قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

نسبت به زندگی بی انگیزه شدم ...

سه شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۶ ق.ظ
من کلاً ادم درون گرا و بی حوصله ایی هستم، اما جدیداً نسبت به زندگی بی انگیزه شدم. میگم غذا بخوریم، بخوابیم، سکس کنیم، درس بخونیم، کار کنیم، بخندیم، گریه کنیم که چی؟ همه بی معنیه. حال روحیم خوب نیست و از ته دل شاد نیستم. تو رندگیم مشکلاتی دارم ولی فکر نکنم این دلیلش باشه؛ خوب همه تو زندگیشون مشکل دارن. وقتی آدما رو می بینم تو دلم میگم انگیزه اون برای زندگی چیه؟ به چه امید روز رو شب میکنه؟ چرا اینقدر ذوق و شوق داره ؟ نمیدونم حال درونیم خوب نیست.

خوشحالیم شما مخاطب ما هستید امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم.
اولین و مهمترین نکته ای که باید در برون رفت از این موقعیت مد نظر داشته باشید این است که شما تنها فردی نیستید که با چنین مسأله و یا مسایلی شبیه به آن در زندگی خود رو به رو شده اید ولی تنها کسی هستید که می توانید و باید بهترین کمک را با استفاده از توانایی ها و مهارت های فردی و ... به خود بکنید. .برای این کار همانطور که خود می دانید شایسته است ابتدا با واقع نگری و به دور از هر گونه مسائل جانبی ، مسأله اصلی خود را شناسایی نموده و توان خود را برای حل آن تجمیع نمایید.
پرسشگر گرامی؛ به نظر می رسد شما نیاز به یک تغییر اساسی در زندگی خود دارید. برای تغییر وضعیت خود به این جمله توجه نمایید : «برای تقویت انگیزه خود، هدف نهایی و اهداف واسطه ای خود را در زندگی مشخص کنید، زیرا اگر انسان هدف مشخصی داشته باشد همواره آن هدف برای او ایجاد انگیزه می کند. انگیزه مانند یک موتور محرکه، انسان را به پیش می برد».
در این جمله به سه موضوع مهم اشاره شده است 1.شناسایی نیازها 2. داشتن هدف 3. انگیزه حرکت. حال شما با تدبر و تفکر در برنامه ها و اهداف خود بررسی نمایید کدام عامل را ندارید؟ یا نسبت به آن بی توجه بوده اید؟ آیا هدف مورد نظر را درست انتخاب نموده اید؟ میزان توانایی خود را شناسایی کرده اید؟ البته سوال شما حاکی از این است که شما برای خود اهدافی را ترسیم نموده اید و فقط انگیزه و نیروی محرکه را ندارید، اما این سه مرحله اگر بدرستی صورت گیرد یعنی اگر عامل شماره 1 بدرستی شناسایی شود و عامل شماره 2 بدرستی ترسیم گردد با آمدن این دو عامل عامل شماره 3 که محصول عوامل قبلی است صورت می گیرد. لذا به نظر می رسد لازم است یک بازنگری در این مسیر انجام دهید و برای سوالات مطرح شده در بالا جوابی را پیدا نمایید. برای اینکه این بازنگری بصورت تخصصی و منطقی صورت بگیرد این موضوع را توضیح می دهیم و در پایان عوامل و راهکارهای ایجاد انگیزه را بیان می داریم. امیدواریم به مقصود برسید.
هر رفتاری که انسان انجام می دهد ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است. چرا وقتی ما تشنه می شویم سراسیمه به هر طرفی می رویم تا آب بدست آوریم و رفع عطش کنیم. زیرا نیاز به آب داریم و کمبود آب در بدن ما موجب انگیختگی فیزیولوژیکی ما می شود و ایجاد انگیزه می کند در نتیجه بر رسیدن به «هدف» یعنی آب همه سعی و تلاش خود را بکار می گیریم. اگر شما می خواهید انگیزه بیشتری نسبت به تحصیل و مطالعه کردن و ... پیدا کنید در مرحله اول باید هدف خود رامشخص کنید؛ وقتی مشخص شد که شما چه هدفی دارید، طبعا برای رسیدن به آن هدف احساس می کنید نیازمند به چیزهایی هستید که از طریق مطالعه و درس خواندن و... بدست می آید. در نتیجه برای دستیابی به آن چیزها برنامه ریزی می کنید و سپس بر اساس آن برنامه عمل می کنید. مثلا شما به خاطر هدفی تلاش کردید تا در کنکور سراسری قبول شوید و به دانشگاه راه پیدا کنید حال که وارد دانشگاه شدید باید توجه داشته باشید که هدف شما چه بود، زیرا بعضی از دانشجویان یا هدف نهایی خود را گم می کنند یا اهداف واسطه ای را به عنوان هدف نهایی تلقی می کنند که در هر دو صورت دچار نوعی سردرگمی می شوند و انگیزه ای برای تحصیل و مطالعه ندارند، حال آنکه وارد دانشگاه شدن در واقع آغاز راه است و برای طی کردن این راه باید شبانه روز تلاش کرد و از همه امکانات بهره جست تا به هدف رسید.

در ادامه گفتنی است انگیزه و موفقیت در هر موضوعی دارای عوامل چندى به شرح زیر است :
1. یکی از عوامل مهم در داشتن انگیزه و رسیدن به موفقیت، میزان تلاش و کوششی است که صورت می گیرد، اگر این تلاش و کوشش به گونه‏اى باشد که بر اساس برنامه‏اى منظم صورت گیرد و همچنین متناسب با میزان توانایی فرد و صرف وقت باشد به نتیجه خواهد رسید. به طور خلاصه کوشش‏هاى منظم و پیگیری آن نقش مؤثرى ایفا مى‏نماید. لذا اهداف را متناسب با توانایی و وقت در دسترس خود انتخاب نمایید.
2. انگیزه و علاقه، که عاملى درونى است و با روشن شدن هدف، بستگى و ارتباط مستقیم دارد. هرچقدر هدف انتخابی واقعی تر و قابل دسترس باشد و متناسب با نیازهای واقعی انتخاب شده باشد می تواند در ایجاد علاقه و انگیزه تاثیر مهمی داشته باشد.
3. بهره‏گیرى از تلقین مثبت، چنانچه تحت تأثیر افکار منفى قرار گیرید و در مقطعى از زندگی باور کنید که فردى ناموفق و بیهوده هستید، عملاً رفتار و کردار شما متأثر از چنین وضعى خواهد شد و نتیجه مطلوبى به بار نخواهد آمد. لیکن با تلقین جنبه‏هاى مثبت و سازنده به افکار امیدبخش و متعالى دست خواهید یافت و تداوم چنین افکار و حالاتى در نتیجه کارتان چشمگیر خواهد بود. لذا لیستی از توانمندیهای خود تهیه کرده و روزی دو یا سه بار با صدای بلند آن را بخوانید مثلا بگویند من شخص با استعدادی هستم و من ... هستم .

برای داشتن انگیزه و حفظ آن به راهکارهای بیان شده اقدام نمایید :
1. با اهتمام به مسائل معنوی و مذهبی و شرکت در مراسم مذهبی روحیه معنوی خود را تقویت کنید. از گناه دوری کنید و از رفتن به محیط هایی که فکر و ذهن شما را می رباید و از معاشرت با افرادی که به امور معنوی و علمی توجهی ندارند اجتناب کنید. احساس گناه می تواند نشاط و انگیزه انسان را در ادامه دادن راه بگیرد. از مباحث بازگشت به سوی حقیقت و توبه استفاده نمایید. توکل به خداى متعال را در هیچ لحظه‏اى از زندگیتان از دست ندهید، بلکه در مواقع حساس و دشوارى که برایتان پیش مى‏آید، بیشتر از همیشه به نیروى ایمان به خدا، تکیه کنید و او را در همه حال ناظر بر خود و پشتیبان واقعى‏تان بدانید. در چنین صورتى به یارى حق، موفقیت در انتظار شما خواهد بود.
2. در انتخاب دوست دقت نمایید.گاهی اوقات اطرافیان و دوستان با بیان مطالبی ناامیدانه انگیزه و آرامش روانی را کاهش می دهند. برای رفع این مشکل باید از ارتباط با افراد منفی اجتناب کرد.
3. هر زمانی که احساس می کنید علاقه ای به زندگی ، تحصیل ، ارتباط با دیگران و ... ندارید با اساتید و کارشناسان مشورت کنید آنها با دادن راهنمایی به شما کمک می کنند تا از حالت بی تفاوتی و بی انگیزگی نجات پیدا کنید
4. سوء تغذیه، مشکلات جسمانی یا روانی نیز در بی رغبتی تأثیر دارد بنابراین اگر در این زمینه مشکلاتی هست باید برطرف شود.
5. از یکنواختی در زندگی اجتناب کنید و یک تنوعی در زندگی خود بدهید. برای خود مقرراتی در درس خواندن یا تفریح کردن در نظر بگیرید و در برابر خود، قاطع و منصف باشید. در صورت امکان در فرصت هایی که چند روز تعطیل هستید یک مسافرتی را ترتیب دهید و با جمع دوستان مسافرت کنید تا یک تنوع در وضعیت زندگی شما به وجود آید.
6. تصمیم بگیرید زندگی جدیدی را با پیدا کردن دوستان جدید و ایجاد فضای جدیدی برای تحصیل و زندگی ایجاد نمایید و با برنامه ریزی و انجام کارهای مثبت شور تازه ای به خود بدهید و به گذشته فکر نکنید.
7. تلاش کنید با اعضای خانواده روابط نزدیک و صمیمی داشته باشید؛ ارتباط های سالم کمک به آرامش خواهد کرد.
8. وقتی موفقیتی بدست می آورید هر چند هم که کوچک باشد ، معتقد باشید که آن در نتیجه سعی و تلاش شما بوده ، نه شانس و اتفاق و ...

نویسنده : حامد محقق زاده
  • بازرگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم