قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

حس درس خواندن ندارم !!!

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۰ ق.ظ
دانشجوی ترم اول رشته برق هستم، دبیرستان که بودم خیلی مطالعه داشتم ولی حالا حس درس خواندن ندارم آیا این طبیعیه؟ می شود راهنماییم کنید؟

از مکاتبه تان با این مرکز حق شناسی کرده و سپاسگزاریم؛ خوشحالیم مخاطبمان فردی است که در مواجهه با دغدغه های ذهنی اش، اقدام به مشاوره خواهی می کند. این را بدانید که یکی از نشانه های افراد عاقل و پویا، کسب آگاهی در زمینه های مورد نیاز است. به خاطر این فهم زیبا به شما تبریک می گوییم و امیدواریم راهنمای خوبی برایتان باشیم.


پرسشگر محترم؛ در زمینه موضوعی که با آن مواجه هستید، ابتدا چند نکته مهم را متذکر می شوم :
1. بی توجهی به تحصیل و حوصله درس خواندن و مطالعه نداشتن، هیچ گاه طبیعی نیست و علتی دارد. پس شما در قدم اول باید علت این موضوع را کشف کنید؛ این کار هم تنها از دست خودتان بر می آید، چون به ویژگی ها و شرایط خود اشراف دارید.
2. شما ابتدا باید ببینید توانایی هایتان متناسب با رشته ای که در آن قبول شده اید (برق) هست یا نه؟ اگر می بینید هنگام درس خواندن به تکلف می افتید و مطالب را متوجه نمی شوید، مشکل از عدم تطابق توانایی هایتان و رشته مورد نظر است که سبب ایجاد این حس شده (که به تبع خود رفتار هم در پی دارد، مطالعه نکردن و ...) و باید آن را رفع کنید.
3. گاهی اوقات توانایی های لازم برای تحصیل در رشته ای خاص (مثلاً رشته برق) در ما وجود دارد ولی ما با تنبلی و کم تلاشی هایمان، اینگونه به خود القاء می کنیم که حس درس خواندن نداریم. این جا مشکل اصلی، سر درگمی و مشخص نبودن هدف تحصیل است که منجر به کم تلاشی می گردد و باید آن را رفع کنیم. شما اگر به دانشگاه آمده اید که تخصصی کسب کنید و فرد مفیدی برای جامعه باشید (یعنی هدف دارید)، باید سختی های راه را نیز تحمل کنید، مانند مطالعه کردن و درس خواندن به صورت مستمر، حضور جدی در کلاس ها، قبولی در امتحانات و ... .
4. این را هم بدانید، معمولاً دانشجویان، در ترم های ابتدایی دانشگاه به خاطر دوری از خانواده ( برای دانشجویانی که محل تحصیل و محل زندگی شان متفاوت است)، ورود به محیط جدید و تغییر در برنامه های درسی، تغییر نوع کلاس ها (بعضاً مختلط و ...) ، کمی در تطبیق با شرایط جدید دچار مشکل می شوند، و بعضاً حتی با افت تحصیلی روبرو می شوند و خود را بی حوصله و ناتوان در درس خواندن می بینند، که جای نگرانی نیست و این حالتشان پس از مدتی رفع می شود. پس اگر این بی حوصلگی شما (حس درس خواندن ندارم) ناشی از این موضوع باشد، باید به این حالت تان به عنوان یک دوره گذار (که مقطعی و کوتاه است) نگاه کنید و آن را طوری مدیریت کنید که روند تحصیلی تان آسیب نبیند و هر چه سریعتر با وضعیت موجود تطبیق پیدا کنید. در غیر اینصورت با مشکلات تحصیلی جدی از جمله مشروط شدن و اخراج روبرو خواهید شد.

حال اگر هیچ کدام از مشکلاتی که امکان وقوعش برایتان وجود دارد و در بالا به آن ها اشاره شد، گریبانگیرتان نبود، تنها موردی که باقی می ماند بی علاقگی و بی انگیزگی شما نسبت به درس خواندن است؛ بر همین اساس مطالبی در این باره خدمتتان تقدیم می کنیم با این امید که راه حلی برای مشکلتان باشد :
پرسشگر گرامی؛ به طور کلی هر رفتاری که انسان انجام می دهد معلول عواملی مانند نیاز، انگیزه، اراده و هدف است. به عبارت دیگر در کنار هر رفتاری که از انسان سر می زند می توان این عوامل را مشاهده نمود. چرا وقتی ما تشنه می شویم سراسیمه به هر طرفی می رویم تا آب بدست آوریم و رفع عطش کنیم. زیرا نیاز به آب داریم و کمبود آب در بدن ما موجب انگیختگی فیزیولوژیکی ما می شود و ایجاد انگیزه می کند و اگر در این زمان برای رسیدن به «هدف» یعنی آب اراده کنیم، رفتاری را آغاز می کنیم و همه سعی و تلاش خود را بکار می گیریم. اگر فردی بخواهد انگیزه درس خواندن پیدا کند باید نسبت به درس خواندن احساس نیاز کند تا در درونش انگیزه ایجاد گردد و اکنون با داشتن انگیزه و انتخاب هدفی عالی و متناسب، رسیدن به هدف را اراده کند و به سوی آن حرکت کند. همچنین باید عواملی که باعث بی انگیزشی یا بی هدفی و سردرگمی شده است را شناسایی کرده و سپس با آنها مقابله منطقی نماید. بنابر این ما در ادامه عوامل بی انگیزشی و راهکارهای ایجاد انگیزه را می آوریم تا انشاءالله چراغی فرا روی هر جوینده علم باشد و هر دانشجویی با مطالعه دقیق آنها و بررسی موارد نسبت به خودش و برطرف کردن موانع و به کار بردن راهکارها و با توکل بر خداوند متعال در خود ایجاد انگیزه نماید و به هدف خود دست بیابد.

*** عوامل بی انگیزشی : ( که در صورت وجود باید آن ها را رفع کنید)
1. گاهی اوقات اطرافیان و دوستان با بیان مطالبی از قبیل «درس خواندن چه سودی دارد؟ کسانی که درس خوانده اند به کجا رسیده اند و ...» انگیزه درس خواندن را در شما از بین می برند. برای رفع این مشکل باید از ارتباط با افراد منفی اجتناب کرد و با توکل به خداوند آنچه را که درست است انجام داد.
2. عدم علاقه به رشته تحصیلی می تواند موجب بی رغبتی و بی تفاوتی به درس و مطالعه شود اگر احساس می کنید علاقه ای به این رشته ندارید در مرحله اول با اساتید و کارشناسان در این رشته مشورت کنید شاید آنها اطلاعاتی را در مورد محاسن آن رشته به شما ارائه کنند که موجب علاقه شما شود و از حالت بی تفاوتی و بی انگیزگی نجات پیدا کنید و در مرحله دوم اگر علیرغم همه مشورت ها احساس می کنید علاقه ای به رشته تان ندارید، می توانید برای تغییر رشته اقدام کنید. (البته برای تغییر رشته، به هیچ وجه نباید عجولانه و زود تصمیم بگیرید)
3 . نداشتن هدف سبب بی انگیزگی می گردد. هدف شما از درس خواندن چیست؟ اگر هدفی ندارید طبعاً درس خواندن کاری عبث و بیهوده برایتان جلوه می کند و یا اگر هدفی عالی، بزرگ و خواستنی ندارید، به طور طبیعی انگیزه کمی برای ادامه تحصیل خواهید داشت.
4. وجود برخی موانع نیز می تواند انگیزه ادامه تحصیل را از انسان بگیرد، بنابراین اگر موانعی مانند کمبود وقت یا مشکلات مالی و یا ... بر سر راه شما قرار دارد سعی کنید آنها را برطرف کنید.
5. دوری از خانه و شهر یا محل سکونت نیز ممکن است برخی از افراد را دچار افسردگی و بی رغبتی به درس و مطالعه کند.
6. آب و هوا و تغییرات جوی نیز ممکن است تأثیر داشته باشد.
7. سوء تغذیه، مشکلات جسمانی یا روانی نیز در بی رغبتی تأثیر دارد بنابراین اگر در این زمینه مشکلاتی هست باید برطرف شود.
8. احساس گناه نیز می تواند سبب کاهش انگیزه در انسان گردد. گاهی اوقات خوب درس نخواندن و تنبلی و یا یک وقفه تحصیلی می تواند شخص را دچار احساس گناه و در نتیجه بی رغبت و بی انگیزه کند. باید گذشته را فراموش کرد و به آینده امیدوار بود.
9. عشق و علاقه افراطی به افراد، خصوصا در این سنین، گاهی عامل ناهنجاری در تحصیل جوانان می شود.
10. اتفاقات تأثیر گذار در زندگی هم گاهی اوقات سبب بی انگیزگی و بی علاقگی نسبت به تحصیل می شوند، که معمولاً مقطعی و گذرا هستند مانند مرگ یکی از عزیزان، شکست در ازدواج و ...

*** راهکارهای عملی برای افزایش انگیزه :
1. با افراد مثبت نگر، فعال، با نشاط و درس خوان معاشرت کنید و از معاشرت با افرادی که به امور معنوی و علمی توجهی ندارند اجتناب کنید.
2. روزانه نیم الی یک ساعت ورزش مورد علاقه انجام دهید.
3. شما باید با برنامه درس بخوانید. داشتن برنامه، خود سبب امیدواری و پیشرفت سریعتر و در نتیجه تقویت انیگزه می گردد.
4. از یکنواختی در روش مطالعه و زندگی اجتناب کنید و یک تنوعی در زندگی خود بدهید. برای خود مقرراتی در درس خواندن یا تفریح کردن در نظر بگیرید و در برابر خود، قاطع و منصف باشید.
5. از تلقین این فکر که «من حس درس خواندن ندارم» یا «من حال و حوصله مطالعه و درس خواندن ندارم» اجتناب کنید بلکه به جای آن به خود تلقین کنید که همانطور که توانستم تا این مرحله برسم (قبولی در رشته برق نشان دهنده توانایی و استعداد بالای شماست)، می توانم با موفقیت به تحصیلاتم ادامه بدهم و فرد موفقی باشم و راهکارهای زیر را عملی سازید :
- لیستی از توانمندیهای خود تهیه کرده و روزی دو یا سه بار با صدای بلند آن را بخوانید مثلا بگویند من شخص با استعدادی هستم و من ... هستم .
- لیستی از فوائد مادی ، معنوی ، موقعیتی درس خواندن و کسب موفقیت تحصیلی تهیه نموده و آن را هر روز مرور کنید و هر روز نیم ساعت بر روی یکی از آن فوائد فکر کرده و 10 سطر درباره آن مطلب بنویسید و این عمل را برای یکایک فوائد انجام دهید و بعد هر کدام که برای شما خوشایندتر بود را گاه گاهی مطالعه و به آن بیافزائید.
- لیستی از پیامدهای منفی درس نخواندن را تهیه و با تأمل در مورد یکایک آنها این پیامدهای منفی را برای خود جدی ، بزرگ و معضل آفرین معرفی کنید. (مانند نیافتن شغل مناسب، وجهه پایین اجتماعی و ...)
6. تصمیم بگیرید زندگی جدیدی را با پیدا کردن دوستان جدید و ایجاد فضای جدیدی برای تحصیل و زندگی ایجاد نمایید و با برنامه ریزی و انجام کارهای مثبت شور تازه ای به خود بدهید و به گذشته فکر نکنید.
7. در صورت امکان در فرصت هایی که چند روز تعطیل هستید یک مسافرتی را ترتیب دهید و مسافرت کنید تا یک تنوع در وضعیت زندگی شما به وجود آید.
8. برای درس خواندن خود هدف های کوتاه مدت در نظر بگیرید و در صورت رسیدن به آن هدف ، پاداش و در غیر این صورت خود را تنبیه کنید.(مثلا اگر فردا برنامه ی خود را به موقع انجام دادم ، حق دارم نیم ساعت از اینترنت استفاده کنم . اگر 3 روز متوالی از برنامه ام عقب ماندم ، یک هفته حق استفاده از اینترنت را نخواهم داشت.) انسان وقتی انگیزه ای قوی برای دستیابی به هدفی مشخص داشته باشد رسیدن به آن هدف که خود باعث ارضای انگیزه اش می شود ثواب یا پاداشی به حساب می آید که مایه احساس لذت یا خوشحالی و خوشنودی وی می شود و شکست در رسیدن به هدف مزبور نوعی کیفر است که باعث احساس رنج یا دلتنگی و کدورت وی می شود انسان به چیزی که مایه لذت باشد تمایل دارد و از چیزی که سبب رنج و درد است، پرهیز می کند.به همین دلیل انسان فطرتاً به یادگیری رفتارها و کارهایی تمایل دارد که سرانجام به تحصیل ثواب منتهی می شود و از اعمال و رفتارهایی که منجر به شکست یا کیفر می شود،دوری می کند.این حقیقت را آزمایش های زیادی که روانشناسان جدید انجام داده اند،به اثبات رسانیده است.
9. تلاش کنید با اعضای خانواده روابط نزدیک و صمیمی داشته باشید، چون در هنگام درس خواندن به حمایت و کمک و آرامش نیاز خواهید داشت. سعی کنید در کنار خانواده خود، اوقات خوش و مرفهی داشته باشید.
10. سعی کنید خیلی خوب و دقیق و منطقی (به دور از حرف و سخن دیگران ) به علایق و استعدادها و تواناییها و اهداف خود فکر کنید تا جایی که برای خودتان ، قانع کننده و آشکار باشد.
11. وقتی موفقیتی بدست می آورید هر چند هم که کوچک باشد ، معتقد باشید که آن در نتیجه سعی و تلاش شما بوده ، نه شانس و اتفاق و ... .
12. شما برای کسب انرژی لازم برای رسیدن به یک هدف باید انگیزه قوی داشته باشید. انگیزه هم وقتی قوی می شود که درونی و خودجوش باشد نه بیرونی و با زور! یعنی اینکه شما معتقد به ادامه تحصیل باشید ،نسبت به مطالعه ، سطح سواد ، موقعیت اجتماعی و... احساس نیازکنید، از خواندن مطالب مورد علاقه خود لذت ببرید و نسبت به عملکرد خود احساس رضایت داشته باشید. نه اینکه به خاطر ترس از حرف در و همسایه و فامیل ، به خاطر اینکه پدرو مادرم از من خواستند و چنین انتظاری دارند، درس بخوانید ، این دلایل شاید برای ایجاد انگیزه خوب باشند ولی برای پایدار نگه داشتن انگیزه به دلایل و عوامل درونی نیازمندیم. برخی افراد دائم می گویند : خوب ، این همه لیسانس بیکار، اصلاً واسه چی آدم باید درس بخونه؟! خوب چنین افرادی ، هیچ اعتقادی به ذات ادامه تحصیل ندارتد ، تنها هدفشان شغل بوده ، که آن هم به خاطر دیدن چند تجربه اتفاقی ، به سرعت زیر سوال رفته، پس نمی توان از این اشخاص انتظار انگیزه بالا برای درس خواندن و قبولی داشته باشیم ، مگر اینکه نگرش و دیدشان را نسبت به مسائل تغییر دهند.
13. از قرار گرفتن در تنهایی و بیکاری اجتناب کنید.
14. روش های مطالعه کردن درست و اصولی را فرا بگیرید؛ برخی اوقات، درست مطالعه نکردن، باعث بی حوصلگی نسبت به درس می شود.
15. با اهتمام به مسائل معنوی و مذهبی و شرکت در مراسم مذهبی روحیه معنوی خود را تقویت کنید. از گناه دوری کنید و از رفتن به محیط هایی که فکر و ذهن شما را می رباید اجتناب کنید.

*** این نکته نیز شایسته ذکر است که :
اگر خود فرد تلاش نکند، بهترین دستورالعمل ها هم نمی تواند در او انگیزه ایجاد کند و ضعف های درسی اش را از بین ببرد. فردی که در کلاس اهمیتی به درس نمی دهد و کتب درسی اش را هم مطالعه نمی کند و بی خیال است، نباید توقع داشته باشد در دروسش قوی باشد و بتواند آن ها را بی نگرانی پاس کند. تلاش بیشتر = نتیجه بهتر؛ این یک قانون است.

*** منابع جهت مطالعه بیشتر :
500 نکته درباره مطالعه، فیل ریس.
مطالعه روشمند، عین الله خادمی.

نویسنده : علی حسینعلی پور

  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم