راه اندازی و اداره کسب و کارهای خرد و کوچک
بر اساس تعریف اتحادیه اروپا، کسب و کار خرد، کسب و کاری است که کمتر از ده نفر در آن مشغول هستند. براساس این تقسیم بندی کسب و کارها به صورت زیر تفکیک می شوند:
کسب و کار خرد کسب و کاری که کمتر از ده نفر در آن مشغول هستند.
کسب و کار کوچک، کسب و کاری است که زیر 50 نفر در آن اشتغال دارند.
کسب و کار متوسط، که به طور متوسط 50 تا 25 نفر در آن شاغل هستند.
کسب و کار بزرگ، نیز کسب و کاری است که بیش از 250 نفر در آن مشغول باشند.
البته بر اساس تعریف موسسه کسب و کارهای خرد آمریکا، کسب و کار خرد نیز کسب و کاری است که کمتر از ده نفر در آن مشغول هستند. تعداد کسب و کارهای خرد در امریکا حدود 25 میلیون واحد است که تقریبا 95 درصد کل کسب و کارهای این کشور را شامل می شود.
آمار دقیقی از میزان و تعداد کسب و کارهای خرد در ایران در دست نیست، هرچند برآوردها حاکی از گستردگی این نوع کسب و کارها دارد. درواقع در زندگی روزمره بسیاری از مردم در کسب و کارهای خرد با سعی و خطا مشغول هستند، در حالی که آثار تئوریک و ادبیات مدیریت نه در ایران که حتی در سطح جهانی بیشتر متمرکز بر کسب و کارهای بزرگ و به اصطلاح غول است و در این شرایط، شروع و ادامه فعالیت های اقتصادی بدون در نظر گرفتن دستاوردهای تئوریک مدیریت دچار مشکلات پیش پا افتاده و قابل پیش بینی خواهد شد.
این کتاب، تلاشی مقدماتی است که خلا اطلاعات مدیریت را در دنیای روزمرگی کسب و کار های خرد ایرانی پوشش می دهد. در نگاه اول کتاب ، رویکردی عمل گرایانه دارد همان قدر عمل گرا که فعالان کسب و کارهای خرد ناچارند مشکلات خود را سریع و دقیق و البته عملی و نه تئوریک حل کنند. که البته این چنین نیز هست، اما در واقع کتاب سعی دارد با اتکا به اصول و تئوری های ساده علم مدیریت، راهکارهای عملگرایانه ارائه نماید.
در ضمن این کتاب می خواهد بگوید خواستن توانستن نیست. اگر می خواهید با راه اندازی یک کسب و کار رئیس خود باشید، این خواست شما برای رسیدن به موفقیت کافی نیست. و در این راه باید به بررسی های بیشتری بپردازید. تصمیم گیری بر اساس اطلاعات کم و یا دیدن موفقیت تعدادی افراد در نزدیکی خود دلیل قانع کننده ای برای شروع یک کسب و کار نیست چرا که شکست یا موفقیت بر زندگی فعالان و مالکان کسب و کارهای خرد و کوچک بسیار تاثیر گذار خواهد بود و این موضوع، این حقیقت را تایید می کند که راه اندازی و اداره این نوع کسب و کارها به بررسی و عمل با تفکر بیشتری نیاز دارد.
کتاب حاضر، حاوی روش های عملی و توضیحات کارشناسانه با بیانی شفاف برای اداره و مدیریت یک کسب و کار خرد و یا کوچک است. همچنین این کتاب سعی دارد راهکارهای عملیاتی که متکی بر اصول علمی مدیریت باشد، ارائه نماید تا هم موجب کاهش هزینه های سرمایه گذاری و صرفه جویی در زمان شود و نیز از بسیاری ریسک های احتمالی پیشگیری کند. برای رسیدن به این اهداف، شیوه پیشبرد بحث و ارائه توصیه ها از طریق طرح سوال های متفاوت است که در پی آنها توضیحات، شرح داده می شوند همچنین در هر مرحله از سوالها به نکات مهم و راهکارها پرداخته می شود.
مهمترین پیام این کتاب این خواهد بود که راه اندازی و اداره کسب و کارهای خرد و یا کوچک با آموخته های تجربی و سعی و خطا، پر از ریسک خواهد بود. باید اداره کسب و کار را نیز یک فن بدانید. تلاش کنید آن را فرا بگیرید و به خاطر داشته باشید همان گونه که برای سلامتی خود و خانواده در مواقع بیماری به یک پزشک مراجعه می کنید، در راه اندازی و یا حل مشکلات اداره کسب و کار خود نیز از مشورت کارشناسان استفاده نمایید.
این کتاب تلاشی است اولیه برای پر کردن فاصله اطلاعات علمی مدیریت از دنیای روزمره کسب و کارهای خرد ایرانی.
این کتاب در چهار بخش طی 32 سوال تنظیم شده است:
الف) نگاه به خود :
- چرا می خواهید کسب و کار خود را داشته باشید؟
- مهارت های ارتباطی و روابط عمومی خوبیس دارید؟
- ...
ب) عمل، یک قدم پیش از بررسی:
- برای موفقیت کسب و کار خود به چه شرایط و عواملی فکر کرده اید؟
- قرار است چه چیزی تولید و یا چه خدماتی ارائه دهید؟
- ...
ج) راه اندازی، شروع عملی
- چگونه شروع کنیم؟
د) اجرا، نگرانی ها
- قیمت خدمات و یا کالا را چگونه محاسبه کنم؟
- بالا سری چیست؟