قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

تاریخچه کشف حجاب

دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۵۴ ب.ظ

قدم های اولیه کشف حجاب به آرامی از دربار ناصرالدین شاه قاجار برداشته شد که نتیجه سفر های وی به اروپا و مشاهده وضعیت پوشش زنان اروپایی بود و کشف حجاب از اندرونی  دربار آغاز گردید و به تدریج در قالب تجدد خواهی  و مدرنیته به محافل روشنفکری نفوذ کرد و در مطبوعات منعکس شد و به میان اعیان و سایر اقشار جامعه سرایت کرد در نتیجه  لباس زنان تغییر یافت اما در بیرون از خانه به همان شکل سنتی ( چادر ، چاقچور و روبنده ) بود . این جریان ادامه یافت تا اینکه در دوره پهلوی اول  سال 1307 قانون تغییر لباس مردان اجرا گردید و مردان مجبور به پوشیدن کت و شلوار و کلاه شدند و لباس های سنتی مردان کنار گذاشته شد و این مسئله پیش در آمدی جهت تصویب قانون کشف حجاب زنان شد . نخستین شایعات آن نیز از زمان سفر امان اله خان و ملکه ثریا ( شاه و ملکه افغانستان )به ایران در سال 1308 آغاز گردید . جریان از این قرار  بود که ملکه ثریا( ملکه افغانستان) در انظار عمومی بی حجاب ظاهر گشت و جنجالی در میان روحانیون برانگیخت آنان از رضا خان خواستند ملکه افغانستان را مجبور به داشتن حجاب کند که رضا خان نپذیرفت . تا اینکه رضا خان پس از اولین سفرخارجی اش به ترکیه در خرداد 1313 ، تحت تاثیر اقدامات غرب گرایانه آتاتورک قرار گرفت و  رمز ترقی و پیشرفت کشور را در تغییر لباس و حجاب زنان دید. و یکسال بعد از سفرش این مسئله را به محمود جم نخست وزیر وقت چنین بازگو کردنزدیک دو سال است که این موضوع ـ کشف حجاب ـ سخت فکر مرا به خود مشغول داشته است، خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زنهای آنها را دیدم که «پیچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوش بدوش مردهایشان در کارهای مملکت به آنها کمک می‌کنند، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است.» در نهایت بخشنامه کشف حجاب جهت تصویب در 27 آذر 1314 از طرف رئیس الوزراء به در بار فرستاده شد و رضاخان دستور ارسال آن را به تمام استانها صادر نمود .

در 17 دی ماه 1314 در جشن فارغ التحصیلی دختران دانشسرای مقدماتی تهران همسر و دختران رضا خان و همة مسئولان کشوری که در این جشن دعوت شده بودند، طبق یک برنامه از پیش طراحی شده بدون حجاب شرکت کردند و رضا خان رسما" کشف حجاب را اعلام و بر منع آن تاکید کرد.   کشف حجاب خشم بسیاری از مردم به ویژه قشر مذهبیون را برانگیخت. بسیاری از زنان ، برای حفظ حجاب از منازل خارج نمی‌شدند و خود را در خانه حبس کردند. بسیاری نیز تلاش می‌کردند تا حجاب خود را درکوچه و خیابان، به دور از چشم مأمورین، حفظ کنند .

 تغییر لباس و کشف حجاب باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی بین خانواده ها  گردید . کسادی و تعطیلی بازار، تولید پارچه و دوخت لباس های داخلی و وابسته شدن به واردات لباس و پارچه های خارجی  نتیجه این تغییرات بود و از طرفی نیز در حالی که تعداد بسیاری از زنان که در دورة رضاخان به اجبار از پوشش اسلامی محروم شده بودند، در دورة پهلوی دوم و در پی آزادی‌های نسبی سال‌های اول پس از سقوط رضاخان به حجاب اسلامی خود بازگشتند.

 اما برنامه کلی حکومت نیز دردورة حکومت پهلوی دوم همچنان تبلیغ بر بی‌حجابی بود و با کسانی که علیه آن اقدام می‌کردند و یا تبلیغ به حجاب در برنامه‌هایشان بود، برخورد می‌شد.

 

منابع:تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، تهران،1378

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم