آیا پس از ظهور و برپایی حکومت عادلانه حضرت، حکومت باز بدست نااهلان می افتد!؟
هر گز آن حادثه تکرار نمی شود بعد از ظهور عدل کل حکومت بدست ائمه است تا قیام قیامت .
چون بعد از ظهور امام زمان(ع) فوراً قیامت بر پا نمیشود، بلکه حضرت مدتی
را در روی زمین سلطنت و حکومت میکند. البته روایات در مدت حکومت مختلف
است. از پنج سال تا 309 سال ذکر شده است. اختلاف شاید اشاره به دورانهای
مختلف حکومت حضرت باشد.
علامه مجلسی میگوید: بعضی از روایات بر جمیع مدت حکومت و بعضی بر زمان
استقرار دولت، دلالت دارد.(1) یکی از اعتقادات شیعه، مسئلة رجعت است. رجعت
در زمان ظهور و پس از ظهور امام زمان(ع) به وقوع میپیوندد. عقیدة شیعه
امامیه آن است که خداوند متعال در موقع ظهور امام زمان(ع) مردمی از شیعیان
حضرت را که قبلاً مرده بودند، به دنیا بر میگرداند تا به ثواب یاری او و
مساعدت وی و مشاهده دولت حضرت نائل گردند. هم چنین برخی از دشمنان حضرت
را زنده میکند تا از آنها انتقام گرفته شود.(2) بر این اساس در دعای عهد
نیز میخوانیم: اگر قبل از ظهور حضرت مرگم فرا رسید، مرا از قبر بیرون آور
تا در رکاب حضرت باشم.
ازبرخی روایات استفاده میشود که بعضی از امامان (ع) مانند امام حسین(ع)
به دنیا بر میگردند. امام صادق(ع) میفرماید: «نخستین کسی که قبرش شکافته و
زنده میشود و به دنیا بر میگردد، حسین بن علی(ع) است.به مقتضای برخی از
روایات این رجعت عمومی نیست بلکه افراد خاصی به دنیا بر میگردند که یا
مؤمن خالص و یا
مشرک محض باشند».(3)
عیاشی در تفسیر خود از جابر بن یزید جعفی روایت نموده:شنیدم حضرت باقر(ع)
فرمود: به خدا قسم !مردی از ما اهل بیت بعد از مرگش سیصد و نه سال سلطنت
میکند. عرض کردم: این در چه زمانی خواهد بود؟ فرمود: بعد از مرگ قائم
است.. آن گاه امام منتصر به دنیا باز میگردد برای خون خواهی خود و یارانش.
پس از ایشان امامی به دنیا بر میگردد و تمام زمین را مالک میشود .
خداوند کار او را اصلاح میگرداند .سیصد و نه سال سلطنت میکند . میدانی
آن امام کیست؟ حسین(ع) و، امیرالمؤمنین(ع) است.(4)
در برابر این گونه روایات یک سری روایاتی است که میگوید بعد از امام مهدی قیامت بر پا خواهد شد.
مرحوم شیخ مفید در این مورد میفرماید: غالب روایات میگویند: مهدی موعود
چهل روز پیش از قیامت میمیرد . در آن چهل روز هرج و مرج خواهد شد . علامت
بیرون آمدن مردگان و روز رستاخیز برای حساب و پاداش اعمال خود آشکار خواهد
شد. با این وجود داوری در این مورد برای ما مقدور نیست.(5)
پینوشتها:
1. منتخب الاثر، ص 618.
2. علامه مجلسی، مهدی موعود، ص 1232.
3. همان، ص 1186.
4. همان، ص 1239.
5. همان،ص 1238