قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

جنگ شروع شد ( پوشش لحظه به لحظه) بخش دوم

جمعه, ۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۴:۲۹ ب.ظ
مهمترین اخبار مربوط به تحولات یمن را در زیر مشاهده می نمایید:

روزجمعه ۷ فروردین :

 

14:12 واکنش ظریف به اظهارات اردوغان

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص سخنان اخیر رییس جمهوری ترکیه اظهار داشت: ما برای روابط استراتژیک خود با ترکیه در زمینه های مختلف اهمیت و احترام زیادی قایل هستیم در شرایط فعلی باید تلاش تمامی کشورها در جهت استقرار ثبات و جلوگیری از گسترش ناامنی در منطقه باشد.

ظریف افزود: کسانی که با اشتباهات استراتژیک و سیاستهای بلند پروازانه خود، خسارات جبران ناپذیری ببار آورده اند، بهتر است با اتخاذ سیاستهای مسوولانه از ظرفیتهای موجود جهت ایجاد آرامش و همگرایی درمنطقه استفاده نمایند.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا بامشارکت تمامی برادران خود در منطقه، گفتگوی میان گروههای مختلف یمنی را جهت حفظ یکپارچگی و بازگشت ثبات و امنیت به آن کشور تسهیل نماید.

گفتنی است اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در اظهاراتی ایران را متهم به دخالت در امور داخلی یمن کرده بود.

 

14:11 روایت ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری از 3 دلیل حمله نظامی عربستان به یمن

حمید ابوطالبی در خصوص این تجاوز آشکار به یمن این سوالات را مطرح کرده است که :

آیاحمله ثروتمندترین کشورعرب به فقیرترین کشورمنطقه، وکشتاربیگناهانی که هیچ چیزبرای ازدست دادن ندارند،گامی درجهت حفظ امنیت وثبات منطقه است؟

 

آیا این باور اتحادیه عرب که حمله نظامی به جهت عدم پذیرش مذاکره تحت سیطره عربستان توسط حوثی هااجتناب ناپذیراست،مشروعیت حمله را توجیه می کند؟

 

آیا عربستان می تواند اقدامات متناقض خود درحمایت از تحولات مصر پس از مرسی ازیکسو را با حمایت ازرییس جمهور یمن ازسوی دیگر، توجیه منطقی کند؟

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری معتقد است نگرانی عربستان ومصر، ناشی ازسه ضرورت عمده برای آن کشورها است : نخست، ضرورت ایجاد دوباره وحدت ملی، ازطریق درگیری نظامی با حمله به یمن. دوم، ضرورت ایجاد هارمونی در سیاست خارجی بحرانی عربستان با اقدامات ناهماهنگ وضد ونقیض ازطریق قدرت نمایی بحران آفرین ؛ و سوم ضرورت رفع نگرانی های امنیتی داخلی ازطریق امنیت زدایی منطقه ای.

 

ابوطالبی در پایان توصیه کرده است اعراب بهتر است راههای منطقی تری برای رفع این نگرانی ها بکارگیرند؛ راههایی که لزوما ازدهانه توپ وپروازهواپیماهای جنگی نمی گذرد.

 

 

13:14 انفجار بمب در بازار «باب السباح» در «صنعا»

انفجار یک بمب در بازار «باب السباح» در پایتخت یمن، دست‌کم چندین قربانی برجای گذاشت.

شبکه المیادین خبر داد که لحظاتی پیش در بازار «باب السباح» در صنعا، یک بمب منفجر شد و اخبار اولیه از جراحت چندین نفر حکایت دارد‎.

 

هنوز جزئیاتی از این انفجار در دست نیست. اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود.

این انفجار با دومین روز تجاوز عربستان سعودی به خاک یمن برای حفظ منافعش در این کشور همزمان شده است و جنگنده‌های سعودی، امروز نیز مناطق متعددی را در پایتخت یمن بمباران کردند.

 

12:50 شهادت 3 فرمانده ارشد انصارالله یمن

امروز هم صدای انفجار در مناطق مختلف یمن به گوش می‌رسد.برخی رسانه‌ها از شهادت 3 فرمانده ارشد جنبش مردمی انصارالله خبر می‌دهند.

به گزارش شبکه "العربیه،" بمباران مناطق مختلف یمن به وسیله جت‌های ائتلاف عربستان همچنان ادامه دارد. در ساعات گذشته صدای انفجار‌های شدیدی در صنعا پایتخت یمن شنیده شده است. محل استقرار گارد ریاست جمهوری یمن یکی از اهداف اصلی حملات هوایی ائتلاف عربستان بوده است. ارتش یمن و نیروهای انصارالله هم با استفاده از پدافند هوایی به پرواز هواپیما‌ها در آسمان صنعا واکنش نشان دادند.

در همین حال برخی رسانه‌ها از شهادت 3 فرمانده ارشد جنبش مردمی انصارالله خبر می‌دهند. "عبدالخالق الحوثی،" "یوسف المدنی" و "یوسف الفیشی" 3 فرمانده ارشد جنبش انصارالله هستند که گزارش‌ها از شهادت آنها حکایت دارد. "عبدالخالق الحوثی" نقش مهمی در حضور جنبش مردمی انصارالله در شهر صنعا ایفا کرد.

 

12:45 گفت‌وگوی شاه عربستان با سران کشورهای شرکت کننده در جنگ علیه یمن

پادشاه عربستان با ۷ تن از سران و رهبرانی که کشورهایشان در جنگ علیه یمن مشارکت کرده‌اند درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌ المللی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری عربستان، سلمان بن عبدالعزیز طی تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، عبدالله دوم پادشاه اردن، عمر حسن البشیر رئیس‌جمهور سودان، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، و محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو کرد.

این خبرگزاری به جزئیات بیشتری در این باره اشاره ای نکرد.

لازم به ذکر است که تمامی رهبرانی که پادشاه عربستان با آنها تلفنی گفت‌وگو کرده است، کشورهایشان در جنگ علیه موسوم به طوفان اراده شرکت دارند.عربستان سعودی روز گذشته (6 فروردین) با همکاری آمریکا، مصر، بحرین، امارات، قطر و کویت حملات خود به یمن را آغاز کرد. این عملیات که با پشتیبانی و چراغ سبز آمریکا آغاز شده "طوفان اراده" نامیده شده است.

 

12:35 چرا عملیات حمله عربستان به یمن "عاصفة الحزم" نام گزاری شد؟

شاه عربستان نام عملیات علیه کشور یمن را از شعری از پدرش برگرفته است.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه بسیاری می پرسند چرا نام حمله هوائی عربستان سعودی به یمن عاصفة الحزم(طوفان قاطع) نهاده شده است. سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان سعودی دستور آغاز عملیات نظامی تحت رهبری این کشور علیه نیروهای کودتاچی در یمن را صادر کرده و خود نام آن را عاصفة الحزم (به معنای طوفان قاطع) گذاشته است.

واژه «الحزم» از بیت شعری گرفته شده است که عبدالعزیز موسس حکومت شاهی عربستان سروده است. وی در این شعر گفته است: (الحزم ابوالعزم ابوالظفرات.... و الترک ابوالرک ابوالحسرات) یعنی قاطعیت منشاء مصمم بودن و پیروزی است... و بی توجهی منشاء ضعف و حسرت است.

العربیه نگفت که انتخاب این اسم توسط شاه عربستان و انتساب آن به پدرش به تنهایی حاکی از حمله یکجانبه عربستان سعودی به یمن است و نام بردن از کشورهای دیگر به عنوان متحدان عربستان در حمله به یمن به علت وحشت سعودی ها از عواقب این اقدامشان است.

 

 

12:20 اخبار ضد و نقیض از کشته شدن پسر «علی عبدالله صالح»

فارس/ یک تحلیل‌گر سیاسی یمن در قاهره، از کشته شدن یکی از پسران رئیس جمهور سابق یمن در حمله جنگنده‌های سعودی به این کشور خبر داد.

«عارف أبوحاتم» تحلیل‌گر سیاسی یمن، اعلام کرد که «خالد علی عبدالله صالح» پسر رئیس‌جمهور مخلوع یمن در حملات هوایی روز گذشته عربستان سعودی به یمن، کشته شد.بر اساس این گزارش، خالد (31 ساله) و فارغ التحصیل مدرسه نظامی – سلطنتی سند هرست (sand hurst) انگلیس است یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های افسری این کشور است که به ادعای این عضو جماعت اخوان‌المسلمین مصر، پنجشنبه (دیروز) کشته شده است.

 

وی در ادامه ضمن تایید حمله خارجی صورت گرفته در یمن بدون توجه به تلاشهای انصارالله و طرف‌های سیاسی این کشور برای حل و فصل بحران از طریق گفت‌وگو اظهار داشت که امیدوار است انصارالله و صالح از این حملات درس عبرت بگیرند.ابوحاتم ساعت 1:30 بامداد امروز (جمعه) از قاهره در گفت‌وگو با شبکه العربیه این خبر را اعلام کرد اما هنوز هیچ طرف رسمی در یمن کشته شدن پسر علی عبدالله صالح را تایید نکرده است.جنگنده‌های چندین کشور عربی در چارچوب ائتلافی موسوم به «طوفان اراده» به رهبری عربستان سعودی از بامداد روز پنجشنبه (دیروز) به یمن حمله کرده‌اند تا مانع دستیابی انقلابیون این کشور به اهدافشان شوند.

 

12:15 گفت‌وگونیوز مدعی شد: شلیک ناو مصری به سمت ناو ایرانی در "باب المندب"

گفت و گو/ یک منبع دولتی مصر اعلام کرد که یک کشتی جنگی این کشور وارد «باب المندب» شده و به ناوگان ایران هشدار داده است. یک منبع دولتی در مصر به وبگاه خبری «دات.مصر» این کشور گفت که نیروی دریایی کشورش در تنگه باب المندب در جنوب یمن حضور پیدا کرده است. به ادعای این مقام مصری که هویت وی فاش نشد، این کشتی چند گلوله هشدارآمیز برای ناوگان دریایی ایرانی در باب المندب شلیک کرده تا موضع خود را ترک کند. همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرد که چهار کشتی جنگی مصر به بامب المندب رسیده اند و از این تنگه عبور کردند.
 

11:30 سخنگوی پوتین: گفت‌وگوی تلفنی پوتین با روحانی نشانه نگرانی شدید مسکو از اوضاع یمن است

سخنگوی رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه کرملین برای حل مسالمت آمیز اوضاع یمن تلاش می کند، گفت وگوی تلفنی روحانی و پوتین را نشانه نگرانی شدید مسکو از وضعیت یمن دانست.

به گزارش ایتارتاس، «دیمیتری پسکوف» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در گفت وگوی تلفنی رییس جمهوری روسیه با همتای ایرانی خود، پوتین بر اهمیت توقف فوری تهاجم نظامی به یمن و افزایش تلاش ها برای یافتن راه حل سیاسی و مسالمت آمیز برای پایان دادن به بحران آن کشور تاکید کرد.

وی ادامه داد: مسکو خواهان حل مسایل یمن از راه گفت وگو میان طرف های مناقشه است و از یافتن راهکار از این طریق حمایت می کند.

 

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه، روز پنجشنبه در گفت وگوی تلفنی، به تفصیل درمورد وضعیت متشنج یمن تبادل نظر کردند.

پوتین بر ضرورت توقف فوری اقدامات نظامی در یمن و افزایش تلاش های صلح جویانه از جمله در چارچوب سازمان ملل برای یافتن راه حل صلح در مساله یمن تاکید کرد.

 

به گزارش رسانه های روسی تاکنون بیش از 60 نفر در جریان بمباران های هواپیماهای رژیم سعودی و متحدان آن در یمن به شهادت رسیده و دهها نفر دیگر مجروح شده اند.

عربستان مدعی است به درخواست عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن و حمایت از مردم در مقابل کسانی است که آنها را کودتاچیان توصیف می کند، به یمن تجاوز نظامی کرده است اما حضور گسترده و دور از انتظار مردم یمن در راهپیمایی روز پنجشنبه صنعا نشان داد که هیچیک از ادعاهای عربستان صحت ندارد و این کشور به دلیل اینکه نفوذ خود را در یمن از دست داده است، سعی می کند این کشور را به آتش و آشوب بکشاند.

 

گروه های مختلف یمنی پیش از این برای مقابله با متجاوزان اعلام جهاد کرده و از مردم خواسته بودند برای مقابله با متجاوزان اسلحه به دست گیرند.

 

11:04/ عربستان: درصورت لزوم گزینه حمله زمینی به یمن بررسی می شود

العالم/ فرماندهی نیروهای شرکت کننده در تجاوز به یمن بابیان اینکه در زمان حاضر قصد حمله زمینی را ندارد ، تاکید کرد که در صورت لزوم گزینه حمله زمینی مطرح خواهد شد.

 

11:00/ حمایت لجستیکی آمریکا از عربستان

ایرنا/ یک مقام دفاعی آمریکا گفت که این کشور در حال بررسی ارسال هواپیماهای سوخت رسان و هواپیماهای دارای رادار هشدار زودهنگام به عربستان برای مشارکت در حمله نظامی به یمن است.

 

11:00 الاهرام مدعی آغاز محاصره دریایی باب‌المندب توسط عربستان شد

فارس/ روزنامه مصری الاهرام به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که عربستان سعودی و کشورهای همپیمان‌ آن، محاصره دریایی تنگه باب‌المندب را آغاز کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه مصری «الاهرام» روز جمعه مدعی شد که عربستان و کشورهای همراه آن در عملیات نظامی در یمن، محاصره تنگه باب‌المندب را آغاز کرده‌اند.

 

این روزنامه ادعا کرده است که ناوگان غربی عربستان سعودی بنادر اصلی یمن را مسدود کرده است. باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند، از جمله نقاط راهبردی برای حمل و نقل دریایی در جهان به شمار می‌آید.

 

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از سه مقام مصری مدعی شده بود که ریاض و قاهره برای آغاز عملیات زمینی در یمن برنامه‌ریزی کرده‌اند. به ادعای آن‌ها، عدن یکی از مناطقی است که نیروهای زمینی در آن پیاده می‌شوند.

بامداد روز پنج‌شنبه جنگنده‌های عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر با حمایت اطلاعاتی آمریکا در یمن دست به اقدام نظامی زدند.

 

10:30 زیارت عمر البشیر از حرم پیامبر (ص)

رئیس جمهور سودان در سفر به مکه مکرمه ضمن ادای مناسک حج عمره حرم مطهر پیامبر گرامی اسلام(ص) را زیارت کرد.

 

10:00 تشییع پیکر ۱۴۲ شهید در صنعا

مراسم تشییع پیکر ۱۴۲ نفر از شیعیان یمن که طی دو عملیات انتحاری عناصر داعش به دو مسجد بدر و الحشحوش به شهادت رسیدند با حضور گسترده مردم یمن در صنعاء پایتخت این کشور برگزار شد.

 

 

09:38/ رهبر انصارالله یمن: رژیم عربستان طلایه دار کشورهای متجاوز و جنایتکار است

العالم/ عبدالملک الحوثی در سخنانی با اشاره به تجاوز عربستان سعودی و ائتلاف عربی به یمن، تاکید کرد که عربستان با این جنگ امنیت، ثبات و اقتصاد یمن را هدف قرار داده و این حمله جنایتکارانه و ظالمانه هیچ توجیهی ندارد.به گفته الحوثی، آمریکا دستور این حمله را صادر کرده و رژیم سعودی طلایه دار کشورهای متجاوز و جنایتکار می باشد.

 

09:34/ هواپیماهای عربستان بار دیگر به یمن حمله کردند

ایرنا/ هواپیماهای عربستان سعودی ساعات نخست صبح امروز حمله به یمن را از سر گرفته و برخی مناطق را در صنعا پایتخت یمن هدف قرار دادند .

 

08:04/ سخنگوی انصارالله: تجاوز سعودی‌ها، با فرمان اسرائیل و آمریکا بوده است/ مردم یمن اختلافات را کنار گذاشته، برای مقابله با متجاوزین آماده‌اند

سخنگوی جنبش‌ انصارالله یمن، با بیان اینکه قبائل، ارتش و نیروهای مردمی در یک خط واحد ایستاده‌اند، پاسخ مردم به تجاوز عربستان به یمن را شدید توصیف کرد.

 

08:01/ تایمز اسرائیل: تل‌آویو از پیشروی‌های انصارالله نگران است/ انصارالله شعارهای ایران را تکرار می‌کند

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل روز پنج‌شنبه نوشت حضور جنبش انصارالله یمن در شهر عدن موجب نگرانی اسرائیل شده است.تایمز اسرائیل همچنین مدعی شده است که پیشروی‌های انصارالله می‌تواند به معنی گسترش نفوذ ایران در منطقه و در نتیجه تقویت دست ایران در مذاکرات هسته‌ای باشد. 

 

03:59بیانیه وزارت‌خارجه ترکیه در تأیید تجاوز نظامی به یمن

وزارت خارجه ترکیه نیز در ادامه حمایت‌های بین‌المللی از تجاوز نظامی به یمن، اعلام کرد که این اقدام مورد تأیید دولت آنکارا است.

به گزارش مهر به نقل از آناتولی، پس از وزارت‌های امور خارجه فرانسه و انگلیس، وزارت خارجه ترکیه نیز در حمایت از تجاوز نظامی به یمن بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: حمله نظامی به یمن توسط عربستان و دیگر کشورها مورد تأیید دولت آنکارا است.

این وزارتخانه در بیانیه خود همچنین آورده است: حوثی‌ها و حامیان خارجی آنها باید از اقداماتی که صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، دست بکشند.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: عربستان سعودی پیش از آغاز عملیات «طوفان کوبنده»، آنکارا را در جریان این موضوع قرار داده بود.

از سوی دیگر منابع خبری عزیمت چهار کشتی جنگی مصر به سمت دریای سرخ از طریق کانال سوئز خبر می‌دهند.

گفتنی است، پیشتر نیز وزارت‌های امور خارجه فرانسه و انگلیس نیز با صدور بیانیه‌هایی جداگانه حمایت خود از حملات تجاوزکارانه به یمن را اعلام کرده بودند. این حملات تاکنون به شهادت ۲۰ غیرنظامی یمنی و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر منجر شده است.

 

 

03:49 سقوط شاخص کل بورس کشورهای عربی

شاخص کل بورس کشورهای عربی بعد از حمله چند کشور حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان به یمن با افت شدید مواجه شده است.

به گزارش فارس، بعد از حمله چندین کشور عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان به یمن، شاخص بورس اغلب کشورهای عربی در معاملات روز پنجشنبه (امروز) با افت شدید مواجه شد.

پایگاه خبری «مصری الیوم»، گزارش داد که شاخص کل بورس کویت در معاملات امروز با 154 پله سقوط به 6222 رسیده و میزان معاملات سهام این کشور به حدود 25.2 میلیون دینار کویتی رسیده است.

از سوی دیگر شاخص کل بورس عربستان با 0.93 % کاهش و از دست دادن حدود 82 پله به 8771 رسیده است و حجم معاملات امروز در بورس این کشور نیز به 322 میلیون ریال عربستانی رسید.

بورس دبی اما در این میان بیشترین میزان خسارت را متحمل شده که شاخص بورس دبی با 4.29 درصد به کمترین میزان خود از دسامبر گذشته تا کنون رسیده و همه ‌سهم‌های معامله شده در بورس دبی با افت قیمت روبه رو شده‌اند و معاملات امروز بورس دبی بر شاخص کل 3407 بسته شده است و حجم معاملات نیز 308.8 میلیون درهم امارات بود.

شاخص کل بورس عمان نیز با کاهش 0.38 درصد به 2143 رسید و بورس قطر (QSI) نیز با 0.81 درصد کاهش در شاخص کل 11410 بسته شده است.

شاخص کل بورس بحرین با 0.71 درصد کاهش نیز به 1444 رسیده است و حجم معاملات امروز بورس بحرین تنها 1.256 میلیون دینار بوده است.

تنها شاخص بورس ابوظبی در این میان رشد کمی داشته که از 0.03 درصد تجاوز نکرده و شاخص کل بورس این شهر در پایان معاملات امروز 4373 بوده و حجم معاملات نیز به 116.6 میلیون دینار اماراتی رسیده است.

از بامداد پنجشنبه چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان دست به اقدام نظامی علیه یمن زده‌اند که با حمایت آمریکا، بریتانیا و اتحادیه عرب مواجه شده است.

 

03:39 از حادثه یمن متاثریم اما مذاکرات ادامه دارد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از وضعیت مردم یمن و کشتار آنها ابراز تاثر کرد ولی گفت که مذاکرات هسته ای ایران همچنان پیش می رود.

وی این سوال را درپاسخ به خبرنگاری بیان کرد که تاثیر تحولات یمن بر مذاکرات هسته ای ایران را جویاشده بود.

وزیر امور خارجه گفت: موضوع یمن حادثه بسیار تلخی ا ست که امروز در منطقه ما شکل می گیرد. حادثه بسیار خطرناکی است. ما همواره اعلام کرده ایم که موضوع یمن باید از طریق گفت و گو بین گروه های یمنی حل شود.

وی اظهارداشت: ما به مذاکرات ادامه می دهیم و در مسیر درستی حرکت کرده ایم . به برخی از موضوعات پرداخته ایم و به برخی موضوعات نیز می پردازیم.

وزیر خارجه مذاکرات را به یک پازل تشبیه کرد که نیازمند آن است که تمام قطعات در کنار یکدیگر قرار گیرند.

ظریف گفت: ما باید به تفاهمی درباره همه جزییات دست یابیم. در حال تلاش هستیم تا همه موضوعات طی چند روز آینده حل شود.

 

 

 

 
03:33  جنگنده‌های سعودی بار دیگر حملات گسترده خود به مناطقی از پایتخت و شهر صعده در شمال یمن را از سرگرفتند و ضدهوایی‌های ارتش یمن نیز به مقابله با جنگنده‌ها پرداخت.
 

03:25 / باتلاقی به نام یمن +نقشه درگیری‌ها

مسیرآنلاین : بالاخره عربستان سعودی تاب نیاورد و حمله نظامی خود را به منطقه ای که در گذشته ای نه چندان دور «حیات خلوت» عربستان محسوب می شد، آغاز کرد.

باتلاقی به نام یمن +نقشه درگیری‌ها

در مورد تجاوز عربستان‌سعودی به خاک یمن موارد زیر قابل ملاحظه است:

1- عربستان و کشورهای همسو با آن نخستین بار است که بدون واسطه وارد یک معرکه بزرگ و جدی شده اند.

 

2- بعد از مرگ ملک عبدالله و ضعف مفرط حاکمان جدید و شکست های اخیر منطقه‌ای آنها، ورود در معرکه ای با این وسعت و شدت، از دیدگاه راهبردی توجیه پذیر نیست و بنظر می رسد این اقدام در مقابل شبه نظامیان انصارالله که کاملاً اعتقادی و با تجهیزات لازم می جنگند، کاملاً شتابزه شروع شده است

3- «همگرایی با شیعیان عربستانی»، «سلطه کامل بر تنگه استراتژیک باب المندب» و «احتمال بخطر افتادن منابع نفتی عربستان» می تواند از دلایل حمله شتابزده عربستان به یمن ارزیابی شود.

 

4- همگرایی اولیه منطقه ای با عربستان با سابقه ای که در گذشته در این موارد وجود داشته است، از بنیان قوی برخوردار نیست.

5- چراغ سبز اولیه آمریکا با پشتوانه اطلاعاتی ارائه شده از طرفی و از سوی دیگر رغبت ایالات متحده به تضعیف عربستان و احتمال حضور این کشور به مناقشه در صورت شکست عربستان سناریوهای مختلفی حضور ایالات متحده در این درگیری است.

 

6- انصارالله و دیگر مبارزان و مردم یمن نفرت انباشته ای از عربستان و شرکای منطقه‌ای اش دارند و چنین اتفاقی به مشروعیت مردمی مبارزه و مقاومت را افزایش داده و مسیر مبارزه را تسهیل خواهد کرد.

7- انصارالله و دیگر مبارزان یمنی مطمئناً از قبل پیش‌بینی چنین شرایطی را داشته اند و با توجه به پشتیبانی لجستیک ارتش یمن از شبه نظامیان انصارالله وضعیت آنچنان به سود عربستان نخواهد بود.

 

8- طبیعت قبایلی و اعتقادی مردم یمن، تمدن ریشه دار آن، جغرافیای عریض و کوهستانی آن هر گونه راه حل بیرونی را ناممکن می کند و شرایط را برای بازتولید نقاط تشنج جدید همانند افغانستان و این بار در کنار گوش عربستان، علاوه بر محیط متشنج ایجاد شده در شمال آن را فراهم خواهد کرد.

باید اعتراف کرد که سیاست های شتابزده عربستان، منجلاب و باتلاق ایجاد شده برای آنها را گریز ناپذیر کرده است.

 

 

01:05 / فرماندهی مرکزی آمریکا: ناوهای جنگی ما برای واکنش به تحولات یمن آماده هستند

فرماندهی مرکزی آمریکا امروز پنج شنبه اعلام کرد که ۲ فروند ناو آمریکا که در دریای سرخ مستقر شده اند، آماده واکنش به تحولات یمن هستند.

به گزارش اسپاتنیک، فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام در حالی از آمادگی 2 فروند ناو جنگی این کشور در دریای سرخ برای واکنش به تحولات یمن خبر داده است که وزارت دفاع آمریکا تحولات داخلی یمن را از نزدیک زیر نظر دارد.

 

وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده است که 2 فروند ناو جنگی موسوم به " یو اس اس ایوو جیما" و "یو اس اس فورت مک هنری" در دریای سرخ مستقر شده و آماده واکنش به اقدامات مبارزان حوثی در یمن هستند.

روز گذشته، عربستان سعودی عملیات نظامی را علیه مبارزان حوثی در یمن اعلام کرده است. بحرین، قطر، مصر و سایر کشورها در عملیات نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن شرکت کرده اند. کشورهای عربی خلیج فارس مدعی هستند که این عملیات در پاسخ به درخواست منصور هادی رئیس جمهور برکنار شده یمن، انجام شده است.

روز گذشته همچنین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، دستور حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از عملیات نظامی در یمن را صادر کرده است.

  / فارس: یمن، لقمه‌ای گلوگیر برای پادشاهان فرتوت سعودی

اقدام نظامی عربستان و متحدینش علیه سرزمین یمن، یک تجاوز نظامی آشکار است؛ تجاوزی که از ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و نظامی قابل بررسی است.

علیرضا کریمی: بامداد پنج‌شنبه، 6 فروردین 1394 شمسی، جنگنده‌های سعودی و برخی کشورهای تابع عربی یمن را آماج حملات خود قرار دادند.

نام این عملیات، به تقلید از نام‌های عملیات‌های غربی، «طوفان قاطع» گذاشته شد. حملات به یمن در بامداد پنج‌شنبه پایان نیافت و روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و ده‌ها نفر را در مناطق مختلف یمن به کام مرگ فرو برد.

«عادل الجبیر» نماینده عربستان در سازمان ملل پس از این حملات ابراز داشت که حملات این کشور بیش از یک شهر و یک منطقه را در یمن شامل می‌شود. وی همچنین مدعی شد که ریاض برای حمایت و پشتیبانی از «دولت مشروع» یمن دست به مداخله نظامی در این کشور زده است.

همزمان مصر اعلام کرده است که از عملیات عربستان در یمن حمایت «سیاسی و نظامی» می‌کند. شبکه دولتی این کشور به نقل از وزارت خارجه مصر گزارش داده که قاهره در حال رایزنی با ریاض است تا در هماهنگی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس، در عملیات نظامی مشارکت کند.

کاخ سفید ساعتی پس از آغاز عملیات اعلام کرد که همکاری نزدیکی با عربستان در حمله به یمن دارد و به کشورهای مهاجم اطلاعات و پشتیبانی لجستیکی می‌دهد.

 

 

«برنادت میهان»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «رئیس‌جمهور (باراک) اوباما مجوز حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به عملیات نظامی تحت رهبری شورای همکاری خلیج (فارس) را صادر کرده است.»

وی با بیان اینکه نیروهای آمریکایی در این عملیات حضور ندارند، گفت: «با این وجود واشنگتن یک مرکز برنامه‌ریزی مشترک با عربستان سعودی برپا می‌کند تا حمایت نظامی و اطلاعات ایالات متحده را هماهنگ کند.»

 

ترکیه نیز روز پنج‌شنبه از حمله نظامی به یمن استقبال کرد تا شاید برای اولین بار پس از سقوط دولت قانونی مرسی، بار دیگر جبهه متحدی بین عربستان، ترکیه، مصر و قطر شکل گیرد. قطر نیز با تعدادی هواپیما در این عملیات نظامی مشارکت کرده بود.

در مقابل «علی العماد» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که مردم یمن با قدرت به تجاوز خارجی پاسخ می‌دهند.

وی در این مورد گفت: «این تجاوزی آشکار است و ما با آن مقابله به مثل می‌کنیم. اقدام سعودی‌ها تمام مردم یمن را متحد کرده و آل‌سعود بهای این اقدام را خواهد پرداخت.»

 

العماد همچنین گفت بعید است عربستان اقدام به اعزام نیروی زمینی کند، اما در صورتی که دست به چنین کاری بزند، قطعا شکست خواهد خورد.

اقدام نظامی عربستان و متحدینش همان‌طور که العماد گفته یک تجاوز نظامی آشکار است، تجاوزی که از ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و نظامی قابل بررسی است. بر این اساس دست‌کم نکات زیر را می‌توان در خصوص این تجاوز مورد نقد و بررسی قرار داد:

 

۱- عربستان سعودی و کشورهای عربی متحدش بارها شاهد تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، به عنوان یک کشور عربی و عضو اتحادیه عرب بوده‌اند. چرا در تمام این مدت، هیچ تحرک نظامی از سوی رژیم عربستان و متحدین عربش صادر نشد اما یک مساله داخلی در یمن که بین گروه‌های سیاسی این کشور رخ داده است، شایسته اقدام نظامی است همان‌طور که در بحرین نیز، انقلاب مردمی با ورود نیروهای نظامی آل‌سعود سرکوب شد.

 

۲- حمایت ایالات متحده از حمله نظامی یک کشور به همسایه‌اش چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ آیا حاکمیت ملی، استقلال کشورها و اصل عدم تجاوز، جزو اصول و ارزش‌های جامعه بین‌المللی پس از وستفالی نبوده است؟ دولت دموکرات و مدعی لیبرالیسم اوباما، چطور از یک اقدام نظامی علیه کشوری مستقل حمایت می‌کند؟ بنابر کدام مبنای حقوقی یا حتی سیاسی؟

 

۳- ظاهرا تسلط بر تمامی جوانب شبه‌جزیره عربستان از «خطوط قرمز» رژیم پادشاهان فرتوت سعودی است. بر این اساس، از نظر ریاض، تمام حکومت‌های مستقر در کشورهای شبه‌جزیره باید دست‌نشانده باشند ولو به قیمت دخالت نظامی. در بحرین و اکنون یمن این مساله کاملا قابل رویت بوده و هست. اقدامات این‌چنینی سعودی‌ها می‌تواند برای برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که تا حدودی ادعای استقلال از سیاست‌های ریاض را دارند، هشدار باشد، به‌خصوص برای ریزدولتی چون قطر که سخت آسیب‌پذیر است، هرچند که قطر خود نیز در عملیات علیه یمن حضور داشته است.

 

۴- اینکه کشورهای عربی در برابر حوثی‌های یمن می‌توانند متحد شوند اما در برابر اسرائیل نمی‌توانند، قطعا بی‌پیام نیست؛ شاید معنای آن چنین باشد که این کشورها در تمایلات هویتی خود، به تعریف جدیدی از «خصم» رسیده‌اند، تعریفی که قطعا با اصل وحدت عالم اسلام نمی‌تواند هم‌خوانی داشته باشد و با مدعیات رژیم مدعی خدمت به حرمین شریفین، نمی‌تواند سنخیت یابد.

 

۵- برخی بر این باورند که با کم‌رنگ شدن حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، عربستان اکنون در تلاش است که نقش خود را به‌عنوان فرمانده عملیات‌های نظامی در این منطقه پیدا کند. چنین نقشی بزرگ‌تر از اندام‌های رژیم آل‌سعود و لقمه‌ای گلوگیر است که فرتوتان قابلیت بلع آن را ندارند. کشوری که تمام زیرساخت‌های نظامی و نفتی‌اش ظرف چند ساعت قابل انهدام است، بهتر است به همان چاه‌های نفت خود آویخته و چندان نظری به رهبری عملیات‌های نظامی در منطقه چالش‌خیز غرب آسیا نیفکند. برای شیوخ فرتوت، حتی یک نظر هم نگاه به «عروس رهبری نظامی» حلال نیست.

 

۶- وقتی کسی که فتوای وقاحت‌بار «جهاد نکاح» به او منتسب است، با صراحت از حمله نظامی به یمن حمایت می‌کند و دست به دعا برمی‌دارد که «رب انصر جنودنا علی فئة الباغیه ...»، معلوم است که آل‌سعود از چه کسانی در یمن حمایت می‌کند. اصلی‌ترین بلوک مقابل انصارالله در یمن، نه دولت ورشکسته عبدربه منصور هادی، که القاعده و نیروهای تکفیری بود. حمله نظامی به یمن، قطعا تنها به نفع القاعده تمام خواهد شد و یقینا به امنیت «تنگه باب المندب» کمکی نخواهد کرد.

 

۷- همان‌طور که برخی تحلیل‌گران گفته‌اند، سعودی‌ها اکنون با دخالت نظامی در یمن، قطعا برای دخالت‌های دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی علیه منافع خویش، مشروعیت لازم را فراهم آورده‌اند.

 

 

23:59 / عضو کمیته سازمان علمای یمن مطرح کرد:اعلام «جهاد» و «دفاع» از کشور و مردم بی دفاع یمن مقابل تجاوزات سعودی

فارس/ عضو کمیته سازمان علمای یمن از اعلام «جهاد» و «دفاع مقدس» از کشور و مردم بی دفاع یمن مقابل تجاوزات رژیم سعودی خبر داد.

 

«شیخ علی خالد الشمری»، عضو کمیته سازمان علمای یمن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعا فتوای جهاد و دفاع از مردم یمن درپی تجاوز اخیر رژیم سعودی به مردم بی دفاع این کشور و حمل سلاح و جهاد مقدس را صادر کرد.

 

شیخ الشمری گفت: پس از تجاوز رژیم سعودی به یمن و هدف قرار دادن شهروندان بی گناه یمن کمیته سازمان علمای یمن مردم این کشور را به حمل سلاح و جهاد دعوت کرد.

وی خاطر نشان کرد: رژیم سعودی و رژیم های عربی با مشارکت آمریکا و رژیم صهیونیستی حمله به مردم بی گناه یمن را تدارک دید و به همین دلیل تمام مومنان را به حمل سلاح دعوت کرد و از آنها خواست به کمیته های انقلابی و جنبش انصار الله ملحق شوند.

شیخ الشمری افزود: مردم آزاده یمن به جهانیان قدرت خود در ایستادگی و مقاومت در برابر این تجاوز وحشیانه و دفاع از خاک و حق حاکمیت را ثابت کنند و آن را حق مشروع و بر حق یمنی ها دانست که تمام عرف ها و میثاق ها و قوانین بین المللی بر آن تاکید می کنند.

 

 23:00 / عربستان: هدف ما نابودی انصارالله و بازگرداندن «منصور هادی» به حکومت است

فارس/ سخنگوی نیروهای متجاوز به یمن موسوم به عملیات طوفان قاطع، هدف از حملات در یمن را نابودی انصارالله و بازگرداندن حکومت «منصور هادی» در این کشور ذکر کرد.

وی با بیان اینکه هنوز برنامه‌ای برای ورود زمینی به یمن نداریم، اما از انجام آن در زمان ضرورت سخن گفت.

 

 

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم