قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

اگه مشکل چشم چرانی دارید ، حتماً بخوانید !

چهارشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۳۷ ب.ظ

سخنران: حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد

بحث که برای چند جلسه انتخاب کردیم ، بحث گناه شناسی هست ، بارها خدمتتون عرض کردم تمام طاعات و عبادات در صورتی به درد ما می خوره که ممزوج و مخلوط با گناه نشده باشه ، امام باقر (ع) هم در این رابطه می فرمایند : خم های عسل عبادت خود را با سرکة گناه مخلوط نکنید ! که این عسل مخلوط با سرکة‌ گناه را در روز قیامت هیچ کس از شما نخواهد خرید .

کوه هایی از عبادت با یه سنگ از گناه ، فرو خواهد ریخت و خرابش خواهد کرد . آخوند بزرگوار ملا حسین قلی همدانی فرمودند : من هیچ توصیه ای برای شما ندارم که مثلاً فلان کار رو بکنید ، فلان ذکر رو بخونید . تنها چیزی که واجبه اینه که گناه نکنید . همین ! گناه نکن ، همه مسائل حله .
برای اینکه انسان گناه نکنه چند نکته لازم و ضروری هست : 1 ـ اول اینکه گناهان رو بشناسه ، 2 ـ اهمیت گناه نکردن شناخته بشه . 3 ـ دلیل حرمت گناه شناخته بشه . 4 ـ تصمیم بر ترک گناه گرفته بشه . 5 ـ راه های تقویت این تصمیم گفته بشه . 


ان شاء‌الله در این سلسله مباحث گناه شناسی ، به هر گناه که برسیم ، این 5 نکته رو در نظر می گیریم . خُب با این مقدمه از گناه اول انشاء الله شروع می کنیم ، به شرطها و شروط ها ، اینکه همه حواسها جمع باشه و نکاتی که گفته می شه روش دقت کنید و به ذهن بسپارید و بعد هم عمل کنید . بحثی که امشب می خوایم شروع کنیم گناه چشم هست . خیلی بحثِ مهمیه . گناه چشم یکی از مبتلا به ترین و یکی از خطرناک ترین گناه هاست ، و یکی از بیچاره کننده ترین گناهان ! یعنی این گناه چشم ، واقعاً پدر آدم رو در می یاره !

خُب من در ابتدا یه سری اهمیت هایی برای چشم یادداشت کردم که خدمتتون عرض می کنم :

1 ـ اهمیت اولی که می شه برای چشم گفت و ما در دین تشیع داریم اشکه . شما ببینید تمام عبادات برای اینکه قبول بشه ، یه شرط داره و اون اینکه می گن همراه با اشک باشه . تمام دعاها یه شرط داره ، اینکه می گن : دعا با اشک باشه . برای اشک کرامات و فضائل بسیار بسیار زیادی قائل شدند . پس یکی از کارهای خوب چشم ، همین اشکه .

2 ـ چشم واسطه رسیدن فیوضات به ماست . اگر چشم نباشه ما نعمتهای خدا رو نمی تونیم ببینیم و طبیعتاً به قدرت لایزال الهی پی نخواهیم برد . اگر چشم نباشه ما بسیاری از عبادات رو نمی تونیم انجام بدیم . اگر چشم نباشه ما خیلی از واجبات و مستحبات مون کارش گیر می کنه ! مثلاً قرائت قرآن ، دعا و هرچی می خوای بخونی با چشمه .

یکی دیگه از فیض هایی که انسان به واسطه چشم می تونه بهش برسه ، دیدار و دیدن هست . می فرمایند : “ دیدن عالم عبادت است . ” همین که فقط بشینی و نگاهش کنی این عبادته ! می فرمایند : “ دیدن مؤمن عبادت است . ” فقط نگاهش کنی ! می فرمایند : “ دیدن سادات عبادت است . ” یعنی فقط با چشم نگاهش کنی ، فقط دیدنش عبادته ! خب این سه تا عبادت منوط به چشم هست . یعنی تا چشم نباشه انجام نمی شه .

3 ـ ترویج محبت از طریق چشم است . می فرمایند : “ اون کسی که با نظر محبت به برادر مؤمنش ( و در خواهرها به خواهر مؤمنش ) و به پدر و مادر و به ارحامش نگاه می کنه ، پاداش و حسنات زیادی براش می نویسند . اصلاً یکی از راههای دقیقی که روانشناس ها توی کتاب هاشون نوشتند برای اینکه شخص بفهمه طرف مقابلش دوستش داره یا نه ، زبان نیست ، بلکه چشمه . یعنی چشم یکی از مهمترین وسایل انتقال محبته . تنها عضوی که نمی تونه دروغ بگه چشمه . یعنی زبان راحت دروغ می گه . آقا ما خیلی چاکریم ! آقا ! نوکرتیم ! ارواح عمه ات ! از این خالی بندی های این مدلی .

اما چشم نمی تونه دروغ بگه . یعنی آدم از چشم طرف مقابل می فهمه که این راست می گه یا نه . همین طوری حرف
می زنه . حالا انشاء الله به گناه زبان که رسیدیم بهتون می گم که تکلیف “ همین طوری حرف زدن ” روز قیامت چیه ؟ آقا ما چاکریم ! مخلصیم ، زمین خورده ایم ، قربونت برم ، فدات بشم ، خاک پاتم ، فدای بچه هات ! و . . .
دروغ نگو عزیز من ! تو برای 5 قرون سر این بابا رو می بری ! حالا چکت گیره ، زمین خورده ای ؟! حالا می خوای جنست رو غالب کنی زمین خورده ای ؟ چاکری ، مخلصی ؟ توی این زمونه یکی از راههایی که می تونید رفیقها و دوستاتون رو بشناسید اینه که اول از همه ، از نظر مالی امتحانشون کنید ، ببینید از نظر مالی چطوره ؟ اول از همه ! یعنی اگر جون هم واست داد ، اون رو به دوستی قبول نکن . پول ! اسم پول که می یاد دست و پای طرف می لرزه ! اگر می بینی از نظر مادیات با تو یه رنگه ، تمومه ! اگر می بینی گذشت مادی داره تمومه ! اگر دیدی نه ، سر 50 تومن ، دیگه همه رفاقتها ، بگو بخندها ، نون و نمک ها رو زیر پا گذاشت ، بدون دوست خوبی نیست .

بعضی ها چه محافلی دارند ؟! اما سر 5 هزار تومن پول ، رفاقته 30 ساله شون به هم می خوره !! خیلی از بچه های جبهه ، از جونشون گذشتند و بعد همون زمان ، توی جبهه سر پول با همدیگه دعوا کردند ! می خوابیدند روی سیم خاردار که یک گردان از روشون رد بشه ولی اینجا به خاطر 5 هزار تومن ، 10 هزار تومن ، 30 هزار تومن ، چه آبروریزی که نمی کنند . خُب پس یکی از راههای انتقال محبت واقعی و حقیقی چشم هست .

4 ـ یکی از راههای شناخت یک فرد ، چشماش هست . می فرمایند : گنهکار از چشم هاش شناخته می شه . که این دیگه به گروه خونی ما نمی خوره ! ولی تا یه حدودی می شه شناخت . آدم خودش هم می تونه خودش رو از چشمهاش بشناسه . بعضی وقت ها که از یه مجلس اشکیِ با حال برمی گرده ، می ره توی آئینه نگاه می کنه ، می بینه : بَه ! چه چشم های قشنگی پیدا کرده ! پس یکی از راههای شناخت همینه . اولین تأثیری که گناه روی اعضاء و جوارح می ذاره ، روی چشم هست . یعنی اولین عضوی که گناه کار بودنش رو لو می ده همین چشمه . لذا می گن وقتی می خواید به دیدن بزرگان برید ، یه “ یا ستار العیوب ” بگید بعد برید !


با یکی از بچه هایی که الان فارغ التحصیل شده رفتیم خدمت حضرت آیت الله زنجانی که استخاره بگیریم ، این بابا پسر خوبی هم بود روز هفتم ، هشتم ماه رمضون بود ، ما هم توی مشهد ، حسابی روی خودمون کار کرده بودیم ، تا نزدیک های معصوم جلو رفته بودیم !! ولی از شوخی گذشته ، این چند روز ماه رمضون رو آدم گناه نمی کنه اونم توی مشهد ! رفتیم و نماز ظهر رو پشت سر آقای زنجانی خوندیم ، بعد هم این دوست مون رفت جلو که استخاره بگیره . معمولاً اینطور هست : اونهایی که می خوان استخاره بگیرن ، می رن یه کم عقب تر از آیت الله زنجانی می شینن ( نه این که رسمی باشه ، معمولاً ادب رو رعایت می کنن که جلوتر از ایشون نباشن ) آقا هم که رو به قبله هستند ، قرآن رو جلو می دن و می گن : آقا ! یه استخاره بگیرید ! اما این دوست ما بر خلاف بقیه ، رفت جلو نشست . قبل از این که بره به من گفت من می خوام برم یه استفاده و حضِّ بصری از دیدن ایشون ببرم ! رفت نشست و قرآن رو هم داد خدمت آقا ، حالا ما هم عقب نشسته بودیم و داشتیم نگاه می کردیم ! قرآن رو گرفته بود ، آقای زنجانی همین طور که سرش پائین بود یه نگاهی به دوست ما کردن یه مرتبه دیدم 4 ستون بدنش شروع کرد به لرزیدن !! همین جور قرآن توی دستش بالا و پائین می رفت !!! تا 1 ساعت این همین طور بدنش می لرزیدا ! یعنی سوار موتور هم که شده بودیم ، قشنگ می لرزید ! گفت آقا ما امشب چه بلایی به سرمون اومد ؟! گفتم : وای ، آخ آخ !! “ یَوْمَ تُبْلی السرائر ” خدا عاقبت ما رو به خیر کنه ، در دنیا و آخرت آبرومون رو نریزه ! 


خُب این از کارهایی بود که چشم انجام می داد ، حالا می خوایم ببینیم گناه چشم چی هست ؟ خوب دقت کنید برای چشم این گناهان رو منظور کرده اند :

1 ـ نگاه مرد نامحرم به زن نامحرم و نگاه زن نامحرم به مرد نامحرم : هم برای زنها ، چشم پوشیدن داریم و هم برای
مردها .
حالا این نگاه کردن به دو صورت ممکنه باشه : 1 ـ نگاه با ریبه ! اگه بخوایم لُب مطلب رو بگیم هر نگاهی که با ریبه باشه حرامه . به هر چیزی که آدم با ریبه نگاه کنه حرامه ، با ریبه ! ریبه چیه ؟ ریبه یعنی اینکه آدم در اثر این نگاه به میلهای غیر شرعی متمایل بشه . و یا اینکه خوف و ترس این رو داشته باشه که در گناه بیوفته . این می شه ریبه .
پس : “ هر نگاهی ، به هر چیزی ، اگر با ریبه باشد حرام است . ” آقا ! حتی اگر به این منبر ، با ریبه نگاه کنی حرامه . به هر چیزی آدم با ریبه نگاه کنه حرامه .

2 ـ نگاه بدون ریبه : یعنی نگاه بدون هیچ قصد و لذتی . نگاه کردن به بدن نامحرم به غیر از قرص صورت و کفین ، حتی بدون قصد و لذت ، حرام است . یعنی اگر انسان به این دو قسمت ( قرص صورت و کفین ـ از ساعد یعنی مچ دست تا انگشتان ـ ) بدون قصد نگاه کنه ایرادی نداره ، اما با قصد و لذت ، اینها هم حرام می شه .
نگاه مرد نامحرم به پا و مچ پای زن نامحرم حرام است و بر خواهرها واجبه که جوراب بپوشن . برادرها هم واجبه که غضِّ بصر ( چشم پوشیدن ) از پای زن نامحرم داشته باشن !
برای زنها چطور ؟ زنها هم به همین صورت ، نگاه کردن به بدن مرد نامحرم حرامه ، حتی بدون قصد و ریبه ، مگر به قرص صورت و سر و دستها و پا (تا ساق پا ) بعضی از علماء گفتند که نگاه کردن به گردن تا حدودی که یقه رو باز می ذارن ایرادی نداره . ولی بقیه اش ایراد داره .
اینکه بعضی از خانم ها به بعضی از سالن های ورزشی مثل سالن کشتی و والیبال و بسکتبال می رن و مسابقات رو نگاه می کنن ،من واقعاً‌ نمی دونم با فتوای کی دارن می رن ؟ من دو شب پیش رفتم گشتم ، هیچ عالمی چنین فتوایی نداده ، حداقل تا الان در این زمانه هیچ مرجعی چنین اجازه ای نداده .

خُب این بحث دیدن مستقیم هست . یعنی تا اینجا حکم هایی که گفته شد مربوط به دیدن مستقیم بود . اما بیایم سراغ دیدن غیر مستقیم مثل دیدن عکس ، تصویر و تلویزیون . اینها رو فرمودند : دیدن اینها ایرادی نداره ، اما تا کجا ؟ تا عورت . دیدن غیر مستقیم ، غیر از عورت ایرادی نداره . البته به شرطی که با ریبه و قصد و لذت نباشه .

2 ـ نگاه کردن به فیلم هایی که اشاعه فحشاء می کند حرام است . آقا ! فیلمهایی که اشاعة فحشاء می کنه باز هم
می شه ریبه ، هر فیلمی که آدم در اثر دیدنش تحریک می شه ، ریبه است و دیدنش حرامه .

3 ـ نگاه کردن به کتاب های ضالّه حرام است . نگاه کردن به خطش و دیدنش حرامه . البته برای کسانی که اهل تحقیق و علم نیستند و گول می خورن .

4 ـ نگاه کردن به آلت قمار حرام است . این بحثیه که الان باید باز بشه . ببینید : بعضی از ابزار و وسایل هستند که توی جامعه فقط باهاش قمار می شه ، خُب اینها مشخصه نگاه کردن به اینها حرامه . اما ممکنه یکی منچ هم بازی کنه و شرط بندی کنه که این هم عمل قمار هست ولی ابزار منچ ، آلت قمار نیست و نگاه کردن بهش اشکالی نداره . پس نگاه کردن به اون ابزاری حرام هست که فقط باهاش قمار می شه مثل تخته نرد ، پاسور و . . . که اینها در جامعه معروف هست به ابزار قمار ، می فرمایند نگاه کردن به اینها حرام هست چه برسه به اینکه آدم باهاش بازی کنه .

می گه : آقا ! ما که شرط نمی بندیم . نه آقا جون ! حرامه ! آلت قمار نگاه کردنش هم حرامه . اینکه می بینید حضرت امام (ره) شطرنج رو حلال فرمودند ، برای اینه که ایشون فرمودند از حالت آلت قمار بودن خارج شده و تبدیل به ورزش فکری شده ، لذا حلاله .
خُب محرمات رو گفتیم . آقا ! هدر دادن و اسراف کردن چشم هم روش حرفه . حالا حرام نباشه ، کراهت که داره . چشمش رو الکی خسته کنه ، به چشمش صدمه می زنه ، روزی 18 ساعت ، می شینه به 5 سانتی متر تلویزیون نگاه می کنه ، خُب چشمش خسته می شه و خراب می شه . اسراف کردن اگر به شکلی باشه که به چشم صدمه بزنه باز هم حرامه .
خُب حالا اومدیم سراغ اصل مطلب ! تا اینجا مقدمه بحث گناه چشم بود . اما گناه چشم چکار می کنه ؟ آقا ! بزرگان و معصومین (ع) عجیب تکیه دارن که : مواظب چشمتون باشید ! خیلی تأکید دارن که مراقب چشم تون باشید ! اون قدر که این چشم به دنیا و آخرت ما ضرر وارد می کنه ، هیچ عضو دیگه ای چنین قدرتی رو نداره . و در ضمن اونقدری که این چشم سود داره هیچ عضو دیگه ای برای ما سود نداره .

ضررهای گناه چشم : 1 ـ از نظر مادی آدمی که به نامحرم نگاه می کنه ، براش عادت می شه . متأسفانه نگاه به نامحرم اعتیاد آوره . یعنی طرف رو معتاد می کنه ، این شخص از نظر درسی هم مشکل دار می شه . چون اصلاً نمی رسه درس بخونه ، لذا یکی از مشکلاتی که دبیرستانی ها و دانشجوها توی درسشون دارن ، همین نگاه به نامحرمه . نه درسش رو
می فهمه ، نه زندگیش رو !
نشسته تو کتابخونه ، می خواد درس بخونه . کتابش هم بازه ، حالا تو اوج درس ، یه دفعه نامحرم رد می شه ! اون درسی رو که تا الان خونده که از یادش می ره ! این هم که می خواد بخونه زهرمارش می شه ! هیچی نمی فهمه .
چقدر وقت ها که به خاطر نگاه به نامحرم تلف می شه ! 4 ، 5 ساعت راه می ره که بتونه به نامحرم نگاه کنه ! چه وقت هایی هدر می ره ؟! چه مشکلات بزرگ درسی و اجتماعی برای کسی که مرتکب به این عمل می شه ، بوجود می یاد ؟! این از نظر دنیایی . آدم از کسب و کار و زندگی می یوفته . اصلاً این نگاه به نامحرم می شه شغلش !!
یه جا می ایسته و فقط به نامحرم نگاه می کنه ! ایشون چکاره اند ؟ نگاه کن به نامحرم اند ! می شه شغلش . حالا اسمی که مصطلح هست رو من نمی گم ، ترجمه شده اش رو می گم .

2 ـ از نظر اجتماعی ، آقا ! آبروی آدم می ره . بالاخره یه وقتی آدم رو می بینن ، آبروش می ره ، آبروریزی بد دردیه . اصلاً طرف معتاده ، نمی تونه ترک کنه ، نمی تونه ! بالاخره یه روزی لو می ره ، آبرو ریزی که برای آدم به وجود می یاد ، یواش یواش تو خانواده می پیچه ، بعد هم بقیه می فهمند ! اونی که نباید بفهمه هم می فهمه . می ره خواستگاری ، بهش جواب رد می دن . می گه : آقا ! چرا جواب رد دادی ؟! بهش می گن : الحمدلله شما که دیگه نمی خواد ازدواج کنی !!

3 ـ از نظر پزشکی : نگاه به نامحرم ، روی سلولهای مغز تأثیر می ذاره . یک سری مسائل پزشکی هم براش گفتند که من خوندم و شنیدم ، حالا شاید درست هم باشه ، ولی من نیازی نمی بینم که حتماً حتماً برای گناه نکردن از دکترها کمک بگیرم ، ولی گفتند دیگه ، می گن : نگاه به نامحرم باعث می شه 21 عارضه جسمی به آدم برسه . 21 عارضه ! یعنی وضع آدم سه می شه !! سردرد داشتن ، کمبود قوه بینایی ، ترش کردن ، بی اشتهایی و . . . چند تا چیز دیگه هم گفتن که نیازی به ذکر کردن شون نیست .

4 ـ از نظر معنوی : پیغمبر (ص) می فرمایند : ( حدیث جالبیه ، سعی کنید همیشه یادتون باشه ) هر انسانی وقتی که پاش رو در دنیا می ذاره ، تماماً نوره . نور ! هر گناهی که انجام می ده ، یه مقداری از این نور از وجودش خارج می شه . اگه توبه کنه ، انشاءالله که خدا می بخشه و توبه اش رو قبول می کنه و عقابی نخواهد داشت ولی اون نور دیگه برنمی گرده .

حالا شما فقط همین گناهه ، نگاه به نامحرم که آدم خیلی راحت انجام می ده رو در نظر بگیرید ، هر یه نگاه ، یه تکه نور خارج می شه ، نوری که دیگه نمی تونی برش گردونی ، هیچ راهی نداری ، از نورانیت وجودت کم می شه بعد می بینی که مردم به درجات عالیه رسیده اند ، خیلی هم داری زحمت می کشی ، خیلی هم داری کار می کنی اما قبلاً نور رو از دست دادی دیگه فایده ای نداره . این خیلی مهمه . این حدیثی که پیغمبر (ص) فرمودند برای همة گناهان هست ، من جمله گناهه نگاه به نامحرم .

در جایی دیگه پیغمبر (ص) می فرمایند : که نگاه کردن به نامحرم شعبه ای از زناست . می فرمایند : هر عضوی زنایی دارد و زنای چشم نگاه کردن به نامحرم است ، ببینید ! خیلی گناه بزرگ شد !
می فرمایند : نگاه به نامحرم تیری است زهرآلود از تیرهای شیطان . هر نیم نگاه ، تیری به قلب لطیف و ربانی تو می زند . چقدر این گناه ، دم دست هم هست .

می فرمایند : نگاه به نامحرم عبادات را فاسد می کند . نماز رو فاسد می کنه ، نماز اول وقت رو فاسد می کنه ، نماز شب رو فاسد می کنه ، گریه ها رو فاسد می کنه .
اصلاً نگاه به نامحرم متأسفانه یکی از گناهانی هست که ریشه عبادت کردن رو می زنه ! یعنی کسی که مبتلا به این گناه هست ، اصلاً به دیگر عبادات شوق و رغبتی پیدا نمی کنه . یکی هست دروغ می گه ، نماز شب هم می خونه ، کارهای دیگه هم می کنه . اما این یکی حساب و کتابش جداست ، نگاه به نامحرم اصلاً شوق و ذوق نسبت به عبادات رو کنسل می کنه .

کسی که نگاه به نامحرم می کنه ، چون در قلبش شهوت حاکم می شه ، حکمت نمی پذیره . این فرموده امام صادق (ع) هست ، ایشون می فرمایند : قلبی که در آن شهوت حاکم شد ، حکمت نمی پذیرد . اصلاً دیگه آدم رغبت نمی کنه ، عبادات دیگه رو انجام بده . چرا ؟ چون به جای لذت عبادت ، لذت گناه رو بر قلبش حاکم کرده و این لذت شیطانی خیلی لذت خطرناکیه !
آقا ! خیلی باید آدم دقت کنه ! بنیان خانواده ها رو خراب می کنه . انسان در ازدواج هم بی توفیق می شه ، همه چیز رو خراب می کنه .

علمای اخلاق روی این گناهه نگاه به نامحرم خیلی حرف زدند . هر کسی هرچی خواسته شروع کنه ، اول از این شروع کرده که آقا ! اگه می خوای گناهان رو ترک کنی ، خیلی خوبه ، اما باید اول از چشم شروع کنی .
از همه مهمتر ، نگاه به نامحرم ، چشم رو خشک می کنه . چشم دیگه اشک نداره و این خشک شدن چشم موجب تنفر خداوند تبارک و تعالی از بنده می شه . خداوند در حدیث قدسی می فرماید : من از بنده ای که در درگاهم اشک نمی ریزد متنفرم ! از این بنده بدم می آید !

اومد خدمت موسی (ع) ، عرض کرد : آقا ! ما این همه گناه می کنیم ، اما خدا هیچ بلایی به ما نازل نمی کنه ، برو به خدا بگو مثل اینکه حساب و کتاب هات قاطی شده ! ( با یه حالت تمسخری این رو گفت )
موسی (ع) به کوه طور رفت و با خداوند مناجات کرد . عرض کرد : خدایا ! این جوان بی ادبی کرد و چنین حرفی رو زد من چی جوابش رو بدم ؟ خداوند فرمود : من بهش بلا نازل کردم ، خبر نداره ! ازش سؤال کن چند وقته نتونسته با من حرف بزنه ؟ سؤال کن چند وقته نتونسته گریه کنه ؟ اشکش رو ازش گرفتم . لذت صحبت گرفتن با خودم رو ازش گرفتم . بیچاره ! خبر نداره .

نگاه به نامحرم چشم رو خشک می کنه ، چشم خشک موجب قهر خدا می شه ، خدا قهر می کنه ! حالا ما چکار کنیم که این گناه رو ترک کنیم و چکار کنیم که به این گناه برنگردیم ؟ من ثواب ترکش رو می گم : انشاءالله به این روایت ها دقت می کنید و در زندگی خودتون پیاده می کنید .
حضرت می فرمایند : هیچ کدام از شما به اندازه اون کسی که با چشم پوشیدن از گناهه نگاه به نامحرم سود می کنه ، سود نمی کنید .

آقا ! چه ثواب وحشتناکی براش نقل می کنند ؟! روایت می فرماید : یه بار که انسان چشمش به نامحرم می یوفته ، حالا می خواد فیلم باشه یا عکس باشه و یا خود نامحرم باشه ، اگه به آسمون نگاه کنه و نبینه ، اندازة ستاره های آسمون بهش حسنه می دن . و اگه به زمین نگاه کنه اندازة هر چی ریگ در زمین هست به او حسنه می دن و اگه چشماش رو ببنده به اندازة هر چی ریگ در زمین و ستاره در آسمونه ، به اون حسنه می دن . خیلی عجیبه !

به نامحرم نگاه می کنه بعد می یاد به من می گه : آقا ! چشم مون خشک شده ما چکار کنیم ؟ من نباید بهت بگم خودت باید کار کنی ! می گه : آقا ما چکار کنیم ؟ دعا که می خونن ، همه بغل دستی هامون گریه می کنن ، اما من همین جور
می شینم ، مثل بت !!
می گه : آقا ! می ریم حرم امام رضا (ع) همه به خاک می یوفتن ، اما من انگار نه انگار !! آقا ! می ریم به امام رضا (ع)
می گیم ، جوابمون رو نمی ده ، چکار کنیم ؟ آقا نمازامون بی حاله !
می گم : نمازی که خدا نگاهت نکنه ، معلومه بی حاله ! نمازی که از اول تا آخرش حب گناه تو دلت هست ، به چه دردی می خوره ؟
می گه : آقا ! ما نماز صبح مون قضا می شه ! می گم : ببین چکار کردی که فرشته ها نمی یان بیدارت کنن ؟! روایت می گه : ما فرشته ها رو تا صبح برای بیدار کردن هر کدوم از مؤمنین و شیعیان می فرستیم . بهشون می گن : پاشو خدا منتظره ! بعضی وقتها خدا به فرشته ها می گه : برو صداش بزن . فرشته می گه : خدایا ! ولش کن . این مثل مرده خوابیده . ولش کن روزهاش که بهت سر نزد ، حالا می خوای شب بهت سر بزنه ؟!

خدایا ! امشب تو یه عنایتی کن . حاضریم همه رو ول کنیم ولی تو یکی با ما قهر نکنی ! من الان یه راه فوری بهتون می گم که چطوری میشه ، یه لحظه ای چشمت رو پاک کنی ؟ اومد خدمت امام صادق (ع) ، عرض کرد : آقا ! من خیلی وضعم خراب شده . نمی تونم نگاه به نامحرم رو ترک کنم ، چکار کنم ؟ آقا فرمودند : الان بهت می گم چکار کن . بیا بشین کنار دست من ، دوتایی برای حسین (ع) گریه کنیم . فرمودند : اون چشمی که برای حسین (ع) اشک می ریزه ، بیمه است . یعنی فاطمه (س) نمی ذاره گناه کنه . تا می یاد با این چشم ها نگاه کنه دست مهربون خانم می یاد روی سرش ، می گه سرت رو بنداز پائین ! این چشمهات خیلی قشنگ شده ، خرابش نکن !
به به ! این داستان دیگه برای همه تون خوبه ! تعریف می کنن : یه منبری داشت روی منبر صحبت می کرد : داشت می گفت که خدا چقدر مهربونه و می بخشه و . . .
یه فاحشه ای به نام غازیه ( توی اون شهر معروف بود ) رد می شد ، گفت : برم قاطی اینا بشینم ببینم چرا دارن گریه می کنن ؟! منبری گفت : مادر ما فاطمه (س) همه رو می بخشه ، به شرط اینکه توی دنیا بری در خونه اش ! یه وقت این فاحشه توی تاریکی صدا زد : مطمئنی همه رو می بخشه ؟! گفت : بله ، همه رو می بخشه ! گفت : حتی اگر اون غازیه ، فاحشة معروف شهر باشه ؟! جواب داد : بله ، حتی اگر غازیه باشه . گفت : فاطمه جان ! من غازیه ام ، من رو ببخش !
فاطمه (س) جان ! این بچه ها رو می شناسی . می دونی کی هستن ، اینها گریه کن هر هفته تو هستن ، امشب همه مون رو با هم ببخش .

و صلی الله علی سیدنا محمد و آل محمد


بحث که برای چند جلسه انتخاب کردیم ، بحث گناه شناسی هست ، بارها خدمتتون عرض کردم تمام طاعات و عبادات در صورتی به درد ما می خوره که ممزوج و مخلوط با گناه نشده باشه ، امام باقر (ع) هم در این رابطه می فرمایند : خم های عسل عبادت خود را با سرکة گناه مخلوط نکنید ! که این عسل مخلوط با سرکة‌ گناه را در روز قیامت هیچ کس از شما نخواهد خرید .

کوه هایی از عبادت با یه سنگ از گناه ، فرو خواهد ریخت و خرابش خواهد کرد . آخوند بزرگوار ملا حسین قلی همدانی فرمودند : من هیچ توصیه ای برای شما ندارم که مثلاً فلان کار رو بکنید ، فلان ذکر رو بخونید . تنها چیزی که واجبه اینه که گناه نکنید . همین ! گناه نکن ، همه مسائل حله .
برای اینکه انسان گناه نکنه چند نکته لازم و ضروری هست : 1 ـ اول اینکه گناهان رو بشناسه ، 2 ـ اهمیت گناه نکردن شناخته بشه . 3 ـ دلیل حرمت گناه شناخته بشه . 4 ـ تصمیم بر ترک گناه گرفته بشه . 5 ـ راه های تقویت این تصمیم گفته بشه . 


ان شاء‌الله در این سلسله مباحث گناه شناسی ، به هر گناه که برسیم ، این 5 نکته رو در نظر می گیریم . خُب با این مقدمه از گناه اول انشاء الله شروع می کنیم ، به شرطها و شروط ها ، اینکه همه حواسها جمع باشه و نکاتی که گفته می شه روش دقت کنید و به ذهن بسپارید و بعد هم عمل کنید . بحثی که امشب می خوایم شروع کنیم گناه چشم هست . خیلی بحثِ مهمیه . گناه چشم یکی از مبتلا به ترین و یکی از خطرناک ترین گناه هاست ، و یکی از بیچاره کننده ترین گناهان ! یعنی این گناه چشم ، واقعاً پدر آدم رو در می یاره !

خُب من در ابتدا یه سری اهمیت هایی برای چشم یادداشت کردم که خدمتتون عرض می کنم :

1 ـ اهمیت اولی که می شه برای چشم گفت و ما در دین تشیع داریم اشکه . شما ببینید تمام عبادات برای اینکه قبول بشه ، یه شرط داره و اون اینکه می گن همراه با اشک باشه . تمام دعاها یه شرط داره ، اینکه می گن : دعا با اشک باشه . برای اشک کرامات و فضائل بسیار بسیار زیادی قائل شدند . پس یکی از کارهای خوب چشم ، همین اشکه .

2 ـ چشم واسطه رسیدن فیوضات به ماست . اگر چشم نباشه ما نعمتهای خدا رو نمی تونیم ببینیم و طبیعتاً به قدرت لایزال الهی پی نخواهیم برد . اگر چشم نباشه ما بسیاری از عبادات رو نمی تونیم انجام بدیم . اگر چشم نباشه ما خیلی از واجبات و مستحبات مون کارش گیر می کنه ! مثلاً قرائت قرآن ، دعا و هرچی می خوای بخونی با چشمه .

یکی دیگه از فیض هایی که انسان به واسطه چشم می تونه بهش برسه ، دیدار و دیدن هست . می فرمایند : “ دیدن عالم عبادت است . ” همین که فقط بشینی و نگاهش کنی این عبادته ! می فرمایند : “ دیدن مؤمن عبادت است . ” فقط نگاهش کنی ! می فرمایند : “ دیدن سادات عبادت است . ” یعنی فقط با چشم نگاهش کنی ، فقط دیدنش عبادته ! خب این سه تا عبادت منوط به چشم هست . یعنی تا چشم نباشه انجام نمی شه .

3 ـ ترویج محبت از طریق چشم است . می فرمایند : “ اون کسی که با نظر محبت به برادر مؤمنش ( و در خواهرها به خواهر مؤمنش ) و به پدر و مادر و به ارحامش نگاه می کنه ، پاداش و حسنات زیادی براش می نویسند . اصلاً یکی از راههای دقیقی که روانشناس ها توی کتاب هاشون نوشتند برای اینکه شخص بفهمه طرف مقابلش دوستش داره یا نه ، زبان نیست ، بلکه چشمه . یعنی چشم یکی از مهمترین وسایل انتقال محبته . تنها عضوی که نمی تونه دروغ بگه چشمه . یعنی زبان راحت دروغ می گه . آقا ما خیلی چاکریم ! آقا ! نوکرتیم ! ارواح عمه ات ! از این خالی بندی های این مدلی .

اما چشم نمی تونه دروغ بگه . یعنی آدم از چشم طرف مقابل می فهمه که این راست می گه یا نه . همین طوری حرف
می زنه . حالا انشاء الله به گناه زبان که رسیدیم بهتون می گم که تکلیف “ همین طوری حرف زدن ” روز قیامت چیه ؟ آقا ما چاکریم ! مخلصیم ، زمین خورده ایم ، قربونت برم ، فدات بشم ، خاک پاتم ، فدای بچه هات ! و . . .
دروغ نگو عزیز من ! تو برای 5 قرون سر این بابا رو می بری ! حالا چکت گیره ، زمین خورده ای ؟! حالا می خوای جنست رو غالب کنی زمین خورده ای ؟ چاکری ، مخلصی ؟ توی این زمونه یکی از راههایی که می تونید رفیقها و دوستاتون رو بشناسید اینه که اول از همه ، از نظر مالی امتحانشون کنید ، ببینید از نظر مالی چطوره ؟ اول از همه ! یعنی اگر جون هم واست داد ، اون رو به دوستی قبول نکن . پول ! اسم پول که می یاد دست و پای طرف می لرزه ! اگر می بینی از نظر مادیات با تو یه رنگه ، تمومه ! اگر می بینی گذشت مادی داره تمومه ! اگر دیدی نه ، سر 50 تومن ، دیگه همه رفاقتها ، بگو بخندها ، نون و نمک ها رو زیر پا گذاشت ، بدون دوست خوبی نیست .

بعضی ها چه محافلی دارند ؟! اما سر 5 هزار تومن پول ، رفاقته 30 ساله شون به هم می خوره !! خیلی از بچه های جبهه ، از جونشون گذشتند و بعد همون زمان ، توی جبهه سر پول با همدیگه دعوا کردند ! می خوابیدند روی سیم خاردار که یک گردان از روشون رد بشه ولی اینجا به خاطر 5 هزار تومن ، 10 هزار تومن ، 30 هزار تومن ، چه آبروریزی که نمی کنند . خُب پس یکی از راههای انتقال محبت واقعی و حقیقی چشم هست .

4 ـ یکی از راههای شناخت یک فرد ، چشماش هست . می فرمایند : گنهکار از چشم هاش شناخته می شه . که این دیگه به گروه خونی ما نمی خوره ! ولی تا یه حدودی می شه شناخت . آدم خودش هم می تونه خودش رو از چشمهاش بشناسه . بعضی وقت ها که از یه مجلس اشکیِ با حال برمی گرده ، می ره توی آئینه نگاه می کنه ، می بینه : بَه ! چه چشم های قشنگی پیدا کرده ! پس یکی از راههای شناخت همینه . اولین تأثیری که گناه روی اعضاء و جوارح می ذاره ، روی چشم هست . یعنی اولین عضوی که گناه کار بودنش رو لو می ده همین چشمه . لذا می گن وقتی می خواید به دیدن بزرگان برید ، یه “ یا ستار العیوب ” بگید بعد برید !


با یکی از بچه هایی که الان فارغ التحصیل شده رفتیم خدمت حضرت آیت الله زنجانی که استخاره بگیریم ، این بابا پسر خوبی هم بود روز هفتم ، هشتم ماه رمضون بود ، ما هم توی مشهد ، حسابی روی خودمون کار کرده بودیم ، تا نزدیک های معصوم جلو رفته بودیم !! ولی از شوخی گذشته ، این چند روز ماه رمضون رو آدم گناه نمی کنه اونم توی مشهد ! رفتیم و نماز ظهر رو پشت سر آقای زنجانی خوندیم ، بعد هم این دوست مون رفت جلو که استخاره بگیره . معمولاً اینطور هست : اونهایی که می خوان استخاره بگیرن ، می رن یه کم عقب تر از آیت الله زنجانی می شینن ( نه این که رسمی باشه ، معمولاً ادب رو رعایت می کنن که جلوتر از ایشون نباشن ) آقا هم که رو به قبله هستند ، قرآن رو جلو می دن و می گن : آقا ! یه استخاره بگیرید ! اما این دوست ما بر خلاف بقیه ، رفت جلو نشست . قبل از این که بره به من گفت من می خوام برم یه استفاده و حضِّ بصری از دیدن ایشون ببرم ! رفت نشست و قرآن رو هم داد خدمت آقا ، حالا ما هم عقب نشسته بودیم و داشتیم نگاه می کردیم ! قرآن رو گرفته بود ، آقای زنجانی همین طور که سرش پائین بود یه نگاهی به دوست ما کردن یه مرتبه دیدم 4 ستون بدنش شروع کرد به لرزیدن !! همین جور قرآن توی دستش بالا و پائین می رفت !!! تا 1 ساعت این همین طور بدنش می لرزیدا ! یعنی سوار موتور هم که شده بودیم ، قشنگ می لرزید ! گفت آقا ما امشب چه بلایی به سرمون اومد ؟! گفتم : وای ، آخ آخ !! “ یَوْمَ تُبْلی السرائر ” خدا عاقبت ما رو به خیر کنه ، در دنیا و آخرت آبرومون رو نریزه ! 


خُب این از کارهایی بود که چشم انجام می داد ، حالا می خوایم ببینیم گناه چشم چی هست ؟ خوب دقت کنید برای چشم این گناهان رو منظور کرده اند :

1 ـ نگاه مرد نامحرم به زن نامحرم و نگاه زن نامحرم به مرد نامحرم : هم برای زنها ، چشم پوشیدن داریم و هم برای
مردها .
حالا این نگاه کردن به دو صورت ممکنه باشه : 1 ـ نگاه با ریبه ! اگه بخوایم لُب مطلب رو بگیم هر نگاهی که با ریبه باشه حرامه . به هر چیزی که آدم با ریبه نگاه کنه حرامه ، با ریبه ! ریبه چیه ؟ ریبه یعنی اینکه آدم در اثر این نگاه به میلهای غیر شرعی متمایل بشه . و یا اینکه خوف و ترس این رو داشته باشه که در گناه بیوفته . این می شه ریبه .
پس : “ هر نگاهی ، به هر چیزی ، اگر با ریبه باشد حرام است . ” آقا ! حتی اگر به این منبر ، با ریبه نگاه کنی حرامه . به هر چیزی آدم با ریبه نگاه کنه حرامه .

2 ـ نگاه بدون ریبه : یعنی نگاه بدون هیچ قصد و لذتی . نگاه کردن به بدن نامحرم به غیر از قرص صورت و کفین ، حتی بدون قصد و لذت ، حرام است . یعنی اگر انسان به این دو قسمت ( قرص صورت و کفین ـ از ساعد یعنی مچ دست تا انگشتان ـ ) بدون قصد نگاه کنه ایرادی نداره ، اما با قصد و لذت ، اینها هم حرام می شه .
نگاه مرد نامحرم به پا و مچ پای زن نامحرم حرام است و بر خواهرها واجبه که جوراب بپوشن . برادرها هم واجبه که غضِّ بصر ( چشم پوشیدن ) از پای زن نامحرم داشته باشن !
برای زنها چطور ؟ زنها هم به همین صورت ، نگاه کردن به بدن مرد نامحرم حرامه ، حتی بدون قصد و ریبه ، مگر به قرص صورت و سر و دستها و پا (تا ساق پا ) بعضی از علماء گفتند که نگاه کردن به گردن تا حدودی که یقه رو باز می ذارن ایرادی نداره . ولی بقیه اش ایراد داره .
اینکه بعضی از خانم ها به بعضی از سالن های ورزشی مثل سالن کشتی و والیبال و بسکتبال می رن و مسابقات رو نگاه می کنن ،من واقعاً‌ نمی دونم با فتوای کی دارن می رن ؟ من دو شب پیش رفتم گشتم ، هیچ عالمی چنین فتوایی نداده ، حداقل تا الان در این زمانه هیچ مرجعی چنین اجازه ای نداده .

خُب این بحث دیدن مستقیم هست . یعنی تا اینجا حکم هایی که گفته شد مربوط به دیدن مستقیم بود . اما بیایم سراغ دیدن غیر مستقیم مثل دیدن عکس ، تصویر و تلویزیون . اینها رو فرمودند : دیدن اینها ایرادی نداره ، اما تا کجا ؟ تا عورت . دیدن غیر مستقیم ، غیر از عورت ایرادی نداره . البته به شرطی که با ریبه و قصد و لذت نباشه .

2 ـ نگاه کردن به فیلم هایی که اشاعه فحشاء می کند حرام است . آقا ! فیلمهایی که اشاعة فحشاء می کنه باز هم
می شه ریبه ، هر فیلمی که آدم در اثر دیدنش تحریک می شه ، ریبه است و دیدنش حرامه .

3 ـ نگاه کردن به کتاب های ضالّه حرام است . نگاه کردن به خطش و دیدنش حرامه . البته برای کسانی که اهل تحقیق و علم نیستند و گول می خورن .

4 ـ نگاه کردن به آلت قمار حرام است . این بحثیه که الان باید باز بشه . ببینید : بعضی از ابزار و وسایل هستند که توی جامعه فقط باهاش قمار می شه ، خُب اینها مشخصه نگاه کردن به اینها حرامه . اما ممکنه یکی منچ هم بازی کنه و شرط بندی کنه که این هم عمل قمار هست ولی ابزار منچ ، آلت قمار نیست و نگاه کردن بهش اشکالی نداره . پس نگاه کردن به اون ابزاری حرام هست که فقط باهاش قمار می شه مثل تخته نرد ، پاسور و . . . که اینها در جامعه معروف هست به ابزار قمار ، می فرمایند نگاه کردن به اینها حرام هست چه برسه به اینکه آدم باهاش بازی کنه .

می گه : آقا ! ما که شرط نمی بندیم . نه آقا جون ! حرامه ! آلت قمار نگاه کردنش هم حرامه . اینکه می بینید حضرت امام (ره) شطرنج رو حلال فرمودند ، برای اینه که ایشون فرمودند از حالت آلت قمار بودن خارج شده و تبدیل به ورزش فکری شده ، لذا حلاله .
خُب محرمات رو گفتیم . آقا ! هدر دادن و اسراف کردن چشم هم روش حرفه . حالا حرام نباشه ، کراهت که داره . چشمش رو الکی خسته کنه ، به چشمش صدمه می زنه ، روزی 18 ساعت ، می شینه به 5 سانتی متر تلویزیون نگاه می کنه ، خُب چشمش خسته می شه و خراب می شه . اسراف کردن اگر به شکلی باشه که به چشم صدمه بزنه باز هم حرامه .
خُب حالا اومدیم سراغ اصل مطلب ! تا اینجا مقدمه بحث گناه چشم بود . اما گناه چشم چکار می کنه ؟ آقا ! بزرگان و معصومین (ع) عجیب تکیه دارن که : مواظب چشمتون باشید ! خیلی تأکید دارن که مراقب چشم تون باشید ! اون قدر که این چشم به دنیا و آخرت ما ضرر وارد می کنه ، هیچ عضو دیگه ای چنین قدرتی رو نداره . و در ضمن اونقدری که این چشم سود داره هیچ عضو دیگه ای برای ما سود نداره .

ضررهای گناه چشم : 1 ـ از نظر مادی آدمی که به نامحرم نگاه می کنه ، براش عادت می شه . متأسفانه نگاه به نامحرم اعتیاد آوره . یعنی طرف رو معتاد می کنه ، این شخص از نظر درسی هم مشکل دار می شه . چون اصلاً نمی رسه درس بخونه ، لذا یکی از مشکلاتی که دبیرستانی ها و دانشجوها توی درسشون دارن ، همین نگاه به نامحرمه . نه درسش رو
می فهمه ، نه زندگیش رو !
نشسته تو کتابخونه ، می خواد درس بخونه . کتابش هم بازه ، حالا تو اوج درس ، یه دفعه نامحرم رد می شه ! اون درسی رو که تا الان خونده که از یادش می ره ! این هم که می خواد بخونه زهرمارش می شه ! هیچی نمی فهمه .
چقدر وقت ها که به خاطر نگاه به نامحرم تلف می شه ! 4 ، 5 ساعت راه می ره که بتونه به نامحرم نگاه کنه ! چه وقت هایی هدر می ره ؟! چه مشکلات بزرگ درسی و اجتماعی برای کسی که مرتکب به این عمل می شه ، بوجود می یاد ؟! این از نظر دنیایی . آدم از کسب و کار و زندگی می یوفته . اصلاً این نگاه به نامحرم می شه شغلش !!
یه جا می ایسته و فقط به نامحرم نگاه می کنه ! ایشون چکاره اند ؟ نگاه کن به نامحرم اند ! می شه شغلش . حالا اسمی که مصطلح هست رو من نمی گم ، ترجمه شده اش رو می گم .

2 ـ از نظر اجتماعی ، آقا ! آبروی آدم می ره . بالاخره یه وقتی آدم رو می بینن ، آبروش می ره ، آبروریزی بد دردیه . اصلاً طرف معتاده ، نمی تونه ترک کنه ، نمی تونه ! بالاخره یه روزی لو می ره ، آبرو ریزی که برای آدم به وجود می یاد ، یواش یواش تو خانواده می پیچه ، بعد هم بقیه می فهمند ! اونی که نباید بفهمه هم می فهمه . می ره خواستگاری ، بهش جواب رد می دن . می گه : آقا ! چرا جواب رد دادی ؟! بهش می گن : الحمدلله شما که دیگه نمی خواد ازدواج کنی !!

3 ـ از نظر پزشکی : نگاه به نامحرم ، روی سلولهای مغز تأثیر می ذاره . یک سری مسائل پزشکی هم براش گفتند که من خوندم و شنیدم ، حالا شاید درست هم باشه ، ولی من نیازی نمی بینم که حتماً حتماً برای گناه نکردن از دکترها کمک بگیرم ، ولی گفتند دیگه ، می گن : نگاه به نامحرم باعث می شه 21 عارضه جسمی به آدم برسه . 21 عارضه ! یعنی وضع آدم سه می شه !! سردرد داشتن ، کمبود قوه بینایی ، ترش کردن ، بی اشتهایی و . . . چند تا چیز دیگه هم گفتن که نیازی به ذکر کردن شون نیست .

4 ـ از نظر معنوی : پیغمبر (ص) می فرمایند : ( حدیث جالبیه ، سعی کنید همیشه یادتون باشه ) هر انسانی وقتی که پاش رو در دنیا می ذاره ، تماماً نوره . نور ! هر گناهی که انجام می ده ، یه مقداری از این نور از وجودش خارج می شه . اگه توبه کنه ، انشاءالله که خدا می بخشه و توبه اش رو قبول می کنه و عقابی نخواهد داشت ولی اون نور دیگه برنمی گرده .

حالا شما فقط همین گناهه ، نگاه به نامحرم که آدم خیلی راحت انجام می ده رو در نظر بگیرید ، هر یه نگاه ، یه تکه نور خارج می شه ، نوری که دیگه نمی تونی برش گردونی ، هیچ راهی نداری ، از نورانیت وجودت کم می شه بعد می بینی که مردم به درجات عالیه رسیده اند ، خیلی هم داری زحمت می کشی ، خیلی هم داری کار می کنی اما قبلاً نور رو از دست دادی دیگه فایده ای نداره . این خیلی مهمه . این حدیثی که پیغمبر (ص) فرمودند برای همة گناهان هست ، من جمله گناهه نگاه به نامحرم .

در جایی دیگه پیغمبر (ص) می فرمایند : که نگاه کردن به نامحرم شعبه ای از زناست . می فرمایند : هر عضوی زنایی دارد و زنای چشم نگاه کردن به نامحرم است ، ببینید ! خیلی گناه بزرگ شد !
می فرمایند : نگاه به نامحرم تیری است زهرآلود از تیرهای شیطان . هر نیم نگاه ، تیری به قلب لطیف و ربانی تو می زند . چقدر این گناه ، دم دست هم هست .

می فرمایند : نگاه به نامحرم عبادات را فاسد می کند . نماز رو فاسد می کنه ، نماز اول وقت رو فاسد می کنه ، نماز شب رو فاسد می کنه ، گریه ها رو فاسد می کنه .
اصلاً نگاه به نامحرم متأسفانه یکی از گناهانی هست که ریشه عبادت کردن رو می زنه ! یعنی کسی که مبتلا به این گناه هست ، اصلاً به دیگر عبادات شوق و رغبتی پیدا نمی کنه . یکی هست دروغ می گه ، نماز شب هم می خونه ، کارهای دیگه هم می کنه . اما این یکی حساب و کتابش جداست ، نگاه به نامحرم اصلاً شوق و ذوق نسبت به عبادات رو کنسل می کنه .

کسی که نگاه به نامحرم می کنه ، چون در قلبش شهوت حاکم می شه ، حکمت نمی پذیره . این فرموده امام صادق (ع) هست ، ایشون می فرمایند : قلبی که در آن شهوت حاکم شد ، حکمت نمی پذیرد . اصلاً دیگه آدم رغبت نمی کنه ، عبادات دیگه رو انجام بده . چرا ؟ چون به جای لذت عبادت ، لذت گناه رو بر قلبش حاکم کرده و این لذت شیطانی خیلی لذت خطرناکیه !
آقا ! خیلی باید آدم دقت کنه ! بنیان خانواده ها رو خراب می کنه . انسان در ازدواج هم بی توفیق می شه ، همه چیز رو خراب می کنه .

علمای اخلاق روی این گناهه نگاه به نامحرم خیلی حرف زدند . هر کسی هرچی خواسته شروع کنه ، اول از این شروع کرده که آقا ! اگه می خوای گناهان رو ترک کنی ، خیلی خوبه ، اما باید اول از چشم شروع کنی .
از همه مهمتر ، نگاه به نامحرم ، چشم رو خشک می کنه . چشم دیگه اشک نداره و این خشک شدن چشم موجب تنفر خداوند تبارک و تعالی از بنده می شه . خداوند در حدیث قدسی می فرماید : من از بنده ای که در درگاهم اشک نمی ریزد متنفرم ! از این بنده بدم می آید !

اومد خدمت موسی (ع) ، عرض کرد : آقا ! ما این همه گناه می کنیم ، اما خدا هیچ بلایی به ما نازل نمی کنه ، برو به خدا بگو مثل اینکه حساب و کتاب هات قاطی شده ! ( با یه حالت تمسخری این رو گفت )
موسی (ع) به کوه طور رفت و با خداوند مناجات کرد . عرض کرد : خدایا ! این جوان بی ادبی کرد و چنین حرفی رو زد من چی جوابش رو بدم ؟ خداوند فرمود : من بهش بلا نازل کردم ، خبر نداره ! ازش سؤال کن چند وقته نتونسته با من حرف بزنه ؟ سؤال کن چند وقته نتونسته گریه کنه ؟ اشکش رو ازش گرفتم . لذت صحبت گرفتن با خودم رو ازش گرفتم . بیچاره ! خبر نداره .

نگاه به نامحرم چشم رو خشک می کنه ، چشم خشک موجب قهر خدا می شه ، خدا قهر می کنه ! حالا ما چکار کنیم که این گناه رو ترک کنیم و چکار کنیم که به این گناه برنگردیم ؟ من ثواب ترکش رو می گم : انشاءالله به این روایت ها دقت می کنید و در زندگی خودتون پیاده می کنید .
حضرت می فرمایند : هیچ کدام از شما به اندازه اون کسی که با چشم پوشیدن از گناهه نگاه به نامحرم سود می کنه ، سود نمی کنید .

آقا ! چه ثواب وحشتناکی براش نقل می کنند ؟! روایت می فرماید : یه بار که انسان چشمش به نامحرم می یوفته ، حالا می خواد فیلم باشه یا عکس باشه و یا خود نامحرم باشه ، اگه به آسمون نگاه کنه و نبینه ، اندازة ستاره های آسمون بهش حسنه می دن . و اگه به زمین نگاه کنه اندازة هر چی ریگ در زمین هست به او حسنه می دن و اگه چشماش رو ببنده به اندازة هر چی ریگ در زمین و ستاره در آسمونه ، به اون حسنه می دن . خیلی عجیبه !

به نامحرم نگاه می کنه بعد می یاد به من می گه : آقا ! چشم مون خشک شده ما چکار کنیم ؟ من نباید بهت بگم خودت باید کار کنی ! می گه : آقا ما چکار کنیم ؟ دعا که می خونن ، همه بغل دستی هامون گریه می کنن ، اما من همین جور
می شینم ، مثل بت !!
می گه : آقا ! می ریم حرم امام رضا (ع) همه به خاک می یوفتن ، اما من انگار نه انگار !! آقا ! می ریم به امام رضا (ع)
می گیم ، جوابمون رو نمی ده ، چکار کنیم ؟ آقا نمازامون بی حاله !
می گم : نمازی که خدا نگاهت نکنه ، معلومه بی حاله ! نمازی که از اول تا آخرش حب گناه تو دلت هست ، به چه دردی می خوره ؟
می گه : آقا ! ما نماز صبح مون قضا می شه ! می گم : ببین چکار کردی که فرشته ها نمی یان بیدارت کنن ؟! روایت می گه : ما فرشته ها رو تا صبح برای بیدار کردن هر کدوم از مؤمنین و شیعیان می فرستیم . بهشون می گن : پاشو خدا منتظره ! بعضی وقتها خدا به فرشته ها می گه : برو صداش بزن . فرشته می گه : خدایا ! ولش کن . این مثل مرده خوابیده . ولش کن روزهاش که بهت سر نزد ، حالا می خوای شب بهت سر بزنه ؟!

خدایا ! امشب تو یه عنایتی کن . حاضریم همه رو ول کنیم ولی تو یکی با ما قهر نکنی ! من الان یه راه فوری بهتون می گم که چطوری میشه ، یه لحظه ای چشمت رو پاک کنی ؟ اومد خدمت امام صادق (ع) ، عرض کرد : آقا ! من خیلی وضعم خراب شده . نمی تونم نگاه به نامحرم رو ترک کنم ، چکار کنم ؟ آقا فرمودند : الان بهت می گم چکار کن . بیا بشین کنار دست من ، دوتایی برای حسین (ع) گریه کنیم . فرمودند : اون چشمی که برای حسین (ع) اشک می ریزه ، بیمه است . یعنی فاطمه (س) نمی ذاره گناه کنه . تا می یاد با این چشم ها نگاه کنه دست مهربون خانم می یاد روی سرش ، می گه سرت رو بنداز پائین ! این چشمهات خیلی قشنگ شده ، خرابش نکن !
به به ! این داستان دیگه برای همه تون خوبه ! تعریف می کنن : یه منبری داشت روی منبر صحبت می کرد : داشت می گفت که خدا چقدر مهربونه و می بخشه و . . .
یه فاحشه ای به نام غازیه ( توی اون شهر معروف بود ) رد می شد ، گفت : برم قاطی اینا بشینم ببینم چرا دارن گریه می کنن ؟! منبری گفت : مادر ما فاطمه (س) همه رو می بخشه ، به شرط اینکه توی دنیا بری در خونه اش ! یه وقت این فاحشه توی تاریکی صدا زد : مطمئنی همه رو می بخشه ؟! گفت : بله ، همه رو می بخشه ! گفت : حتی اگر اون غازیه ، فاحشة معروف شهر باشه ؟! جواب داد : بله ، حتی اگر غازیه باشه . گفت : فاطمه جان ! من غازیه ام ، من رو ببخش !
فاطمه (س) جان ! این بچه ها رو می شناسی . می دونی کی هستن ، اینها گریه کن هر هفته تو هستن ، امشب همه مون رو با هم ببخش .

و صلی الله علی سیدنا محمد و آل محمد

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم