عقل انسان برترین نعمت الهی است
عقل بزرگترین سرمایه برای انسان است ( از این سرمایه چگونه و در کجا استفاده می کنیم )
انسان باید از عقل خود ، نه تنها در راستای منافع مادی، بلکه در راستای منافع معنوی و اخروی نیز بهره برداری کند، از این عقل باید در راستای شناخت و معرفت خدای تعالی به کار گرفته شود، زیرا عقل هر انسان دارای پویایی و تواناییهای فراوانی است و اگر در هر مسیری قرار داده شود، در همان مسیر به رشد و بالندگی می رسد؛ اگر انسان از نیروی عقل در راستای معرفت و شناخت خدا استفاده نماید، مطمئنا الله تعالی دروازههای معرفت و شناخت خود را بر روی آن انسان می گشاید، زیرا همین تفکر کردن در مسیر شناخت پروردگار و عقل را در این جهت قرار دادن، نوعی مجاهده و تلاش است که لزوما رحمات و برکات الهی را به دنبال خواهد داشت .
گفتن و شنیدن و پیروی کردن هر سه بر اساس عقل انجام می گیرد ، وقتی قرآن برای جذب کفار می گوید: افلا تعقلون، معلوم می شود که در غیر مسلمانان نیز عقل وجود دارد، و این عقل است که به دین گرایش می یابد و عقل بزرگترین سرمایه برای انسان است.بنابراین بپذیریم که این عقل است که قول ارائه می کند و عقل است که می شنود، و این عقل است که احسن را انتخاب می کند.
امام على علیه السلام عقل را در مقابل شهوت قرار داده و انسان را موجودى مرکب از عقل و شهوت شناسانده اند.آن امام گرامى،به این تقابل به گونه هاى دیگرى نیز اشاره فرموده اند. از این میان مىتوان به موارد زیر اشاره کرد: هر گاه عقل کامل شود، شهوت ناقص مىگردد. (18) هر که عقلش کامل شود، شهوتها را سبک مىشمارد (19) آنکه بر شهوتش غالب شود، عقلش آشکار مىگردد. (20) همنشین شهوت، روحش بیمار و عقلش معیوب است. (21) و بالاخره حضرت در سخنى رسا مىفرمایند: عقل و شهوت ضد یکدیگرند.و تأییدکننده عقل، علم است و تزیینکننده شهوت، هواى نفس است،و نفس در میان این دو مورد تنازع است: هر یک پیروز شود،نفس در طرف او قرار مىگیرد. (22) در این حدیث، هواى نفس تزیین کننده شهوت شناسانده شده است. در برخى سخنان منقول از حضرت امیرعلیه السلام عقل در مقابل هواى نفس قرار گرفته است. مثلا در این سخنان: آفت عقل، هواى نفس است. (23) هواى نفس،آفت خردهااست. (24) اطاعت از هواى نفس، عقل را فاسد مىکند. (25) هواى نفس،دشمن عقل است. (26) هیچ چیز به اندازه هواى نفس با عقل دشمنى ندارد. (27) عقل صاحب و فرمانده لشکر رحمان است و هواى نفس فرمانده لشکر شیطان. و هر یک از این دو مىخواهند نفس را به سوى خود کشانند.پس هر یک پیروز گردد، نفس در اختیار او خواهد بود . (28) از مقایسه این احادیث با یکدیگر درمىیابیم که شهوت و هواى نفس یا یک چیزند یا دوچیز قریب به یکدیگر. به هر حال هواى نفس و شهوت در احادیث پیش گفته،در مقابل عقل قرار گرفته اند .
منبع :
.18 الکافى، محمدبن یعقوببن اسحاق الکلینى الرازى، تحقیق علىاکبر غفارى، چاپ سوم، دارالکتب الاسلامیة، تهران/ 1388 ه . ق.
. 19 المصباحالمنیر، احمدبن محمدالمقرى الفیومى، چاپ دوم، دارالهجرة، قم/ 1414 ه . ق.
. 20 المنطق، محمدرضا المظفر، دارالتعارف، بیروت/ 1400 ه . ق.
. 21 بحارالانوار، علامه مجلسى، چاپ سوم، دارالاحیاءالتراث، بیروت/ 1403 ه . ق. . 22 تحفالعقول، الحسنبن علىبن الحسینبن شعبه الحرانى، تحقیق علىاکبر غفارى، چاپ دوم، مؤسسه نشر اسلامى، قم، 1404 ه . ق.
. 23 جامع احادیثالشیعه، اسماعیل المغرى، مؤلف، قم/ 1413 ه . ق.
. 24 جامعالاحادیث، جعفربن احمدبن علىالقمى (ابنالرازى)، تحقیق سیدمحمد حسینى، چاپ اول، دانشگاه رضوى، مشهد مقدس/ . 1413
. 25 خدا و انسان در قرآن، توشى هیکو ایزوتسو، ترجمه احمد آرام، چاپ دوم، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران/ 1365 ه . ش.
. 26 روضةالواعظین، الفتال النیسابورى، چاپ اول، مؤسسة الاعلمى، بیروت/ 1406 ه . ق.
. 27 شرح اصولالکافى، ملاصدرا، تصحیح محمد خواجوى، چاپ اول، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، تهران/ 1366 ه . ش.
. 28 شرح نهجالبلاغة، عزالدین ابن ابىالحدید، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، چاپ دوم، دار احیاءالتراث، بیروت 1385 ه . ق.