قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

جنگ شروع شد (پوشش لحظه به لحظه) !!!

جمعه, ۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۲۷ ق.ظ

 حمله عربستان سعودی به یمن

علمای یمن اعلام جهاد کردند / آمریکا: ناوهای جنگی ما برای واکنش به تحولات یمن آماده هستند / حرکت ناوهای روسی به سوی باب المندب / ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی ساعت 12 نیمه شب به وقت ریاض، دستور حمله به حوثی های یمن را صادر کرد.

جنگ شروع شد (پوشش لحظه به لحظه) : حمله عربستان سعودی به یمن

مهمترین اخبار مربوط به تحولات یمن را در زیر مشاهده می نمایید:

 

01:05 / فرماندهی مرکزی آمریکا: ناوهای جنگی ما برای واکنش به تحولات یمن آماده هستند

فرماندهی مرکزی آمریکا امروز پنج شنبه اعلام کرد که ۲ فروند ناو آمریکا که در دریای سرخ مستقر شده اند، آماده واکنش به تحولات یمن هستند.

به گزارش اسپاتنیک، فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام در حالی از آمادگی 2 فروند ناو جنگی این کشور در دریای سرخ برای واکنش به تحولات یمن خبر داده است که وزارت دفاع آمریکا تحولات داخلی یمن را از نزدیک زیر نظر دارد.

وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده است که 2 فروند ناو جنگی موسوم به " یو اس اس ایوو جیما" و "یو اس اس فورت مک هنری" در دریای سرخ مستقر شده و آماده واکنش به اقدامات مبارزان حوثی در یمن هستند.

روز گذشته، عربستان سعودی عملیات نظامی را علیه مبارزان حوثی در یمن اعلام کرده است. بحرین، قطر، مصر و سایر کشورها در عملیات نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن شرکت کرده اند. کشورهای عربی خلیج فارس مدعی هستند که این عملیات در پاسخ به درخواست منصور هادی رئیس جمهور برکنار شده یمن، انجام شده است.

روز گذشته همچنین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، دستور حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از عملیات نظامی در یمن را صادر کرده است.

 

00:59 / فارس: یمن، لقمه‌ای گلوگیر برای پادشاهان فرتوت سعودی

اقدام نظامی عربستان و متحدینش علیه سرزمین یمن، یک تجاوز نظامی آشکار است؛ تجاوزی که از ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و نظامی قابل بررسی است.

علیرضا کریمی: بامداد پنج‌شنبه، 6 فروردین 1394 شمسی، جنگنده‌های سعودی و برخی کشورهای تابع عربی یمن را آماج حملات خود قرار دادند.

نام این عملیات، به تقلید از نام‌های عملیات‌های غربی، «طوفان قاطع» گذاشته شد. حملات به یمن در بامداد پنج‌شنبه پایان نیافت و روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و ده‌ها نفر را در مناطق مختلف یمن به کام مرگ فرو برد.

«عادل الجبیر» نماینده عربستان در سازمان ملل پس از این حملات ابراز داشت که حملات این کشور بیش از یک شهر و یک منطقه را در یمن شامل می‌شود. وی همچنین مدعی شد که ریاض برای حمایت و پشتیبانی از «دولت مشروع» یمن دست به مداخله نظامی در این کشور زده است.

همزمان مصر اعلام کرده است که از عملیات عربستان در یمن حمایت «سیاسی و نظامی» می‌کند. شبکه دولتی این کشور به نقل از وزارت خارجه مصر گزارش داده که قاهره در حال رایزنی با ریاض است تا در هماهنگی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس، در عملیات نظامی مشارکت کند.

کاخ سفید ساعتی پس از آغاز عملیات اعلام کرد که همکاری نزدیکی با عربستان در حمله به یمن دارد و به کشورهای مهاجم اطلاعات و پشتیبانی لجستیکی می‌دهد.

«برنادت میهان»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «رئیس‌جمهور (باراک) اوباما مجوز حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به عملیات نظامی تحت رهبری شورای همکاری خلیج (فارس) را صادر کرده است.»

وی با بیان اینکه نیروهای آمریکایی در این عملیات حضور ندارند، گفت: «با این وجود واشنگتن یک مرکز برنامه‌ریزی مشترک با عربستان سعودی برپا می‌کند تا حمایت نظامی و اطلاعات ایالات متحده را هماهنگ کند.»

ترکیه نیز روز پنج‌شنبه از حمله نظامی به یمن استقبال کرد تا شاید برای اولین بار پس از سقوط دولت قانونی مرسی، بار دیگر جبهه متحدی بین عربستان، ترکیه، مصر و قطر شکل گیرد. قطر نیز با تعدادی هواپیما در این عملیات نظامی مشارکت کرده بود.

در مقابل «علی العماد» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که مردم یمن با قدرت به تجاوز خارجی پاسخ می‌دهند.

وی در این مورد گفت: «این تجاوزی آشکار است و ما با آن مقابله به مثل می‌کنیم. اقدام سعودی‌ها تمام مردم یمن را متحد کرده و آل‌سعود بهای این اقدام را خواهد پرداخت.»

العماد همچنین گفت بعید است عربستان اقدام به اعزام نیروی زمینی کند، اما در صورتی که دست به چنین کاری بزند، قطعا شکست خواهد خورد.

اقدام نظامی عربستان و متحدینش همان‌طور که العماد گفته یک تجاوز نظامی آشکار است، تجاوزی که از ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و نظامی قابل بررسی است. بر این اساس دست‌کم نکات زیر را می‌توان در خصوص این تجاوز مورد نقد و بررسی قرار داد:

۱- عربستان سعودی و کشورهای عربی متحدش بارها شاهد تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، به عنوان یک کشور عربی و عضو اتحادیه عرب بوده‌اند. چرا در تمام این مدت، هیچ تحرک نظامی از سوی رژیم عربستان و متحدین عربش صادر نشد اما یک مساله داخلی در یمن که بین گروه‌های سیاسی این کشور رخ داده است، شایسته اقدام نظامی است همان‌طور که در بحرین نیز، انقلاب مردمی با ورود نیروهای نظامی آل‌سعود سرکوب شد.

۲- حمایت ایالات متحده از حمله نظامی یک کشور به همسایه‌اش چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ آیا حاکمیت ملی، استقلال کشورها و اصل عدم تجاوز، جزو اصول و ارزش‌های جامعه بین‌المللی پس از وستفالی نبوده است؟ دولت دموکرات و مدعی لیبرالیسم اوباما، چطور از یک اقدام نظامی علیه کشوری مستقل حمایت می‌کند؟ بنابر کدام مبنای حقوقی یا حتی سیاسی؟

۳- ظاهرا تسلط بر تمامی جوانب شبه‌جزیره عربستان از «خطوط قرمز» رژیم پادشاهان فرتوت سعودی است. بر این اساس، از نظر ریاض، تمام حکومت‌های مستقر در کشورهای شبه‌جزیره باید دست‌نشانده باشند ولو به قیمت دخالت نظامی. در بحرین و اکنون یمن این مساله کاملا قابل رویت بوده و هست. اقدامات این‌چنینی سعودی‌ها می‌تواند برای برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که تا حدودی ادعای استقلال از سیاست‌های ریاض را دارند، هشدار باشد، به‌خصوص برای ریزدولتی چون قطر که سخت آسیب‌پذیر است، هرچند که قطر خود نیز در عملیات علیه یمن حضور داشته است.

۴- اینکه کشورهای عربی در برابر حوثی‌های یمن می‌توانند متحد شوند اما در برابر اسرائیل نمی‌توانند، قطعا بی‌پیام نیست؛ شاید معنای آن چنین باشد که این کشورها در تمایلات هویتی خود، به تعریف جدیدی از «خصم» رسیده‌اند، تعریفی که قطعا با اصل وحدت عالم اسلام نمی‌تواند هم‌خوانی داشته باشد و با مدعیات رژیم مدعی خدمت به حرمین شریفین، نمی‌تواند سنخیت یابد.

۵- برخی بر این باورند که با کم‌رنگ شدن حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، عربستان اکنون در تلاش است که نقش خود را به‌عنوان فرمانده عملیات‌های نظامی در این منطقه پیدا کند. چنین نقشی بزرگ‌تر از اندام‌های رژیم آل‌سعود و لقمه‌ای گلوگیر است که فرتوتان قابلیت بلع آن را ندارند. کشوری که تمام زیرساخت‌های نظامی و نفتی‌اش ظرف چند ساعت قابل انهدام است، بهتر است به همان چاه‌های نفت خود آویخته و چندان نظری به رهبری عملیات‌های نظامی در منطقه چالش‌خیز غرب آسیا نیفکند. برای شیوخ فرتوت، حتی یک نظر هم نگاه به «عروس رهبری نظامی» حلال نیست.

۶- وقتی کسی که فتوای وقاحت‌بار «جهاد نکاح» به او منتسب است، با صراحت از حمله نظامی به یمن حمایت می‌کند و دست به دعا برمی‌دارد که «رب انصر جنودنا علی فئة الباغیه ...»، معلوم است که آل‌سعود از چه کسانی در یمن حمایت می‌کند. اصلی‌ترین بلوک مقابل انصارالله در یمن، نه دولت ورشکسته عبدربه منصور هادی، که القاعده و نیروهای تکفیری بود. حمله نظامی به یمن، قطعا تنها به نفع القاعده تمام خواهد شد و یقینا به امنیت «تنگه باب المندب» کمکی نخواهد کرد.

۷- همان‌طور که برخی تحلیل‌گران گفته‌اند، سعودی‌ها اکنون با دخالت نظامی در یمن، قطعا برای دخالت‌های دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی علیه منافع خویش، مشروعیت لازم را فراهم آورده‌اند.

 

23:59 / عضو کمیته سازمان علمای یمن مطرح کرد:اعلام «جهاد» و «دفاع» از کشور و مردم بی دفاع یمن مقابل تجاوزات سعودی

فارس/ عضو کمیته سازمان علمای یمن از اعلام «جهاد» و «دفاع مقدس» از کشور و مردم بی دفاع یمن مقابل تجاوزات رژیم سعودی خبر داد.

«شیخ علی خالد الشمری»، عضو کمیته سازمان علمای یمن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعا فتوای جهاد و دفاع از مردم یمن درپی تجاوز اخیر رژیم سعودی به مردم بی دفاع این کشور و حمل سلاح و جهاد مقدس را صادر کرد.

شیخ الشمری گفت: پس از تجاوز رژیم سعودی به یمن و هدف قرار دادن شهروندان بی گناه یمن کمیته سازمان علمای یمن مردم این کشور را به حمل سلاح و جهاد دعوت کرد.

وی خاطر نشان کرد: رژیم سعودی و رژیم های عربی با مشارکت آمریکا و رژیم صهیونیستی حمله به مردم بی گناه یمن را تدارک دید و به همین دلیل تمام مومنان را به حمل سلاح دعوت کرد و از آنها خواست به کمیته های انقلابی و جنبش انصار الله ملحق شوند.

شیخ الشمری افزود: مردم آزاده یمن به جهانیان قدرت خود در ایستادگی و مقاومت در برابر این تجاوز وحشیانه و دفاع از خاک و حق حاکمیت را ثابت کنند و آن را حق مشروع و بر حق یمنی ها دانست که تمام عرف ها و میثاق ها و قوانین بین المللی بر آن تاکید می کنند.

 

23:00 / عربستان: هدف ما نابودی انصارالله و بازگرداندن «منصور هادی» به حکومت است

فارس/ سخنگوی نیروهای متجاوز به یمن موسوم به عملیات طوفان قاطع، هدف از حملات در یمن را نابودی انصارالله و بازگرداندن حکومت «منصور هادی» در این کشور ذکر کرد.

وی با بیان اینکه هنوز برنامه‌ای برای ورود زمینی به یمن نداریم، اما از انجام آن در زمان ضرورت سخن گفت.

 

22:29/ مسکو: تا 24 ساعت آینده حملات علیه حوثی ها پایان نیابد در یمن نیرو پیاده می کنیم/حرکت ناوهای روسی به سوی باب المندب

شبکه خبر/ خبرگزاری رویترزعربی گزارش داد که روسیه نسبت به وقوع هرگونه جنگ دریمن هشدار داده و خواستارتوقف حملات علیه حوثی ها در یمن شده است. مسکو همچنین هشدار داده است در صورتی که ظرف 24 ساعت آینده جنگ در یمن پایان نیابد مجبور خواهد شد خود وارد عمل شده و در خاک یمن نیرو پیاده کند. رویترز همچنین گزارش داده است که ناوهای روسی به سمت باب المندب به حرکت در آمده اند.

21:58/ عربستان سعودی احتمالا نیروی زمینی به یمن اعزام می‌کند

"کیلی آیوت" سناتور آمریکایی در مصاحبه با اسپاتنیک تصریح کرد که استقرار نیروی زمینی از سوی عربستان سعودی در یمن موجب ارتقای دقت حملات هوایی به خصوص در اطراف مراکز تجمع غیر نظامیان خواهد شد.وی در خصوص عملیات زمینی عربستان در یمن، گفت: ممکن است نیروهای زمینی عربستان را ببینیم. اگر آنها در یمن مستقر شوند، می توانند حملات هوایی موثرتر و بیشتری را انجام دهند.

21:19/ 40 نیروی سعودی به اسارت نیروهای یمنی درآمدند/ درگیری در نجران و جازان عربستان

منابع مطلع از درگیری نیروهای یمنی در شمال این کشور در مرز با عربستان و همچنین به اسارت درآمدن حدود 40 نیروی سعودی خبر دادند.

نیروی هوایی ارتش یمن در واکنش به تجاوز نیروهای هوایی عربستان و چند کشور دیگر، موفق شدند یکی از جنگنده‌های عربستانی را ساقط کنند.

منابع مطلع و نزدیک به «انصارالله» در یمن به گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس گفتند که خلبان این هواپیما به شماره 1235، «مصطفی شمسان» نام دارد. گفته می‌شود هنوز از سرنوشت این خلبان خبری در دست نیست.

این نخستین جنگنده نیروی هوایی عربستان است که پس از آغاز حملات عربستان به یمن، در خیابان شصت صنعا، پایتخت کشور یمن ساقط شده است.

درگیری‌های شدید نیروهای انصارالله با نیروهای محمد عبدالوهاب نیز از صبح امروز در مناطق مرزی صعده در مرز عربستان گزارش شده است.

درگیری در مناطق نجران و جازان

به گزارش خبرگزاری فارس نیروهای انصارالله همچنین در واکنش به این حملات در مناطق مرزی صعده در نجران با نیروهای عربستانی درگیر شده‌اند. منابع موثق اعلام کردند چندین منطقه در نجران عربستان به کنترل نیروهای یمنی درآمده است.

 

21:03/ منصور هادی وارد ریاض شد

فارس/تلویزیون عربستان از ورود «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن به «ریاض» پایتخت عربستان خبر داد.

منصور هادی پس از آن‌که «عدن» به دست نیروهای مردمی و ارتش یمن افتاد، با فرار از این شهر در مکان نامعلومی پنهان شد.

در ساعات گذشته گزارش‌های ضد و نقیضی از محل اختفای وی گزارش شده بود.

ورود «منصور هادی» به ریاض در حالی است که عربستان سعودی بامداد امروز (پنج شنبه) با تجاوز به خاک صنعاء با ۱۵۸ جنگنده اقدام به بمباران صنعاء کرده است.

21:01/ جنگنده های اسرائیلی هم در حمله به یمن شرکت کردند

فارس/ دبیر کل حزب الحق یمن اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی در حمله به یمن شرکت کرده‌اند.

«حسن زید» دبیر کل حزب «الحق» یمن امروز اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی نیز در حملات به یمن شرکت کرده است. بنا بر گزارش وبگاه خبری «نهار پرس» یمن، حسن زید در صفحه فیسبوک خود نوشت که «این اولین بار است که یهودی‌های صهیونیست در ائتلافی مشترک با عرب‌ها، عملیاتی مشترک اجرا می‌کنند».

20:56/ منصور هادی خواستار قطع رسانه های وابسته به حوثی ها شد

واحدمرکزی خبر/ عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی و فراری) یمن از کشورهای عربی خواست تدابیری اتخاذ کنند تا شبکه های ماهواره ای و رسانه های وابسته به گروه الحوثی قطع شود.

20:41/ آسوشیتد پرس: عربستان و مصر مهمترین نقش را در عملیات زمینی احتمالی در یمن ایفا خواهند کرد

باشگاه خبرنگاران/ خبرگزاری "آسوشیتد پرس" گزارش داد: عربستان و مصر مهمترین نقش را در عملیات زمینی احتمالی در یمن ایفا خواهند کرد.

20:32/ اروغان از حمله عربستان به یمن حمایت کرد

تسنیم/ رئیس‌جمهور ترکیه با حمایت از تجاوز نظامی عربستان به یمن اعلام کرد که ایران باید از این کشور عقب‌نشینی کند.رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که آنکارا ممکن است ارسال کمک لجستیک به عملیات نظامی عربستان در یمن را مورد بررسی قرار دهد. به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه العربیه گزارش داد: ترکیه اعلام کرد برای پشتیبانی لجستیکی از عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) آمادگی دارد.

20:14/ اخبار ضد و نقیض از مکان اختفای منصور هادی

شبکه خبر/ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اخبارضد و نقیضی از مکان کنونی عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهورمستعفی یمن منتشر شده است، محمد مارم، مدیردفتروی مدعی شده که منصورهادی همچنان درشهرعدن واقع درجنوب یمن است.

20:12/ سید حسن نصرالله درباره اوضاع یمن و لبنان سخنرانی می‌کند

فارس/ دبیرکل حزب الله لبنان فردا (جمعه) د رمورد تحولات لبنان و یمن به سخنرانی خواهد پرداخت. به گزارش شبکه المنار، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان فردا شب (جمعه) رأس ساعت ۸:۳۰ به وقت بیروت درباره تحولات یمن و لبنان سخنرانی خواهد کرد.

19:56/ نشست غیر علنی وزرای خارجه کشورهای عذبی در شرم الشیخ

واحدمرکزی خبر/ به گزارش پایگاه اینترنتی یمنی سبأ پرس ، این نشست در چارچوب نشست مقدماتی کنفرانس سران عرب که روزهای بیست و هشتم و بیست و نهم مارس برگزار می شود. این جلسه غیر علنی در پی جلسه دیگری برگزار شد و سامح شکری وزیر خارجه مصر ،‌صباح خالد حمد صباح وزیر خارجه کویت و نبیل العربی دبیر کل ا تحادیه عرب سخنرانی کردند.

19:51/ داعش یکی از نیروهای انصارالله یمن را سر برید

فارس/ تروریست‌های داعش با انتشار تصاویری در فضای مجاری، از بریدن سر یکی از نیروهای انصارالله یمن خبر دادند.همزمان با حملات هوایی عربستان و چند کشور عربی به مواضع نیروهای انقلابی در یمن، تروریست‌های داعش یکی از اعضای انصارالله را در استان لحج سر بریدند.

19:42/ بیانیه پایانی تظاهرات مردم صنعاء: هر حمله را با دو حمله پاسخ خواهیم داد

تسنیم/ جمعیت انبوه شرکت‌کننده در تظاهرات گسترده علیه تجاوز نظامی عربستان و متحدانش به یمن در پایان تجمع عظیم خود در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این تجاوز بر آمادگی خود برای دفاع از یمن تأکید کردند.به گزارش شبکه المسیره، در این بیانیه آمده است: ما تجاوز بزدلانه به یمن را محکوم کرده و از شرافتمندان جهان مانند ایران، روسیه و چین می‌خواهیم با استناد به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی با این تجاوز مقابله کنند.

19:38/ لبخند شادی بر لب رسانه های صهیونیست با حمله عربستان به یمن

فارس/ رسانه‌های اسرائیلی برای عربستان سعودی آرزوی موفقیت کرده‌اند. به گزارش شبکه المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی در واکنش به تجاوز عربستان به یمن و بمباران شبانه مردم، با ابراز خوشحالی از این اتفاق، اعلام کرده‌اند که خبرهای دخالت نظامی عربستان، خبرهای خوبی است و امیدواریم که علمیات سعودی‌ها موفقیت آمیز باشد.

19:33/ وزیر دفاع عربستان خطاب به پسر "علی عبدالله صالح": اگر به پیشروی به سوی عدن ادامه دهی نیروهایت را تار و مار خواهم کرد

واحدمرکزی خبر/ زیر دفاع عربستان به پسر علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن هشدار داد اگر به پیشروی به سوی عدن ادامه دهد نیروهایش را تارومار خواهد کرد.به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری سمای فلسطین ، محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان پسر رئیس جمهور سابق یمن که گفته می شود فرماندهی حمله به عدن برای حمایت از حوثی ها را برای کنترل بر این شهر به عهده دارد هشدار داده است.

19:24/ قبایل یمن بسیج شدند/ ده ها موشک اسکاد آماده شلیک به عربستان

العالم/ قبایل یمن در این کشور ضمن اعلام بسیج عمومی از مردم این کشور خواستند در برابر تجاوز عربستان به مردم بی‌دفاع مسلح شوند.منابع نظامی گفتند، ارتش یمن ده ها فروند موشک اسکاد را برای پاسخ احتمالی به حمله عربستان، بر روی سکوهای پرتاب آمادۀ شلیک کرده است.

19:17/ اعلام همبستگی شیعیان عربستان با مردم یمن

مشرق/ شمار زیادی از شیعیان عربستان در استان قطیف واقع در شرق این کشور همزمان با حملات هوایی رژیم عربستان و کشورهای عربی به یمن تظاهرات کردند.در این تظاهرات ساکنان قطیف با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی همبستگی خود را با شهدا و قربانیان حملات هوایی عربستان اعلام و بر ادامه مسیر انقلاب یمن تاکید کردند.

19:05/ واکنش حزب الله لبنان به حمله عربستان به خاک یمن

فارس/ حزب‌الله لبنان با محکومیت شدید تجاوز سعودی به یمن، از عربستان خواست تا فورا عملیات علیه مردم یمن را متوقف کند. به گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله لبنان اعلام کرد: تجاوز سعودی- آمریکایی به مردم و ارتش یمن و تأسیسات زیربنایی این کشور را به دشت محکوم می‌کنیم. حزب‌الله لبنان همچنین از عربستان خواست تا تجاوز علیه یمن را فورا متوقف کند.

18:51/ عمرالبشیر: امنیت ریاض خط قرمز سودان است / از حمله به یمن حمایت می‌کنیم

فارس/ «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان اعلام کرد امنیت عربستان، خط قرمز برای سودان است.

18:48/ صدها نفر از ساکنان صنعا از این شهر فرار کردند

واحدمرکزی رخبر/ صدها غیرنظامی وحشت زده روز پنجشنبه پس از یک شب بی خوابی و اضطراب به علت حملات هوایی عربستان سعودی علیه کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارالله یمن ، از صنعا پایتخت این کشور فرار کردند.

18:48/ درگیری بین حامیان منصور هادی و حوثی ها در جنوب یمن 26 کشته برجای گذاشت

واحدمرکزی خبر/ بنابراعلام یک مقام محلی، در درگیری های روز پنجشنبه بین حامیان عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و شیعیان انصار الله در دو شهر در جنوب این کشور در مجموع 26 نفر کشته شدند. 

18:46/ بیانیه نیروهای مسلح یمن: کویت و سودان و مصر به مزدوران آل سعود تبدیل شده اند

واحدمرکزی خبر/ به گزارش پایگاه خبری العهد لبنان، در بیانیه نیروهای مسلح یمن آمده است کویت و سودان و مصر به مزدوران آل سعود تبدیل شده اند.

18:37/ افزایش تدابیر امنیتی در تاسیسات نفتی کویت

ایرنا/ شرکت دولتی نفت کویت (کی پی سی) روز پنجشنبه در پی حمله هوایی عربستان و متحدانش به یمن اعلام کرد که تدابیر امنیتی را در اطراف تاسیسات نفتی خود در داخل و خارج کویت افزایش می دهد.

18:35/ اعلام وضعیت فوق العاده در جنوب عربستان

سازمان هواپیمایی ملی عربستان اعلام کرد: همه پروازها از مبدا و به مقصد شهرهای جزن، ابها، وادی، الواسیر، بیشا، شروره، نجران و بها در جنوب این کشور از امروز تا اطلاع ثانوی به دلیل وضعیت فوق العاده امنیتی در منطقه خاورمیانه به ویژه در جنوب شبه جزیره عربستان به حالت تعلیق در آمده است.

18:23/ نیروهای انصارالله 35 روستای مرزی عربستان را تصرف کرد

العالم/ کمیته های مردمی یمن و انصار الله وارد بیش از 35 روستای مرزی عربستان شدند. خبرنگار شبکه خبری "العالم" گزارش داد، مرز دو کشور در استان صعده متشنج بوده و هواپیماهای عربستان به طور گسترده بر فراز مناطق مرزی کوهستانی یمن به ویژه "رازح" و "خولان" سرگرم پروازند.

18:15/ عضو شورای عالی کمیته‌های انقلابی: یمن به قبرستان عربستان و مزدورانش تبدیل خواهد شد

تسنیم/ عضو شورای عالی کمیته‌های انقلابی یمن با اشاره به اینکه ملت‌های عربی و اسلامی تجاوز عربستان را محکوم می‌کنند، افزود: این کشور به گورستانی برای عربستان و مزدوران این کشور تبدیل خواهد شد.وی افزود: ملت‌های عربی و اسلامی تجاوز عربستان را محکوم می‌کنند، زیرا ملت‌ها را نمی‌توان با پول خرید و فروش کرد.المدانی گفت: مردم یمن به کسانی که به کشورشان تجاوز می‌کنند اجازه نمی‌دهند که سالم از آنجا خارج شوند.

18:12/ العالم: "مخالفان انصارالله" آمادگی خود را برای دفاع از میهن اعلام کردند/ حرکت رزمندگان به سوی مرز عربستان

العالم/ خبرنگار العالم: مخالفان انصار الله نیز با حمل سلاح، آمادگی خود را برای دفاع از میهن اعلام کرده و بسیاری از رزمندگان به سوی مرزهای عربستان رهسپار شده اند.

alt

18:02/ ترکیه از عملیات نظامی عربستان علیه یمن حمایت کرد

واحدمرکزی خبر/ وزارت امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد این کشور از عملیات نظامی عربستان و کشورهای منطقه علیه گروه حوثی در یمن حمایت می کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، آنکارا همچنین از انصارالله و آنچه «حامیان خارجی» آن نام برد خواست اقداماتی را که صلح و امنیت منطقه را به خطر می اندازد متوقف کنند.

17:50/ یک منبع امنیتی: منصور هادی وارد عمان شد

واحدمرکزی خبر/ به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، این منبع اعلام کرد هادی پس از آنکه نتوانست مجوز ورود به عمان را از یکی از ورودی های مرزی این کشور دریافت کند سرانجام از یک ورودی دیگر وارد عمان شد.

17:40/ صدها هزار یمنی با سلاح به خیابان های صنعاء آمدند

فارس/ به گزارش شبکه المیادین، صدها هزار نفر از مردم انقلابی یمن در منطقه «باب الیمن» صنعا، علیه تجاوز نظامی عربستان سعودی، تجمع کردند.کسانی که با سلاح به دست، در این تجمع شرکت کرده بودند شور بسیاری مقابله با دشمن متجاوز داشتند و شعارهای «النصر للاسلام» سر دادند.

17:35/ امارات پخش شبکه ماهواره‌ای «الیمن» را متوقف کرد

فارس/ بعد از تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن، امارات نیز پخش شبکه ماهواره‌ای الیمن را متوقف کرد.

17:34/ موگرینی: اقدام نظامی راه‌حل اوضاع یمن نیست

فارس/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با اقدام نظامی در یمن اعلام مخالفت کرده و از همه طرف‌ها خواست رفتاری مسئولانه داشته باشند.

17:33/ افشای اطلاعات آمریکا در پایگاه هوایی العند یمن

العالم/ "عبدالرحمن راجح" در گفت و گو با شبکه خبری "العالم" تاکید کرد: اطلاعات زیادی که در پایگاه العند در اختیار آمریکایی ها بود، به دست کمیته های مردمی افتاده و حمله هوایی آمریکا و عربستان بی فایده است، چرا که فقط مردم یمن را به قتل می رساند و باعث تحقق اهداف آنان نخواهد شد.

17:31/ حملات جنگنده های عربستان به یمن همچنان ادامه دارد/ بمباران کاخ ریاست جمهوری و یک مدرسه

واحدمرکزی خبر/ شبکه تلویزیونی العالم لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: فرودگاه صنعا و کاخ ریاست جمهوری در این شهر هدف بمباران جنگنده های سعودی قرار گرفت. جنگنده های عربستان سعودی دو منطقه الملاحیظ و المزرق را در شهر کتاف یمن بمباران کردند. شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری از حمله جنگنده های سعودی به وشحة در استان حجة یمن خبر داد.

17:05/ رویترز: عربستان کشورها را به قطع صادرات نفت خاورمیانه تهدید کرد

فارس/ رویترز اعلام کرد عربستان هشدار داده است در صورت نزدیک شدن نفتکش‌های دیگر کشورها به بنادر یمن صادرات نفت خاورمیانه را قطع خواهد کرد.

17:03/ المنار: کمیته های مردمی در عدن هیچ یک از پایگاههای خود را از دست نداده اند

واحدمرکزی خبر/ نیروهای ارتش یمن که از سوی کمیته های مردمی یمن حمایت می شود هیچ یک از پایگاههای خود را در شهر عدن از دست نداده اند.

17:02/ کمیته های مردمی فلسطین: تجاوز عربستان به یمن در جهت اهداف رژیم صهیونیستی است

17:01/ وزیر خارجه کویت: از منصور هادی حمایت می کنیم

واحدمرکزی خبر/ صباح خالد الحمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر که از تلویزیون النیل پخش شد گفت: از حق فلسطینی ها در تشکیل کشور مستقل حمایت می کنیم. 

16:38/ اتحادیه عرب مجوز مداخله نظامی ائتلاف عربستان را در یمن صادر کرد

باشگاه خبرنگاران/ شبکه "العربیه" گزارش داد: اتحادیه عرب مجوز مداخله نظامی ائتلاف عربستان را در یمن صادر کرد. "جان کری" وزیر خارجه آمریکا نیز از اعضای اتحادیه عرب برای مداخله نظامی در یمن قدردانی کرد.

 

16:37/ سخنگوی انصار الله: ملت یمن خود را برای دفاع آماده کرده است

العالم/ سخنگوی انصار الله گفت: ملت یمن خود را برای دفاع در برابر هرگونه تجاوز از سوی هر کشوری آماده کرده است.

 

16:32/ وزیر خارجه مصر: نیروی زمینی به یمن می فرستیم

واحدمرکزی خبر/ سامح شکری وزیر امور خارجه مصر روز پنجشنبه گفت قاهره در حال هماهنگی با عربستان سعودی برای مشارکت دادن نیروهای هوایی، دریایی و زمینی خود جهت دفاع از یمن و برقراری ثبات و اتحاد در اراضی این کشور است.

16:19/ اسارت تفنگداران سعودی در مرز یمن توسط انصارالله

خبرنگار العالم از اسارت چند تفنگدار سعودی در مناطق مرزی عربستان با یمن خبر داد.

16:16/ منبع آگاه خبر داد: یک چترباز هم در یمن پیاده نشده

ایرنا/ یک منبع نزدیک به انصارالله یمن با بیان اینکه که نزدیک به 30 فروند جنگنده های خارجی ظهر روز پنشجنبه بر فراز یمن مشاهده شدند و پرواز 100 فروند جنگنده کذب محض است گفت: یک چترباز هم در یمن پیاده نشده و اگر چتربازی در این کشور پیاده شود، مردم انقلابی بی تابانه منتظر آنان هستند تا پاسخی مناسب به آنان بدهند.

16:03/ اسپوتنیک: عمان از ورود منصور هادی جلوگیری کرد/ رئیس‌جمهور مستعفی به المکلا منتقل شد

فارس/ منابع پلیس مرزی یمن می‌گویند پس از آنکه عمان از ورود منصور هادی جلوگیری کرده، وی به منطقه المکلا منتقل شده و ممکن است به عربستان برود.

16:01/ اعلام حمایت اتحادیه عرب از حمله نظامی عربستان به یمن

فارس/ «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب حمایت کامل خود از حمله نظامی کنونی به مواضع جنبش انصارالله در یمن را اعلام کرد.

15:50/ بحرین و اعلام "جنگ فی سبیل الله" علیه یمن

العالم/ وزیر امور خارجه بحرین با سرپوش گذاشتن بر جنایات آل خلیفه در حق انقلابیون و مردم بحرین، علیه مردم و کشور یمن به زعم خود "جنگ فی سبیل الله" اعلام کرد.

15:48/ علمای یمن اعلام جهاد کردند

واحدمرکزی خبر/ شبکه تلویزیونی المنار لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: جمعیت علمای یمن از مردم این کشور خواست با حمل سلاح برای جهاد مقدس آماده شوند.

15:48  وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتایان خود در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از تجاوز هوایی عربستان به یمن اعلام کرد.

15:47/ چین خواستار حل مسالمت آمیز درگیری‌های یمن شد

تسنیم/ وزارت خارجه چین اعلام کرد که درگیری‌های یمن باید از طریق گفت‌وگو و پایبندی همه طرفین به قطعنامه‌های شورای امنیت حل شود.

15:47 خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشته است که ممکن است وزرای خارجه ایران و روسیه در محل برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای، در مورد یمن نیز گفت‌وگو کنند.

 

15:45  وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای حمله نظامی عربستان به یمن را غیر قابل قبول خواند.

15:45/ نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در شرم‌الشیخ مصر آغاز شد

تسنیم/ نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در شرم‌الشیخ در حالی آغاز می‌شود که عربستان و همپیمانانش از بامداد امروز به یمن حمله کردند.

15:43/ مشارکت جنگنده های اسرائیل در حمله به یمن

شبکه خبر/ پایگاه خبری «العهد لبنان» به نقل از «رادیو اوستون»: گزارش های اطلاعاتی غربی از مشارکت جنگنده های اسرائیلی در عملیات عربستان سعودی به خاک یمن حکایت دارد.

15:41/ اعلام آمادگی سودان برای اعزام نیروی زمینی به صفوف جنگ با حوثی‌ها

فارس/ به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت دفاع سودان اعلام کرده که برای اعزام نیروی زمینی به یمن و مبارزه با حوثی‌ها آمادگی دارد.

15:40/ حرکت ناوگان جنگی مصر به سمت خلیج عدن

فارس/ خبرگزاری رویترز می‌گوید که 4 فروند ناو جنگی ارتش مصر برای تأمین امنیت خلیج عدن به سمت یمن حرکت کرده‌اند.

15:39/ کری: آماده پشتیبانی از حملات هوایی به عربستان هستیم

فارس/ وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتایان خود در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از تجاور هوایی عربستان به یمن اعلام کرد.

15:36/ روزنامه صهیونیستی: تل‌آویو در حمله به یمن در کنار عربستان ایستاده است

تسنیم/ روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم نوشت: تل آویو در جنگی که عربستان سعودی برضد حوثی ها و هم پیمانان آنها در یمن به راه انداخته است در کنار ریاض می بیند.

15:48  وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتایان خود در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از تجاوز هوایی عربستان به یمن اعلام کرد.
 
15:47 خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشته است که ممکن است وزرای خارجه ایران و روسیه در محل برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای، در مورد یمن نیز گفت‌وگو کنند.
 
15:45  وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای حمله نظامی عربستان به یمن را غیر قابل قبول خواند.
 
 
15:32  وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای از تجاوز عربستان سعودی به یمن و بمباران این کشور اعلام حمایت کرد.
 
 
15:09  «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب حمایت کامل خود از حمله نظامی کنونی به مواضع جنبش انصارالله در یمن را اعلام کرد. العربی به وبگاه اماراتی «ارم نیوز» گفت: اتحادیه عرب حمایت کامل خود از دولت‌های خلیج (فارس) در جنگ آینده خود علیه حوثی‌ها را اعلام می‌کند؛ حوثی‌هایی که علیه رئیس‌جمهور قانونی یمن کودتا کردند.
 
15:07  اسپوتنیک: عمان از ورود منصور هادی جلوگیری کرد. منابع پلیس مرزی یمن می‌گویند پس از آنکه عمان از ورود منصور هادی جلوگیری کرده، وی به منطقه المکلا منتقل شده و ممکن است به عربستان برود.
 
 
14:58  در جدیدترین آمار، وزارت بهداشت یمن اعلام کرد: در اثر تجاوز شب گذشته (چهارشنبه)، 100 جنگنده عربستانی به یمن 20 شهروند یمنی کشته و 33 نفر هم زخمی شدند که حال برخی از زخمی ها وخیم می باشد.
14:55 انگلیس و فرانسه هم از تجاوز عربستان سعودی به یمن اعلام حمایت کردند. 
 
14:50- پاکستان اعلام کرد تقاضای عربستان سعودی برای شرکت در حمله نظامی به یمن را بررسی می کند.
14:48  سودان روز پنجشنبه تایید کرد به مداخله تحت رهبری عربستان سعودی در یمن به منظور جلوگیری از پیشروی کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارالله در عدن ملحق شده است. 
 
14:44  
سعد الحریری گفت اقدام عربستان در حمله به یمن اقدام درستی بوده است. 
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه سعدالحریری نخست وزیر سابق لبنان در گفتگو با این شبکه گفت آنچه اکنون در یمن روی می دهد پیامدهای رویدادهای عراق و سوریه و اماکن دیگر است.
عربستان سعودی نمی تواند کشور همجوار خود را به حال خود رها کند تا شبه نظامیان حوثی (انصارالله) در آن به ایفای نقش بپردازند. اقدامی که عربستان سعودی انجام داده اقدام درستی است. 
الحریری گفت: کسی در جهان عرب با ایران مخالف نیست بلکه با اقدامات ایران در یمن و عراق و سوریه و کشورهای عربی مخالفند. وقتی ایران در امور یمن مداخله می کند عربها واکنش نشان خواهند داد. 
 
14:43  شبکه تلویزیونی المنار لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: در حمله هوایی جدید به اطراف فرودگاه صنعا تعدادی خانه منهدم شد و خبرها از شهادت چند نفر حکایت دارد.
 
14:34  وزیر امور خارجه بحرین با سرپوش گذاشتن بر جنایات آل خلیفه در حق انقلابیون و مردم بحرین، علیه مردم و کشور یمن به زعم خود "جنگ فی سبیل الله" اعلام کرد. "خالد بن احمد آل خلیفه" در صفحه خود بر روی توییتر، ضمن اعلام جنگ علیه یمن، آن را "جنگ در راه خدا" قلمداد کرد.

14:33- احمد المخطفی خبرنگار شبکه خبری العالم در شهر صعده، ظهر امروز اعلام کرد: یک فروند هواپیمای اماراتی در منطقه حرف سفیان در شمال یمن سرنگون شده است. او از حملات جنگنده های ارتش سعودی به استان صعده در شمال یمن خبر داده بود.

14:14- وزارت خارجه چین اعلام کرد که نسبت به اوضاع نابسامان یمن به شدت نگران است. وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد که برای دستیابی به سازش سیاسی برای بحران یمن با تمامی طرف ها در این کشور در تماس است.

14:10  خبرنگار شبکه خبری العالم ظهر امروز پنجشنبه از سقوط یک فروند هواپیمای اماراتیِ شرکت کننده در تجاوز نظامی به یمن در شمال این کشور خبر داد. 
14:09  عربستان، انبارهای تسلیحاتی و پایگاه های نظامی در پایتخت یمن را هدف قرار داده است. 
14:09  به گزارش خبرگزاری رویترز ، منابع محلی یمن اعلام کردند همه بنادر مهم این کشور به دلیل تشدید بحران بسته شده است.
14:02  شبکه خبری اسکای‌نیوز نوشت محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، از حمله عربستان سعودی به یمن حمایت کرد.
13:57  شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد: جنگنده های عربستان سعودی بر فراز دو منطقه الملاحیظ و رازج در استان صعده در شمال یمن پرواز کردند و بعضی از مناطق را هدف حمله قرار دادند.
13:57  پایگاه خبری العهد لبنان به نقل از «رادیو اوستون» اعلام کرد: گزارش های اطلاعاتی غربی حاکی از مشارکت جنگنده های اسرائیل در عملیات عربستان سعودی به خاک یمن است.
13:56  یک مقام وزارت بهداشت یمن روز پنجشنبه اعلام کرد دست کم 25 نفر در حملات هوایی تحت رهبری عربستان در صنعا پایتخت یمن کشته و 40 تن دیگر نیز زخمی شدند.
13:55  شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد پروازهای تجاری در هفت فرودگاه جنوب عربستان سعودی متوقف شد.
13:54 یکی از اعضای شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن گفت آنچه رخ داد تجاوزی آشکار و جنگ اعلام شده از طرف آمریکا و عربستان سعودی در حمله به ملت و انقلاب یمن است. علی قحوم به شبکه تلویزیونی المنار گفت: این حمله پس از شکست همه تلاشهای آنان در داخل یمن برای فتنه افکنی طائفه ای و منطقه ای و جنگ افروزی بین ملت یمن انجام شد. تلاش آنها برای جنگ افروزی بین استانهای یمن شکست خورد. همه این شرط بندی ها شکست خورده است. آنها پس از شکست همه تلاشهایشان به مداخله مستقیم اقدام و علیه ملت یمن جنگی آشکار اعلام کرده اند. 
13:53  شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد شاهدان گفتند انبار تسلیحات حوثی ها در مران و آل سالم در صعده در شمال یمن بمباران شد.
13:52شورای امنیت ملی آمریکا، بیانیه ای را درباره تحولات یمن منتشر کرد.
 
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، در متن این بیانیه آمده است:« رئیس جمهور اوباما در حمایت از اقدامات شورای همکاری خلیج فارس برای دفاع در برابر خشونت حوثی ها، مجوز لازم برای ارائه حمایت های تدارکاتی و اطلاعاتی به رشته عملیات نظامی زیر نظر شورای همکاری خلیج فارس را صادر کرده است. گرچه نظامیان آمریکایی برای حمایت از این تلاش ها، مستقیماً در یمن اقدام نظامی نخواهند کرد، ما سرگرم ایجاد شبکه برنامه ریزی مشترک با عربستان برای ایجاد هماهنگی در حمایت های نظامی و اطلاعاتی آمریکا هستیم». 
13:52 شبکه تلویزیونی المسیره لحظاتی پیش در خبری فوری از حمله هوایی جنگنده های سعودی به یکی از روستاهای منطقه الظاهر در یمن خبر داد .
13:50  جنگنده های سعودی بر فراز آسمان دو منطقه الملاحیظ و رازح در استان صعده پرواز و برخی مواضع را بمباران می کنند.هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه نرسیده است.
13:49  روسیه خواستار توقف فوری عملیات نظامی عربستان علیه یمن شد.

13:17- شبکه های العالم، المنار و اسکای نیوز در خبری اعلام کردند که منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن به عمان گریخته است.

13:15 شبکه تلویزیونی المنار لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره یمن اعلام کرد : عبد ربه منصور هادی به سلطان نشین عمان گریخته است.
13:14  یک مقام سعودی در گفت‌وگو با رویترز: شاید نیاز باشد برای بازپسگیری نظام در یمن، مداخله زمینی صورت بگیرد.
13:11  شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد :شاهدان از پرواز چندین فروند جنگنده بر فراز صعده در شمال یمن در نزدیکی مرزها با عربستان خبر دادند. خبرها همچنین حاکی است این جنگنده ها بار دیگر صعده را بمباران کرده اند. 
12:57  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با خبرنگار شبکه خبری العالم تاکید کرد: ما خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم. ظریف، عملیات نظامی را نقض کنندۀ حاکمیت یمن اعلام و تاکید کرد که این عملیات، نتیجه ای جز خونریزی نخواهد داشت. وزیر امور خارجه ایران افزود: برای مهار بحران در یمن، همه تلاش خود را به کار خواهیم بست. ظریف، با تاکید بر این که عملیات نظامی عربستان ضد یمن، برای هیچ کشوری فایده نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: این عملیات، منطقه را گرفتار تنش هر چه بیشتر خواهد کرد.

12:49- شبکه سی ان ان حمله عربستان به یمن را جنگ نیابتی ایران و عربستان توصیف کرد و گزارش داد: عربستان و تعدادی از کشورهای عرب معتقدند ایران از حوثی ها حمایت می کند و این تلاشی برای ایجاد پایگاه اعمال نفوذ در نزدیک مرزهای عربستان است و احتمالاً این یکی از دلایل آغاز اقدام نظامی است.

12:47- محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به خبرنگار شبکه العالم گفت: ما خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم.

12:15-شبکه تلویزیونی العالم لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد : دولت چین از همه طرفها خواست به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با یمن پایبند باشند و به شیوه گفتگو این منازعه را حل وفصل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، یکی از مقامات گروه انصار الله یمن اعلام کرد اعضای این گروه آماده است بدون درخواست کمک از ایران با حملات هوایی تحت فرماندهی عربستان سعودی مقابله کنند.

شبکه تلویزیونی المنار به نقل از خلیل العمری خبرنگار خود در صنعاء اعلام کرد حملات هوایی عربستان به یمن از سرگرفته شده است. وی افزود این حملات به مرکز صنعاء پایتخت یمن نیست بلکه اطراف صنعاء هدف قرار گرفته است.
 
یک مقام عربستان سعودی در گفت‌وگو با وبگاه «سبق» عربستان، سقوط دو جنگنده عربستانی را تکذیب کرد. این منبع گفت که خبر موفقیت انصارالله در ساقط کردن 2 جنگنده سعودی را شایعه دانست و گفت که صحت ندارد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای حمله هوایی عربستان سعودی به یمن و کشتار شهروندان این کشور را محکوم کرد.

12:12- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن حملات هوایی بامداد امروز به کشور یمن که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم بی گناه یمن گردید، این اقدام را گامی خطرناک و مغایر با مسولیت های بین المللی در احترام به حاکمیت ملی کشورها دانست. مرضیه افخم افزود: توسل به اقدامات نظامی علیه یمن که درگیر بحران داخلی و مقابله با تروریسم می باشد موجب پیچیده تر شدن اوضاع و گسترش دامنه بحران و از دست رفتن فرصت ها برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات داخلی یمن خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم تحقق توافقات ملی صورت گرفته میان احزاب و گروه های یمنی در اولین زمان، خواستار توقف فوری حملات هوایی و همه اقدامات جنگی علیه کشور و مردم یمن شد. سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی نسبت به گسترش افراطی گری و تقویت تروریسم خاطر نشان ساخت این تجاوز نتیجه ای جز گسترش تروریسم و افراطی گری نخواهد داشت و ناامنی را به کل منطقه تسریع خواهد داد.

12:09- شبکه العربیه گزارش داد: جنگنده های سعودی مواضع حوثی ها را در صنعا و اطراف عدن به شدت بمباران کردند. در عملیات هوایی سعودی و امارات  رادار ها و پندافند ضد هوایی حوثی ها کاملا منهدم شده است. جنگنده های سعودی پایگاه نظامی الدلیمی متعلق به حوثی ها را مورد هجوم قرار داده و آن را منهدم کردند. طبق این گزارش ۴ فروند جنگنده و تعدادی از موشک های سام تحت کنترل حوثی ها و ارتش علی عبدالله صالح دیکتاتور مخلوع یمن نیز منهدم شد. جنگنده های سعودی همچنان به بمباران مواضع نظامی حوثی و همپیمانان آن ها ادامه می دهند. ساعتی پیش اتاق عملیات مشترک حوثی ها در صنعا مورد هدف قرار گرفت و کاملا تخریب شد. تمام واحدهای نظامی حوثی ها در منطقه عند متلاشی شدند. مرکز فرماندهی حوثی در «مران» در استان صعده نیز مورد هجوم قرار گرفت. همچنین چندین انبار اسلحه متعلق به حوثی ها در این استان منهدم شدند.

11:52- خبرگزاری رویترز گزارش داد تشدید درگیری ها در یمن می تواند تامین نفت جهانی را به مخاطره اندازد؛ با آغاز عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن، بهای نفت برنت دریای شمال حدود 6 درصد کاهش یافت. از سوی دیگر، نزدیک شدن یمن به بروز جنگ داخلی به یکی دیگر از جبهه های حائز اهمیت در رقابت عربستان سعودی سنی با ایران شیعه تبدیل شده است؛ ریاض پیشتر تهران را به دامن زدن به درگیری های فرقه ای در منطقه و در یمن با حمایت از حوثی ها، متهم کرده بود.

 
11:50 مهمترین تحولات یک ساعت گذشته در یمن از قرار زیر بوده است:
 
- شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری به نقل از علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در صعده یمن درباره هدف رسانه های وابسته به عربستان از انتشار اخبار کذبی مبنی بر کشته شدن رهبران انصارالله در تجاوزگری ها به یمن گفت : هدف آنها سرپوش نهادن بر کشتار غیرنظامیان است.
 
- سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین در لبنان از عربستان سعودی خواست به حملات هوایی به خاک یمن پایان دهد زیرا آتش فتنه ای را ایجاد می کند که دامن همه را خواهد گرفت.
 
- خبرها از سقوط پادگان بدر در عدن به دست کمیته های مردمی طرفدار عبد ربه منصور هادی [ رئیس جمهور مستعفی یمن ] حکایت دارد.
 
- عربستان سعودی در توجیه اقدام نظامی خود دریمن،دستیابی حوثی ها به موشک های بالستیک، نیروی هوایی و به طور کلی مسائل امنیتی منطقه ای عنوان کرد.
 
- خبرنگار المیادین گفت: آمریکا نگران دسترسی اعضای انصارالله به اطلاعات موجود در پایگاه مورد استفاده آمریکائی ها در یمن و ادوات نظامی به ارزش 500 میلیون دلار در این کشور است.
 
- حوثی ها اعلام کرده اند که به حملات عربستان سعودی به خاک یمن در مرزهای مشترک دو کشور پاسخ خواهند داد.
 
- به نوشته الرای، سخنگوی جنبش انصارالله یمن به کویت درباره هرگونه مداخله نظامی برضد مردم یمن هشدار داد.
 
- منابع الجزیره گفتند بندر المخا نزدیک تنگه باب المندب به کنترل حوثی ها در آمد.
 
- المنار: در حملات هوایی فقط مواضع ارتش یمن هدف قرار گرفته و منصور هادی نیز در عدن نیست
 
- صد و هفتاد و نه جنگنده در حملات هوایی به یمن شرکت کرده اند.
 
- به گزارش خبرگزاری فرانسه از امان، اردن امروز پنجشنبه مشارکت خود را در ائتلاف نظامی کشورهای عربی در دفاع از عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن اعلام کرد.
 
- علی قحوم عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن گفت : آنچه روی می دهد حمله آشکار آمریکا و هم پیمانانش در منطقه علیه ملت یمن است و ملت یمن برای دفاع از حاکمیت این کشور و انقلابش در برابر این حمله اقدام خواهد کرد . ارتش یمن و نیروهای مردمی برای مقابله با تجاوز خارجی متحد هستند.
 
- شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبری فوری از درگیری های شدید بین جنبش جنوب و نیروهای طرفدار حوثی ها در منطقه جلیله در ضالع واقع در جنوب یمن خبر داد.
 

11:48- «علی القحوم»، از اعضای ارشد جنبش انصارالله یمن به حملات هوایی عربستان سعودی واکنش نشان داده و اعلام کرد: تمامی اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر شهادت تعدادی از رهبران ارشد انصارالله کذب محض بوده که برای تضعیف روحیه مردم و کمیته های انقلابی مطرح می شوند.

11:43- واحد مرکزی خبر گزارش داد: رئیس دفتر رئیس جمهور مستعفی یمن گفت: عبدربه منصورهادی علاوه برحملات هوایی به حملات زمینی نیز امیدوار است. محمد مارم گفت: ما فرودگاه عدن را در اختیار داریم و منتظریم که هواپیماها به اینجا پرواز کنند و تجهیزات زمینی و سلاح بفرستند.گفته می شود هواپیماهای جنگی عربستان در این حملات خانه عبدالملک حوثی رهبر انصار الله و برادرانش را هدف قرار داده اند، اما توفیق الحمیری عضو شورای سیاسی انصارالله یمن با تکذیب این خبر گفت: هیچ یک از رهبران انصارالله آسیب ندیده اند. وی همچنین خبر کشته شدن عبدالخالق الحوثی را رد کرد. تلویزیون یمن از کشته و زخمی شدن ده ها غیرنظامی در حملات هوایی عربستان در شمال صنعا، پایتخت یمن، خبر داد. آمار اولیه حمله هوایی به یمن حاکی است که 20 غیرنظامی کشته و شماری نیز زخمی شده اند. منابع یمنی با اعلام کشته شدن ده ها نفر در حمله عربستان به صنعاء خواستار کمک های فوری پزشکی شده اند.

11:39- یک مسئول جنبش انصارالله به الجزیره گفت: این جنبش بدون کمک ایران برای مقابله با حملات هوایی کشورهای عرب خلیج فارس آماده می شود.

11:29- ایسنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما گزارش داد که عبدالخالق حوثی، یوسف المدانی و الفیشی، از رهبران جنبش انصارالله در این حملات کشته شده اند و محمدعلی حوثی، رئیس کمیته انقلابی انصارالله نیز زخمی شده است.

11:21- روزنامه نیویورک تایمز نوشت: عربستان سعودی عملیات نظامی را در شرایطی آغاز کرد که نشانه هایی از تبدیل درگیری های داخلی در یمن به جنگ نیابتی بر سر قدرت در منطقه مشاهده شده بود. عملیات نظامی عربستان در منطقه همچنین در حالی آغاز شد که حوثی ها و یگان های متحد با آنها به تصرف شهر بندری عدن در جنوب یمن نزدیک شده بودند.

11:10- شبکه فاکس نیوز خبر داده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اجازه حمایت های لجستیک و اطلاعاتی از عملیات نظامی علیه یمن را صادر کرده است. به گفته برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، واشنگتن به طور مستقیم در عملیات شرکت نمی کند، اما از عربستان سعودی حمایت اطلاعاتی می کند.

10:55- عربستان علاوه بر 100 جنگنده، با 150 هزار سرباز در این عملیات مشارکت می کند. در این حملات 30 جنگنده اماراتی، 15 جنگنده بحرینی، 15 جنگنده از کویت، 10 جنگنده قطری، 6 جنگنده از اردن، 6 جنگنده از مراکش و 3 جنگنده از سودان مشارکت دارند.

10:51- به گزارش منابع خبری، محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان و ولیعهد این کشور فرماندهی حمله به یمن را به عهده دارد.

10:45- جنبش انصارالله یمن، حمله عربستان را اعلام جنگ علیه یمن خواند و تاکید کرد: ملت یمن با شجاعت با این جنگ ظالمانه علیه خودشان مقابله خواهند کرد. به گزارش شبکه العالم، محمد البخیتی از مسئولان ارشد جنبش انصارالله یمن گفت: ملت یمن با تجاوزگری علیه یمن با دلاوری مقابله خواهد کرد و این جنگی ظالمانه علیه ملت یمن است که با شجاعت با آن مقابله خواهیم کرد.وی هشدار داد: عملیات نظامی علیه یمن، منطقه را به سمت جنگی گسترده خواهد کشاند.

10:35- شبکه العربیه از مشارکت عربستان با 100 جنگنده و 150 هزار نیرو در عملیات "طوفان کوبنده" خبر داد.

 

-----------------------------------------------------

 

 

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی ساعت 12 نیمه شب به وقت ریاض، دستور حمله به حوثی های یمن را صادر کرد. به گزارش العربیه، در این عملیات که "توفان کوبنده" نام گرفته، 10 کشور از جمله شماری از کشورهای خلیج فارس شرکت دارند و آسمان یمن منطقه ممنوعه اعلام شده است.

 

 

 

عادل جوبیر، سفیر عربستان در آمریکا گفته که کشورش برای «دفاع از دولت مشروع عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن» اقدام به حمله نظامی کرده است. کشورهای حوزه خلیج فارس به جز عمان تصمیم گرفتند به درخواست رئیس جمهوری یمن برای جلوگیری از پیشروی حوثی ها در این کشور پاسخ مثبت دهند. در بیانیه کشورهای حوزه خلیج فارس به نامه ارسالی از سوی عبد ربه منصور هادی به رهبران کشورهای عضو شورای همکاری، درباره وضعیت نابسامان این کشور پرداخته شده که در آن از مخالفت شبه نظامیان حوثی با هرگونه گفتگو و مهیاسازی نظامی برای حمله به استان های جنوبی پرده برداشت.

 

 

عربستان سعودی هم اعلام کرده که پاکستان، مصر و مراکش نیز قرار است به این عملیات بپیوندند. مصر در بیانیه ای که در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه صادر شد اعلام کرد که در طول هفته های گذشته با نگرانی تمام وخامت شدید اوضاع سیاسی و امنیتی در کشور یمن را زیر نظر داشته است. مصر همواره مخالفت کامل خود با آن را اعلام داشته و خواهان اجرای نتایج گفتگوی ملی و احترام به مشروعیت بوده است. در این بیانیه آمده است که «در حال حاضر هماهنگی با پادشاهی عربی سعودی ادامه دارد تا ترتیبات لازم برای مشارکت نیروهای هوایی، دریایی و در صورت ضرورت زمینی مصر در چارچوب ائتلاف اتخاذ شود. این اقدام به منظور دفاع از امنیت و ثبات یمن و حفظ تمامیت ارضی این کشور و حمایت از امنیت سایر کشورهای عربی برادر صورت می گیرد.»

 

 

پیشتر اعلام شد که هادی به دلیل نزدیک شدن نیروهای حوثی، از بندر عدن در جنوب یمن گریخته و به مکان نامعلومی منتقل شده است. اما مقام های دولت یمن خبر فرار او از کشور را رد کردند و گفتند که در عدن است. نیروهای متحد با حوثی ها پیشتر فرودگاه عدن در جنوب این کشور را به تصرف خود در آوردند که به گفته کارشناسان، یک پیروزی استراتژیک برای آنها در نبرد با نیروهای وفادار به منصور هادی به شمار می رود. هواپیماهای جنگی هم در یمن به سوی منطقه ای که محل استقرار عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن است، موشک شلیک کردند. ریاض یاسین، وزیر امور خارجه یمن دیروز از کشورهای عربی خواستار مداخله نظامی در این کشور شده بود.

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم