قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

مخالف اصلی انتشار فکت شیت ایرانی کیست؟

يكشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۱۰ ب.ظ

دعوایی که از ساعات اولیه اعلام توافق لوزان بر سر متن انتشار یافته امریکایی‎ها، موسوم به «فکت شیت» براه افتاده است، ظاهرا همچنان گریبان گیر تیم مذاکره کننده هسته‎ای کشور است، چرا که از سویی طرف امریکایی از متن خود به عنوان «پارامترهای حاکم بر توافق نهایی» یاد کرده و آنرا چیزی فراتر از یک فکت شیت ساده معرفی می‎کند و از سوی دیگر تیم ایرانی مفاد این متن را تکذیب می‎کند، اما با این حال به صورت عجیبی نیز از انتشار متن مد نظر خود طفره می‎رود، این در حالی است که بررسی اظهارنظرها حاکی از آن است که ظاهرا مخالفت با انتشار متن فکت شیت فراتر از تیم مذاکره کننده هسته‎ای به نظر رئیس جمهور مرتبط باشد.

به نقل از رجانیوز، هفته گذشته بود که علی اکبر صالحی با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار متن « پارامترهای حاکم بر توافق نهایی » از جانب امریکا، و اصرار تیم ایرانی بر غیرواقعی بودن موارد مطرح در این متن، از راهکار پیشنهادی رهبر معظم انقلاب برای مقابله با خدعه طرف امریکایی خبر داده و اعلام کرد که رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره کننده اعلام کرده‎اند در مقابل امریکایی‎ها شما نیز فکت شیت خود را منتشر کنید.

در همین حال رهبر انقلاب در سخنان تاریخی خود در سالروز میلاد حضرت زهرا سلام‎الله علیها با تدبیری ستودنی، از آنچه امریکایی‎ها آنرا توافق شده عنوان می‎کردند، عبور کرده و اعلام کردند که هنوز توافقی صورت نگرفته که بتوان درباره آن اظهار نظر کرد. بر اساس این سخنان بود که راهبرد دو مرحله‎ای کردن توافقات که به صورت ویژه‎ای از سوی طرف امریکایی دنبال می‎شد خنثی شد و البته تاکید بر انتشار متن فکت شیت ایرانی نیز مزیدی بر علت این حرکت و راهبرد سیاسی بود.


با این حال و در شرایطی که پس از تصریح صالحی و سخنرانی تاریخی رهبر انقلاب، مطالبه‎ای عمومی برای انتشار فکت شیت ایرانی، با هدف افزایش همدلی دولت با ملت صورت گرفته است، اعضاء تیم مذاکره کننده هسته‎ای به عبارات مختلف از صدور آن طفره رفته و اعلام کرده‎اند آنچه در سخنرانی‎های و گفتگوهای آنها مطرح شده، همان فکت شیت ایرانی است، حال آنکه تعلل در انتشار یک متن رسمی و حقوقی سبب شده تا طرف‎های دیگر نیز روایت طرف امریکایی را به رسمیت بشناسند، به نحوی که روزهای گذشته سرگئی ریابکوف روسی نیز اعلام کرد آنچه امریکا منتشر کرده منطبق با حقیقت است.

اما ریشه این مخالفت‎ها و طفره رفتن‎ها در انتشار متن فکت شیت ایرانی چیست؟ شاید بتوان پاسخ این پرسش را در اظهار نظر چند روز پیش محمدجواد ظریف جستجو کرد.

وزیر امور خارجه در گفتگویی که با خبرگزاری مهر داشته در پاسخ به مطالبه‎ای که برای انتشار فکت شیت ایرانی بوجود آمده، پای مقامات عالی را پیش کشیده و می‎گوید: « ما در گفتگوهایی این موارد را مطرح کردیم، تدوین مکتوب خلاصه ای از آنچه که گفته شده است نیز در دستور کار قرار دارد و ان شاء الله طبق صلاحدیدی که مقامات عالی نظام ببینند و با توجه به وضعیت مذاکرات حتما منویات مقام معظم رهبری را اجرا خواهیم کرد. »

اما یک روز پس از این اظهار نظر، حسن روحانی از سخنان ظریف درباره مقام عالیرتبه مد نظر وی رمز گشایی کرده و در جمع علما و طلاب استان گیلان در این باره می‎گوید: « همه قسمت‌های مذاکره را ‌به‌دلیل اینکه هنوز به پایان کار نرسیده‌ایم، نمی‌‌توان بیان کرد.‌ تاکتیک‌های مذاکره روش‌ها و مسائل بسیار پیچیده است.»

این در حالی است که ظریف نیز در گفتگویی که روزنامه قدس روز شنبه آنرا منتشر کرده است، به عبارتی دیگر این سخن را تکرار کرده تا عملا از تصمیم نداشته دولت برای انتشار متن فکت شیت ایرانی رونمایی کرده باشد. وی در مصاحبه خود آب پاکی را روی دست منتقدین ریخته و عنوان کرده است: « توافقی نشده که فکت شیت آن را منتشر کنیم.»

روشن است که به دلایل مختلف از جمله باز شدن دست مذاکره‎کنندگان در گفتگوهای ماه‎های آینده، انتشار متن فکت شیت ایرانی بسیار راهگشا بوده، و متن طرف امریکایی را از اعتبار خواهد انداخت. اما آنچه نگرانی را از طفره مقامات عالی دولت برای انتشار این متن افزایش می‎دهد آن است که یا پای توافقی واقعی اما مخفی در میان است و یا آنکه در طول مذاکرات وعده‎هایی از طرف ایران به طرف مقابل داده شده که قابل باز گو کردن برای مردم نیست!
به نظر می‎رسد انتشار متن رسمی طرف ایرانی تمام کننده این حاشیه‎ها باشد، مگر آنکه یکی از احتمال‎های فوق صادق بوده باشد!

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم