنکه باید تا آنجا که می توانید درباره رشته هایی که می تواند در انتخاب شما قرار گیرند به اندازه کافی اطلاعات بدست آورید و دوم مشورت کردن و ارزیابی هر یک از این رشته ها.در ادامه به معرفی مختصری از هر رشته می پردازیم و شما باید با شرایطی که دارید به انتخاب آنها بپردازید و در انتها به برخی نکات مهم در انتخاب رشته می پردازیم.
مدیریت پروژه
همانطور که می دانید کشور ایران بعنوان یک کشور در حال توسعه بخش عمده ای از درآمد سالانه خود را در بخش اجرا و توسعه پروژه های عمرانی و زیر بنائی سرمایه گذاری می کند. در این ارتباط سالانه تعداد انبوهی پروژه در بخش های مختلف زیر بنائی، عمرانی، صنعتی و خدماتی تعریف و اجرا می شوند. اجرای موفق چنین حجمی از پروژه ها، نیازمند آگاهی بخش های مختلف سرمایه گذاری، کارفرمائی، مهندسی و همچنین سازندگان و پیمانکاران از دانش مدیریت پروژه می باشد.
دوره کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت مجموعه ای آموزشی مرکب از دروس نظری و کاربردی در زمینه مدیریت پروژهها بصورت عام و پروژه های ساختمانی و عمرانی بصورت خاص می باشد. فارغ التحصیلان این دوره ضمن آشنایی با اصول، مبانی و استاندارد های برنامه ریزی، سازماندهی ، هدایت و کنترل پروژه و سایر مباحث نوین در زمینه مدیریت پروژه با کاربرد آنان در مراحل مختلف یک پروژه آشنا می شوند. بازار وسیع نیازهای صنعت ساخت کشور در زمینه مدیریت پروژه زمینه جذب فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار خواهد بود.
با توجه به تقاضای بالای بازار صنعت ساخت و ساز به تخصص مدیریت پروژه و اینکه جمع کثیری از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با صنعت ساخت کشور از قبیل مهندسی معماری- عمران- تاسیسات، طراحی شهری و... در طول زندگی حرفه ای خود مواجه با کنترل ، اجرا و مدیریت پروژه های عمرانی می باشند. آگاهی و اطلاع از روشهای برنامه ریزی، کنترل و اجرای پروژه ها ضروری بوده و در کارائی آنها تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.در این ارتباط، علاوه بر کارشناسان و مدیران فعال در بخش های مشاوره و پیمانکاری ، شاغلین و تصمیم گیرندگان بخش های اجرایی و برنامه ریزی کشور نیز نیازمند آشنایی با روشهای اداره پروژه های عمرانی در سطوح مختلف می باشند.
این رشته هدف خود را بر رفع احتیاجات صنعت ساخت کشور بطور کلی در زمینه های مدیریت پروژه، برنامه ریزی ساخت – امور اجرایی و اقتصادی استوار نموده است. مواردی از قبیل انتخاب سیستم های صحیح اجرای پروژه، امور اجرائی پروژه ها ، برنامه ریزی و اجرای طرحهای بزرگ مسکونی، عمران شهری و منطقه ای، نظارت کارگاهی و امور مربوط به مقررات و قوانین مدیریت پیمان از اینگونه اند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در یکی از مشاغل اجرایی، پژوهشی و آموزشی، در سازمان ها و نهادهای دولتی ،ارگانهای برنامه ریزی ، بنگاه های سرمایه گذاری، مهندسین مشاور، شرکت های پیمانکاری و غیره، تصدی مسئولیتهایی از قبیل کارشناس، سرپرست و مدیر واحدهای اجرایی چه در مرحله ساخت و چه در مرحله برنامه ریزی را عهده دار گردند.
مهندسی صنایع
امروزه حیات اقتصادی سازمانها و موسسات تولیدی و خدمات در بازار رقابتی شدید جهانی به استفاده بهینه از منابع در دسترس وابسته است. عموماً منابع در دسترس شامل مواد، منابع انسانی، ماشین آلات (شامل تجهیزات، لوازم جانبی، امکانات مورد نیاز شامل فضا و انرژی و ...)، منابع اطلاعاتی و منابع مالی طبقه بندی میشوند. ایجاد و نگهداری منابع یاد شده هزینه هایی را برای سازمان به دنبال دارد. هزینه تمام شده واحد محصول هر موسسه متأثر از نحوه به کارگیری این منابع است. هر شرکت تولیدی یا خدماتی که بتواند هزینه های خود را به حداقل ممکن برساند و به بیانی دیگر توانایی استفاده بهینه از منابع را در تمام ارکان سازمانی خود ایجاد نماید یا حاشیه سود بیشتری به دست خواهد آورد و یا قادر خواهد بود که قیمتهای فروش خود را با حفظ حاشیه سود قبلی، کاهش دهد. این بدان معنی است که قدرت رقابتی موسسه مذکور در بازار افزایش مییابد. با توجه به تحولات اقتصاد جهانی قدرت رقابتی شرط اساسی موفقیت در کسب و کار نوین محسوب میشود. در کنار این مسائل، توجه به نوآوریها و ارتقا کیفی محصولات و خدمات که از طریق تلاش برای یافتن طرحهای بهبود یافته و همچنین تحول در فرآیند کسب و کار نیز بقا و رشد موسسات را در پی خواهد داشت. با توجه به مراتب فوق اگر ضرورتها و نیازمندیهای رسیدن به امور مذکور را با تکنیکهای مهندسی صنایع تطبیق دهیم مشاهده میشود که مهندسی صنایع ابزار لازم برای حصول اهداف سازمانی را بطور فراگیر و سیستماتیک فراهم میآورد و این نشانگر نقش و اهمیت بالای مهندسی صنایع بعنوان موتور محرک حرکت سازمانهای امروزی است.
زمینه های فعالیت مهندسی صنایع
با پیشرفت و تحول سریع علوم و فنون و پیچیدگیهای روز افزودن آن، بالطبع نظامهای تولیدی و خدماتی نیز گسترش یافته اند که در این میان اداره صحیح و مناسب این گونه واحدها مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته جهت پیشبینی مدلسازی، برنامه ریزی، تأمین و تدارک، اجرا و نظارت و ارزیابی نتایج حاصله در راستای وظایف مدیریتی است. همانطوری که میدانیم فعالیت هر نظام اعم از تولیدی یا خدماتی با اتکا بر فناوری خاص آن امکان تداوم و استمرار دارد و صرفنظر از ماهیت فنی و صنعتی امر، فناوری دارای چهار جز اصلی یعنی شامل 1- تجهیزات، امکانات تولیدی و خدماتی 2- مدیریت و سازمان 3- نیروی انسانی 4- دانش فنی است. از آنجا که رشتههای مهندسی مرسوم نظیر مهندسی مکانیک، برق، ساختمان و ... بیشتر به ابعاد فنی صنعت (مورد 1 و 4) توجه دارند. در فرایند کسب و کار رقابتی به تنهایی پاسخگوی مسائل پیچیده خدمات مهندسی و مدیریتی مدرن امروزی که بصورت سیستماتیک تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و باورهای انسانی را در چرخه حیات سیستمهای مورد توجه خود لحاظ نمی نمایند نیستند. لذا برای رفع چنین کمبودهایی در قرن حاضر بویژه طی چند دهه اخیر، رشته جدیدی تحت عنوان مهندسی صنایع با بهرهگیری از علوم ریاضی، فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و تکنیکها و فنون مهندسی بوجود آمده است. با توجه به مراتب فوق شاید مناسب بود این رشته با عنوان مهندسی مدیریت معرفی میشد، چرا که کاربردهای آن محدود به صنعت نیست و هر موسسه انتفاعی و غیر انتفاعی با جنبه صنعتی یا خدماتی میتواند از فنون و تکنیکهای مهندسی صنایع بهرهگیرد. مبحث صرف منابع و حصول حد اکثر نتیجه از منابع مصروفی چیزی نیست که منحصر به صنعت یا بنگاه خاصی باشد و امروزه با توجه به کمبود ارتقاع سطح بهرهوری امری ضروری و حیاتی محسوب میشود که نشانگر بستر گسترده برای فعالیتهای مهندسی صنایع نفتی میشود . مهندسی صنایع در حرفه ها و مشاغلی همچون، بانکداری، خدمات مشاورهای، صنعت بیمه، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیومهای ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه ریزی، هدایت و مدیریت و ارتقا بهره وری میباشد کاربرد دارد.
آنچه که درادامه خواهد آمد عوامل موثر در یک انتخاب رشته می باشد.مطمئنا تمام انسان‏ها اغلب با شروع رشد و بالندگی ، دو نوع هدف را دنبال می‏کنند .
1- هدف فردی :که شامل امیال و آرزوهای فرد می باشد
2- هدف اجتماعی و آرمان‏گرایانه : که در برگیرنده رشد و شکوفایی جامعه و خدمت به مردم است.
فرد موفق کسی است که بتواندطوری این دو هدف (فردی ـ اجتماعی) را ادغام کند که در نهایت نتیجه‏ای رضایت‏بخش به دست آید.این جاست که اهمیّت بحث مشاوره تحصیلی ـ شغلی با توجه به اینکه تحصیلات، اساس و پایه اشتغال هر فرد در آینده اوست، خود را نشان می دهد.
در واقع عقیده ما بر این است که اگر فرد امکان این را نداشته باشد که با اطلاعات صحیح و دقیق، دست به انتخاب رشته بزند، بدین معناست که نمی تواند در آینده، شغل مناسبی داشته باشد .زیرا چنین فردی که نتوانسته شغل مناسبی برای خود انتخاب کنددر هدف اوّل (فردی) ضربه دیده و در ادامه، هدف دوم او (اجتماعی و آرمانی) نیز به مخاطره می‏افتد. لذا هرفردی باید برای اجتناب از آسیب‏های روانی و مادّی انتخاب نادرست رشته تحصیلی وبدنبال آن آینده شغلی خود ، با رعایت یکسری موازین و اطلاعات دست به انتخاب رشته بزند؛زیرا در مراکز مشاوره به صورت تجربی دیده شده که افراد متعددی با شکایت از افسردگی مراجعه کرده اند ولی پس از بررسی ریشه‏ها و علل افسردگی ایشان پی برده‏ شده که این شخص با داشتن تحصیلات عالی و شغل به ظاهر مناسب، دچار نوعی رکود ، سردرگمی شده و همین امر در دراز مدت باعث افسردگی وی شده فقط به این دلیل که به آن رشته و به آن شغل، علاقه نداشته است.
در انتخاب یک رشته تحصیلی عوامل متعددی می تواند دخیل باشد که برخی از آنها شخصی تر می باشند و ما سعی می کنیم که به برخی از عوامل عام بپردازیم:
1- میزان اهمیت یک رشته: برخی از رشته ها به دلایل استراتژیک، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... از اهمیت بیشتری برخوردارند.
2- نیاز جامعه به یک رشته خاص: درحال حاضر علوم انسانی در ایران چندان مورد توجه نبوده و اکثرا جوانانی که نمی‌توانستهاند در علوم فنی و پزشکی تحصیل کنند وارد این رشته ها شدهاند. علاوه براین، این علوم باید بومی شوند و بومی شدن در این رشته ها مهمتر و ضروری تر از علوم فنی و پزشکی است. این مسئله مورد تأکید مقام معظم رهبری و سایر افراد و مسوولین دلسوز کشور نیز است و نیاز زیادی نیز در جامعه به انها احساس میشود.
3- میزان استعداد: در شرایط فعلی با توجه به کثرت حضور جوانانی مانند شما در رشتههای مختلف، به فاکتور استعداد بیشتر باید توجه داشت. اگر در زمینه ای استعداد کسب تحصیل نداریم، هر چند آن رشته با اهمیت باشد و جامعه به آن رشته تحصیلی نیاز داشته باشد، وجود ما در ان رشته اگر زیانبار نباشد سودی نخواهد رساند.
4- میزان علاقه: از میان عوامل مطرح، اساسى‏ترین عامل، انگیزه شخصى و رغبت است. لذا بر پایه رغبت و علاقه رشته تحصیلى خود را انتخاب کنید و بدانید که اگر علاقه شما بر اساس شناخت باشد تمام ناملایمات در برابر شما هموار خواهد شد. بسیارند افرادی که در رشته‌ای چندین سال درس خوانده و حتی تا مقطع دکترا نیز پیش رفتهاند، اما چون آن رشته، مورد علاقه آنها نبوده است، فقط برای مدرک یا رفع امور مادی به آن نگاه کردهاند و در نتیجه هیچ گونه نوآوری در آن زمینه نداشتهاند.
5- جنسیت فرد: برخی از رشته ها تناسب عرفی یا شرعی یا فرهنگی و یا جسمی با آقایان یا خانم ها دارد که دراین صورت وارد نشدن به رشته تحصیلی مناسب جنس مخالف کار بهتری می باشد.
6- حساسیت خانواده: گاهی اوقات در برخی از خانواده ها عرف خاصی حاکم می باشد که افراد خانواده( خصوصا پدر یا مادر) ملزم به رعایت آن می باشند. در این صورت بهتر است که نظر آنها نیز تامین شود.
با توجه به مطالب بالا به چند نکته اشاره می نماییم.
نکته1- در انتخاب رشته حتما به علاقه و توانمندی خود توجه نمایید. سعی کنید اطلاعات خود را درباره رشته‌ها افزایش دهید، رغبت و علاقه خود را به رشته‌ها مشخص کنید، توان خود را ارزیابی کنید، و آن‌گاه در این باره اقدام نمایید.
نکته2- اگر توانسته اید از بین رشته های موجود یکی را انتخاب نمایید در حقیقت توانسته اید خودتان را ارزیابی کنید و می توانید زمینه ها و توانمندیهای خود را بدانید و شناسایی کنید بنابراین استعداد خود را شناخته اید .
نکته 3- بعد از انتخاب یک رشته لازم است دوباره علاقه خود را مورد ارزیابی قرار دهید یعنی علل انتخاب این رشته را برای خود فهرست نمایید و ببینید آیا تنها راه رسیدن به هدف شما همین رشته است و یا اینکه از طریق رشته های دیگر هم قابل دسترسی می باشد.توجه نمایید در انتخاب این رشته نباید دغدغه خاطری باشد و با اطمینان انتخاب نمایید.
نکته 4- گاهی افراد ادامه تحصیل را به عنوان یک زمینه کاری و شغلی می دانند که در این صورت باید ملاحظه کنید چه رشته و زمینه ای در محل سکونتان زمینه شغلی بیشتری دارد. لذا باید در انتخاب رشته به احتمال جذب در یک محیط کاری واشتغال در جایی مناسب متناسب با وضعیت شما و ملاک هایی که برایتان مهم توجه نمایید.
نکته 5- رضایت خانواده را در نظر بگیرید.شما که سعی می کنید به دیگران اهمیت بدهید نباید بدون رضایت والدین و خانواده اقدام به انتخاب رشته کنید، به نظر می رسد در اولین گام و قبل از هر چیز دیگری به سراغ خانواده رفته تا بتوانید از راهنمایی آنها هم استفاده نمایید.
نکته6- برای از بین بردن احساس شک و تردید لازم است با دیگران در مورد انتخاب رشته مشورت بیشتری انجام دهید.هر چقدر مشورت شما با آنها بیشتر باشد دو دلی و تردید در آینده هم بیشتر برطرف می شود.باز شدن زوایای مبهم یک رشته در تصمیم گیری درست به شما کمک زیادی می نماید.
نکته7- در نهایت اگر به یک رشته مشخصی رسیدید برای کسب اطلاعات بیشتر به کسانیکه در این رشته تحصیل نموده اند و مدارک بالایی را کسب نموده اند ارتباط برقرار نمایید و اطلاعات بیشتری را کسب نمایید و با آگاهی تمام به انتخاب این رشته اقدام نمایید.
نویسنده:حامد محقق زاده

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم