قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

 علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در صحن علنی مجلس در تشریح مذاکرات هسته‌ای گفت: آن دغدغه‌هایی که شنیده‌ام به برخی از آنها پاسخ بدهم. گویی اینکه برخی از صحبت‌هایی که خواهد شد و ادعاهایی که احتمالاً خواهد شد ظاهر متناقض داشته باشند با شرح من این تناقض برطرف شود. مذاکره امر ساده‌ای نیست آن هم با چالشی که با جنود شیطان باشد. مذاکره با مکاران کار آسانی نیست.

وی ادامه داد: امروزه بنده اظهار می‌کنم که به آنچه به دست آوردیم می‌بالم. بنده به عنوان فردی که از ابتدای پیدایش این پرونده تصنعی حضور داشته به عنوان نماینده دائم ایران در آژانس تا به امروز سیر تحولات و نحوه برخورد با این مسئله را کاملاً شاهد بودم.


sal

صالحی گفت: در این 12 سال این ملت با استواری و استقامت و نقش آفرینی به خصوص رهبری توانسته ایم به این ایستگاه آخر با عزت و سرافرازی برسیم. آنچه که امروز بیان می کنم به عنوان یک شاهد است. بنده به عنوان کسی که 44 سال است در این فناوری است. افتخار من این است که بخش قابل توجهی از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی بنده به عنوان معلم در خدمتشان بودم. بنده آمده ام که شهادت بدهم آنچه که در بعد فنی به دست آوردیم مسئولیت شرعی و عرفی را می پذیرم. بنده قصد ورود به مسائل سیاسی را ندارم. اما پارادایم فعالیت سیاسی جهان به گونه‌ای تغییر خواهد کرد و زنگ این تغییر در وین زده شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: برای اولین بار یک کشور در حالی توسعه توانست در جایگاه یک کشور توسعه یافته قرار بگیرد و این اولین بار است که توانسته است یک کشور در برابر قدرت های جهان بایستد. ایران به برکت انقلابش و به برکت ملتش و همت مسئولینش توانسته است چنین جایگاهی را به دست آورد. قدر بدانیم این دستاورد را و اما دغدغه‌هایی که هست. مذاکرات سال ها طول کشید عزیزانی که قبلی مسئولین داشته همگی زحمت فراوانی کشیدند. اینکه می بینید الآن ما افق بلندتری را می‌بینیم برای اینکه بر سر شانه‌های قبلی ها ایستاده ایم. هر کسی خشتی گذاشت و خشت نهایی را بزرگواران عزیز ما گذاشتند.

وی همچنین افزود: اما وقتی که متوجه شدند رهبری که 5+1 سالها ادامه داشته و نتوانسته است به نتیجه برسد ایشان با تدبیری که شد پذیرفتند که راه دیگری باز شود. مسیر دوم مسیر مذاکره با آمریکا. خوشبختانه در دولت 11 این تدبیر به زیبایی انجام گرفت و مسئولیت هر دو مسیر را به انسانی فرهیخته و کار آشنا واگذار شد و نتیجه‌اش بسیار مبارک و میمون است.

صالحی ادامه داد: اما مسائل فنی، در لوزان ما روز محورهای فنی به یک تفاهمی رسیدیم. در وین بعد از چند ماه در این فاصله بین لوزان و وین یک تعبیری کردیم و گفتیم دبه‌ها در آوردند و سعی کردند آن پیکره‌ای که در لوزان تراشیده شده بود آرام آرام نحیف‌تر کنند. تا بلکه به آن مواردی که قبلاً فکرش را نمی‌کردند و بعد دیدند که از دستش دادند و همانگونه شد که شد خیلی سعی کردند که این پیکره را بتراشند اما نتوانستند.

وی افزود: بروند بررسی کنند ما در وین در امور فنی گام ها ی بلندتری را برداشتیم. از منظر آنها، گفتند که ما باید راه تولید سلاح هسته‌ای ایران را ببندیم. پس محدودیت هایی را ایجاد کنیم که جلوی تولید سلاح هسته‌ای را ببندیم. مگر ما دنبال تولید سلاح هسته‌ای بودیم؟. هر چقدر می خواهند مانع بگذارند. ما بر اساس فتوای رهبری تولید انباشت و به کار گیری سلاح هسته‌ای حرام است. ما اصلاً خواهان رفتن در آن راه نیستیم. اما از دید آنها این محدودیت ها گذاشته شده است. برای مثال یکی از راه ها این بود که ذخائر اورانیوم غنی شده بایستی به حداقل برسد. ما تا به امروز تمام چالش فنی ما این بود که فناوری هسته‌ای را تثبیت کنیم به هر قیمتی تثبیت کنیم تا جایگاه ایران را در جهان ثابت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: الآن ما 30 تن اورانیوم غنی شده نیاز داریم و 7 تن تا به امروز تولید کردیم. من قبلاً گفتم که سانتر فیوژ IR1 اینها ابتدایی بود ما نمی توانیم از این به بعد با این سانترفیوژها نیازهای بوشهر را برآورده کنیم بنابراین ما باید به دنبال نسل جدید باشیم ولی فعلاً در دسترس ما نیست و باید کار کنیم.

صالحی گفت: اصلاً فرض کنیم ما همین امشب به اندازه 190 هزار سو قابلیت غنی‌سازی داشته باشیم ما تا چه مدتی می‌توانستیم این قابلیت را حفظ کنیم برای مدت محدودی می توانستیم این کار را بکنیم بعد متوقف می شد چون منابع مواد اولیه را نداریم اما چند سالی است که سازمان انرژی اتمی شروع کرده به اکتشاف هوایی که سرعت ببخشد روند استخراج را. ما در یک فاصله 10 سال سرعت اکتشاف و استخراج ما به گونه ای خواهد شد که بتوانیم مواد اولیه 190 هزار سو سالانه را ما تولید کنیم.

وی افزود: اما این فاصله 10 ساله ای که در پیش داریم با اکتشاف و استخراج که انجام می دهیم و خبرهای خوشی هم داریم و در همین برهه 8 سال و 10 سال ما می‌توانیم، آنها فکر می‌کنند که این برای ما محدودیت است اما این محدودیت نیست محدودیت دوم برای ساخت سلاح هسته‌ای گفتند شما اجازه نداریم که با آب سنگین اراک را ادامه کار بدهید چرا که سالانه 10 کیلو پلوتونیوم تولید می کند ما گفتیم ما حاضریم کاری کنیم که کمتر از 10 کیلو تولید کند. اگر قرار بود که ما به دنبال بمب برویم بله این یک محدودیت بود اما اگر قرار است که به آن سمت برویم اینکه 10 کیلو بشود زیر یک کیلو چه محدودیتی است؟.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما در 15 سال آینده پلوتونیومی در اختیار نداریم که بتوانیم کاری بکنیم. اما محدودیتی نیست که تحقیق و توسعه ما را بر هم بزند ما تمام سانترفیوژهایی که داریم را روی آنها کار می‌کنیم و این یک محدودیت آزاردهنده ای نیست. از حالا اگر روی IR8 کار کنیم 8 سال طول می‌کشد که IR8 ما بعد از 8 سال می‌شود ماشین قابل استفاده تجاری پس ماشین‌هایی که روی آنها کار می‌کنیم ماشین‌های آینده ما خواهند بود. نطنز را بروند ببینند که سرمایه گذاری عظیمی شده ما اگر قرار باشد ماشین IR8 بگذاریم می‌شود یک میلیون سو و این پاسخگوی 6 رآکتور. ما با همین نطنز می تواند 6 رآکتور را سالانه پاسخگو باشیم. یورنکو که بزرگترین شرکت غنی سازی است کلاً روی 6 ماشین کار کرده در 45 سال که 3 تا را به کار گرفته است.


وی بیان داشت: روسیه در 50 سال روی هشت نسل ماشین کار کرده که فقط نسل 5 تا 8 را به کار گرفته است. اما تمرکز ما روی IR 6 و 8 است. پس این محدودیت ها همین ها است و آنها می‌گویند که جلوی رسیدن به سلاح هسته ای را گرفتیم. الآن فوردو 17 کیلو در ماه غنی‌سازی می‌کند و نطنز 200 کیلو در ماه غنی‌سازی می‌کند نیاز ما نسبت به 30 تن قابل مقایسه نیست بنابراین فوردو یک جایی نیست که 3  هزار ماشین جای بگیرد. در صورتی که در نطنز می توانیم 50 هزار ماشین نصب کنیم. فوردو از اول به عنوان محل تحقیق و توسعه در نظر گرفته شده بود که ما تجهیزات گران قیمتمان را در آنجا بگذاریم. این فاصله 10 سال برای ما فاصله مهمی نیست برای اینکه در این مدت ما ماشین هایمان را پیشرفته و تجاری می‌کنیم.

صالحی افزود: یک دستاورد بزرگ که آرزوی من بود همیشه می‌گفتم که ما چگونه می‌توانیم سوخت را در همین جا بسازیم اما سوخت رآکتور تهران با اراک فرق می‌کند. خوشبختانه در این مسیر که قرار گرفتیم و پافشاری که در مذاکرات انجام گرفت برای اولین بار به صراحت بیان شد که با ایران همکاری صورت گیرد. اما بنده عرض می‌کنم افتخار می کنم به ایرانی بودنم که یک کشور از بین 140 کشور در حال توسعه تنها کشوری است که می تواند دو کالای استراتژیک خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه کند، اورانیوم غنی شده و آب سنگین.

نسیم

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم