قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

امام علی(ع) می‌فرماید: «اگر قطره‌ای شراب در چاهی بیفتد و از آب آن چاه سبزه‌زاری را آب دهند و از سبزه‌های آن حیوانی بخورد، من از گوشت آن حیوان نخواهم خورد»

کلیپی زیبا و با تدوین مناسب در مورد ضرر های بدنی و معنوی شراب

بر اساس سخنان استاد رائفی پور

دانلود

مشاهده آنلاین

.

.

.

چهل حدیث « شراب »

مقدمه

 
اِنَّما یُریدُ الشَّیطانُ اَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِى الخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلوةِ فَهَلْ اَنْتُمْ مُنْتَهُونِ.
حدیث
شیطان قصد دارد بوسیله شراب و قمار میان شما بذر کینه و دشمنى بیندازد و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد. پس آیا شما از آن دست برمى دارید.



مسأله میگسارى و شرابخوارى یکى از آفات دیرین زندگى انسان است و شراب دشمن دیرینه و پر کینه بشر.
اسلام زندگیساز که راه رهائى انسان است و ضامن جسم و جان افراد و ایجاد نظام برتر در روابط اجتماعى، براى پاسدارى از سلامت و سعادت فرد و جامعه بهترین رهنمودها و متقن ترین قوانین را ارائه داده است، درباره بلاى بزرگ مشروب خوارى هشدارهاى اسلام عامل نیکبختى جاودانه انسان است و راهنماى زندگى زیبا و آرام دنیاى وى است.
شرابخوارى تنها در دین مقدس اسلام ممنوع نشده است بلکه انبیاى الهى و ادیان آسمانى و اندیشمندان تاریخ بشر و دانشوران علوم تجربى همه با این محصول شیطانى مخالف بوده و نسبت به آن هشدار داده اند، شراب دشمن بیرحم عقل انسان است و کدام عاقل است که با دست خویش عقل و اندیشه خود را قربانى کند؟ و چه زیانى بیشتر و خطرناکتر از قربانى کردن عقل در آستان شیطان، عقل بزرگترین امتیاز انسان و گرانبهاترین نیروى جهان است. وقتى این نیروى ارزشمند و معیار ارزیابى انسان از وى سلب گرددانسان، هویت انسانى خود را از دست مى دهد و از حیوانات پست تر مى گردد و براستى مسخ مى شود، زیرا حیوانات با کمک غریزه و شعور فطرى از بسیارى از کارهاى زشت و زیان بخش خوددارى مى کنند.
اما بسیارى از میگساران نه تنها به تندرستى و عواطف و اخلاق انسانى خود ضربه مى زنند، بلکه در حال مستى زندگى دیگران و روابط صمیمانه اجتماعى را با خطر مواجه مى سازند.آنچه در این قسمت ارائه مى گردد چهل گوهر گرانبهائى است در رابطه با آثار منفى مى گسارى که از میان صدها رهنمود ارزنده رهبران برگزیده الهى انتخاب شده و به پیروان مکتب حیاتبخش انبیاء تقدیم مى گرد امید است مسلمانان غیور و آزاده از این کار شیطانى دورى جسته و پیاله هاى شیطان را بشکنند و از این پس گرفتار دام و دانه شیطان هاى بزرگ و کوچک نگردند انشاءا...

قم ـ محمود شریفى
11 ذیقعده 1416 روز میلاد امام هشتم علیه السلام
و 12 فروردین 1375 روز جمهورى اسلامى

پرینت احادیث

شراب در ادیان الهى

امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند هیچ پیامبرى را مبعوث نکرد مگر با حرام کردن شراب، و اینکه اقرار داشت که خدا آنچه را بخواهد انجام مى دهد.

پرینت احادیث

تولید شراب

سوید بن طارق از پیامبر صلی الله علیه و آله درباره شراب سئوال کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله او را از آن نهى کرد، او گفت: آن را براى دواء مى سازم، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: شراب درد است نه دواء.

پرینت احادیث

تهیه و توزیع شراب

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: خداوند، شراب و بوجود آورنده و تهیه کننده آنرا و مصرف کننده و اعطاء کننده و خریدار و فروشنده و استفاده کننده از قیمت آن و حمل کننده و صاحب آنرا لعن کرده است.

پرینت احادیث

ایـمان شـرابـخوار

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس شراب بنوشد نور ایمان از قلب او خارج مى گردد.

پرینت احادیث

رابـطه شراب و ایمان

پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: هیچگاه، شراب و ایمان در قلب یا درون انسان جمع نمى شود.

پرینت احادیث

قـرآن و شرابخوارى

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس که در قلب او آیه یا کلامى از قرآن باشد و آن را با شراب بیالاید، روز قیامت قرآن با او مخاصمه مى کند.

پرینت احادیث

گـوش و چـشم شرابخوار

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: بنده تا شراب ننوشد عرصه دین بر او گشاده باشد و چون بنوشد پرده خدا از او بدرد و شیطان یار و گوش و چشم او شود و او را بسوى بدیها براند و از نیکها منصرف کند.

پرینت احادیث

رابـطه با شرابخوار

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هنگامى که شرابخوار سخن گفت او را تصدیق نکنید، و وقتى خواستگارى کرد باو زن ندهید، و هنگامى که مریض شد از او عیادت نکنید، و هنگامى که مرد او را دفن نکنید، و او را بر امانتى امین قرار ندهید، پس کسى که او را امین حساب کرد بر امانتى و او از بین برد بر خداوند نیست که آن امانت را حفظ کند، و او را نباید براى کارى اجیرى کرد، زیرا خداوند در قرآن مى فرماید: اموال خود را به دست سفیهان ندهید. و چه کسى سفیهتر از شرابخواراست؟

پرینت احادیث

سلام کردن بر شـرابـخوار

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس به شرابخوار سلام کند، یا با او دیده بوسى یا مصافحه کند، خداوند عمل چهل سال او را از بین مى برد.

پرینت احادیث

جـواب سـلام شرابخوار

پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله فرمود: سلام کنید بر یهود و نصارى ولى بر شارب الخمر سلام نکنید و اگر او سلام کرد شما جواب او را ندهید.

پرینت احادیث

همنشینى با شـرابخوار

امام صادق علیه السلام فرمود: با شرابخواران همنشین نشوید، زیرا هنگامى که لعنت خدا فرود آید همه کسانى را که در مجلس هستند فرا مى گیرد.

پرینت احادیث

دوستى و همسایگى بـا شـرابـخوار

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: همـسایگى با یهـود و نصـارى از همسـایگى با شـرابخوار بـهتر اسـت و بـا شرابخوار دوستى نـکنید که دوستى با او پشیمانى در پى دارد.

پرینت احادیث

یا میـگسارى یا آب کوثر

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلههنگام رحلت فرمود: کسى که نمازش را کوچک شمارد از من نیست، بخدا سوگنداو در حوض کوثر وارد بر من نمى شود، و کسى که میگسارى کند از من نیست، سوگند به خدا که او هم در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد.

پرینت احادیث

مـؤمن و سـفره شـرابخوار

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس که به خدا و رستاخیز ایمان داشته باشد در کنار سفره اى که در آن شراب خورده مى شود نمى نشیند.

پرینت احادیث

کیفر شرابخوار

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس یک قپه شراب نوشید او را هشتاد ضربه شلاق بزنید.

پرینت احادیث

مجازات شـرابـخوار

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هنگامى که مرد شراب نوشید او را شلاق بزنید، و اگر دوباره خورد باز هم او را شلاق بزنید، اگر بار چهارم باز نوشید او را بکشید.

پرینت احادیث

عاقبت شـرابـخوار

پرینت احادیث

حشر شرابخوار

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: شرابخوار از رحمت خدا دوره شده است، شرابخوار همانند بـت پـرستان است، روز قـیامت با فرعون و هامان محشور مى شود.

پرینت احادیث

تشنگى شـرابـخوار

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: سوگند به کسى که مرا به حق مبعوث کرد شرابخوار با تشنگى مى میرد، او در قبر هم تشنه خواهد بود و روز قیامت هم با تشنگى برانگیخته مى شود و تا هزار سال نداى تشنگى سر مى دهد.

پرینت احادیث

سیه‏روئى شـرابـخوار

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سوگند به کسى که مرا به حّق بر انگیخت، شرابخوار در روز قیامت با چهره اى سیاه و چشمانى کبود و لبانى کج مى آید(محشور مى شود) در حالى که آب دهان او روى پاهایش مى ریزد و هر کس آنرا مى بیند ناپاک مى داند.

پرینت احادیث

سرانجام شـرابـخوار

رسول گرامى صلى الله علیه و آله فرمود: شرابخوار که از قبرش بیرون مى آید، وسط دو چشمش نوشته شده است: از رحمت خدا مأیوس شده است.

پرینت احادیث

شـرابـخوار و شفاعت

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: شفاعت من به کسى که مست کننده (شراب) مى نوشد نمى رسد، به خدا سوگند او بر من در حوض کوثر وارد نمى شود.

پرینت احادیث

شـراب و نـگاه لطف الهى

رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: خداوند روز قیامت به چهار گروه نگاه نمى کند، عاق والدین، منّت گذار، تکذیب کننده سرنوشت و شرابخوار.

پرینت احادیث

میگسارى و بـت‏پـرسـتى

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: شرابخوار خدا را همانند کسى که بت پرست است ملاقات مى کند، حجر بن عدى گفت: یا امیرالمؤمنین شرابخوار کیست؟ فرمود آن کسى که هر وقت شراب گیرش بیاد بنوشد.

پرینت احادیث

انواع عذابـهاى شرابخوار

پرینت احادیث

شراب و نماز

امام باقر علیه السلام فرمود: کسى که شراب بخورد خداوند چهل روز نمازش را نمى پذیرد، چنانچه در این چهل روز نماز را هم ترک کند عذاب او بخاطر ترک نماز دو چندان مى شود.

پرینت احادیث

مرگ شرابخوار

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: شراب ریشه همه ناپاکیهاست، هر کس آنرا بنوشد نمازش تا چهل روز پذیرفته نمى شود، اگر شراب در درونش باشد و بمیرد با مردن زمان جاهلیت مرده است.

پرینت احادیث

عروس شیطان

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کسـى کـه در حـال مسـتى بخوابد آن شب عروس شیطان خـواهد بود.

پرینت احادیث

شراب در خانه

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: چهار چیز است چنانچه یکى از آنها وارد خانه اى شود آن خانه را طورى خراب کند حتّى با برکت نیز آباد نگردد آنها عبارتند از: خیانت، دزدى، شرابخوارى و زنا.

پرینت احادیث

آثار شرابخوارى

مفضلّ مى گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: چرا شراب حرام شده است؟ امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهى آن حرام کرده است زیرا شرابخوار موجب لغزش مى شود و نور انسانیت انسان را مى برد، و جوانمردى او را ویران مى کند، و انسان را به مرتکب شدن گناهان و خونریزى و زنا وادار مى کند، و هنگامى که انسان مست شد در امان نیست که ناآگانه به محارم خود تجاوز کند، و جز بدبختى چیزى گیر صاحبش نمى آید.

پرینت احادیث

نتیجه شـرابـخوارى

راوی گوید: مـردى از امام صـادق علیه السلام پرسـید آیا نوشیدن شراب بدتر است یا نمـاز نخواندن؟ امـام علیه السلام فرمود: شـرابخوارى از بـى نمازى بـدتر است مى دانى چـرا؟ آن مرد گفت: نه، فرمود: او حالتى پیدا مى کند که نه خداى بزرگ و عزیز را مى شناسد، نه آفریننده خود را مى شناسد.

پرینت احادیث

شـراب و فاضـلاب جهنم

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که شراب بخورد خداوند چهل شب نمازش را قبول نمى کند، پس اگر توبه کند خداوند توبه اش را تا سه بار مى پذیرد، پس اگر براى چهارمین بار نوشید حق خداست که او را از نهر خبال سیراب کند، گفته شد نهر خبال چیست؟ فرمود: فاضلاب جهنمى هاست.

پرینت احادیث

شراب در آخـرالـزمان

پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله فرمود: اى ابن مسعود قسم به کسى که مرا بحقّ برانگیخت زمانى مى رسد که مردم شراب را حلال مى شمارند و آن را نبیذ مى نامند، لعنت خدا و ملائکه و مردم بر آنان باد من از آنان بیزارم و آنها هم از من دورند.

پرینت احادیث

گـناه شـرابـخوارى

به امیرالمؤمنین على علیه السلام گفته شد که : آیا شرابخوارى از زنا و سرقت بدتر است؟ امام علیه السلام فرمود: بله، زیرا شرابخوارهم زنا و دزدى مى کند، هم آدم مى کشد و نماز را هم رها مى کند.

پرینت احادیث

بزرگترین گناه

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شراب ریشه تمام زشتیها و بزرگترین گناهان است. هر کس بنوشد (ممکن است) به مادر و عمّه و خاله اش هم تجاوز کند.

پرینت احادیث

شراب بذر گناه

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: از شراب بپرهیزید که از گناه آن گناهان مى روید چنانچه از درخت آن درخت مى روید.

پرینت احادیث

مرکز زشتیها

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: شراب گرد آورنده گناه و ریشه زشتیها و کلید بدیهاست.

پرینت احادیث

کلید زشتیها

امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند بزرگ براى بدیها قفلهائى قرار داده است، وشراب را هم کلیدهاى این قفلها قرار داده است.

پرینت احادیث

محـرومان از بهشت

امام صادق علیه السلام فرمود: سه گروه واردبهشت نمى شوند: 1ـ خونریز 2 ـ شرابخوار 3 ـ کسى که پى سخن چینى است.

پرینت احادیث

همنشینىِ ممنوع

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: با شرابخوار همنشینى نکنید، و از بیماران آنان عیادت نکنید، و جنازه هایشان را تشییع نکنید، و بر اموات آنها نماز نخوانید، زیرا آنها سگهاى جهنمیان هستند چنانچه خداوند در قرآن فرمود: اى سگها به دوزخ روید و با من سخن مگوئید.


.

.

.

اثرات زیان بار شراب

روزی جمعیتی با نام «مبارزه جهانی با مشروبات الکلی» به محضر مرحوم آیة الله بروجردی رسیدند و از علت حرمت شراب در اسلام پرسیدند. ایشان فرمودند: چون اسلام جای گاه رفیعی برای عقل انسان قرار داده، بنابراین هر چیزی را که به عقل او ضربه وارد کند حرام می داند و از آن جا که مشروبات، جسم و جان و عقل و هوش آدمی را تباه می کند، حرام شده است. سپس پرسیدند: پس چرا یک جرعه از آن نیز حرام شده است؟ فرمودند: طبیعت بشر چنان حریص است که اگر مجوّز یک قطره از شراب داده شود، جرعه جرعه خواهد نوشید تا به حد نصاب برساند. آن گاه آیة الله بروجردی در همان جلسه از مرحوم علامه طباطبائی درخواست کردند تا مقاله ای درباره فلسفه حرمت شراب بنویسند. مرحوم علامه نیز مقاله جامعی نوشتند که در سال نامه مکتب تشیّع چاپ شد.

شهید دکتر پاک نژاد می نویسد: تعیین مقدار حداقل برای چیزی که نه غذا باشد و نه دوا، یک کار غیر علمی است. اگر اندکی از شراب برای دارو باشد هیچ دارویی برای مدت زیادی تجویز نمی شود. اگر مقدار کمی باشد سوخت و ساز غذایی ندارد، ولی هورمون آنتی دیورتیک را مهار کرده و ادرار را زیاد می کند. قطره شراب خورده شده وارد خون می شود و در انعقاد نطفه اثر منفی می گذارد. بیضه ها و پروستات از تمام بافت های بدن بیشتر الکل جذب می کند (حدود هفتاد درصد) و این امر در فساد اسپرماتوزویید بسیار مهم است. این فساد معمولاً پس از یک ساعت از ورود الکل به بدن، در نطفه مرد صورت می گیرد. اگر زن هم شراب مصرف کند در تخم دان او نیز دیده می شود. هر گاه طفلی در حال مستی تکوین یابد الکل موجود در نطفه، جنین را فاسد می سازد و او را از رشد طبیعی باز می دارد و در معرض بیماری های گوناگون قرار می دهد.(15)

امام رضا (ع) فرمود: «ایما امرئة اطاعت زوجها و هو شارب الخمر فعلیها من الخطایا بعدد نجوم السماء و ولده نجس؛ هر زنی که در برابر شوهرِ مست خود تمکین کند، به میزان ستارگان آسمان گناه در نامه عملش نوشته می شود و فرزندی که در این حال منعقد می شود، کودن و ناهنجار خواهد بود.»(16)

اسلام و فرهنگ سازی

اسلام برای ایجاد نفرت ذهنی و اجتماعی به الکل و مشروبات، نخست به یک رشته مبارزات منفی روی آورده است تا باده خواران، خود را در جامعه حقیر و بی مقدار ببینند و از آن پرهیز کنند. بر این اساس پیامبر (ص) به آحاد مسلمانان توصیه فرمودند:

1 - اگر شراب خوار مریض شد، به عیادتش نروید؛

2 - شهادت و گواهی شراب خوار، قبول نمی شود؛

3 - اگر به خواستگاری آمد، دست رد به سینه او بزنید؛

4 - گفتارش را تصدیق نکنید؛

5 - شفاعت او پذیرفته نیست؛

6 - از وی دختر نگیرید و با او معاشرت نکنید؛

7 - در مجلس شراب ننشینید، زیرا وقتی لعنت خدا نازل شد همه را فرا می گیرد؛

8 - در قیامت، زهرمار و عقرب را به الکلی ها می خورانند.(17)

برخورد امام علی (ع) با شراب

آن حضرت در حدیثی فرمود: اگر یک قطره شراب را در چاهی بریزند و از آب آن گندم زاری را مشروب سازند، سپس آن محصول را در آسیاب آرد کنند و نان هایی بپزند، من که علی هستم، از خوردن چنین نانی دوری خواهم کرد.

نجاشی، یکی از یاران علی (ع) بود که با شعر و نثر او را تعریف و معاویه را هجو می کرد. وی سربازان زیادی داشت که آنها را در جنگ برای یاری امام بسیج می کرد. ابو سماک اسدی می گوید: ماه رمضان به منزل من آمد و گفت: بیا شرابی و کبابی بخوریم. من گفتم: از عدل علی نمی ترسی؟ اظهار داشت: حضرت علی (ع) مرا از دست نخواهد داد. آن گاه شراب فراوانی خورد و عربده کشید. مأموران او را گرفتند و به محکمه عدالت علی (ع) سپردند. حضرت فرمود: حد شراب خوار، هشتاد ضربه شلاق است، ولی بیست ضربه هم اضافی بزنید که حرمت ماه مبارک رمضان را هتک کرده است.


-----------

می دانید چرا شراب حرام است؟

شراب,خوردن شراب

 

علاوه بر آیات و روایات امروزه از نظر علمى نیز مضرات مصرف مواد الکلى به اثبات رسیده است. دانشمندان به این واقعیت اعتراف داشته‏اند که از جمله آثار زیان بخش شراب، پیامد سویى است که روى مغز و عقل مى‏گذارد و آن را از کار مى‏اندازد. روشن است که با از بین رفتن عقل، پرده شرم و حیا دریده مى‏شود. در نتیجه میدان به دست غرایز حیوانى مى‏افتد. انسان به صورت حیوانى وحشى و لجام گسیخته درمى‏آید.
نوشابه‏ هاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون مى‏شود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمى‏گذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مى‏رود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى‏رود.
همانطور که امام رضا علیه السلام فرمودند: خدا شراب را بدان جهت حرام کرد که مایه فساد و بازداشتن عقل از درک حقایق و از بین بردن شرم و حیا است.
مشروبات الکلى به پنج دلیل از محرّمات شمرده مى شود:
دلیل اول - کتاب (قرآن)
در قرآن کریم آیات فراوانى وجود دارد که حرمت مشروبات الکلى را به زبان کنایه و یا موردى بیان مى کند، ولى ما به صریح ترین آنها مى پردازیم:
1ـ «انّما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون؛ (مائده (5) آیه 90)
تحقیقاً شراب و انواع قمار و بت پرستى و یا سنگ هایى که براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه (براى کشف امور غیبى)، پلیدى از کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید.»
«انما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فى الخمر و المیسر...؛ (مائده (5) آیه 91) شیطان مى خواهد کینه توزى و دشمنى را از طریق شراب و قمار در میان شما بیفکند و تضادهاى داخلى را تشدید نماید و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد، آیا باز هم دست از آن بر نمى دارید.»
«یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما؛ (بقره (2) آیه 219)
تو را از شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و سودهایى براى مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است.»
به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند
دلیل دوم - احادیث نبوى و علوى (سنت)
در مجامع شیعه و سنّى، این حدیث معروف است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ده گروه را لعنت کرده است که به گونه مستقیم یا غیر مستقیم در شراب سازى دخالت دارند: 1 - کسى که درخت انگور را به نیت شراب غرس کند؛ 2 - آن که بدین قصد از درخت تاک پاسدارى نماید؛ 3 - خریدار مشروبات؛ 4 - فروشنده آن؛ 5 - کسى که مى نوشد؛ 6 - کاسبى که از شراب فروشى پولى به دست مى آورد؛ 7 - فشار دهنده انگور به انگیزه ساختن شراب؛ 8 - افرادى که مشروبات را حمل و نقل مى کنند؛ 9 - تحویل گیرنده آن؛ 10 - ساقى یا کسى که شراب براى دیگرى مى برد. ( فروع کافى، چاپ جدید، ج 6، ص 430 – 429)
در اسلام هیچ گناهى تا این حد نکوهیده نشده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت على (علیه السلام) فرمود: «اگر همه گناهان را در خانه اى جمع کنند، کلید آن شراب است.» ( وسائل الشیعه، ج 17، ص 271)
امام على (علیه السلام) مى فرماید: «خداوند شراب و مى گسارى را براى سلامت عقل حرام کرده است.» ( نهج البلاغه، حکمت 252)
امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: «اگر کسى دخترش را به شراب خوار بدهد مانند این است که او را در آتش انداخته است.» (وسائل الشیعه، ج 17، ص 249)
نوشاب‏ه هاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون مى‏شود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمى‏ گذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مى ‏رود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى‏ رود
دلیل سوم - عقل
برخى از عقلاى جهان به خصوص پزشکان متعهد بر اساس موازین عقلى و علمى و بلکه مشاهدات حسى معتقدند الکلِ مسکِر انسان را از حالت عادى خارج مى سازد و براى مدت زمانى او را در مستى و بى خبرى نگه مى دارد و در این حالت هرگونه عمل خطرناک و یا شرم آورى از وى امکان صدور مى یابد.
دلیل چهارم - اجماع
به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند.
دلیل پنجم - علوم طبیعى (علم پزشکى)
(منظور از علوم طبیعى، استنتاجاتى است که متفکران از آن دارند. هنگامى که علم خطرات و مضرّات شراب را کشف مى کند، عقل حرمت آن را اعلام مى دارد.)
از نظر علم پزشکى نیز حرمت شراب، محرز است، زیرا کتاب هاى متعددى درباره زیان هاى آن از سوى پزشکان دل سوز نوشته شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم