قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

گروه هاو کانال های با امام خامنه ای تا ظهور - در ایتا ، سروش ، وات ساپ ، ای گپ و بله دنبال کنید

قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

اهمیت مساله مهدویت مثل اهمیت نبوت است چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن است که همه انبیا برای آن آمده اند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته بر اساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی که خدای متعال در انسان قرار داده دوران ظهور دوران جامعه توحیدی است دوران حاکمیت توحید است دوران حاکمیت حقیقی دین دوران استقرار عدل است به معنای کامل و جامع این کلمه انبیا برای این آمدند

"جستجو در مطالب ویلاگ "

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
سایت های کاریابی و کارآفرینی

مقالاتی بسیار جالب از مغز حتما بخوانید !

يكشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۶:۳۷ ق.ظ

چگونه مغزمان را جوان نگه داریم؟

چگونه مغزمان را جوان نگه داریم؟

به طور معمول با بالا رفتن سن، عروق مغز تنگ‌تر می شوند.

براساس یک مطالعه جدید که توسط محققین آمریکایی در کارولینای شمالی انجام شده است، انجام فعالیت‌های هوازی یا ایروبیک به جوان ماندن مغز کمک می کند. در این مطالعه مشخص شد عروق مغزی افراد سالمندی که به صورت منظم فعالیت های ایروبیک انجام می‌دهند، سالم‌تر است.

برای انجام این تحقیق عروق مغزی ۱۴ زن و مرد بین سنین ۶۰ تا ۸۰ ساله به مدت ۱۰ سال از طریق آنژیوگرافی مورد مطالعه قرار گرفت.

به طور معمول با بالا رفتن سن، عروق مغز تنگ‌تر می شوند اما نتایج این مطالعه نشان داد در گروهی که فعالیت و تحرک بدنی به ویژه فعالیت های هوازی بیشتری داشتند، عروق مغزی‌ جوان تر و سالم تر از افراد بی تحرک بود.

آنچه درباره مغز نمی دانید

آنچه درباره مغز نمی دانید

میلین یک غلاف محافظتی را در اطراف رشته های عصبی در مغز، نخاع و چشم تشکیل می دهد.

میلین یک غلاف محافظتی را در اطراف رشته های عصبی در مغز، نخاع و چشم تشکیل می دهد.

در تحقیق جدیدی که در امریکا انجام شد، مشخص گردید که محرومیت و دوری از روابط اجتماعی تولید میلین را کاهش می دهد. در حقیقت کناره گیری از اجتماع موجب تغییرات رفتاری و ساختاری در نورون ها (سلول های عصبی) شده و همچنین با اختلال در تولید میلین همراه است. میلین یک غلاف پروتئینی است که اطراف رشته های اکسون را می پوشاند و اکسون رشته بلند و باریکی است که پیام های الکتریکی را در بین سلول های عصبی منتقل می کند.

محققان همچنین دریافتند که دوری از اجتماع، موجب کاهش سلول های تولید کننده میلین در بخشی از مغز می شود که درایجاد عواطف و تفکر حائز اهمیت است. بنابراین می توان گفت که کاهش تولید میلین در پیشرفت بیماری های روانی نیز نقش دارد. خبر خوب این است که با برقراری مجدد روابط اجتماعی، تولید میلین دوباره آغاز می گردد.

تولید میلین

میلین یک غلاف محافظتی را در اطراف رشته های عصبی در مغز، نخاع و چشم تشکیل می دهد و بدین وسیله پیام های الکتریکی حیاتی را که توسط این رشته ها منتقل می شوند، حفظ می کند. زمانی که میلین تخریب شود، پیام های الکتریکی نمی توانند انتقال یابند و نتیجه این اختلال، بروز بیماری هایی مانند MS است که علایم آن از بی حسی خفیف اندام ها تا فلج کامل و نابینایی متفاوت است. در بیماری MS فقدان میلین به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن بیمار ایجاد می شود که این بافت را به اشتباه بیگانه فرض کرده و آن را تخریب می نماید. در تحقیقات جدید، دانشمندان برای درمان MS از ذرات نانو استفاده کرده و سیستم ایمنی را وادار می کنند که حمله به میلین را متوقف کند.

یکی دیگر از دلایل فقدان میلین زمانی است که تولید میلین جدید متوقف شود. میلین جدید توسط سلول های عصبی موسوم به الیگودندروسیت ها ساخته می شود. این عمل هم در حین فرآیند تکامل، زمانی که سلول های عصبی جدید در حال تولید هستند و هم در بزرگسالی به منظور ترمیم آسیب ها مانند آسیب ناشی از فعالیت سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به MS، انجام می شود.

مطالعه اخیر نشان داد که بعد از ۸ هفته دوری از اجتماع، علایم مغزی بروز می کنند. بررسی بافت مغزی حاکی از این است که کناره گیری از اجتماع موجب کاهش الیگودندروسیت های تولید کننده میلین در لایه قشری پیشانی در مغز می شود. این بخش از مغز مسئول رفتارادراکی و عواطف است. محققان همچنین شاهد تغییراتی در کروماتین (ماده در برگیرنده DNA) بودند که مانع بیان ژن در الیگودندروسیت ها می شود و به این ترتیب ظرفیت تولید میلین باز هم کاهش می یابد.

در ادامه تحقیقات مشاهده شد که با بازگشت به اجتماع و برقراری روابط، بعد از ۴ هفته علایم مغزی رفع شده و تغییرات ایجاد شده در بیان ژن به حالت طبیعی باز می گردند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که الیگودندروسیت ها در پاسخ به محرک های محیطی، میلین تولید می کنند. همچنین تشکیل الیگودندروسیت ها نیز با تغییرات محیطی تحت تاثیر قرار می گیرد. به گفته متخصصان مشکلات مربوط به میلین با بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب، اوتیسم، اسکیزوفرنی و افسردگی همراه است. بنابراین برای پیشگیری از بیماری های روانی و سلامت سیستم عصبی، توصیه می شود که روابط اجتماعی خود را حفظ کرده و در فعالیت های گروهی مختلف در جامعه شرکت کنید.

نیازهای مغز

نیازهای مغز

مغز حداقل به ۱۵نوع ماده مفید نیاز دارد که باید از طریق غذا تأمین شود.

مغز حداقل به ۱۵نوع ماده مفید نیاز دارد که باید از طریق غذا تأمین شود. این مواد عبارت است از:

۱ - کلسیم؛ در رشد نسوج اعصاب مداخله می کند و در معالجه افسردگی تأثیر بسیار دارد.

۲ - منیزیم؛ در انتقال جریان عصبی نقش ایفا می کند.

۳ - فسفر؛ علاوه بر تشکیل استخوان در سطح ناقل های عصبی نیز مداخله می کند.

۴ - پتاسیم؛ برای مصرف پروتئین ضروری است، رگ های خونی مغز را منبسط می کند. کمبود پتاسیم، حس بویایی را محدود می کند و موجب آسیب مغزی می شود.

۵ - کروم؛ به انسولین امکان می دهد که قندخون را تنظیم کند.

۶ - مس؛ برای فعالیت ناقل های عصبی ضروری است.

۷ - آهن؛ بدون آهن گلبول های قرمز، اکسیژن کافی برای تغذیه مغز وجود ندارد.

۸ - روی؛ در برقراری ارتباط بین سلول های مغزی مداخله می کند.

۹ - منگنز؛ در عملکرد اعصاب مرکزی نقش مهمی ایفا می کند.

۱۰ - ویتامین های گروه B شامل B۶،B۵،B۲،B۱ و ویتامین C .

چند تمرین ساده برای تقویت مغز

چند تمرین ساده برای تقویت مغز

استفاده از مغز بدون وقفه در محل کار ادامه دارد، بنابراین برای مدیریت اطلاعات و فراموش نشدن جزئیات روزانه، انجام برخی تمرینات مغزی ضروری است.

استفاده از مغز بدون وقفه در محل کار ادامه دارد، بنابراین برای مدیریت اطلاعات و فراموش نشدن جزئیات روزانه، انجام برخی تمرینات مغزی ضروری است. به همان ترتیب که فعالیت‌های جسمی و ورزش عضلات را تقویت می‌کنند، تمرین‌های ذهنی نیز، فعالیت‌های مغزی را بهبود می‌بخشند.

تقویت حافظه کوتاه‌مدت

تقویت حافظه کوتاه‌مدت به ذهن کمک می‌کند تا اطلاعات جدید سریع‌تر به خاطر سپرده و در نتیجه با سرعت بالا به کار گرفته شوند. این تمرین، زمان بسیار کمی در حد چند دقیقه در روز را به خود اختصاص می‌دهد.برای چند ثانیه فهرستی از چند کلمه تصادفی، مثل فهرست خرید را نگاه کنید و آنها را به خاطر بسپارید. سپس سعی کنید، آنها را به ترتیب از حفظ بگویید .

برای تصمیم‌گیری‌هایتان، استدلال کنید

تصمیم‌گیری براساس عقل سلیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این شیوه نه تنها افراد را از خطرهای احتمالی دور می‌کند بلکه به تقویت قوه استدلال کمک می‌کند. استدلال کردن نیز به نوبه خود از برترین مهارت‌هایی است که مغز و ذهن را قوی و نیرومند می‌کند. بنابراین ذهن‌تان را به استدلال، شیوه‌های سازنده و منطقی عادت دهید. برای دستیابی به مهارت استدلال کردن، هر روز ۵ دقیقه را برای کامل کردن سری‌های عددی منطقی صرف کنید. این نوع از تمرین‌های روانی به شما کمک می‌کند که به طور خودکار و براساس طرح‌های منطقی استدلال کنید .

سرزندگی ذهنتان را حفظ کنید

فناوری همه جا حضور دارد و تمام کارمندها بیشتر زمان و روز خود را با آنها سپری می‌کنند. اگرچه این فناوری‌ها به صرفه‌جویی در زمان منجر می‌شود اما به سرزندگی ذهن آسیب می‌زند. برای حل این مشکل، کافی است هر روز یک محاسبه ذهنی انجام دهید. به عنوان نخستین تمرین، بهترین کار این است که از ماشین حساب برای انجام حساب و کتاب‌های ساده خودداری کنید. به طور مثال برای حساب کردن سهم هر نفر از دوستان در رستوران، سریع تلفن همراهتان را به کار نیندازید. توانایی‌های مغزی‌تان را بشناسید

افزایش توان برای کسب زمان

سازماندهی امور، فعالیت‌های غیر مفید و از دست رفتن زمان را رفع می‌کند، در نتیجه فرد زمان بیشتری در اختیار خواهد داشت. برای دستیابی به سازماندهی مفید، انجام وظایف با رعایت نظم و بنابر کارکردها ضروری است. از سوی دیگر تشخیص اولویت‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تمرین جالبی برای افزایش توان سازماندهی توصیه می‌شود، برای این تمرین باید محله‌ای را که برایتان آشناست، در ذهنتان تصور کنید و مکان‌های مختلف مانند، خانه‌ها و مغازه‌ها را جابه‌جا کرده و به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید. این تمرین به شما اجازه می‌دهد تا در محل کارتان بتوانید امور را سازماندهی کنید و زمان کافی داشته باشید، به این ترتیب ذهن‌تان با آرامش بیشتر به فعالیت می‌پردازد.

توانایی‌های مغزی‌تان را بشناسید

متنوع یاد بگیرید. یاد گرفتن نکات جدید، بدون اینکه نورون‌های مغزی را خسته کند، به حفظ شدن فعالیت‌های ذهنی منتهی می‌شود.این تمرین به مغزتان کمک خواهد کرد که همیشه با نشاط آماده یاد گرفتن بیشتر بماند. برای اینکه نکات جدیدی یاد بگیرید، هر روز چند دقیقه را در صفحات آموزشی اینترنت بگذرانید. در پایان مطالعه، اطلاعات کلیدی را جمع‌بندی کنید. به این ترتیب، نکات فراگرفته شده به شکلی پایدار در ذهنتان حفظ خواهند شد .

انجام چند فعالیت به طور همزمان

اگر بتوانید چند کار را همزمان انجام دهید، توانایی‌های ذهنیتان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. تکرار و تمرین از عوامل موفقیت در دستیابی به این شیوه است. به عنوان تمرین می‌توانید از کار با نرم‌افزارها شروع کنید، برای این منظور باید سعی کنید از دکمه‌های میانبر استفاده کنید، باید این قابلیت را تا حدی در خود پرورش دهید که دیگر نیازی به موس نداشته باشید. این حرکت باعث می‌شود که بتوانید همزمان چند کار را در کنار هم و به موازات یکدیگر انجام دهید .

برای بازدهی بالاتر، بیشتر تمرکز کنید

اگر برای متمرکز شدن روی یک پرونده به اندازه کافی تمرکز ندارید، نباید نگران شوید. با این حال ممکن است برخی اطلاعات مهم را از قلم بیندازید و بازدهی‌تان آسیب ببیند. برای رفع این معضل باید تا حد ممکن جلوی اطلاعات مزاحم را بگیرید و اجازه ندهید سطح آگاهی‌تان افت کند.

سوخت مغز

سوخت مغز

سلول های مغزی از مواد موجود در خون مانند پروتئین و چربی و ... استفاده نمی کنند و فقط گلوکز و اکسیژن موردنیاز خود را از آن دریافت می کنند.

سلول های مغزی از مواد موجود در خون مانند پروتئین و چربی و ... استفاده نمی کنند و فقط گلوکز و اکسیژن موردنیاز خود را از آن دریافت می کنند.

بنابراین شرط لازم برای مصرف هر غذا، باید ارزش سوختی آن باشد. یعنی حدود ۹۰درصد خوراک ما باید گلوکز (غذای انحصاری مغز و چشم) را تأمین کند. مغز و چشم منبع ذخیره قندی ندارند که گلوکز موردنیازشان را ذخیره کنند و در صورت لزوم مصرف کنند؛ به همین دلیل اگر قند قابل استفاده به اندازه کافی برای نیاز مغز در خون نباشد، عوارض کمبود قند خون آشکار می شود و فرد به هیپوگلیسمی مبتلا می شود.

برای اصلاح چنین وضعیتی باید قند را به خون رساند تا به مغز برسد.

اگر میزان قند در خون زیاد باشد پایین آمدن آن بسیار دشوار است و اگر میزان قند پایین باشد باید قند کافی مصرف کرد تا قند خون افزایش یابد و سوالی که پیش می آید، این است که باید چه نوع قندی مصرف کرد؟

طبیعی است که این قند، باید قند طبیعی باشد و قبل از غذا مصرف شود تا به سرعت جذب و وارد جریان خون شود.

چاقی به مغز آسیب می‌زند

چاقی به مغز آسیب می‌زند

پزشکان به افراد چاق هشدار می‌دهند اگر می‌خواهید در سالمندی مغزی سالم و پویا داشته باشید و دچار مشکلاتی مانند آلزایمر نشوید هر چه زودتر به برنامه‌های کاهش وزن اضافه خود و رسیدن به تناسب اندام روی آورید.

پزشکان به افراد چاق هشدار می‌دهند اگر می‌خواهید در سالمندی مغزی سالم و پویا داشته باشید و دچار مشکلاتی مانند آلزایمر نشوید هر چه زودتر به برنامه‌های کاهش وزن اضافه خود و رسیدن به تناسب اندام روی آورید.

پژوهشگران بتازگی دریافته‌اند که چاقی و اضافه وزن می‌تواند باعث تحلیل رفتن مغز و در سالمندی باعث زوال عقل شود. آنها گفته‌اند که مخصوصاً چاقی در ناحیه شکم، رابطه‌ای مستقیم با کارکرد و عملکرد مغز افراد در درازمدت دارد.

پزشکان به افراد چاق توصیه می‌کنند با رعایت یک رژیم غذایی سالم، افزایش فعالیت بدنی و نیز انجام تمرین‌های ذهنی مانند حل پازل و معما سعی کنند علاوه بر تناسب اندام، مغزی هوشمند و فعال را برای خود حفظ کنند.


11نکته برای افزایش قدرت مغز

۱۱ نکته برای افزایش قدرت مغز

۱. اسیدهای چرب امگا ۳ که درمواد غذایی چون گردو،ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ساردین موجودند. این اسیدها به افزایش قدرت مناطقی از مغز که برخلق وخو نظارت دارند ، منجر می شوند.
۲. …

۱. اسیدهای چرب امگا ۳ که درمواد غذایی چون گردو،ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ساردین موجودند. این اسیدها به افزایش قدرت مناطقی از مغز که برخلق وخو نظارت دارند ، منجر می شوند.

۲. عصارۀ زغال اخته، کرنبری و توت فرنگی یا آب انگور قدرت مغز را تقویت می کنند .

۳. آرامش ،انضباط ذهنی ومراقبه کردن عملکرد مغزرا بهبود می بخشند وانسان را به سطوح بالاتر هوشیاری می رسانند.

۴. به گفتۀ روانشناسان دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبانی، اندرووگوردونگالوپ، ما به این دلیل خمیازه می کشیم که جریان خون بیشتری به مغز برسانیم و با خنک کردن و روحی دوباره دمیدن در آن قدرتش را افزایش دهیم.

۵. محققان با استفاده ازاسکن مغز۱۲ تردست،نشان دادند که برخی از حقه های آنان موجب رشد مناطق خاصی ازمغزشان شده است.

۶. موادی که معمولاً در ادویۀ کاری استفاده میشود (مثل زردچوبه که رنگ زرد را در غذا ایجاد می کند) ،به افزایش قدرت مغز افراد مسن کمک می کند.

۷. باتوجه به تحقیق دوفیزیکدان ژاپنی،صداهای ناگهانی توانایی مغز انسان را برای پردازش اطلاعات، بهبود می بخشد.

۸. سراتین که از مکملهای غذایی ورزشکاران برای افزایش عملکرد ورزشی است ،قدرت عملکرد مغز را تقویت می کند.

۹. افرادی که دو وعده در روز یا بیشتر،سبزیجات مصرف می کنند ۳۵ تا ۴۰ درصد از کاهش توانایی قدرت تفکرشان پس ازشش سال، جلوگیری می کنند و در حقیقت مغزشان پنج سال جوان تراست.

۱۰. بررسیهای یک محقق هلندی ازبرخی مطالعات نشان داده است که افراد مسن با ورزش آیروبیک قدرت مغزشان افزایش می یابد.

۱۱. حل جدول و پازلهایی از این دست ، عملکردمغز را تقویت می کند.

12 روش ساده برای تقویت مغز

۱۲ روش ساده برای تقویت مغز

هرچند مغز ما قویترین رایانه در سیاره زمین محسوب می شود اما این رایانه قدرتمند نیز گاهی به خطا می رود. ما انسان ها بیشتر وقت خود را صرف انباشتن چیزهای مختلف و بی فایده به داخل مغزمان …

هرچند مغز ما قویترین رایانه در سیاره زمین محسوب می شود اما این رایانه قدرتمند نیز گاهی به خطا می رود. ما انسان ها بیشتر وقت خود را صرف انباشتن چیزهای مختلف و بی فایده به داخل مغزمان می کنیم. مهم نیست مغز ما چقدر قدرتمند است آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم این عضو نیاز به جبران و احیای خود دارد تا بتواند قالب و توانایی خود را حفظ کند. پژوهشگران روش های مختلفی را برای سوپرشارژکردن و افزایش کارایی مغز ارائه کرده اند که دراین مقاله ساده ترین آنها ارائه شده تا هر فردی بتواند به محض احساس نیاز، به آنها دسترسی داشته باشد و آنها را بکار بسته و از مزایای آن بهره مند شود:

۱) بادام بخورید:

بادام حافظه را تقویت می کند و اگر در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب و یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود تاثیر بهتری دارد.

۲) آب سیب بنوشید:

پژوهشگران دانشگاه ماساچوست لوول نشان داده اند؛ آب سیب تولید نوعی انتقال دهنده عصبی حیاتی موسوم به استیلکولین را درمغز افزایش داده و از این طریق قدرت حافظه را نیز تشدید می کند.

۳) خوب بخوابید:

تحقیقات نشان می دهد که حافظه بلندمدت در طول خواب با پخش مجدد تصاویر تجربه شده در روز تقویت می شود.

۴) از تفریحات ساده لذت ببرید:

استرس قدرت مغزی ما را تحلیل می برد. ذهنی که در استرس گرفتار شده بیشتر منابع حافظه ما را مصرف می کند و به این ترتیب ذهنی ضعیف و کودن برای ما باقی می گذارد. سعی کنید برای خود عادت های ساده تفریحی در طول روز تعیین کنید تا بتوانید به کمک آنها استرس را از ذهن خود پاک نمایید. برخی از این تفریحات ساده و مفید برای ذهن و بدن و روان عبارتند از: گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، بازی با کودکان، قدردانی از دیگران، پیاده روی، دوچرخه سواری و یا شنا به طور روزانه، کارکردن با یک وبلاگ و بالاخره شرکت در کلاسهای یوگا و سلامت به طور روزانه.

۵) ذهن خود را ورزش دهید:

همانطور که ورزش جسمی برای بهره مندی از یک بدن قوی و سالم ضروری است ورزش ذهنی نیز به همین اندازه حائزاهمیت است تا بتوانید ذهنی تیز و فعال داشته باشید. آیا تا به حال توجه کرده اید که چرا کودکان قدرت مغزی قوی تری نسبت به افراد بالغ دارند؟ چون کودکان ذهنی بازیگوش دارند و یک چنین ذهنی توان حافظه را بالا می برد. برای رسیدن به چنین توانایی می توانید پازل یا جدول حل کنید، درکارهای گروهی داوطلب شوید، با دیگران تعامل کنید، به یک سرگرمی مانند مطالعه، نقاشی یا حتی تماشای پرندگان مشغول شوید، یک مهارت جدید یا یک زبان جدید بیاموزید.

۶) یوگا یا مدیتیشن انجام دهید:

یوگا و مدیتیشن استرس را تخلیه می کند. استرس قاتل حافظه است اما یوگا و مدیتیشن با کاهش استرس، پایین آوردن فشار خون، کاهش سرعت تنفس، کاهش سرعت متابولیسم و آزادکردن تنش از ماهیچه ها، ذهن را تقویت می کند.

۷) مصرف مواد قندی را کاهش دهید:

قند غذا نیست بلکه شکلی از کربوهیدرات است که یک انرژی واهی تولید می کند. مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز علائم عصبی و رنج آور، ضعف حافظه و سایر اختلالات عصبی می شود. غذاها را بدون افزودن شکر مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی های شیرین یا مقدار زیادی شکر یا قند یا کافئین پرهیز کنید.

۸) از گندم سبوس دار استفاده کنید:

گندم سبوس دار حاوی لسیتین است. این ماده مشکل سخت شدن سرخرگ ها را آسان می کند و از این طریق موجب بهبود عملکرد مغز می شود.

۹) شب ها غذای سبک بخورید:

خوردن غذای زیاد و سنگین درشب باعث بروز استرس طولانی مدت و احساسی به هنگام خواب می شود. توصیه می شود غذای سنگین را در روز مصرف کنید که بدن تحرک بیشتری دارد. شبها با خوردن غذای سبک و میوه و سبزی می توانید خواب بهتری داشته باشید. خواب خوب شب به معنی تقویت قوای مغز است.

۱۰) قدرت تخیل خود را تقویت کنید:

یونانی ها اصل خیال پردازی را برای به خاطر سپردن همه چیز یاد می گیرند. این تکنیک احتیاج دارد که فرد یک تخیل واقعی و رنگی را ایجاد کند که بتوان آن را به یک موضوع یا شیء خاص ارتباط داد. اگر شما تمام حواس خود شامل لامسه، بویایی، چشایی، شنوایی و بینایی را درگیر خیال پردازی کنید، می توانید جزییات بیشتری از یک موضوع را به خاطر بیاورید. این کار به تقویت حافظه شما کمک می کند.

۱۱) خشم خود را کنترل کنید:

غذاهای تهیه شده از آرد سفید، مصرف زیاد نشاسته یا نان سفید می تواند منجر به بروز حساسیت های عصبی شود. در نتیجه مصرف این قبیل مواد غذایی پرخاشگری و برخی از رفتارهای افسردگی را موجب می شود. در عوض سبزی تازه بخورید. آب زیاد بنوشید و یوگا و مدیتیشن انجام دهید تا احساسات سمی مانند خشم و استرس از شما دور شود.

۱۲) ویتامین ب کمپلکس مصرف کنید:

این ویتامین حافظه شما را تقویت می کند. از غذا و سبزیجات غنی از این ویتامین مصرف کنید. لازم به ذکر است که مواد غذایی نشاسته ای و نان سفید تاثیر مطلوب این ویتامین برای حفظ سلامت حافظه را خنثی می کند.

8اشتباه خنده دار درباره مغز

۸ اشتباه خنده دار درباره مغز

۱) مردان از زنان باهوش‌ترند چون وزن مغزشان ۱۰ درصد بیشتر است!
با این حساب،‌فیل‌ها‌ از آدم‌ها خیلی باهوش‌ترند چون وزن مغزشان ۵ برابر است.واقعیت این است که داشتن مغز بزرگ‌تر …

۱) مردان از زنان باهوش‌ترند چون وزن مغزشان ۱۰ درصد بیشتر است!

با این حساب،‌فیل‌ها‌ از آدم‌ها خیلی باهوش‌ترند چون وزن مغزشان ۵ برابر است.واقعیت این است که داشتن مغز بزرگ‌تر به معنای باهوش‌تر بودن نیست.مقایسه وزن مغز در گونه‌های مختلف جانوران نشان می‌دهد که «هر که وزنش بیش، مغزش بیشتر.»یعنی طبیعی است که عضلات نیرومند یک فیل،در مقایسه با عضلات یک گربه،باید تحت کنترل مغز بزرگ‌تری باشد.به همین دلیل است که فیل ۶ هزار گرم مغز دارد و گربه، ۳۰ گرم.

۲) ‌عملکرد کامپیوتر مثل مغز است؛چه فرقی می‌کند؟

خیلی فرق دارد! شاید بگویید اصلا کامپیوترهای اولیه را با الگوگیری از عملکرد مغز ساخته‌اند ولی نورولوژیست‌ها در پاسخ به شما می‌گویند اگر قدرت تمام کامپیوترهای دنیا را با هم جمع کنید،باز هم قدرتش به مغز آدمیزاد نمی‌رسد؛یعنی ساختار مغز ما آن‌قدر پیچیده است که تشبیه‌اش به کامپیوتر،لااقل عصب‌شناسان را به خنده می‌اندازد.

۳) وقتی می‌خوابیم،مغزمان استراحت می‌کند؟

نه! یکی از تفاوت‌های بارز مغز و کامپیوتر،همین است.اگر کامپیوتر را خاموش ‌کنیم،دست از کار می‌کشد ولی مغز ما خاموش‌شدنی نیست.حتی وقتی که ‌خوابیم و استراحت می‌کنیم،مغز ما روشن است و کار می‌کند.این را نوار مغزی (الکتروآنسفالوگرافی) به وضوح نشان می‌دهد.

۴) انیشتین با آن همه نبوغ،فقط از ۱۰ درصد مغزش استفاده کرده!

این هم از آن حرف‌هایی است که باید بشنوید و باور نکنید.می‌گویند این آتش را ویلیام جیمز با نوشتن کتاب «ظرفیت‌های انسانی» در سال ۱۹۰۸ روشن کرد و پس از او،تحقیقات کارل لشلی در سال ۱۹۳۰ این تئوری را توسعه داد.ولی طب به ما می‌گوید که حتی تخریب بخش کوچکی از مغز (مثلا در جریان سکته مغزی) با عوارض مشهودی همراه است.ضمن این ‌که اگر ۹۰ درصد مغز برای مدتی طولانی کم‌کار یا بیکار باشد،احتمالا آن ۱۰ درصد باقیمانده هم به مرور از بین می‌رود و به قول پزشکان،دژنره می‌شود.تازه،مگر ۱۰ درصد مغز ما چقدر می‌شود؟چیزی حدود ۱۴۰ گرم، یعنی اندازه مغز یک گوسفند!پس بشنوید و باور نکنید.

۵) ‌تمام آسیب‌های مغزی غیرقابل برگشت هستند؟

خیر! خیلی از آسیب‌های مغزی برگشت‌پذیرند. البته تا ۲۰ سال پیش تصور می‌شد مغز توان بازسازی سلول‌های از دست رفته‌ را ندارد اما اکنون،محققان عقیده دیگری دارند و بسیاری از آسیب‌های مغزی را برگشت‌پذیر می‌دانند.

۶) شنیدن موسیقی،مغز ما را تقویت می‌کند؟

شاید حال‌مان را بهتر کند ولی مغزمان را نه.تاثیر مثبت موسیقی بر حافظه پدیده‌ای که تا مدت‌ها از آن با عنوان «تاثیر موتزارت» یاد می‌شد امروزه فاقد اعتبار است.البته ثابت شده که نواختن یک ساز می‌تواند به بهبود عملکرد مغزی کمک کند،ولی شنیدن موسیقی چنین تاثیری ندارد.

۷)‌ چپ ‌دست‌ها فقط از نیمکره راست مغزشان استفاده می‌کنند؟

نه! چپ‌ دست‌ها از نیمکره چپ مغزشان هم استفاده می‌کنند ولی نیمکره‌ راست‌‌شان غالب است.با این حال،اگر به هر دلیلی (مثلا به دنبال یک سکته مغزی)،نیمکره راست مغزشان آسیب ببیند،نیمکره چپ‌شان می‌تواند به مرور همان‌ کارها را با کیفیت پایین‌تری انجام دهد؛همان‌طور که بعضی چپ‌ دست‌ها می‌توانند تمرین ‌کنند و کم‌کم راست ‌دست ‌شوند (یا برعکس)‌.

۸) با افزایش سن،مغز تحلیل می‌رود و هیچ کاری نمی‌شود کرد!

این‌طورها هم نیست.پزشکان برای فعال نگه داشتن مغزمان در دوران سالمندی،توصیه‌های ساده‌ای دارند:ورزش (حتی در حد یک پیاده‌روی روزانه)،تغذیه سالم (مخصوصا مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه،حبوبات و ماهی)،خواب کافی،نرمش‌های فکری مثل حل جدول،بازی شطرنج و مخصوصا مطالعه کتاب و خواندن روزنامه و مجله و... .

روش موثر برای افزایش عملکرد مغز

۷ روش موثر برای افزایش عملکرد مغز

مغز پیچیده‌ترین عضو هر انسان می‌باشد که جدا از قسمت‌های مختلف و تعاریف خاصی که کارشناسان برایش ذکر کرده‌اند مانند تمامی ارکان بدن نیاز به توجه خاص و ویژه‌ای دارد.همانطور …

مغز پیچیده‌ترین عضو هر انسان می‌باشد که جدا از قسمت‌های مختلف و تعاریف خاصی که کارشناسان برایش ذکر کرده‌اند مانند تمامی ارکان بدن نیاز به توجه خاص و ویژه‌ای دارد.همانطور که برای سلامت جسم نیاز به تغذیه مناسب و ورزش تجویز می‌شود مغز نیز به این دو مهم نیازمند است که برای دستیابی به بهترین عملکرد گزینه‌های زیر را به شما پیشنهاد میکنیم؛نتایج آن برایتان باور نکردنی خواهد بود.

جستجوی مطالب علمی و دلخواه دراینترنت و یا هر منبع دیگر:

اختصاص زمانی در روز به مطالعه پیرامون مطالب علمی و دلخواه برای ارتقا عملکرد مغز مفید است.

ورزش

ورزش،ابتلا به اختلالات مشاعری را به تعویق می اندازد.تحقیقات ثابت کرده است که انجام تمرینات ورزشی هوازی نه تنها باعث افزایش سرعت و هوشیاری مغزی می شود بلکه بافت مغزی را نیز تقویت می کند.حتی ۵۰ دقیقه پیاده روی تند به مدت سه روز در هفته چنین تاثیر مثبتی را به همراه دارد.

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان

سلامت دهان و دندان ارتباط موثری با سلامت مغز دارد.بعد از مطالعه بر روی هزاران نفر شرکت کننده در تحقیقات ثابت شده است که بیماری های پریودنتال و عفونت های لثه ارتباط مستقیمی با کاهش عملکرد مغزی در بزرگسالی دارد.با توجه به این حقیقت توصیه می شود که به مدت ۲ دقیقه در روز وقت صرف مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کنید.

اجتناب از نوشیدنی های الکلی

زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی حجم توده مغزی را کاهش می‌دهد.

خوردن میوه‌

حل جدول و معما

این سرگرمی بهترین تمرین و ورزش مغزی است.

مدیتیشن و یا تزکیه نفس

۴۰ دقیقه در روز برای انجام این عمل کافی است. استوار و صاف بنشینید. چشمان خود را ببندید و به آنچه در آن لحظه احساس و دریافت می‌کنید تمرکز کنید. مثلا صدای تنفس و یا جیک جیک گنجشکان درصبح.

بهتر است بدانید...

مغز عضوی است که در بدن تمام جانوران نقش مرکز سیستم عصبی را دارد.فرمان تمام حرکات ارادی بدن از مغز صادر می‌شود و تمام احساس ‌ها در مغز پردازش می‌شود.مغز انسان شبکه گسترده و پیچیده‌ای از مدارهای عصبی است که به شکلی بسیار دقیق طراحی شده‌اند.مغز درون جمجمه قرار دارد و در واقع یکی از دو بخش دستگاه عصبی مرکزی می‌باشد.مغز انسان اندامی بسیار پیچیده است که حدود ۲ درصد وزن بدن انسان را دارا می‌باشد،بنابراین یک انسان ۷۵ کیلوگرمی مغزی در حدود ۱٫۵ کیلوگرم دارد.حتما الان احساس سنگینی در سر خود می‌کنید اما بهتر است بدانید مغز میان ۲۰ تا ۳۰ درصد از انرژی بدن انسان را مصرف می‌کند.در مغز انسان حدود ۱۰۰ میلیارد یاخته مغزی وجود دارد که بصورت یک شبکه بسیار پیپچیده با یکدیگر در ارتباط هستند.

محاسبات نشان می‌دهد که در حدود ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ میلیارد ارتباط نقطه به نقطه میان یاخته‌های مغزی در مغز انسان وجود دارد.این شماره از شمار ستارگان جهان بیشتر است.

عملی که به مغز آسیب میرساند

۱۰ عملی که به مغز آسیب میرساند

۱) نخوردن صبحانه
کسانی که صبحانه نمی‌خورند قند خونشان به سطح پائینتری افت می‌کند. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می‌شود.
۲) پرخوری
این …

۱) نخوردن صبحانه

کسانی که صبحانه نمی‌خورند قند خونشان به سطح پائینتری افت می‌کند. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می‌شود.

۲) پرخوری

این امر باعث تصلب شرائین (سختی دیواره رگهای) مغز شده و منجر به کاهش قدرت ذهنی می‌شود

۳) دخانیات

این امر باعث کوچک شدن چند برابری مغز و منجر به آلزایمر می‌شود.

۴) استفاده زیاد قند و شکر

استفاده زیاد قند و شکر جذب پروتئین و مواد غذائی را متوقف می‌کند و منجر به سوء تغذیه و احتمالا اختلال در رشد مغزی خواهد شد

۵) آلودگی هوا

مغز بزرگترین مصرف کننده اکسیژن در بدن ماست. دمیدن هوای آلوده باعث کاهش اکسیژن تامینی مغز شده و منجر به کاهش کارآیی مغز می‌شود.

۶) کمبود خواب

خواب به مغزمان اجازه استراحت می‌دهد. دوره طولانی کاهش خواب منجر به شتاب گیری مرگ سلولهای مغزی خواهد شد

۷) پوشاندن سر به هنگام خواب

خوابیدن با سر پوشیده باعث افزایش تجمع دی اکسید کربن و کاهش تجمع اکسیژن شده و منجر به تأثیرات مخرب مغزی خواهد شد.

۸) کار کشیدن از مغزتان در هنگام بیماری

کار سخت یا مطالعه در زمان بیماری ممکن است منجر به کاهش کارآئی مغز و در نتیجه صدمه مغزی شود

۹) کاهش افکار مثبت.

فکر کردن بهترین راه برای تمرین دادن به مغزمان است. کاهش افکار مثبت مغزی ممکن است باعث کوچک شدن مغز شود.

۱۰) پر حرفی

پر حرفی باعث کاهش کار مغز میشود افراد کم حرف بیشتر فکر میکنند و اعمالشان حساب شده تر است.

تولید سلول‌های جدید در مغز

تولید سلول‌های جدید در مغز

دستگاه عصبی انسان از دو بخش مرکزی و محیطی تشکیل شده است. بخش مرکزی شامل مغز و نخاع می ‌باشد، در صورتی که بخش محیطی شامل اعصابی است که از مغز و نخاع خارج می‌ شوند و به سطح و درون بدن …

دستگاه عصبی انسان از دو بخش مرکزی و محیطی تشکیل شده است. بخش مرکزی شامل مغز و نخاع می ‌باشد، در صورتی که بخش محیطی شامل اعصابی است که از مغز و نخاع خارج می‌ شوند و به سطح و درون بدن عصب می ‌دهند.

این دستگاه عصبی از تعدادی سلول که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارند، تشکیل شده است. کوچک ترین واحد عمل ‌کننده در این دستگاه سلول عصبی یا نورون می ‌باشد که وظیفه پردازش و انتقال پیام‌های عصبی را به سایر نواحی بر عهده دارند. هر نورون از جسم سلولی، یک رشته بلند (آکسون) و چندین رشته کوچک (دندریت‌ها) تشکیل شده است. جسم سلولی در پردازش اطلاعات عصبی نقش دارد. این اطلاعات توسط آکسون به سایر نواحی منتقل می ‌شود. اطلاعات سایر نواحی از طریق دندریت‌ها به جسم سلولی ارسال می ‌شود.

در دوران جنینی، دستگاه عصبی توسط سلول‌های بنیادی عصبی تشکیل می ‌گردد. سلول‌های بنیادی عصبی، قابلیت تمایز به نورون‌ها و سایر سلول‌های عصبی را دارند.

در افراد بالغ این سلول‌های بنیادی عصبی در نواحی محدودی در مغز وجود دارند. این نواحی شامل ناحیه زیر بطنی و ناحیه ای از قشر مغز به نام هیپوکامپ می ‌باشند. بطن‌ها محفظه‌های تو خالی درون مغز می‌ باشند که مایع مغزی- نخاعی در آن در جریان است. هیپوکامپ جزیی از قشر مغز می ‌باشد که در یادگیری و حافظه نقش دارد.

به دنبال آسیب ناحیه‌ای از مغز یا نخاع این سلول‌های بنیادی عصبی تکثیر می‌ شوند و به سوی ناحیه آسیب دیده مهاجرت می ‌کنند و در حین مهاجرت، به سایر سلول‌های عصبی متمایز می ‌شوند. میزان بازسازی و ترمیم بافت عصبی در افراد بالغ در مقایسه با رشد عصبی در دوران جنینی بسیار کمتر است که این محدودیت بازسازی و ترمیم، به دلیل وجود عوامل مهارکننده رشد و ترمیم در محل آسیب می ‌باشد که مانع از بازسازی کامل بافت عصبی آسیب‌ دیده می‌ شود.

بنابراین، این دیدگاه قدیمی ‌که می‌ گوید دستگاه عصبی قابلیت ترمیم ندارد، رد می ‌گردد و تحقیقات جدید این نوید را می ‌دهد که ضایعات دستگاه عصبی نیز قابل درمان باشند.

چگونه حافظه مان را تقویت کنیم؟

چگونه حافظه مان را تقویت کنیم؟

حافظه به خودی خود نمی‌تواند رشد کند. به خاطر سپردن مثل عمل دیدن است و برای بالا بردن ظرفیت آن، باید شیوه فکر و به‌خاطر سپردن مطلب را تصحیح کنیم تا بتوانیم از حداکثر پتانسیل حافظه‌ای …

حافظه به خودی خود نمی‌تواند رشد کند. به خاطر سپردن مثل عمل دیدن است و برای بالا بردن ظرفیت آن، باید شیوه فکر و به‌خاطر سپردن مطلب را تصحیح کنیم تا بتوانیم از حداکثر پتانسیل حافظه‌ای که داریم، استفاده کنیم. بهبود حافظه به زیاد استفاده کردن از آن ربطی ندارد، پس چه باید کرد؟ این مطلب را بخوانید تا بیشتر بدانید...

۱) شیوه توجه را تغییر دهید: اولین و مهم‌ترین قانون در بالابردن حافظه این است که شیوه توجه کردن به مواردی را که می‌خواهیم حفظشان کنیم تغییر دهیم. باید توجه‌مان به آنها تاثیرگذار باشد. مطمئن باشید وقتی می‌خواهید چیزی را به خاطر بسپارید، توجهی واضح و هوشیارانه به خصوصیات آن دارید. خصوصیات موردنظر آن را برای خود معنی‌دار کنید. مثلا برای فرمول‌های به هم پیوسته، معانی مستقل و شخصی خودتان را داشته باشید یا برای یک داستان زندگی یک خط سیر از آدم‌های در حال تغییرش بسازید و حتی آن را جایی یادداشت کنید.

وقتی می‌خواهید چیزی را به خاطر بسپارید، سعی کنید به خصوصیات مختلف آن توجه کنید. بعضی افراد به راحتی رنگ‌ها را به خاطر می‌سپارند ولی در به یاد آوردن اشکال حافظه ضعیفی دارند.

اگر برای به یاد آوردن حس‌ها و خصوصیات مختلف آنها را کنار هم بگذاریم، در مقایسه با زمانی که فقط به یک خصوصیت تکیه‌ کرده‌ایم راحت‌تر و واضح‌تر می‌توانیم به یادشان بیاوریم. برای مثال درس را بلندبلند بخوانید. در این عمل چشم‌ها ظاهر کلمات را می‌گیرند و گوش‌ها صدایشان را به حافظه می‌سپارند حتی حنجره شما تنش‌های حاصل از خواندن کلمات را به حافظه می‌سپارد. وقتی می‌خواهید به یاد آورید، مغزتان از هر ۳ خصوصیت برای به یاد آوردن استفاده خواهد کرد.

۲) تصویرسازی کنید: هنگام درس خواندن، اشکال، نمودار یا عکسی از آن را برای خود متصور شوید حتی نکاتی را یادداشت کنید تا بتوانید شکلی برای خود تجسم کنید.

۳) بخواهید که به خاطر بسپارید: فقط تصمیم برای به خاطر سپردن است که مغز را در این وضعیت یادگیری و به خاطر سپردن قرار می‌دهد. پس وقتی می‌خواهید مطالب درسی را به یاد بسپارید، این نکته را در نظر بگیرید. با این کار بین ۲۰ تا ۶۰ درصد بیشتر می‌توانید مطالبی را که خوانده‌اید، به یاد آورید.

۴) فکر کنید: وقتی درسی را می‌خوانید و سعی می‌کنید آن را یاد بگیرید، فقط از نصف ظرفیت مغزتان استفاده کرده‌اید ولی اگر درباره درسی که می‌خوانید فکر و نکات آن را یادداشت کنید و فکر کنید که چه یاد گرفته‌اید و حتی برای کسی آن را بازگو کنید، از تمام ظرفیتتان برای یادگیری و به خاطر سپردن استفاده کرده‌اید.

۵) وابسته سازی کنید: یکی از مهم‌ترین کمک‌ها به حافظه، وابسته‌سازی و ربط افکار جدید به افکار قدیمی‌تر است. وابسته‌سازی باعث احیا و قوی‌کردن افکار قدیمی می‌شود و افکار جدید را از خطر از یاد رفتن حفظ می‌کند. به طور میانگین ما در ۱ ساعت بعد از یادگیری، در مقایسه با ۲۴ ساعت بعد از آن بیشتر دچار فراموشی می‌شویم و همین‌طور در روز اول بیشتر از ۳ روز بعد فراموش خواهیم کرد. هر آنچه بعد از ۳ روز در ذهنمان باقی بماند به احتمال زیاد می‌توانیم بدون فراموش کردن برای سال‌ها آنها را به خاطر بسپاریم.

۶) به اندازه تکرار کنید: بازبینی وقتی موثر واقع می‌شود که زمان تقریبا طولانی‌ای از یادگیری گذشته باشد. تکرار باید در حد ممکن خیلی بعد از یادگیری باشد.

۷) بیشتر بخوانید: برای خوب به خاطر سپردن، باید بیشتر از آنچه برای یادگیری لازم است، بخوانید. تحقیقات نشان داده است اگر ۵۰ درصد بیشتر از یادگیری بخوانید، ۵۰ درصد بیشتر به یاد خواهید آورد.

مدیریت فعال‌سازی دو نیمکره مغز

مدیریت فعال‌سازی دو نیمکره مغز

ورزش ذهنی نیز مانند ورزش فیزیکی که ضامن سلامت بدن است، سلامت ذهن را تضمین می‌کند و از ابتلا به آلزایمر و کاهش سطح عملکرد مغز جلوگیری می‌کند. متخصصان بر این باورند انجام فعالیت‌های …

ورزش ذهنی نیز مانند ورزش فیزیکی که ضامن سلامت بدن است، سلامت ذهن را تضمین می‌کند و از ابتلا به آلزایمر و کاهش سطح عملکرد مغز جلوگیری می‌کند. متخصصان بر این باورند انجام فعالیت‌های ذهنی مانند حل جدول کلمات متقاطع، جدول سودوکو، کار با کامپیوتر و ... مانع از کمتر شدن توانایی ذهن در بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که بهره‌گیری از روش هنردرمانی نیز تأثیری مشابه در بیماران آلزایمری دارد. میزان موفقیت این روش

۷۰ درصد برآورد شده است به این معنا که میزان بهبود عملکرد حافظه بیماران پس از به کار بستن این روش تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. هنر درمانی به بیماران آلزایمری کمک می‌کند تا با نقاشی و طراحی، روند از دست رفتن حافظه را کاهش دهند.

این روش که خود نوعی فعالیت مغزی به شمار می‌رود، گاهی با موسیقی همراه شده و اثر چندگانه‌ای بر مغز خواهد داشت. فعالیت مغز انسان از طریق اعداد و الگوها است. مدیریت اعداد در نیمکره چپ مغز و مدیریت الگوها از طریق نیمکره راست مغز صورت می‌گیرد. در این میان نقش هنر درمانی ایجاد ارتباط بین نیمکره راست و چپ مغز است.

علاوه بر این که با به کارگیری و انجام این تمرینات، رشد سلولی یا شکل‌پذیری مغز بیشتر می‌شود و قدرت مغز و ذهن افزایش پیدا می‌کند.

نتایج حاکی از آن است تأثیرگذاری این روش تا حدی است که به گفته برخی بیماران قدرت تمرکز را در آنها برای گذراندن آزمون‌های متفاوت افزایش داده است.

راهی برای گردش سریع‌تر خون در مغز

راهی برای گردش سریع‌تر خون در مغز

داشتن یک رژیم غذایی مناسب از ابتلا به امراض قلبی، فشار خون بالا و سرطان پیشگیری و به افزایش حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند.
هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود …

داشتن یک رژیم غذایی مناسب از ابتلا به امراض قلبی، فشار خون بالا و سرطان پیشگیری و به افزایش حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند.

هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، اما برخی مواد غذایی نقش پیشگیری‌کننده و مؤثری روی سلامت حافظه دارند.

همچنین تحقیقات نشان داد رژیم غذایی مناسب خطرات امراض قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد زیرا فشار خون مناسب به مغز رسیده و در کاهش وزن و کاهش کلسترول خون تأثیر بسزایی دارد.

تحقیقات تاکنون مشخص کرده بود شکلات فشارخون را کاهش می‌دهد، تحقیقات جدید نشان می‌دهد شکلات باعث افزایش حافظه می‌شود.

خوردن روزانه یک تا سه عدد شکلات عامل بازدارنده قوی در برابر کاهش حافظه در میانسالی است.

شکلات با اثری که روی رقیق شدن خون دارد باعث می‌شود رگ‌های خونی صیقل یافته و خون راحت‌تر به مغز برسد .

سکته با مغز ما چه می‌کند؟

سکته با مغز ما چه می‌کند؟

سکته مغزی می‌تواند بر حافظه فرد به ویژه بر حافظه کوتاه مدت یعنی چند ساعت تا چند روز گذشته تأثیر بگذارد اما معمولاً حافظه دور یا خاطرات قدیم دست نخورده باقی می‌ماند. لازم به …

سکته مغزی می‌تواند بر حافظه فرد به ویژه بر حافظه کوتاه مدت یعنی چند ساعت تا چند روز گذشته تأثیر بگذارد اما معمولاً حافظه دور یا خاطرات قدیم دست نخورده باقی می‌ماند. لازم به ذکر است که افسردگی و اضطراب هم می‌تواند حافظه و تمرکز را به طور باورنکردنی مختل کند...

در هر حال حافظه را می‌توان با برخی تمرینات ساده و گاهی استفاده از برخی داروها و یا از بین بردن اضطراب و افسردگی بهبود بخشید.

سکته مغزی هرگونه اختلال در عملکرد مغز به دلیل مشکل در جریان خون است. سکته مغزی بیماری شایعی است و بعد از سکته قلبی و سرطان، سومین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است.

زمینه این بیماری می‌تواند از سنین میانسالی شروع شود بنابراین حادثه‌ای نیست که یک مرتبه اتفاق بیفتد بلکه زمینه‌هایی نیاز است که در رگ رسوبی ایجاد شده و نهایتا به بسته شدن رگ منجر شود. معمولا در سنین بالاتر و از ۵۵ سالگی به بالا هر ۱۰ سال احتمال سکته مغزی ۲ برابر می‌شود اما این به آن معنا نیست که جوانان در معرض سکته قلبی نیستند. هر فردی مستعد ابتلا به آن است بنابراین باید مراقبت‌های لازم را انجام دهد. بیماری‌های متعددی هستند که می‌توانند فرد را مستعد سکته مغزی کنند. شایع‌ترین و اتفاقا بی‌علامت‌ترین این بیماری‌ها فشارخون است.

به نظر می‌رسد در کشور ما سن سکته مغزی همانند سکته قلبی مقداری پایین آمده باشد که شاید بتوان علت آن را مصرف مواد غذایی خاص، مصرف غذاهای چرب، عدم تحرک، استرس و... در نظر گرفت. بنابراین حدود ۸۰ درصد این سکته‌ها قابل پیشگیری هستند. متاسفانه علائم سکته مغزی خاموش است. به این ترتیب که عمدتا یک علامت گذرا به صورت یک‌طرفه است و ممکن است بین چند دقیقه تا یک ربع طول بکشد و تمام شود یا به‌صورت یک ضعف یک‌طرفه بدن خود را نشان بدهد. این حالات ممکن است مکرراً در طی چند هفته تکرار شود که همه اینها پیش‌درآمد سکته مغزی است و اصطلاحاً به آن حمله گذرای مغزی می‌گویند. فردی که با این مشکل به پزشک مراجعه می‌کند از نظر ظاهری سالم است فقط در شرح حالش عنوان می‌کند که یک ضعف یکطرفه داشته است.

علایم دیگر عبارتند از سرگیجه، عدم تعادل گذرا، دوبینی، اختلال تکلم گذرا، اختلال دید گذرا در یک چشم و بدون درد به‌خصوص در افرادی که سن بالایی دارند و مبتلا به دیابت و فشارخون بالا هستند. در این حالت یک چشم در عرض چند دقیقه تار شده و دید از بین می‌رود و به همان ترتیب مجددا برمی‌گردد که به آن افت بینایی گذرا می‌گویند. گذرا بودن بعضی از این علائم باعث می‌شود بیمار به‌موقع به پزشک مراجعه نکرده و به مشکلی که می‌توانست آن را درمان کند مبتلا شود.

10عامل مهم تخریب مغز

۱۰ عامل مهم تخریب مغز

۱) نخوردن صبحانه
اشخاصی که صبحانه نمی خورند، قند خونشان پایین می آید. باید بدانید که تنها منبع غذایی مغز، قند خون است. در نتیجه کاهش قند خون ، باعث تخریب و اختلال در عملکرد مغز …

۱) نخوردن صبحانه

اشخاصی که صبحانه نمی خورند، قند خونشان پایین می آید. باید بدانید که تنها منبع غذایی مغز، قند خون است. در نتیجه کاهش قند خون ، باعث تخریب و اختلال در عملکرد مغز می شود.

۲) بیش از حد غذا خوردن

در افرادی که بیش از مقدار مورد نیاز بدنشان، غذا مصرف می کنند، خون رسانی به مغز مشکل می شود و به همین جهت، قدرت فکری آنها پایین می آید.

۳) کشیدن سیگار

اشخاص سیگاری باید بدانند که سیگار کشیدن باعث جمع شدن و کوچک شدن مغز می شود و این عامل باعث به وجود آمدن بیماری آلزایمر(فراموشی) می گردد.

۴) مصرف کردن بیش از حد مواد شیرین

وجود قند اضافی در بدن، باعث توقف جذب پروتئین و سوء تغذیه ناشی از آن و در نتیجه انحطاط مغز می شود.

۵) آلودگی هوا

مغز بیشترین مصرف کننده اکسیژن در بدن می باشد. ورود هوای آلوده به بدن موجب کاهش اکسیژن بدن می شود و به همین علت توانایی مغز پایین می آید.

۶) کمبود خواب

خوابیدن باعث استراحت مغز می گردد. اگر کمبود خواب به مدت طولانی ادامه یابد، موجب تسریع مرگ سلول های مغزی می گردد.

۷) پوشاندن سر هنگام خواب

افرادی که با روسری یا کلاه می خوابند و یا به طور کلی سر خود را هنگام خواب می پوشانند، باید توجه داشته باشند که با این کار، دی اکسید کربن در بدن زیاد می شود و به نوبه آن اکسیژن در بدن کاهش می یابد و این خود باعث ناتوانی در عملکرد مغز می شود.

۸) کار کردن در بیماری

کار کردن زیاد یا درس خواندن در هنگام بیماری، ممکن است موجب کاهش کارآیی مغز و آسیب آن گردد.

۹) تفکر کم

فکر کردن باعث به جریان انداختن خون در مغز می گردد. کسانی که تمرکز و تفکر را کنار می گذارند، موجب کوچک شدن مغز خود می شوند.

۱۰) به ندرت صحبت کردن

بحث کردن و صحبت های عقلانی با افراد دیگر، باعث افزایش کارآیی مغز می گردد.

مغز تا میانسالی رشد می‌کند

مغز تا میانسالی رشد می‌کند

دوران جنینی، عمده‌ترین زمان تکثیر و تکامل سیستم عصبی است اما این روند پس از تولد نیز ادامه دارد به‌گونه‌ای که تا سن دوسالگی حدود ۸۰ درصد از آن تشکیل شده و رشد مغز تکامل پیدا …

دوران جنینی، عمده‌ترین زمان تکثیر و تکامل سیستم عصبی است اما این روند پس از تولد نیز ادامه دارد به‌گونه‌ای که تا سن دوسالگی حدود ۸۰ درصد از آن تشکیل شده و رشد مغز تکامل پیدا می‌کند.

با تکامل بیشتر، مغز انسان دارای بخش‌های متمایزی می‌شود که هر کدام وظیفه‌ای خاص را به عهده داشته و مهارت‌های مختلفی را هدایت می‌کند.

تحقیقات انجام شده روی کورتکس قدامی یا بخش جلویی مغز انسان در سال‌های قبل حاکی از آن بوده که رشد سلول‌های دستگاه عصبی مرکزی در کودکی متوقف می‌شود اما یافته‌های حاصل از تصویربرداری مغز حقیقت دیگری را پیش‌روی دانشمندان قرار داده است.

براساس تصاویر گرفته شده از سلول‌های عصبی، رشد سلول‌های مغزی از دوران کودکی ادامه داشته و تا سنین ۳۰ الی ۴۰ سالگی قابل مشاهده است. کورتکس قدامی مغز نیز که مسئول تصمیم‌گیری، ارتباطات اجتماعی و بسیاری ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی است از این قاعده مستثنی نبوده و با نمو بیشتر توانایی بهتری در بهینه‌سازی رفتار، فهم، درک، اندیشه و برنامه‌ریزی به‌دست خواهد آورد.


محافظت از مغز در سال‌های طلایی زندگی

محافظت از مغز در سال‌های طلایی زندگی

مغز مانند تمام اندام‌های دیگر از مواد غذایی برای رشد، بهبود و ساخت مواد شیمیایی استفاده می‌کند. مغز از کربوهیدرات‌ها برای انرژی و از اسید چرب امگا۳ برای شکل‌دهی ساختار سلول‌ها …

مغز مانند تمام اندام‌های دیگر از مواد غذایی برای رشد، بهبود و ساخت مواد شیمیایی استفاده می‌کند. مغز از کربوهیدرات‌ها برای انرژی و از اسید چرب امگا۳ برای شکل‌دهی ساختار سلول‌ها استفاده می‌کند.

مشاهدات بالینی نشان داده است ارتباط‌های عمیقی بین اسید فولیک و رشد مغزی وجود دارد.

ترکیبی از اسید فولیک ها، ویتامین‌های ب ۶ و ب ۱۲ به ساخت و رها سازی مواد شیمیایی در مغز کمک می‌کند. سیستم عصبی، این ناقل های شیمیایی را در مغز رها کرده تا پیام هایی مانند تنظیم خلق، گرسنگی و خواب را انتقال دهد.

به‌طور کلی، موادغذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین آ، ث، ای و بتاکاروتن از سلول‌های مغزی در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که به‌وسیله آلودگی‌های محیطی آزاد می‌شوند، محافظت می‌کند.

آنها به عنوان دشمنان رادیکال‌های آزاد شناخته شده اند و برای محافظت مغز در سال‌های طلایی عمر مفید هستند.

مطالعات نشان داده مصرف مکمل‌های ویتامین ث و ای از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کرده و فرایند زوال مغز را کاهش می‌دهد.

مواد مفید و مضر برای مغز

مواد مفید و مضر برای مغز

ویتامین‌های غیرمحلول در آب شامل ویتامین‌های A ،D، E و K است.
کمبود ویتامین A موجب کاهش رشد و کاهش بینایی در شب می‌شود. اما از آنجا که این ویتامین، ویتامینی محلول در چربی است، افزایش …

ویتامین‌های غیرمحلول در آب شامل ویتامین‌های A ،D، E و K است.

کمبود ویتامین A موجب کاهش رشد و کاهش بینایی در شب می‌شود. اما از آنجا که این ویتامین، ویتامینی محلول در چربی است، افزایش مصرف آن، عوارضی چون سردرد ناشی از بالا رفتن فشار داخل چشم، دوبینی و کاهش بینایی دارد.

کمبود ویتامین D ریسک ابتلا به دمانس (کم شدن حافظه) را بالا می‌برد، اما دریافت بیش از اندازه آن باعث افزایش میزان کلسیم و در نتیجه اسپاسم عضلانی، تشنج و حتی سیکوز می‌شود. مصرف بیش از ۵۰ هزار واحد در روز می‌تواند خطرناک باشد.

ویتامین Eمهم‌ترین ماده آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند با بهبود جریان خون مغزی موجب بهبود عملکرد مغز گردد. کمبود آن موجب ضعف عضلات، احساس عدم تعادل، کاهش حس و افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر می‌گردد. در عین حال باید توجه داشت که افزایش مصرف آن انعقاد خون را مختل کرده و می‌تواند موجب خونریزی مغزی شود.

مواد معدنی مفید برای مغز

سلنیوم در سنتز موادی شرکت دارد که موجب بهبود خلق می‌شوند. این ماده را می‌توان در سیر و گوشت غذاهای دریایی یا قرص‌های حاوی آن پیدا کرد.

کرم (chrome) از افزایش ناگهانی قند خون در مغز جلوگیری کرده و مانع آسیب مغزی ناشی از این افزایش ناگهانی می‌شود.

منیزیم در یادگیری و نگهداری حافظه افراد جوان و مسن موثر است و مس در فرآیند ساخت دوپامین و نوراپی نفرین دخالت دارد.

آلومینیوم نیز از مواد معدنی است که ریسک ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد.

امگا ۳ اگرچه از دسته ویتامین‌ها یا مواد معدنی نیست، ولی بسیار برای سیستم اعصاب مفید است، زیرا باعث بهبود ارتباط بین نورون‌های مغز می‌گردد و حافظه را بهبود می‌بخشد و اگر به میزان لازم به بدن نرسد آی‌کیو پایین می‌آید. کوآنزیم به علت داشتن آنتی‌اکسیدان در بیماری‌های تحلیل‌برنده مصرف دارد. سیر، توت فرنگی و اسفناج خام حاوی این ماده‌اند.فسفاتیدیل سرین ماده‌ای است که موجب تحریک ساخت استیل کولین شده و حافظه را تحریک می‌کند.

جالب است بدانید نوشیدن آب خالص از نوشیدنی‌های کافئین‌دار برای هوشیاری مغز مفیدتر است.

در انتها مجددا تاکید می‌شود که با وجود اهمیت هر یک از ویتامین‌ها و مواد معدنی در عملکرد مغز، مصرف بی‌رویه و بدون تجویز پزشک بسیار خطرناک بوده و تعادل سیستم اعصاب را بر هم می‌زند. به عنوان مثال مصرف بی‌رویه روی یا (ZINC)، نسبت مس به روی در بدن را بر هم زده و باعث افزایش هیستامین در خون می‌گردد. بالعکس کاهش میزان روی و بالا رفتن این نسبت موجب کاهش توجه، افسردگی یا بیش‌فعالی می‌شود. همین مساله در مورد ویتامین‌ها هم صادق است. به عنوان مثال در عین آن که ویتامین A برای ساخت لوله عصبی در جنین ضروری است، ولی مصرف بیش از حد مجاز باعث معلولیت در جنین می‌گردد. بنابراین حتی ویتامین‌ها و داروهای تکمیلی باید زیر نظر متخصصین تجویز شوند.

ارتباط خودکشی با تغییرات در بافت مغز

ارتباط خودکشی با تغییرات در بافت مغز

یک پژوهش کانادایی نشان داد: خودکشی با بروز تغییرات در مغز در ارتباط است.
به گزارش سلامت نیوز،‌ مطالعه روی بافت مغز نشان داده است؛ ‌مغز اشخاصی که اقدام به خودکشی می‌کنند درمقایسه …

یک پژوهش کانادایی نشان داد: خودکشی با بروز تغییرات در مغز در ارتباط است.

به گزارش سلامت نیوز،‌ مطالعه روی بافت مغز نشان داده است؛ ‌مغز اشخاصی که اقدام به خودکشی می‌کنند درمقایسه با افرادی که به دلایل دیگر می‌میرند دچار تفاوتهای شیمیایی می‌شود.

محققان در این تحقیق بافت مغزی ۲۰ نفر را که خودکشی کرده بودند مورد تجزیه وتحلیل قرار دادند و دریافتند؛ نوع پردازش در مغز این افراد متفاوت است به گونه‌ای که روی رفتارهای آنها تاثیر می‌گذارد.

این پژوهش که در مجله «روانشناسی بیولوژیک» منتشر شده حاکیست؛ به نظر می‌رسد فاکتورهای محیط زیستی تا حدی در این تغییرات نقش دارند.

محققان می‌گویند؛ این کشف مسیر جدیدی را در تحقیقات دانشمندان باز خواهد کرد.

به گفته دانشمندان، شواهد علمی جدید نشان می دهد که فاکتورهای ژنتیکی و محیطی ممکن است با همدیگر تعامل کرده و منجر به بروز تغییرات خاص و طولانی مدت در مدارهای مغزی شوند.

این تحقیق از سوی پژوهشگران دانشگاه وسترن اونتاریو، دانشگاه کارلتون و دانشگاه اوتاوا صورت گرفته است.

محققان در بررسی‌های خود متوجه بروز تغییرات شیمیایی در DNA اشخاصی شدند که خودکشی کرده بودند، این تغییرات باعث غیرفعال شدن ناخواسته برخی از ژنها در سلول می‌شوند. به این ترتیب دستورات ژنها دچار اختلال می‌شود برای مثال به جای دستور تشکیل سلول قلب دستور تشکیل یک سلول پوستی صادر می‌شود. این تغییرات روی رفتارهای فرد تاثیر می‌گذارد و در نتیجه عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

مغز زنان، مغز مردان

مغز زنان، مغز مردان

یک ضرب المثل قدیمی بین متخصصان مغز و اعصاب وجود دارد که چیزی شبیه این جمله است: مغز زنان ۲۵۰ دلار و مغز مردان ۵۰۰۰ هزار دلار (البته بعد از مرگ)است. دلیل اصلی این قیمت گذاری چیست؟ …

یک ضرب المثل قدیمی بین متخصصان مغز و اعصاب وجود دارد که چیزی شبیه این جمله است: مغز زنان ۲۵۰ دلار و مغز مردان ۵۰۰۰ هزار دلار (البته بعد از مرگ)است. دلیل اصلی این قیمت گذاری چیست؟ شاید به راستی مغز زنان بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. تفاوت های ساختاری و ترکیبی بین مغز زنان و مردان چگونه است؟

تا کنون کنجکاوی بسیاری در مورد عملکرد این ارگان وجود داشته،اما باید گفت که کمترین اطلاعات حاصل شده است. محققان طی این بررسی ها تفاوتهای شگفت انگیزی بین مغز زنان و مردان یافته اند. برای سالیان سال تصور می شد که تفاوت جنسی در عملکرد مغزی توسط هورمون های جنسی تستسترون و استروژن کنترل می شود. ولی اکنون دریافته اند که بین چهار لوب مغز زنان ومردان از نظر عملکرد، تولید مواد شیمیایی و اندازه تفاوت وجود دارد. تمایل زنان برای همدلی و گیرایی اجتماعی مربوط به بخشی از مغز است که ایستموس یا تنگراه نام دارد. تنگراه باریکه ای از بافت است که دو بخش -isthmus-

بزرگتر اندام را به هم وصل می کند. در مورد این بخش نیز باید گفت که ایستموس نیمکره چپ مغز را به نیمکره راست پیوند می دهد. این بخش در زنان ضخیم تر از مردان است و همین ارتباط قوی تر بین دو نیمکره مغز می تواند دلیل موفقیت زنان در برقراری ارتباط عاطفی از طریق زبان باشد.به طور کلی نیمکره چپ مغز مسئول فعالیت های منطقی و ظریف و موشکافانه است. خواندن، نوشتن، تجزیه و تحلیل و دانش و مهارت و مدیریت علوم برعهده این بخش می باشد. نیمکره راست مسئول تفکرات خیالی و تصورات و هنر است که در خلق ، استنباط، احساس و شوخ طبعی نقش دارد. البته به خاطر نقش کم تر آن در چرخه علوم ، این بخش نیمکره کوچکتر یا کهتر شناخته می شد. مسلما می توان فهمید که ارتباط قوی تر بین این دو نیمکره چه قدر دارای مزیت است. برای مثال نیمکره چپ مغز با توجه به پردازش های نیمکره راست ، بیان بهتری از احساس را ارائه خواهد داد.

در حالیکه تصور می شود که مغز مردان از نظر فیزیکی بزرگتر است- زیرا اندازه مغز با اندازه بدن مرتبط است- باید گفت که کورتکس (قشر مخ) زنان ۱۵ تا ۲۰ % بزرگتر از مردان است. این بخش از مغز، مسئول عملکردهای اولیه ای مثل سخنرانی، حرکت و استنباط و احساس است. ولی در مقابل این مزیت تکامل یافته مغز زنان ، بخش سفید مغز مردان پاسخگو خواهد بود. به طور کلی بخش سفید مغز مسئول ارتباطات درونی مغز است. این بخش ، همه آنچه مغز فرا گرفته است را سازماندهی می کند. و باید گفت که هر چه ارتباطات و اتصالات بخش سفید مغز بیشتر باشد ، فرد باهوش تر است.

مولفه های علوم و دانش – حافظه، احساس و مهارتها- همگی به بخش های مختلف مغز واگذار شده است و تنها زمانی که به طور موثر باهم ارتباط برقرار کنند به طرز صحیح و قابل مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی هر چه قدر ارتباطات بخش سفید مغز بیشتر باشد ، توانایی سازماندهی، توجه به جزئیات ، ارتباطات فضایی و حل مشکلات بیشتر خواهد بود. مردان جوان به صورت روشمند و سیستماتیک فکر می کنند و همین مسئله دال بر توجه آنها به بازی لوگو در کودکی است. یعنی تمایل زیادی به فهم سیستم های هندسی و تجسم کردن دارند و در مردان بالغ توانایی رهیابی و مهندسی از نشانه های این قابلیت است.

با همه این اوصاف باید گفت که تفاوت مغز زنان و مردان نباید بیش از اندازه مورد تاکید قرار بگیرد. محققان معتقدند که تفاوت های عصبی هر فرد بیشتر از تفاوت های بین زنان ومردان قابل مشاهده و توجه است. برای مثال باید گفت که تعدادی از بافت های عصبی در جسم پنبه ای مغز هر فرد تا سه برابر می تواند متفاوت باشد. بنابر این علی رقم بعضی از ادعا ها نظیر اینکه" افراد راست تخیلی و افراد چپ مغز حسابگر هستند" باید گفت که آنچه دیده شده، خوانده شده و تاکنون کشف شده است، هنوز رمزگشای دنیای درون هر فرد نیست.

آسیب عروق مغز

آسیب عروق مغز

شایع‌ترین بیماری‌های ناتوان‌کننده دستگاه اعصاب، آسیب‌های عروق مغزی است که بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها، مهم‌ترین علت مرگ در افراد بالای ۴۵ سال است. اگر جریان خون مغز …

شایع‌ترین بیماری‌های ناتوان‌کننده دستگاه اعصاب، آسیب‌های عروق مغزی است که بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها، مهم‌ترین علت مرگ در افراد بالای ۴۵ سال است. اگر جریان خون مغز به مدت ۱۰ ثانیه قطع شود، فرد به حالت اغما می‌رود و پس از ۳ تا ۵‌دقیقه ضایعات جبران‌ناپذیری در مغز پدید می‌آید.

سنکوب (غش)

از دست دادن هوشیاری به طور ناگهانی و کوتاه مدت به‌علت قطع یا کاهش سریع و زودگذر جریان خون مغز است. عوامل استرس‌زا مانند شنیدن خبر بد، دیدن خون یا حادثه ناگوار، تزریق وریدی یا عضلانی، سرفه‌های پیاپی یا ایستادن طولانی، از دست دادن خون زیاد و کاهش قند خون در بروز سنکوب مؤثرند. قبل از وقوع سنکوب نشانه‌هایی مانند احساس سبکی در سر، صدای زنگ در گوش، تاری دید، تهوع و احساس مالش در ناحیه معده وجود دارد و بیمار رنگ پریده ناگهان به زمین می‌افتد. بی‌اختیاری ادرار نیز ممکن است بروز کند و اگر به حالت درازکش قرار داده نشود، دچار تشنج می‌گردد و این حالت معمولا از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.

ایسکمی زودگذر مغزی

کاهش جریان خون مغز در کمتر از ۲۴ ساعت و بسته به ناحیه مغزی، علائم متفاوت خواهد داشت.

علائم:

کوری زودگذر، بی‌حسی یا ضعف و فلج یک اندام یا یک نیمه بدن، اختلال تکلم، فراموشی زودگذر، دوبینی یا نیمه‌بینی، سردرد، سرگیجه، عدم تعادل، تهوع و استفراغ، تاری دید، حرکات پاندولی چشم، از دست دادن هوشیاری، وزوز گوش، مورمور شدن اندام. در صورت وقوع ایسکمی باید عوامل خطرناک را رفع کرد مانند سیگار، چاقی، رژیم پرچربی و قرص‌های ضدبارداری.

در ایسکمی زودگذر مغزی که دارای ویژگی‌های زیر باشد، احتمال تبدیل شدن به سکته مغزی بیشتر است: صبح و هنگام بیدار شدن از خواب، بیشتر از یک ساعت طول بکشد، مکرر باشد.

پیشگیری و درمان:

آسپیرین یا داروهای ضدانعقاد مانند هپارین و کومادین یا جراحی.

سکته مغزی

بیشترین علت سکته مغزی تصلب رگ‌های آن می‌باشد و در ۶۰ تا ۷۰ سالگی شایع‌تر است و در صورت وجود لخته، باید به قلب بیشتر توجه کرد. نشانه‌ها به محل ضایعه بستگی دارد.

عوامل خطرزا عبارتند از:

بالا بودن سن و فشار و چربی خون، دیابت، چاقی، سیگار، سکته قلبی، بی‌نظمی در ریتم قلب، دریچه مصنوعی، ضایعات دریچه‌های قلب، استفاده از قرص ضدبارداری، برخی بیماری‌های خودایمنی، ضربه‌های بدنی و بیماری‌های بدخیم و غیره.

علائم بالینی:

اغلب بیماران صبح که از خواب بیدار می‌شوند نیمی از بدن خود را فلج می‌بینند، اختلال تکلم کامل یا ناقص بروز می‌کند، حالت منگی یا اغمای کامل، کج شدن صورت و اختلال ادراری نیز شایع است، نیمه‌بینی، اختلال حس صورت، وزوز گوش، اختلال تعادل، حرکات پاندولی چشم‌ها، سرگیجه و غیره.

درمان:

بسته به شرایط هر بیمار داروهای زیر توصیه می‌شود: آسپیرین یا داروهای ضدانعقاد مانند هپارین یا وارفارین که البته در زخم معده، خونریزی مغزی و فشارخون خیلی بالا ممنوع است. برای پیشگیری از بروز خونریزی، آسپرین و وارفارین نباید با هم مصرف شوند.

کلسترول و تکامل مغز

کلسترول و تکامل مغز

کلسترول و مشتقات آن برای شکل‌گیری صحیح سلول‌های مغزی لازم است. آزمایشات گوناگونی که توسط محققان انجام گرفته، نشان می‌دهد کلسترول باعث فعالیت گیرنده‌های مخصوصی در مغز می‌شود …

کلسترول و مشتقات آن برای شکل‌گیری صحیح سلول‌های مغزی لازم است. آزمایشات گوناگونی که توسط محققان انجام گرفته، نشان می‌دهد کلسترول باعث فعالیت گیرنده‌های مخصوصی در مغز می‌شود که در نهایت سلول‌های مغزی را فعال‌تر می‌کند. دوپامین نقش مهمی در عملکرد مغز ایفا می‌کند و میزان ترشح آن در بیماری پارکینسون در اثر کوچک‌شدن سلول‌های مغزی کاهش پیدا می‌کند. براساس مطالعات انجام شده، در صورتی که سلول‌های بنیادی جنین در آزمایشگاه تحت درمان با نوعی کلسترول قرار گیرد، سلول‌های عصبی تکامل بیشتری پیدا کرده و در نتیجه دوپامین بیشتری تولید می‌شود، بنابراین تحریک ترشح دوپامین از سلول‌های مغزی با مصرف کلسترول به مقدار کافی در وعده‌های غذایی ارتباط دارد. دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند با استفاده از کلسترول، سلول‌های مرده مغز را در بیماری پارکینسون با سلول‌های تولیدکننده دوپامین جایگزین کنند.

تقویت حافظه

تقویت حافظه

«از آن استفاده کنیم یا آن را از دست بدهیم؟» قطعاً پاسخ شما در حفظ حافظه‌ی خود مثبت است. ‌می‌دانید که خواندن اشعار، ‌حل کردن جدول، ‌یادگیری یک زبان جدید و . ‌. ‌ ‌. در ماندگار نگه داشتن …

«از آن استفاده کنیم یا آن را از دست بدهیم؟» قطعاً پاسخ شما در حفظ حافظه‌ی خود مثبت است. ‌می‌دانید که خواندن اشعار، ‌حل کردن جدول، ‌یادگیری یک زبان جدید و . ‌. ‌ ‌. در ماندگار نگه داشتن ذهن و حافظه‌ی شما بسیار مؤثر است امّا نکاتی که در ذیل ارائه می‌گردند بسیار در افزایش و تقویت حافظه‌ی شما مؤثرند. ‌

چای سبز

به علت داشتن ماده تانین سبب کاهش تاثیرات استرس بر مغزشده و آرامش مغزی را بسیار افزایش داده که در نهایت سبب تقویت ذهنی می‌گردد. ‌

صبحانه مفصل ازسبوس

تحقیقات نشان‌داده‌است که خوردن یک صبحانه سرشار از مواد فیبری(غلات ونانهای حاوی سبوس) سبب داشتن انرژی بیشتری در طول روز، همچنین کاهش افسردگی و خستگی تقویت حافظه و افزایش مهارت شناختی میگردد. زیرا آزاد شدن انرژی فیبرها تدریجی بوده وتمام طول روز را پوشش میدهد. ‌

نعناع

روغن موجود درنعناع سبب افزایش حساسیت اعصاب سه قلو(اعصابی که در هوشیاری شما درحسهای بویایی و چشایی موثر است )‌میگردد که در نهایت سبب تفویت حافظه و هوشیاری شما می‌گردد. ‌ همچنین بدلیل داشتن منتول سبب ایجاد حس سرما وبیداری بیشتر شما می‌شود. ‌

چیدمان مکرر مبلمان اتاق کار

سعی کنید هر چند وقت یکبار سبد کاغذها و یا سطل اشغال ، صندلی‌ها و یا دیگر لوازم را جابجا کنید تا هنگام انجام یک کار طبق عادت کار نکنید و قدری راجع به جای جدید لوازم فکر کنید این در تقویت حافظه شما بسیار موثر است.

مواد زائد مغز را این گونه پاکسازی کنید

مواد زائد مغز را این گونه پاکسازی کنید

سیستم پاکسازی و دفع مواد زائد مغز متشکل از نوعی سلول موسوم به گلیال است.

بر اساس تحقیقات خواب فواید زیادی برای مغز دارد، از جمله به یادگیری کمک زیادی می‌کند. بررسی های جدید حاکی از این است که مغز از خواب برای پاکسازی سموم و مواد زائد انباشته شده در این بافت حیاتی استفاده می کند.

محققان دریافتند که خواب کافی به ویژه خواب شبانه موجب بهبود سیستم پاکسازی مغز می‌شود. سیستم پاکسازی مغز متشکل از نوعی سلول موسوم به گلیال است که عملکرد اصلی آن حفظ و ثبات نورون‌ها است.

در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که خواب نقش مهمی در تثبیت خاطرات، یادگیری و تقویت حافظه دارد، اما این مطالعه نشان داد پاکسازی سموم و مواد زائد یکی از مهم ترین اثرات خواب بر روی مغز است.

متخصصان معتقدند کم خوابی و مشکلات خواب به دلیل ایجاد اختلال در این سیستم سم زدایی مغز ممکن است منشا بسیاری از بیماری های مرتبط با مغز و سیستم عصبی باشند.

وقتی مغز کار نمی‌کند

وقتی مغز کار نمی‌کند

‌سکته مغزی یکی از مشکلات دوران سالمندی است. سکته مغزی در حقیقت بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی است که به‌ دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب تظاهرات …

‌سکته مغزی یکی از مشکلات دوران سالمندی است. سکته مغزی در حقیقت بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی است که به‌ دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب تظاهرات عصبی زیاد مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می‌شود.

سکته مغزی سومین علت مرگ در بسیاری از کشورهای غربی است و با افزایش سن، شیوع آن نیز افزایش می‌یابد.

نشانه‌ها

معمولا در هنگام سکته‌مغزی ممکن است بیمار اختلال در صحبت کردن پیدا کند، صورت او کج شود، در راه رفتن نیمه بدن خود را بکشد یا فلج کامل پیدا کند. سنگینی‌ ناگهانی‌ در اندام‌ یا کرختی‌ و ناتوانی‌ در کنترل‌ عضلات‌، عدم‌ توانایی‌ حرکت‌ دادن‌ بخشی‌ از بدن‌، کاهش‌ سطح هوشیاری‌، سردرد و گیجی، اختلالات‌ بینایی، بی‌اختیاری‌ مدفوع‌ یا ادرار، اختلال ناگهانی در بینایی یک یا هر دو چشم، عدم تعادل و سرگیجه، تهوع و استفراغ و از دست رفتن هوشیاری از سایر علائم است. البته علائم ذکر شده مخصوص سکته نیست و می‌تواند در بیماری‌های دیگر هم ایجاد شود. ولی وقتی علت آن سکته باشد، به طور ناگهانی و سریع ایجاد می‌شود.

‌ درمان

درمان‌هایی که در مرحله حاد سکته انجام می‌شود، بیشتر متوجه کاهش قدرت انعقاد خون (در مواردی که سکته به علت بسته شدن رگ باشد)، کاهش ورم مغز، کنترل فشارخون و قندخون و علائم حیاتی بیمار است.

در مواردی که انسداد رگ باشد، داروهایی مثل آسپیرین یا وارفارین تجویز می‌شود تا با رقیق کردن خون از وقوع لخته‌های خون جلوگیری کند. اگر مشخص شد که یک شریان دچار تنگی شده است ممکن است با جراحی بتوان آن را باز نمود. بعد از بروز یک سکته مغزی که علتش خونریزی و پاره شدن یک شریان بوده است درمان بر روی زمینه ایجاد کننده آن متمرکز می‌شود. درمان طولانی مدت آن ممکن است شامل تجویز داروهای ضد فشار خون باشد تا فشار خون را پایین آورده و از احتمال خونریزی‌های بعدی جلوگیری کند. اگر سکته مغزی بر اثر التهاب شریان باشد، داروی کورتون‌دار تجویز می‌شود.

اخیرا داروهای جدیدی یافت شده که در صورتی که بیمار قبل از ۳ساعت از شروع علائم به بیمارستان برسد و علت نیز انسداد رگ باشد ممکن است با این دارو بتوان لخته‌ای که رگ را مسدود کرده است حل نمود و علائم را به‌طور کامل از بین برد.فیزیوتراپی می‌تواند نقش عمده‌ای در راه‌اندازی بیمار داشته باشد. پس از این که بیمار وضعیت ثابتی پیدا کرد، فیزیوتراپی معمولا شروع می‌شود. انجام فیزیوتراپی خصوصا در ماه اول پس از سکته مغزی بسیار مهم است.

۱۰ فرمان برای پیشگیری

۱) سیگار نکشید.

۲) بطور منظم‌ ورزش‌ کنید.

۳) از رژیم‌ غذایی‌ کم‌چربی‌ استفاده‌ کنید.

۴) نمک کم مصرف کنید.

۵) اگر دیابت‌ دارید قند خون خود را در حد طبیعی کنترل کنید.

۶) فشار خون‌ خود را مرتب‌ کنترل‌ کنید. اگر بالا باشد، به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ کنید.

۷) ماهی‌های روغنی خصوصا قزل‌آلا و قباد سبب بهبود جریان خون می‌شوند. مصرف حداقل دو بار در هفته از این ماهی‌ها از سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

۸) میوه و سبزیجات که سرشار از ویتامین و مواد آنتی اکسیدان هستند، مصرف کنید. تحقیقات نشان داده مصرف میزان بالای میوه و سبزیجات با‌کاهش میزان سکته مغزی همراه بوده است.

۹) مواد غذایی غنی از سلنیوم (مثل ماهی، جوانه گندم و تخم آفتابگردان) مصرف کنید، دیده شده دریافت پایین این ماده معدنی با افزایش خطر سکته مغزی ارتباط دارد.

۱۰) تحقیقات نشان داده ویتامین ای نقش حفاظتی در برابر سکته مغزی دارد. روغن سویا، ذرت، آفتابگردان، پنبه دانه، کانولا و سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از ویتامین ای هستند.

مغزهم استراحت لازم دارد !

مغزهم استراحت لازم دارد !

رژیم غذایی سالم و مناسب و خواب کافی در حفظ سلامت و کارایی مغز بسیار مهم هستند اما علاوه بر اینها انسان نیاز دارد که مدتی از کار دست بکشد و به اصطلاح به مغز خود مرخصی دهد.
مغز انسان …

رژیم غذایی سالم و مناسب و خواب کافی در حفظ سلامت و کارایی مغز بسیار مهم هستند اما علاوه بر اینها انسان نیاز دارد که مدتی از کار دست بکشد و به اصطلاح به مغز خود مرخصی دهد.

مغز انسان به تعطیلات احتیاج دارد و فراغت موقت از کار برای مغز حیاتی است.

رفتن به تعطیلات و استراحت و فراغت از کار برای مدتی کوتاه فقط جنبه سرگرمی و تفریح ندارد بلکه برای سلامت مغز و بهداشت روانی بسیار مهم است.

یک مقدار استرس به مردم کمک می کند که پروژه های کاری خود را پیش برده و به انجام برسانند اما وقتی این استرس زیاد از حد شود می تواند در عین حال واکنش ها و آثار منفی روانشناسی بر جای بگذارد و در نتیجه منجر به بروز بیماری شود.

ورزش، رژیم غذایی سالم و مناسب و خواب کافی در حفظ سلامت و کارایی مغز بسیار مهم هستند اما علاوه بر اینها انسان نیاز دارد که مدتی از کار دست بکشد و به اصطلاح به مغز خود مرخصی دهد تا مدتی در حالت استراحت قرار بگیرد.

مغزهای ما به استراحت احتیاج دارند. در طول این زندگی پرمشغله و پر از اطلاعات دائما بر ذخیره اطلاعاتی مغز افزوده می شود و بار اطلاعات در ذهن زیاد می شود.

استراحت و تعطیلات به مغز امکان می دهد که این بار اطلاعاتی را پشت سربگذارد و با انرژی تازه و مفید برای از سرگیری کار و تلاش آماده شود که البته این امر به حفظ سلامشت مغز کمک می کند.

جوان نگهداشتن مغز!

وقتی مغز کار نمی‌کند

زمانیکه به ۳۰ سالگی می رسیم، مغزهای ما آهسته و ثابت، مسیر یک منحنی نزولی را در پیش می گیرند. اما این تنزل شناخته شده یک عارضه جانبی غیرقابل فرار نیست، بلکه اخیرا گفته می شود شما …

زمانیکه به ۳۰ سالگی می رسیم، مغزهای ما آهسته و ثابت، مسیر یک منحنی نزولی را در پیش می گیرند. اما این تنزل شناخته شده یک عارضه جانبی غیرقابل فرار نیست، بلکه اخیرا گفته می شود شما می توانید با روشهایی تغییرات مربوط به افزایش سن را خنثی کنید. روشهای ساده ای که فعال بودن شما را تضمین کند و نیروی ذهنی تان را قوی نگه دارد.

وقتی در اینترنت جستجو می کنید، مراکز کلیدی در مغزتان را که کنترل تصمیم گیری و استدلال آوری پیچیده را کنترل می کنند، درگیر می کنید. این کلیک های کوچک گاهی از خواندن نیز محرک تر است.

جستجو در اینترنت مدارهای عصبی را استفاده می کند که در هنگام خواندن فعال نیستند. استفاده بیشتر از گوگل که برای جستجو هدفمند تر است، چرخه های قوی تری در ذهن شما می سازد. پیشنهاد: برای مثال چند روز در هفته به مدت ۲۰ دقیقه در اینترنت به دنبال مطالبی بگردید که همواره میخواستید بیاموزید، هر چه که باشد! درباره بازیگران، موسیقی یا فعالیت مغزی!

بله، ورزش! ورزش می تواند زوال عقل را بخوبی به تاخیر بیندازد. اما می دانید که ورزش منظم می تواند زوال عقل را کاملاً معکوس کند؟ طبق تحقیقات تمرینات ایروبیک سرعت و شفافیت تفکر را بسیار بالا برده و همچنین بافت نسج مغز را زیادتر میکند.

پیشنهاد:

سه بار در هفته به مدت ۵۰ دقیقه پیاده روی تند انجام دهید تا این تاثیر بر شما ایجاد شود. برای نتیجه بهتر در پارک یا مکان پر درخت اینکار را انجام دهید زیرا تاثیرش ۲۰ درصد بهتر خواهد بود.

مسواک زدن به وضوح با سلامت مغزی ارتباط دارد. این نتیجه پس از مطالعه بر روی هزاران فرد بین ۲۰ تا ۵۹ ساله انجام شده است و مشخص شد بیماریهای دندان و لثه با بدترین بیماری های مغزی در سنین کهولت ارتباط دارد. پس به توضیه های دندان پزشکتان توجه کنید، هر روز مسواک حداقل یکبار و هر بار حداقل ۲ دقیقه مسواک زدنتان طول بکشد.

تا جای ممکن از نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید، با افزایش مصرف الکل، حجم مغز کاهش می یابد، و این مشکل در زنان بیشتر است زیرا زنان جثه کوچکتری دارند و بیشتر در معرض این خطر قرار می گیرند.

مصرف زغال اخته سرعت عملکرد مغز را افزایش می دهد و باعث رشد سلولهای هیپوکامپوس می شوند. زغال اخته را همراه با غلات یا ماست مصرف کنید و برای فصلهای بعد فریز کنید.

با سودکو ۱۰ سال جوانتر شوید! سودوکو سرعت انتقال و تصمیم گیری در مغز را به نحو عجیبی افزایش می دهد، اول می توانید با پازل ها و جدولهای ساده که در تمام فروشگاه ها هست شروع کنید تا در سودوکو حرفه ای شوید!

مدیتیشن نیز بر بهبود سلولهای خاکستری مغزتان اثر می گذارد و بر رشد مناطقی از مغز که مخصوص کنترل حافظه، زبان و حواس است اثر مثبت دارد. با ۱۵ دقیقه مدیتیشن در روز شروع کنید، مثلا در ساعت ناهار یا قبل از ترک محل کار، راست بنشینید، چشمها را ببندید، و به هر چیزی که در زمان حال حسش می کنید، تمرکز کنید. چه صدای پرنده ای در دوردست باشد چه صدای تنفس تان.

12روش ساده برای تقویت مغز

۱۲ روش ساده برای تقویت مغز

هرچند مغز ما قویترین رایانه در سیاره زمین محسوب می شود اما این رایانه قدرتمند نیز گاهی به خطا می رود. ما انسانها بیشتر وقت خود را صرف انباشتن چیزهای مختلف و بی فایده به داخل مغزمان …

هرچند مغز ما قویترین رایانه در سیاره زمین محسوب می شود اما این رایانه قدرتمند نیز گاهی به خطا می رود. ما انسانها بیشتر وقت خود را صرف انباشتن چیزهای مختلف و بی فایده به داخل مغزمان می کنیم. مهم نیست مغز ما چقدر قدرتمند است آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم این عضو نیاز به جبران و احیای خود دارد تا بتواند قالب و توانایی خود را حفظ کند. پژوهشگران روش های مختلفی را برای سوپرشارژکردن و افزایش کارایی مغز ارائه کرده اند که دراین مقاله ساده ترین آنها ارائه شده تا هر فردی بتواند به محض احساس نیاز، به آنها دسترسی داشته باشد و آنها را بکار بسته و از مزایای آن بهره مند شود:

۱) بادام بخورید: بادام حافظه را تقویت می کند و اگر در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب و یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود تاثیر بهتری دارد.

۲) آب سیب بنوشید: پژوهشگران دانشگاه ماساچوست لوول نشان داده اند؛ آب سیب تولید نوعی انتقال دهنده عصبی حیاتی موسوم به استیلکولین را درمغز افزایش داده و از این طریق قدرت حافظه را نیز تشدید می کند.

۳) خوب بخوابید: تحقیقات نشان می دهد که حافظه بلندمدت در طول خواب با پخش مجدد تصاویر تجربه شده در روز تقویت می شود.

۴) از تفریحات ساده لذت ببرید: استرس قدرت مغزی ما را تحلیل می برد. ذهنی که در استرس گرفتار شده بیشتر منابع حافظه ما را مصرف می کند و به این ترتیب ذهنی ضعیف و کودن برای ما باقی می گذارد. سعی کنید برای خود عادتهای ساده تفریحی در طول روز تعیین کنید تا بتوانید به کمک آنها استرس را از ذهن خود پاک نمایید. برخی از این تفریحات ساده و مفید برای ذهن و بدن و روان عبارتند از: گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، بازی با کودکان، قدردانی از دیگران، پیاده روی، دوچرخه سواری و یا شنا به طور روزانه، کارکردن با یک وبلاگ و بالاخره شرکت در کلاسهای یوگا و سلامت به طور روزانه.

۵) ذهن خود را ورزش دهید: همانطور که ورزش جسمی برای بهره مندی از یک بدن قوی و سالم ضروری است ورزش ذهنی نیز به همین اندازه حائزاهمیت است تا بتوانید ذهنی تیز و فعال داشته باشید. آیا تا به حال توجه کرده اید که چرا کودکان قدرت مغزی قوی تری نسبت به افراد بالغ دارند؟ چون کودکان ذهنی بازیگوش دارند و یک چنین ذهنی توان حافظه را بالا می برد. برای رسیدن به چنین توانایی می توانید پازل یا جدول حل کنید، درکارهای گروهی داوطلب شوید، با دیگران تعامل کنید، به یک سرگرمی مانند مطالعه، نقاشی یا حتی تماشای پرندگان مشغول شوید، یک مهارت جدید یا یک زبان جدید بیاموزید.

۶) یوگا یا مدیتیشن انجام دهید: یوگا و مدیتیشن استرس را تخلیه می کند. استرس قاتل حافظه است اما یوگا و مدیتیشن با کاهش استرس، پایین آوردن فشار خون، کاهش سرعت تنفس، کاهش سرعت متابولیسم و آزادکردن تنش از ماهیچه ها، ذهن را تقویت می کند.

۷) مصرف مواد قندی را کاهش دهید: قند غذا نیست بلکه شکلی از کربوهیدرات است که یک انرژی واهی تولید می کند. مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز علائم عصبی و رنج آور، ضعف حافظه و سایر اختلالات عصبی می شود. غذاها را بدون افزودن شکر مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی های شیرین یا مقدار زیادی شکر یا قند یا کافئین پرهیز کنید.

۸) از گندم سبوس دار استفاده کنید: گندم سبوس دار حاوی لسیتین است. این ماده مشکل سخت شدن سرخرگ ها را آسان می کند و از این طریق موجب بهبود عملکرد مغز می شود.

۹) شب ها غذای سبک بخورید: خوردن غذای زیاد و سنگین درشب باعث بروز استرس طولانی مدت و احساسی به هنگام خواب می شود. توصیه می شود غذای سنگین را در روز مصرف کنید که بدن تحرک بیشتری دارد. شبها با خوردن غذای سبک و میوه و سبزی می توانید خواب بهتری داشته باشید. خواب خوب شب به معنی تقویت قوای مغز است.

۱۰) قدرت تخیل خود را تقویت کنید: یونانی ها اصل خیال پردازی را برای به خاطر سپردن همه چیز یاد می گیرند. این تکنیک احتیاج دارد که فرد یک تخیل واقعی و رنگی را ایجاد کند که بتوان آن را به یک موضوع یا شیء خاص ارتباط داد. اگر شما تمام حواس خود شامل لامسه، بویایی، چشایی، شنوایی و بینایی را درگیر خیال پردازی کنید، می توانید جزییات بیشتری از یک موضوع را به خاطر بیاورید. این کار به تقویت حافظه شما کمک می کند.

۱۱) خشم خود را کنترل کنید: غذاهای تهیه شده از آرد سفید، مصرف زیاد نشاسته یا نان سفید می تواند منجر به بروز حساسیتهای عصبی شود. در نتیجه مصرف این قبیل مواد غذایی پرخاشگری و برخی از رفتارهای افسردگی را موجب می شود. در عوض سبزی تازه بخورید. آب زیاد بنوشید و یوگا و مدیتیشن انجام دهید تا احساسات سمی مانند خشم و استرس از شما دور شود.

۱۲) ویتامین ب کمپلکس مصرف کنید: این ویتامین حافظه شما را تقویت می کند. از غذا و سبزیجات غنی از این ویتامین مصرف کنید. لازم به ذکر است که مواد غذایی نشاسته ای و نان سفید تاثیر مطلوب این ویتامین برای حفظ سلامت حافظه را خنثی می کند.

تأثیر اینترنت بر عملکرد ذهن

تأثیر اینترنت بر عملکرد ذهن

جست وجو در سایت های اینترنتی، توصیه محققان به افراد ۵۰ سال به بالا برای افزایش قدرت ذهنی و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است.
تحقیقات نشان می دهد، استفاده از شبکه های مختلف اینترنتی، …

جست وجو در سایت های اینترنتی، توصیه محققان به افراد ۵۰ سال به بالا برای افزایش قدرت ذهنی و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است.

تحقیقات نشان می دهد، استفاده از شبکه های مختلف اینترنتی، تحریک پذیری مغز را افزایش داده و عملکرد سلول های مغزی را بالا می برد. آزمایشی که روی تعدادی زن و مرد ۵۵ تا ۷۸ ساله انجام شد، نشان داد افرادی که روزانه به مدت نیم ساعت از اینترنت استفاده کردند، در مقایسه با افراد دیگر، دارای قدرت تصمیم گیری بالاتری بوده و ۳۰ درصد کمتر از دیگران به ضعف در مهارت های شناختی و حل مسئله یا ابتلا به آلزایمر دچار شده اند. محققان معتقدند استفاده از کامپیوتر و جست وجو در شبکه های اینترنتی در افراد بزرگسال، تأثیر فوق العاده ای روی روان و ذهن افراد دارد، که این مسئله در خواندن کتاب یا حل جدول به مراتب کمتر است. دانشمندان به افراد میانسال و سالمند توصیه می کنند، در صورت دسترسی به اینترنت، روزانه به مدت نیم ساعت، به خواندن اخبار و دیگر مطالب شبکه های مختلف بپردازند.

فرمانده ی غدد بدن

فرمانده ی غدد بدن

بدن ما روزانه تحت تأثیر عوامل متعدد محیطی قرار دارد. این عوامل محیطی می‌توانند ثبات ترکیبات داخلی بدن را تغییر بدهند.
برای جلوگیری از این تغییرات که زندگی ما را به خطر می‌اندازد، …

بدن ما روزانه تحت تأثیر عوامل متعدد محیطی قرار دارد. این عوامل محیطی می‌توانند ثبات ترکیبات داخلی بدن را تغییر بدهند.

برای جلوگیری از این تغییرات که زندگی ما را به خطر می‌اندازد، دو ساختمان مهم در بدن انسان‌ها خلق شده است که کار این ساختمان‌ها حفظ ترکیبات داخلی بدن و ثابت نگه داشتن عملکرد آنهاست. یکی از این ساختمان‌ها، دستگاه عصبی و دیگری، غدد درون ریز هستند که با ترشح موادی به نام هورمون در داخل جریان خون، عمل دیگر اعضا و اندام‌های بدن را تنظیم می‌کنند.

شما تعداد زیادی از غدد داخلی بدن را می‌شناسید، مثل تیروئید و فوق کلیوی، اما فرمانده ی همه غدد بدن که کار غدد دیگر را تنظیم می‌کند، هیپوفیز است. به طور مثال هیپوفیز به غده تیروئید دستور ترشح هورمون تیروئید را می‌دهد یا به غده پستان بعد از زایمان، دستور ترشح شیر می‌دهد.

- از این شروع کنیم که غده هیپوفیز در کجای بدن قرار گرفته است؟

هیپوفیز در قاعده ی کاسه ی سر قرار دارد(هیپوفیز در تصویر بالا با رنگ سبز شخص شده است). خیلی سبک است، به طوری که وزنش کمتر از یک گرم است و به دو بخش جلویی و عقبی تقسیم می‌شود که هر کدام ترشح هورمون‌های خاصی را بر عهده دارند.

- پس با این حساب بسیار نزدیک مغز است؟

خیر، ولی بخش پشتی چون با هیپوتالاموس در ارتباط است و دستورات را از آن می‌گیرد، تفاوت‌های ساختمانی عمده‌ای با بخش جلویی که ساختمان آن کاملاً غده‌ای و ترشحی است، دارد. بخش پشتی فقط دو تا هورمون ترشح می‌کند، اما بخش جلویی کارهای بیشتری دارد.

- اسم دو هورمون بخش پشتی هیپوفیز را نگفتید.

یکی از این هورمون‌ها، هورمون ضد ترشح ادرار(ADH) است و دیگری، هورمون محرک عضلات رحم در هنگام زایمان است که با ترشح این هورمون انقباض عضلات رحم بیشتر شده و زایمان راحت‌تر انجام می‌شود.

- هورمون ضد ترشح ادرار چه کار می‌کند؟

این هورمون در جریان خون رها می‌شود، به کلیه‌ می‌رسد و دستور جذب آب را می‌دهد. اگر کار این هورمون مختل شود، آب به صورت اجباری از بدن دفع می‌شود و به بیماری تبدیل می‌شود.

- چه بیماری؟

نوعی بیماری به نام "دیابت بی‌مزه" که در این بیماری به خاطر کم شدن ترشح هورمون ضد ادراری، دفع آب از بدن بسیار زیاد است به طوری که گاهی شخص مبتلا تا ۲۰ لیتر ادرار دفع می‌کند و تشنگی و نوشیدن زیاد آب را در پی دارد.

بیمار در نهایت دچار کم آبی می‌شود و ممکن است به حالت شوک فرو رود و در برخی مواقع، مرگ هم رخ می‌دهد.

- در مورد علت بیماری چیزی نگفتید.

بعضی وقت‌ها، سلول‌هایی که این هورمون را می‌سازند، آسیب می‌بینند؛ مثلاً اگر به علت تصادف یا جراحی، ضربه‌ای به مغز فرد وارد شود، هیپوفیز ممکن است آسیب ببیند و این ربطی به سن و سال ندارد و هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است دچار این بیماری شوند.

- اما در مورد بخش جلویی هیپوفیز.

هورمون‌های زیادی در این قسمت ساخته می‌شود:

یک دسته برای تنظیم غدد جنسی (گنادها) است.

یک دسته محرک هورمون‌های تیروئیدی،

یک دسته محرک هورمون‌های فوق کلیوی یا آدرنال،

یک سری هورمون برای تحریک غدد شیری،

و در نهایت، "سوماتوتروپین" یا "هورمون رشد" است.

مغز باهوش‌ها بزرگتر است؟

مغز باهوش‌ها بزرگتر است؟

آنهایی که مغز بزرگ‌تری دارند، باهوش‌تر هستند؟ این پرسش با ناشناخته‌های بسیاری همراه است. برای مثال، هنوز درباره تعریف هوش اختلاف‌ نظر وجود دارد.
تازه در صورتی که تعریف معینی …

آنهایی که مغز بزرگ‌تری دارند، باهوش‌تر هستند؟ این پرسش با ناشناخته‌های بسیاری همراه است. برای مثال، هنوز درباره تعریف هوش اختلاف‌ نظر وجود دارد.

تازه در صورتی که تعریف معینی از ضریب هوشی را بپذیریم، اختلاف‌نظر درباره شیوه اندازه‌‌‌گیری آن به جای خود باقی می‌ماند. به علاوه، آیا تفاوت‌ها در ضریب‌ هوش، تاثیر خود را در زندگی روزمره نشان می‌دهد؟ و بالاخره اینکه آیا بافت مغزی بیشتر یا مغزی قوی‌تر به معنای ضریب هوشی بالاتر است؟ اما چیزی هست که دانشمندان درباره آن توافق نظر دارند: یک مغز بزرگ‌تر به خودی خود معادل هوش بیشتر نیست. اگر این‌گونه بود، فیل‌ها و وال‌ها هوشمندترین موجودات عالم بودند. در عوض دانشمندان هنگام نظردادن درباره توانایی‌های شناختی یک جانور به نسبت توده مغز به توده بدنی‌اش توجه می‌کنند. بنابراین با اینکه مغز فیل با وزن ۴۷۵۰ گرمی‌اش مغز انسان را از دیدگاه فیزیکی پشت سر می‌گذارد، هیچ فیلی نمی‌تواند در عقل و شعور به پای انسان برسد. مغزهای ما که به طور میانگین ۱۲۰۰ گرم وزن دارند، حدود ۲ درصد وزن بدن ما راتشکیل می‌دهند اما در مقابل مغز فیل، کمتر از یک دهم درصد از وزن بدن فیل است. بررسی‌ها در میان گونه‌های جانوری نشان داده است که مغزهای نسبتا بزرگ (نسبت به کل بدن) مهارت‌های شناختی پیچیده‌ای را مانند دست یافتن به راه‌حل‌های ابداعی در مقابل مشکلات محیطی، نقشه‌برداری کارآمدتر از منابع محیطی و کسب بیشتر غذا و راهبردهای اجتماعی پیچیده‌تر را امکان‌پذیر می‌کنند. اما در مقابل، تفاوت‌ها در اندازه مغز درون اعضای یک گونه نسبتا کم است و مشکل بتوان میان اثر اندازه مغز و آثار سایر عوامل تمایز قایل شد. برای مثال، تفاوت در هوش میان جانداری با مغز ۱۱۰۰ گرمی و جانداری دیگر با مغز ۱۴۰۰ گرمی را می‌توان با عوامل دیگر مانند تفاوت در تراکم سلول‌های عصبی یا نورون‌ها در مغز، تفاوت‌های ساختاری در مغز و عوامل اجتماعی فرهنگی توضیح داد.

اسکن‌‌های مغزی در کودکان کم‌سن نشان داده است که تفاوت‌ها در اندازه مغز همچنین هیچ ارتباطی با نمره به دست آمده در آزمون‌های استانداردشده هوش ندارد. اما بررسی‌ها درباره رابطه میان اندازه مغز و هوش در انسان‌ها اختلاف‌نظرهایی را هم میان دانشمندان به وجود آورده است. در یک بررسی که نتایج آن در نشریه «هوش» در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، ادعا شده بود که در میان همه گروه‌های سنی و جنسی حجم مغز با میزان هوش مرتبط است، هرچند که بسیاری از پژوهشگران با این نتیجه‌گیری مخالفت کردند. بررسی دیگری که نتایج آن در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، مدعی شد که مردان به طور میانگین باهوش‌تر از زنان هستند و این تفاوت را به اندازه نسبتا بزرگ‌تر مغز مردان نسبت داد (مغز مردان به طور میانگین ۱۰۰ گرم سنگین‌تر از مغز زنان است). اما دانشمندان دیگر دلایل اجتماعی فرهنگی متعددی را بیان می‌کنند که نفی‌کننده ادعای باهوش‌تر بودن مردان است.

فهرستی از اندازه مغز جانوران گوناگون

نام حیوان/ وزن مغز

وال ۷۸۰۰ گرم

فیل دریایی ۱۱۰ گرم

گربه خانگی ۳۰ گرم

شمپانزه ۳۵۰ گرم

گوریل کوهی ۴۳۰ گرم

لمور موشی ۲ گرم


حـفـظ حـافظـه

حـفـظ حـافظـه

متاسفانه، از د‌ست رفتن حافظه و بالا رفتن سن رابطه ای مستقیم د‌ارند‌. د‌ر اوایل ۲۰ سالگی، مغز شروع به از د‌ست د‌اد‌ن بعضی سلول‌‌های عصبی می‌‌‌کند‌ و بد‌ن کمتر مواد‌ شیمیایی …

متاسفانه، از د‌ست رفتن حافظه و بالا رفتن سن رابطه ای مستقیم د‌ارند‌. د‌ر اوایل ۲۰ سالگی، مغز شروع به از د‌ست د‌اد‌ن بعضی سلول‌‌های عصبی می‌‌‌کند‌ و بد‌ن کمتر مواد‌ شیمیایی مورد‌ نیاز مغز برای د‌رست کار کرد‌ن را تولید‌ می‌‌کند‌. خوشبختانه، شما کارهای زیاد‌ی می‌‌توانید‌ انجام د‌هید‌ تا این جریان را کند‌تر کنید‌. د‌ر اینجا به چند‌ نکته اشاره می‌‌‌کنیم که با رعایت آن می‌‌توانید‌ حافظه‌تان را تقویت کنید‌.

۱) غذاهای سالم بخورید‌ استفاد‌ه از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسمتان مفید‌ است، بلکه برای مغز و حافظه‌تان نیز لازم است. بر طبق نظرات آکاد‌می‌‌ عصب شناسی د‌ر آمریکا، خورد‌ن میوه‌‌ها و سبزیجاتی که حاوی میزان زیاد‌ی آنتی اکسید‌ان هستند‌ مثل توتها، مرکبات، اسفناج، هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی شیرین می‌‌تواند‌ تا ۱۱ د‌رصد‌ احتمال سکته را پایین‌تر بیاورد‌. تحقیق د‌یگری نشان می‌‌د‌هد‌ که آنتی اکسید‌ان‌‌ها و پلی فنول‌‌های موجود‌ د‌ر ذغال اخته، و انگور می‌تواند‌ توانایی ارتباط سلول‌‌های مغزی را با یکد‌یگر بالا برد‌ه و خطر آسیب رسید‌ن به آنها را پایین می‌‌آورد‌. به جز میوه و سبزیجات، مواد‌ د‌یگری مثل کارکامین و همچنین ویتامین‌‌های B مثل نیاکتین و اسید‌ فولیک نیز د‌ر این زمینه کمک کنند‌ه هستند‌ و خطر ابتلا به آلزایمر را پایین می‌‌آورند‌.

۲) جسمتان را ورزش د‌هید‌ همه ما می‌‌د‌انیم که برای تناسب اند‌ام باید‌ ورزش کرد‌. اما آیا می‌د‌انستید‌ که ورزش کرد‌ن باعث تقویت حافظه تان نیز می‌‌شود‌؟ ورزش‌‌های قلبی-عروقی مانع از د‌ست رفتن حافظه می‌شود‌. پزشکان بر این عقید‌ه اند‌ که این به این د‌لیل است که ورزش، گرد‌ش خون را د‌ر مغز بالا می‌‌برد‌ و نمی‌‌ گذارد‌ که بافت‌‌های عصبی مغز با بالا رفتن سن به سرعت از بین بروند‌. حتماً لازم نیست که د‌وند‌ه د‌و ماراتن باشید‌ تا حافظه‌تان تقویت شود‌. ورزش‌‌های جسمی‌‌- فکری نیز می‌تواند‌ با از د‌ست رفتن حافظه مقابله کند‌.

۳) فکرتان را ورزش د‌هید‌ ورزش د‌اد‌ن به فکرتان به رشد‌ مغزتان کمک می‌کند‌. با فعال نگاه د‌اشتن مغزتان، سلول‌‌های عصبی مغزتان را ترغیب می‌‌کنید‌ تا ارتباطات جد‌ید‌ ایجاد‌ کنند‌ که به آنها اجازه می‌‌د‌هد‌ با هم د‌ر ارتباط باشند‌. این مسئله به جز بالا برد‌ن قد‌رت یاد‌آوری ظرفیت حافظه را هم بالا می‌‌برد‌ و مانع از د‌ست رفتن حافظه می‌‌شود‌. کارهای بسیاری می‌‌توانید‌ برای ورزش د‌اد‌ن و فعال کرد‌ن مغزتان انجام د‌هید‌. کارهای ساد‌ه‌ای مثل حل جد‌ول، بازی شطرنج و مطالعه کرد‌ن از آن د‌سته هستند‌. گرفتن آموزش‌‌های جد‌ید‌ مثل یاد‌گیری زبانی خارجی یا یک آلت موسیقی نیز می‌‌تواند‌ مفید‌ باشد‌.

۴) از مکمل‌‌های تقویت حافظه استفاد‌ه کنید‌ علم خیلی وقت است که فاید‌ه بعضی مکمل‌‌های غذایی مثل روی و اسید‌ فولیک را برای تقویت حافظه د‌ریافته است. مکمل‌‌های د‌یگری نیز شناخته شد‌ه اند‌ که می‌‌توانند‌ به تقویت حافظه کمک کرد‌ه و مانع از د‌ست رفتن حافظه با بالا رفتن سن شوند‌. ترکیبات این مکمل‌‌ها از این قرار است: ـ آنتی اکسید‌ان‌‌ها که راد‌یکال‌‌های آزاد‌ مخرب را از بین می‌‌برند‌ و گیاهانی که سلول‌‌های عصبی را از آسیب محافظت می‌‌کنند‌. ـ مواد‌ مغذی که اکسیژن و گلوکز مغز را بالا می‌‌برند‌. ـ گیاهانی که به تولید‌ انتقال د‌هند‌ه‌‌های عصبی کمک می‌‌کنند‌. مکمل‌‌هایی که باعث تقویت حافظه می‌‌شوند‌ از این قبیل‌اند‌: گینکو بیلوبا نام گیاهی بسیار مشهور است که از سالیان د‌ور به عنوان د‌ارویی سنتی برای تقویت حافظه استفاد‌ه می‌‌شد‌ه است. خاصیت آنتی اکسید‌انی قوی د‌ارد‌ و می‌‌تواند‌ از آسیب رسید‌ن به رگ‌‌های خونی د‌ر مغز جلوگیری کند‌. همچنین می‌‌تواند‌ جریان خون د‌ر مغز را نیز بالا ببرد‌ و با حفظ قابلیت ارتجاعی رگ‌‌ها، اکسیژن و مواد‌ مغذی را به سلول‌‌ها برساند‌.

ویتامین‌‌های B :

از ویتامین‌‌های B د‌ر بسیاری از عملیات متابولیک بد‌ن استفاد‌ه می‌‌شود‌ و برای سلامتی عمومی‌‌ بد‌ن بسیار لازم هستند‌. د‌ر رابطه با مغز د‌و تا از این ویتامین‌‌ها اهمیت بیشتری پید‌ا می‌‌کنند‌: ویتامین ۱۲B و اسید‌ فولیک.

اسید‌های آمینه اولین کار آمینو اسید‌ها این است که به عنوان سد‌ی برای پروتئین‌‌ها عمل کند‌. اما انواع به خصوصی از آنها برای تقویت مغز هم کاربرد‌ د‌ارند‌. همیشه هوشیار باشید‌... تقویت حافظه باید‌ یکی از کارهای روزانه تان باشد‌. به یاد‌ د‌اشته باشید‌ که ورزش د‌ر این زمینه کمک بسیار زیاد‌ی به شما می‌‌کند‌. حواستان باشد‌ که مکمل‌‌هایتان را هم حتماً استفاد‌ه کنید‌.

برای همیشه می‌خواهمت ای مغز!

برای همیشه می‌خواهمت ای مغز!

عده‌ای به غلط عقیده دارند آدم که پیر شد، دیگر کم‌حافظه می‌شود، از عهده کارهایش برنمی‌آید و خلاصه باید دست روی دست بگذارد تا اجلش برسد، آن هم در نهایت ناتوانی و دلزدگی از زندگی!
در …

عده‌ای به غلط عقیده دارند آدم که پیر شد، دیگر کم‌حافظه می‌شود، از عهده کارهایش برنمی‌آید و خلاصه باید دست روی دست بگذارد تا اجلش برسد، آن هم در نهایت ناتوانی و دلزدگی از زندگی!

در حالی که آرزوی واقعی همه ما این است که در دوران پیری بتوانیم با آرامش زندگی کنیم و ذهن فعالی داشته باشیم. تحقیقات جدید نشان می‌دهد اگر زودتر به فکر بیفتیم- یعنی از دوران میانسالی- می‌توانیم حتی در دوران پیری هم شادابی و شور جوانی‌مان را حفظ کنیم.

یکی از بیماری‌هایی که ممکن است آرامش دوران پیری را بر هم بزند، آلزایمر است. این بیماری، یکی از انواع زوال عقل است که توانایی داشتن یک زندگی طبیعی را از ما می‌گیرد. پیری و ژنتیک، از عوامل ثابت‌شده و مؤثر در بروز این بیماری هستند که نمی‌توان جلوی آنها را گرفت. اما عوامل دیگری هم در ایجاد این بیماری نقش دارند که به نحوه زندگی افراد مربوط می‌شوند. دانشمندان معتقدند با داشتن یک زندگی سالم، اگر نتوانیم جلوی آلزایمر را بگیریم، دست‌کم می‌توانیم آن را به تاخیر بیندازیم.

هرچند کم شدن توان مغز در دوران پیری، ناشی از تحلیل ارتباطات بین سلول‌های مغزی است اما تحقیقات نشان می‌دهد که با فعال نگه داشتن مغز می‌توان باعث بازسازی سلول‌ها و ارتباطات بین آنها شد.

بررسی‌ها نشان داده که سطح پایین تحصیلات می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. به‌نظر می‌رسد که این مسئله ناشی از سطوح پایین تحریکات مغز در طول زندگی باشد.این یعنی ارتباطات سلول‌های مغز در افرادی که تا مراتب بالا تحصیل می‌کنند، محکم‌تر است و این افراد، دیرتر دچار علائم تحلیل مغز می‌شوند.

نگران نشوید! حتی اگر تاکنون از درس و تحصیل فاصله داشته‌اید، باز هم می‌توانید از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید. لازم نیست زندگی را زیر و رو کرده و ناگهان تغییر بزرگی در آن به وجود آورید. از یک تغییر کوچک مانند پیاده‌روی روزانه شروع کنید و بعد کم‌کم زندگی خود و اطرافیان‌تان را تغییر دهید.

مغز را فعال نگه دارید

۱) کنجکاویتان را نسبت به مسائل و اخبار روز حفظ کنید و در طول زندگی، به‌دنبال آموختن چیز‌های تازه باشید؛ حتی اگر یک روش جدید برای آشپزی یا یک مسیر تازه برای رسیدن به مقصدی تکراری باشد.

۲) زیادکتاب بخوانید. اگر سواد ندارید، از فرزندان‌تان خواهش کنید که هر روز قسمتی از یک کتاب را برای شما بخوانند.

۳) تا می‌توانید بنویسید. اگر ذوق ادبی دارید، شعر بگویید وگرنه خاطرات زندگی‌تان را بنویسید. اگر سواد ندارید، می‌توانید خاطرات‌تان را برای فرزندان یا دوستانتان تعریف کنید.

۴) در سخنرانی‌ها و جلسات آموزشی گروهی حاضر شوید؛ کلاس‌های شعرخوانی، آموزش روخوانی و تفسیر قرآن و هر کلاس دیگری که باعث شود ذهن شما فعال‌تر شود.

۵) در بازی‌های گروهی و خانوادگی شرکت کنید. بازی‌های کلامی یکی از مفرح‌ترین بازی‌ها در مهمانی‌ها هستند؛ مثلا مشاعره، داستان‌گویی کلمه به کلمه و...

۶) باغبانی کنید. به گل و گیاه باغچه و حیاط‌تان برسید. با پرس‌و‌جو از دیگران، گیاهان تازه‌ای را انتخاب کرده و در باغچه‌تان بکارید. اگر باغچه ندارید، می‌توانید با گیاهان آپارتمانی، خودتان را سرگرم کنید.

۷) از لذت بازی‌هایی که موجب تقویت حافظه می‌شوند، غافل نشوید؛ مانند جدول کلمات متقاطع، چیستان و معما، بازی و ریاضی، کارت بازی (بازی حافظه)، فکر بکر و...

در اجتماع فعال باشید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به‌طور مرتب روابط اجتماعی دارند، به‌خصوص آنهایی که فعالیت جسمی و ذهنی بیشتری داشته و تغذیه مناسبی دارند، مغزشان دیرتر تحلیل می‌رود. بنابر این شما هم سعی کنید:

۱) در محل کارتان فعال بوده و روابط خوبی با همکاران‌ خود داشته باشید که تا دوران پیری هم ادامه یابد.

۲) در فعالیت‌های گروهی اجتماعی داوطلبانه شرکت کنید.

۳) در امور خیریه و انجمن‌های مختلف عضو شوید.

۴) زیاد به مسافرت بروید و با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید.

جسم خود را هم فعال نگه دارید

ورزش برای حفظ یک جریان خون مناسب در بدن لازم است. ورزش نه تنها خطر سکته قلبی، مغزی و دیابت را کم می‌کند بلکه می‌تواند خطر آلزایمر را هم بسیار کاهش دهد. لازم نیست ورزش‌های سنگین انجام دهید یا ورزش‌ها بسیار وقت‌گیر باشد اما لازم است به طور منظم و مرتب ورزش کنید.

ورزش‌های هوازی (آیروبیک) مصرف اکسیژن را بهبود می‌بخشد و به بهتر شدن عملکرد مغز کمک می‌کند. محققان دریافته‌اند که این ورزش از افت سلول‌های مغز در پیری جلوگیری می‌کند. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، تای‌چی، یوگا، باغبانی و ... به مدت نیم ساعت در روز، بدن و قلب را فعال نگه می‌دارد. البته با رعایت نکات ایمنی و استفاده از کلاه، مراقب ضربه به سر باشید. مطالعات نشان داده که ضربه‌های شدید به سر، ممکن است احتمال آلزایمر در دوران پیری را بیشتر کند.

خوب بخورید

خصوصیات یک تغذیه مناسب برای مغز، درست مثل تغذیه‌ای است که برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت توصیه می‌شود؛ یعنی لازم است برای اینکه مغزتان سالم بماند، چربی و کلسترول کمتری بخورید و دقت کنید که مواد مغذی به‌اندازه کافی به بدن برسد.

تحقیقات نشان داده است که بالا بودن کلسترول و فشار خون تا ۶ برابر، احتمال زوال عقل را بیشتر می‌کند. البته یادتان باشد که میانه‌روی در خوردن و داشتن یک زندگی سالم، بهتر از رژیم‌های کوتاه مدت است. ضمنا این موارد را نیز همواره مدنظر داشته باشید:

۱) از خوردن غذا‌های چرب به‌خصوص چربی‌های اشباع شده خودداری کنید. در عوض، چربی‌های غیراشباع شده مانند روغن زیتون را جایگزین کرده و به‌جای سرخ کردن، غذا‌ها را آب پز کنید.

۲) مواد محافظ و حاوی آنتی‌اکسیدان شامل میوه و سبزی را بیشتر بخورید (حداقل ۵ واحد در روز). از سبزیجات؛ کلم، اسفناج، کلم بروکلی، چغندر، پیاز، ذرت و بادمجان و از میوه‌ها؛ آلو، زغال‌اخته، توت سیاه و توت‌فرنگی، تمشک، پرتقال، گیلاس و انگور قرمز آنتی‌اکسیدان فراوانی دارند.

۳) ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها هم برای پیشگیری از آلزایمر مفیدند. ویتامین C و E با هم و ویتامین B۱۲ و اسید فولیک از این جمله‌اند.

۴) یادتان باشد هر آنچه برای قلب شما مفید است برای مغز شما هم مفید خواهد بود، چراکه مغز بدون اینکه شما حس کنید یکی از فعال‌ترین قسمت‌های بدن شماست. جالب است بدانید، قلب شما ۲۰ درصد خون را به مغزتان پمپ می‌کند؛ یعنی جایی که میلیون‌ها سلول، آماده دریافت غذا و اکسیژن هستند.

پس برای سالم ماندن قلب و مغزتان علاوه بر داشتن یک رژیم سالم غذایی و ورزش، لازم است سیگار را کنار بگذارید و مرتب وزن، فشار خون، قند و کلسترول خونتان را کنترل کنید.

حمله تشنجی چیست؟

حمله تشنجی چیست؟

یک حمله تشنج مانند توفانی کوچک در سیستم الکتریکی مغز است، و علائم حاصل از آن می‌تواند از چند دقیقه مات شدن تا افتادن و از دست رفتن کامل هوشیاری متفاوت باشد
حتی یک شخص به طور معمول …

یک حمله تشنج مانند توفانی کوچک در سیستم الکتریکی مغز است، و علائم حاصل از آن می‌تواند از چند دقیقه مات شدن تا افتادن و از دست رفتن کامل هوشیاری متفاوت باشد

حتی یک شخص به طور معمول سالم ممکن است ندرتا دچار حمله تشنجی شود، اما به طور کلی حملات تشنجی در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است.

هنگامی که حمله تشنجی رخ می‌دهد، پزشکان مجموعه‌ای از آزمون‌ها را بر روی فرد انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که عارضه وخیمی وجود ندارد.

آزمایشی که امواج مغز را اندازه می‌گیرد و الکتروانسفالوگرافی (EEG) نامیده می‌شود، می‌تواند با ثبت کردن امواج بلند و نوک تیز وجود حمله تشنجی را ثابت کند.

تصویر برداری با تشدید مغناطیسی (MRI) می‌تواند علت زمینه‌ای تشنج مانند تومور، سکته مغزی یا ناهنجاری مادرزادی را نشان دهد.

تب اغلب باعث بروز حمله تشنجی می‌شود، و گاهی علامت عفونتی مانند مننژیت است.

افت شدید قند خون و کم‌آبی بدن نیز می‌‌تواند حمله تشنجی را برانگیزد. با انجام آزمایش‌هایی ساده در اتاق اورژانس می‌‌توان این علل را تشخیص داد.

هنگامی که هیچ علت زمینه‌ساز ظاهری وجود نداشته باشد، پزشکان می‌گوید یک حمله تشنجی خوش‌خیم رخ داده است.

دوسوم افرادی که دچار حمله تشنجی می‌شوند، هرگز در طول عمرشان دوباره تشنج نمی‌کنند.

تصمیم‌گیری درباره اینکه برای جلوگیری از حمله بعدی باید تجویز دارو انجام داد یا نه و چه هنگامی باید این کار را انجام داد، در هر فردی متفاوت است،و عمدتا بستگی به نوع و دفعات تشنج‌های یک فرد دارد.

صرع صرفا اصطلاحی دیگر برای اختلال تشنجی است،اما این کلمه دارای بار معنایی خاصی است زیرا دفعات زیاد حمله تشنجی را در یک فرد به ذهن می‌آورد.

در هر حال متخصصان می‌گویند هر کسی که دو بار دچار حمله تشنجی با علت نامعلوم شود، در معرض خطر بالای برای دچار شدن به حمله سوم است.

با اینکه برخی افراد به خصوص پس از حملات شدید نیازمند گذشت چند روز برای احساس بهبودی کامل هستند، اغلب افراد پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌گویند حال‌شان خوب شده است.

حل معما و جدول توان مغز را افزایش می‌دهد


دمانس( زوال عقل ) وجود یک اختلال کلی در سطح توانائی ذهنی افراد است که شامل : اختلال در حافظه ، صحبت کردن و فکر کردن است و این خود باعث اختلال در فعالیت های روزانه و اجتماعی افراد …

دمانس( زوال عقل ) وجود یک اختلال کلی در سطح توانائی ذهنی افراد است که شامل : اختلال در حافظه ، صحبت کردن و فکر کردن است و این خود باعث اختلال در فعالیت های روزانه و اجتماعی افراد می شود . شایعترین فرم زوال عقل آلزایمر است .

معمولاً سن شروع بیماری بالای ۶۵ سال است هر چند که در ۴۰ یا ۵۰ سالگی نیز دیده می شود . علت دقیق بیماری روشن نیست . این بیماری را یک دکتر آلمانی بنام آلزایمر که در سال ۱۹۰۶ به رشته ها و فیبرهای عصبی غیرطبیعی در مغز یک انسان مرده پی برد نام گذاری کرد . تشخیص قطعی این اختلال بابیوپی مغزی است و در حال حاضر اسکن توموگرافی پوزیترون می تواند فعالیت سلولهای مغزی را در هر قسمت از مغز نشان دهد در بیماری آلزایمز فعالیت مغز در ناحیه خلفی کاهش می یابد ناحیه ای که برای صحبت کردن و حافظه بسیار مهم است .

بر اساس تازه ترین پژوهش‌ها، حل کردن جدول و معماهای مشابه می‌تواند توان مغز را تقویت کرده و قدرت تمرکز را افزایش دهد.

جنیفر موزولیک محقق مرکز پزشکی باپتسیست در دانشگاه ویک فارست در کارولینای شمالی با مطالعه بر روی ۲۳ داوطلب ۶۵ تا ۷۵ سال اظهار داشت: این روش هم چنین به افرادی که در معرض افزایش خطر ابتلا به اختلالات حافظه‌ای هستند در سالهای آتی زندگی کمک خواهد کرد.

یافته‌های اولیه در این پژوهش نشان داد: ۸ جلسه تمرین توجه (هفته‌ای یک ساعت) توانایی این افراد را در متوقف کردن حواس پرتی و تقویت حافظه بهبود داد. در این جلسات هم تمرین‌های فردی و هم برنامه گروهی تمرینات مغزی صورت گرفت. در این پژوهش از یک دستگاه MRI عملی برای بررسی جریان خون و نحوه فعالیت مغز شرکت کنندگان در حالی که مشغول تکمیل برنامه‌های طراحی شده بودند، استفاده شد. نتایج این پژوهش تایید می‌کند که حل معماها و جداول می‌تواند به ما کمک کند که ذهن‌های خود را جوان نگه داریم.

چند گام برای موفقیت در حفظ هوشیاری مغز

چند گام برای موفقیت در حفظ هوشیاری مغز

حفظ سلامت مغز به اندازه حفظ سلامت کل بدن به ویژه همزمان با بالا رفتن سن، حائز اهمیت است.چندین راهکار قابل توجه برای کمک به حفظ سلامت و هوشیاری مغز از سوی محققان ارائه شده که به …

حفظ سلامت مغز به اندازه حفظ سلامت کل بدن به ویژه همزمان با بالا رفتن سن، حائز اهمیت است.چندین راهکار قابل توجه برای کمک به حفظ سلامت و هوشیاری مغز از سوی محققان ارائه شده که به قرار زیر است:

از استعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر خودداری کنید.

ورزش منظم و خواب کافی داشته باشید.

روش‌های کاهش استرس و تنش را یاد بگیرید.

به محضی آنکه متوجه تغییرات مهم در حافظه یا عملکرد مغزتان شدید، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

مصرف داروهای مختلف به ویژه به همراه یکدیگر می‌توانند روی عملکرد و توانایی روحی و جسمی شما تاثیر بگذارد لذا در مورد تمام انواع داروهایی که مصرف می‌کنید، اطلاعاتی در اختیار پزشکتان قرار دهید.

تلاش کنید که به لحاظ جسمی و اجتماعی فعال باشید و از ماندن در خانه در تنهایی خودداری کنید.

فشار روانی طولانی مغز را کوچک می‌کند

فشار روانی طولانی مغز را کوچک می‌کند

فشارهای روانی طولانی مدت نه تنها مهارتهای تفکر و حافظه را زایل می‌سازد بلکه مغز را نیز کوچک می‌کند. به گزارش پایگاه اینترنتی webmed.com زندگی تحت فشار روانی شدید نه تنها برای سلامت …

فشارهای روانی طولانی مدت نه تنها مهارتهای تفکر و حافظه را زایل می‌سازد بلکه مغز را نیز کوچک می‌کند. به گزارش پایگاه اینترنتی webmed.com زندگی تحت فشار روانی شدید نه تنها برای سلامت بدن بلکه برای مغز و قوای دماغی نیز زیان آور است. محققان در مطالعه جدیدی تاثیر تنش درازمدت و تغییرات هورمون استرس کورتیزول را بر عملکرد مغز بررسی کردند. مطالعات بیانگر تاثیر فشار روانی بر سلامت قلب و عروق از طریق افزایش سطح خونی هورمون‌های استرس مانند کورتیزول در بدن است. در این مطالعه تاثیر بالا بودن مزمن هورمون کورتیزول بر عملکرد مغز افراد مسن، جوان و کودک بررسی شد. محققان در این تحقیق دریافتند با افزایش سطح کورتیزول در خون ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکامپ که مسئول یادگیری و حافظه است کوچک می‌شود. در اولین مطالعه میزان هورمون کورتیزول در گروهی از افراد مسن در طول سه تا شش سال اندازه‌گیری شد. نتایج این مطالعه نشان داد بالا بودن هورمون کورتیزول به طور مزمن حافظه را تخریب می‌کند. به علاوه اندازه هیپوکامپ در این افراد تا ۱۴درصد کم می‌شود. این مطالعه به روشنی تاثیر منفی تنش‌های دراز مدت را بر مغز و قوای دماغی نشان ‌داده و تنش را مهمترین عامل تغییر عملکرد مغزمی داند.

مغزهای بزرگ، انسان های باهوش

مغزهای بزرگ، انسان  های باهوش

قرن ها است که محققین مشغول بررسی رابطه بین هوش بیشتر و اندازه مغز هستند، این مطلب به تازگی به اثبات رسیده.
سؤال این بود: آیا سایز و اندازه مغز بر روی هوش و ذهن افراد مؤثر است؟ بله …

قرن ها است که محققین مشغول بررسی رابطه بین هوش بیشتر و اندازه مغز هستند، این مطلب به تازگی به اثبات رسیده.

سؤال این بود: آیا سایز و اندازه مغز بر روی هوش و ذهن افراد مؤثر است؟ بله مؤثر است و مغزهای بزرگتر، آدم های باهوش تر و با استعدادتری می سازند.

دکتر مک دانیل می گوید: برای تمامی گروه های سنی و جنسی امروزه واضح است که اندازه مغز و میزان هوش با هم مرتبط است.ما دریافتیم که «آی کیو» (حافظه) با مقدار قسمت خاکستری مغز ارتباط مستقیم دارد و هوش افراد تنها در یک نقطه از مغز متمرکز نشده است، بلکه بر تمام بخش های مغز است. اما ما معتقدیم که «آی کیو» با قسمت خاکستری مغز ارتباط بیشتری دارد و در آن قسمت بیشتر جایگزین شده است. حتی ما دریافتیم مردان بیشتر با قسمت خاکستری مغز خود فکر می کنند در حالی که زنان بیشتر روی قسمت سفید مغز خود تکیه می کنند.به طور متوسط مشخص شده، افراد باهوش تر، سریع تر یاد می گیرند، کمتر دچار اشتباه می شوند و بیشتر قوه تولیدی دارند و اندازه مغزشان نیز بزرگتر است.

سکسکه های مغزی

سکسکه های مغزی

آیا تا به حال شده موقع صحبت کردن ناگهان دچار فراموشی لحظه ای بشوید و یادتان برود چه می خواستید بگویید؟
دانشمندان می گویند یکی از دلایل این توقف مغزی می تواند تغییر جهت چشم ها …

آیا تا به حال شده موقع صحبت کردن ناگهان دچار فراموشی لحظه ای بشوید و یادتان برود چه می خواستید بگویید؟

دانشمندان می گویند یکی از دلایل این توقف مغزی می تواند تغییر جهت چشم ها باشد. هر بار که نگاهتان را از جایی به جای دیگر برمی گردانید مغزتان برای لحظاتی به اصطلاح هنگ می کند. به عبارتی وقتی مرکز توجه چشم هایتان را تغییر می دهید، مغزتان را برای لحظاتی دچار سکسکه می کنید. طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته در مرکز پژوهش های مغزی ایلی نویز زمانی که چشم های ما مرکز توجه و خیرگی اش را از نقطه ای به نقطه دیگر عوض می کند برخی از توانمندی های ادراکی ما هم با این تغییر خاموش می شوند. چیزی که به نوبه خود تاثیری عمیق در توانمندی های خاص مغز مرتبط با تصاویر ذهنی دارد.

اگر چه این توقف تنها یک سی ام ثانیه به طول می انجامد اما در طول روز جمع این کسری از ثانیه ها اغلب به چند ساعت توقف مغزی منجر می شود. البته تصور اینکه در طول روز چند ساعت مغز ما تعطیل باشد سخت است اما واقعیت دارد. این موضوع به خصوص در برخی مشاغل که بیش از سایرین با ارتباطات تصویری درگیر هستند می تواند خطرآفرین باشد، مثل خلبانی به ویژه هنگام فرود هواپیما. از این رو دانشمندان و محققان در پی ساختن کابین هایی برای خلبانان هستند تا کمترین جابه جایی چشمی را برای کنترل داشته باشند و بیشترین خیرگی را بر هدف به همراه بیاورند.

تکامل مغز

دانشمندان آمریکایی از کشف شواهد علمی مهمی خبر دادند که نشانگر تداوم تکامل مغز در گونه انسان (هومو ساپینس) است.
گروهی از محققان شیکاگو در پی مقایسه وضعیت دو ژن ویژه در انسان مدرن …

دانشمندان آمریکایی از کشف شواهد علمی مهمی خبر دادند که نشانگر تداوم تکامل مغز در گونه انسان (هومو ساپینس) است.

گروهی از محققان شیکاگو در پی مقایسه وضعیت دو ژن ویژه در انسان مدرن نسبت به اجداد و نیاکان ۳۷ هزار ساله بشر، دریافتند که مغز انسان همچنان روند تکامل خود را ادامه می دهد.

عملکرد دو ژن مورد نظر با اندازه مغز انسان در ارتباط است و بررسی های انجام شده بر روی آنها نشان می دهد واریته های جدیدی در حدود ۵ هزار و ۸۰۰ سال پیش ظهور یافته اند که هم اکنون، فقط در میان ۳۰ درصد از انسان های امروزی وجود دارد.

به گفته دانشمندان، این دوره زمانی در مقیاس تکاملی، بسیار کوتاه محسوب می شود و گسترش قابل توجه نسخه ژنی جدید در چنین زمان کوتاهی، نشانگر فشار گزینشی بسیار شدید این واریته است. تکامل دانان سرگرم بررسی این موضوع هستند که آیا تکامل ژنتیکی براستی سبب ظهور تکامل اجتماعی در انسان شده است و یا این که عوامل دیگری در تکامل اجتماعی این گونه زنده هوشمند نقش داشته است.

تنش های عصبی باعث افزایش پروتئین های آلزایمر در مغز می گردد

بر اساس مطالعاتی که بر روی موش ها صورت گرفته است ، تنش های عصبی کوتاه مدت می توانند افزایش سریع پروتئین های مرتبط با آلزامر را در مغز بهمراه داشته باشند.
به گزارش پایگاه زیست …

بر اساس مطالعاتی که بر روی موش ها صورت گرفته است ، تنش های عصبی کوتاه مدت می توانند افزایش سریع پروتئین های مرتبط با آلزامر را در مغز بهمراه داشته باشند.

به گزارش پایگاه زیست شناسی ایران به نقل از نیو ساینتیست تنها طی سه روز استرس ، تا ۴۲ درصد افزایش پروتئین ها در مغز مشاهده شد. این مشاهدات علت این که افراد تحت ناراحتی های روحی و عصبی نسبت به این بیماری مستعدترند را نشان داد. محققین موش های چهار ماهه را به محیط های کوچکی که یک سوم اندازه محفظه های طبیعی بودند ، منتقل کردند. در طی این آزمایش ابزاری بنام " ردیاب میکرو دیالیز " بر روی سر آن ها نصب بود، که بطور تناوبی مایع مغزی را جهت آنالیز استخراج می کرد.

دیوید هولتزمن و همکارانش در دانشگاه واشنگتون در سنت لوییس ، توجه خود را معطوف به یک مولکول خاص کردند: پپتید بتا آمیلوئید. این مولکول در ساخت شبکه و پلاک آمیلوئید که از علائم مشخص آلزایمر است نقش دارد. پیش از این دانشمندان پی برده بودند که مقادیر بالای پپتید بتا آمیلوئید خطر ابتلا به جنون را در انسان افزایش می دهد.

این گروه تحقیقاتی دریافتند که موش های ساکن در محیط های تحت فشار طی ۳ ماه ، میزان پپتید بتا آمیلوئید در آنها دو برابر موش های شاهد در شرایط طبیعی می رسد. تعجب برانگیز بود که تنها پس از ۳ روز مقدار این پروتئین ۴۲ درصد در مایع مغزی افزایش یافته بود. هولتزمن گفت "استرس احتمالا واکنش های مغزی را بهمراه دارد که آزاد سازی پپتید بتا آمیلوئید را موجب می گردد".

تحقیقات بر روی ۸۰۰ فردیکه با ناراحتی روحی درگیر بودند نشان می دهد که خطر ابتلا به آلزایمر در این افراد تقریبا دو برابر می باشد. استرس های روز مره خطر آلزایمر را کاهش می دهد ، تنها تنش های آنی و کوتاه مدت موجب آلزایمر می گردد.

زوال عقل (دمانس)

زوال عقل (دمانس) عبارت است از: اختلال ذهنی ناشی از انواع مختلفی از بیماری ها که باعث زوال مغز و از دست رفتن توانایی های روانی می شوند.در حال حاضر ۶ درصد از جمعیت بالای ۶۵ سال دنیا …

زوال عقل (دمانس) عبارت است از: اختلال ذهنی ناشی از انواع مختلفی از بیماری ها که باعث زوال مغز و از دست رفتن توانایی های روانی می شوند.در حال حاضر ۶ درصد از جمعیت بالای ۶۵ سال دنیا از دمانس رنج می برند، این اختلالات شناختی عمدتا در افراد سالمند مشاهده می شود.بر اساس این گزارش، فراموشی، رفتار پیش بینی ناپذیر و گاهی خشونت آمیز، گیجی، از دست دادن علاقه به انجام فعالیت های طبیعی، مشکل در شناسایی موقعیت مکانی یا اشخاص خصوصا در شب، نامناسب بودن بهداشت شخصی و ظاهر، افسردگی، اختلالات خواب، اشکال در قضاوت و بی اختیاری ادرار یا مدفوع (در مراحل انتهایی) از مهم ترین علایم شایع این بیماری به شمار می روند.

علل

۱ استحاله یا از دست رفتن ماده خاکستری مغز به علت بیماری آلزایمر

۲ خون رسانی ناکافی به مغز به علت لخته خونی، سکته مغزی، بالا بودن فشار خون یا تصلب شرایین

۳ آسیب شدید یا مکرر به سر (مثلا در اثر بوکس)

۴ تومور مغزی

۵ ایدز، بیماری پارکینسون و برخی از اختلالات ارثی.

زوال عقل ثانویه ناشی از کم کاری تیروئید، سیفلیس، هیدروسفالی (جمع شدن مایع در مجاری وسط مغز)، کمبود ویتامین ب و مصرف بعضی از داروهاست. در این گونه موارد، امکان دارد زوال عقل با درمان، قابل برگشت باشد.

پیشگیری

- در مورد بیماری های زمینه ای باید درمان مناسب انجام شود.

- خود را در برابر آسیب به سر محافظت کنید. در اتومبیل کمربند ایمنی را ببندید. به هنگام راندن دوچرخه، موتورسیکلت، و ورزش های پربرخورد از کلاه ایمنی استفاده کنید.

- برای پیشگیری از آتروسکلروز (تصلب شرائین) سیگار نکشید، چربی کمتر بخورید، ورزش کنید و استرس خود را کم کنید.

این بیماری در حال حاضر علاج ناپذیر است، مصرف داروها ممکن است از بدتر شدن بیماری جلوگیری کند، اما نمی تواند آن مقدار از توانایی مغز را که از دست رفته دوباره برگرداند.

کمکی که اعضای خانواده می توانند به بیمار بکنند:

- تغییرات رفتاری اولیه را متوجه شوند و سریعاً به پزشک اطلاع دهند

- برای بیمار یادآمدهایی مثل ساعت، تقویم روزانه یا برچسب اسامی فراهم کنند. به بهداشت وی کمک کنید.

نوار مغز یا انسفالوگرام ( EEG )

● نوار مغز چیست؟
نوار مغز یا ثبت فعالیت الکترونیکی مغز انسان و بررسی الگوی امواج مغزی می تواند برای ارزیابی کارکرد مغز در بعضی از بیماریها مورد استفاده قرار گیرد. الکترودهای …

نوار مغز چیست؟

نوار مغز یا ثبت فعالیت الکترونیکی مغز انسان و بررسی الگوی امواج مغزی می تواند برای ارزیابی کارکرد مغز در بعضی از بیماریها مورد استفاده قرار گیرد. الکترودهای فلزی برروی نقاط متفاوت پوست سر قرار گرفته و امواج مغزی را دریافت می کنند. یک ماشین پلی گراف ( چند ثبتی ) کار ثبت امواج را برروی کاغذ انجام می دهد و البته در بعضی موارد اطلاعات به یک کامپیوتر منتقل شده برروی صفحه نمایشگر نشان داده می شود. بطور متوسط انجام یک نوار مغز حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد ( بین ۹۰-۳۰ دقیقه ) امروزه انواعی از دستگاههای ثبت نوار مغز تولیر شده است که بیمار به راحتی می تواند به اطراف حرکت کرده و فعالیتهای عادی روزانه خود را انجام دهد در حالیکه دستگاه مشغول ضبط امواج مغز وی است.

نوار مغز برای چه مقاصدی درخواست می شود ؟

نوار مغز برای ارزیابی بیماران مبتلا به تشنج ، گیجی و کاهش سطح هوشیاری، ضربه سر و دیگر شرایطی که ممکن است، بعلت اختلال در کارکرد مغز ایجاد شوند، درخواست می گردد. همچنین این وسیله برای کمک به تشخیص بعضی از بیماریهای مغزی که باعث بدتر شدن کارکرد روانی فرد ( مثل بیماری فراموشی یا نسیان ) و یا اختلال کارکرد مغزی او می شوند مفید می باشد. همچنین گاهی در بیماریهای کلیوی و یا کبدی شدید نیز که باعث اختلال کارکردمغزی ( آنسفالوپاتی) می شوند، می توان از این وسیله استفاده کرد. گاهی نیز برای تائید تشخیص شرایطی مثل مرگ مغزی، از نوار مغز استفاده می شود.

آمادگی و شرایط لازم برای انجام نوار مغز :

در بسیاری از موارد برای انجام نوار مغز هیچگونه آمادگی نیاز نمی باشد ولی گاهی برای انجام EEG ( نوار مغز ) پزشک توصیه می کند که فرد خود را محدود کرده و در شرایط کم خوابی برای انجام تست مراجعه کند. این حالت که بیشتر در مبتلایان به بیماری صرع و گاهی در سایر اختلالات توصیه می شود، باعث می گردد که اختلال بطور واضح تری در نوار مغزی خود را نشان دهد.

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام چگونه صورت می گیرد؟

فرد در حالیکه نشسته و یا برروی تخت خوابیده است، تکنسین الکترودهای کوچکی را به سر او وصل می کند. گرچه برای انجام این تست نیازی نیست سر تراشیده شود ولی باید سر کاملاً تمیز بوده و محلی که الکترود قرار می گیرد باید از هرگونه چربی اضافه پاک باشد. ممکن است از ژل مخصوص در محل اتصال الکترود استفاده شود تا امواج مغزی براحتی بتوانند توسط آنها دریافت شوند.

پس از دریافت امواج توسط الکترودها آنها به ماشین پلی گراف فرستاده شده و برروی کاغذ ثبت می شوند. در هنگام انجام نوار مغز تکنسین ممکن است از شما بخواهد چشمهای خود را باز و یا بسته کنید و یا اینکه به سرعت نفس بکشید و یا تنفس عمیق انجام دهید. گاهی فرد در مقابل نور درخشان و چشمک زن قرار می گیرد. در موارد خاص نیز انجام نوار مغز حتی پس از به خواب رفتن بیمار ادامه می یابد.

آیا انجام نوار مغز برای انسان خطر دارد ؟

این آزمایش، کاملاً ایمن بوده و فقط گاهی در افراد مبتلا به صرع در اثر تحریک مغز ( مثلاً در اثر نور درخشان و چشمک زن و یا تنفسهای عمیق و سریع ) می تواند باعث تشنج شود.

پیچیده ترین عضو بدن انسان

پیچیده ترین عضو بدن انسان

آیا می دانید:
مغز انسان به عنوان پیچیده ترین عضو بدن حدود ۲درصد وزن بد ن را دارا می باشد .
بنابراین یک انسان ۷۵ کیلوگرمی مغزی د رحدود ۱.۵ کیلو گرم دارد .
با وجود آنکه تنها ۲ درصد وزن …

آیا می دانید:

مغز انسان به عنوان پیچیده ترین عضو بدن حدود ۲درصد وزن بد ن را دارا می باشد .

بنابراین یک انسان ۷۵ کیلوگرمی مغزی د رحدود ۱.۵ کیلو گرم دارد .

با وجود آنکه تنها ۲ درصد وزن بدن شامل مغز است اما بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از انرژی را مغز مصرف می کند .

جالب است اگر بدانید نسبت وزن مغز به وزن کل بدن در انسان از همه موجودات زنده بیشتر می باشد.

مشاهدات دانشمندان نشان می دهد که ارتباط خاصی میان میزان توانایی مغز انسان با حجم یا وزن آن ندارد . یک مغز بزرگ بالقوه توانایی آن را دارد که سلولهای بیشتر و ارتباطات بین سلولی بیشتری را پذیرا باشد اما هیچ دلیلی ندارد که یک دانشمند، مغز بزرگتری از یک فرد عادی داشته باشد . همان گونه که مطالعه انجام شده روی مغز ٍآلبرت انیشتین نشان می دهد ابعاد و وزن مغز او کمتر از حد متوسط بوده است.

مغز انسان بسیار نرم می باشد و ماهیت فیزیکی آن چیزی شبیه به کره نرم یا تخم مرغ خام می باشد . خلقت انسان به گونه ای است که جمجمه از این ماده نرم محافظت می کند . اما کوچکترین ضربه ای که به جمجمه وارد شود و آن را خدشه دار کند ممکن است صدمات جبران نا پذ یری به مغز وارد کند . پس مواظب جمجمه خود باشید!

بخش سفید مغز و ارتباط آن با پیری

کارشناسان دریافته اند مقدار زیادی از بخش سفید مغز همراه با فضای بازی که از مایع ستون فقرات (آب نخاع) پر شده است، با بیماری های قلبی و کاهش طول عمر و پیری در ارتباط است.

مطالعات …

کارشناسان دریافته اند مقدار زیادی از بخش سفید مغز همراه با فضای بازی که از مایع ستون فقرات (آب نخاع) پر شده است، با بیماری های قلبی و کاهش طول عمر و پیری در ارتباط است.

مطالعات نشان می دهد کنترل فشار خون نقش مهمی در مقابله با بیماری های قلبی و مرگ زودهنگام ایفا می کنند.

بخش سفید مغز، فیبرهای عصبی است که وظیفه جابه جایی پیغام ها از نورون ها یا سلول های عصبی مغز به تمام نقاط بدن را به عهده دارد.

بخش های وسیع (باز) مغز که از مایعی پر شده است، شکمچه مغز نامیده می شود که با بالا رفتن سن افراد، شکمچه مغز بزرگتر می شود و نورون ها از بین می روند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که بیماری های قلبی و فشار خون منجر به جنون می شود و عفونت های کلیوی نیز یکی از دلایل اصلی ابتلا به حمله قلبی و سکته است و امروزه با آزمایشات گوناگون متوجه شدند که آسیب دیدگی رگ های کوچک در کلیه و مغز در اثر افزایش فشار خون ایجاد می شود. بنابراین عامل اصلی کاهش طول عمر در افراد می تواند بیماری افزایش فشار خون باشد و با یک رژیم غذایی مناسب و کاهش مصرف نمک می‌توان فشار خون را کنترل کرد.

بخش های مغز



بخش های مغز
بخش های مغز

ساده ترین موجودات ممکن سیستم های عصبی پایه ای دارند که از هیچ چیزی به جز مسیرهای رفلکس تشکیل نشده است. برای نمونه، کرم پهن و بی مهرگان، مغز مرکزی ندارند. آنها تجمع آزادی از نورون ها هستند که در مسیرهای رفلکس مستقیم مرتب شده اند.

کرم های پهن شبکه های عصبی یا نورون های مستقلی دارند که با یکدیگر مرتبط هستند که شبکه ای در کل حیوان ایجاد می کنند.

بیشتر بی مهرگان (مانند خرچنگ دریایی) مغزهای نسبتا ساده ای دارند که شامل مجموعه ای از بدنه های سلول عصبی است که گانگلیون نامیده می شوند هستند. هر گانگلیون وظایف حسی و موتوری را در بخشی از آن از طریق مسیرهای رفلکسی کنترل می کند و گانگلیون باهم مرتبط اند تا سیستم عصبی ساده ای را شکل بدهند. همانطور که سیستم های عصبی تکامل یافتند زنجیرهای گانگلیون به شکل مغزهای ساده مرکزی تری تکامل یافتند.

مغز از گانگلیون بی مهرگان تکامل یافت. صرف نظر از حیوان، مغز بخش هایی که در پی می آید را دارد:

  • ساقه مغز که دارای مغز حرام (mesulla) (قسمت طویل شده نخاع بالایی)، پل دماغی (pons) و مغز میانی است (حیوانات پست تر فقط مغز حرام را دارند). ساقه مغز رفلکس ها و وظایف غیرارادی (ضربان قلب، فشار خون)، حرکت عضو و وظایف احشایی (هضم، دفع ادرار) را بر عهده دارند.
  • مخچه اطلاعات را از سیستم دهلیزی یکی سازی می کند که از وضعیت و حرکت و استفاده از این دیتا برای هماهنگ کردن حرکات اعضاست.
  • هیپوتالاموس و غده هیپوفیز مسئول برای وظایف احشایی، دمای بدن و واکنش های رفتاری مانند غذا خوردن، نوشیدن، رابطه جنسی، خشم و رضایت است.
  • مغز پیشین (همچنین قشر مخ یا کورتکس هم گفته می شود) که شامل کورتکس، دستگاه بافت بزرگتر (جسم پینه ای) و بعضی ساختارهای عمیق تر (گانگلیون بازال، آمیگدال و هیپوکامپ) است. آن در تمام اندام های حسی، وظایف موتور آغازی، کنترل روابط و نگه داشتن حافظه و فرآیندهای تفکر (بیان عاطفی و تفکر در حیوانات عالی تر شایع تر است) دخیل اند.

مغز برای غریزه

بخش های مغز

حیوانات پست تر مانند ماهی، دوزیستان، خزندگان و پرندگان تفکر زیادی نمی کنند به جای آن به خودشان با هر چیزی که مربوط به غذا، خوردن، نوشیدن، خوابیدن، تولیدمثل کردن و دفاع از خودشان توجه دارند.

این فرآیندها غریزی هستند. بنابراین مغز آنها به مراکز اصلی که این وظایف را کنترل می کنند تقسیم بندی شده اند.

ما انسان ها این وظایف را همانطور انجام می دهیم و پس همانطور که مغز خزندگان تشکیل شده  مغز ما نیز ساخته است. این بدین معنی است که  قسمت های مشابهی از مغز ما در خزندگان نیز یافت می شود که به نام ساقه مغز و مخچه است.


سه روش برای بهبود قدرت مغز

اگر در گوگل جستجو کنید”بهبود قدرت مغز”انواع و اقسام تکنیک ها، کتاب ها و بازی هایی که برای تقویت قدرت مغز مفید هستند پیدا می کنید که اکثر آن ها شامل فعالیت های فیزیکی، تغذیه مناسب و تمرین های پیچیده ذهنی هستند.  در حالیکه این نکات بسیار ارزشمند هستند اما بعید می دانم بعد از خواندن این مقاله ها بازهم صبح ها یک ساعت بدوید یا رژیم غذاییتان را تغییر بدهید و از فیبر و اسیدهای چرب امگا۳ استفاده کنید. بعضی از مردم حتی وقتی در معرض خطر سکته قلبی قرار می گیرند هم حاضر به انجام این کارها نیستند. برای مردم تنبلی که فقط می خواهند کمی عملکرد مغزشان را بهبود بخشند آیا راه ساده تری هم وجود دارد؟

۱) جای موس پد را عوض کنید!

به همین سادگی! با این کار باعث می شوید از دست دیگرتان استفاده کنید و با این کار ارتباطات عصبی بین دو نیمکره چپ و راست را تحریک خواهید کرد. دانشمندان تأکید می کنند که افرادی که از هر دو دستشان به یک میزان استفاده می کنند ۱۰ درصد بیشتر فیبرهای عصبی در محل اتصال دو نیمکره دارند. سعی کنید هرچه بیشتر و بیشتر از دست غیرغالب استفاده کنید، هرچند بعضی کارها کند خواهد شد. من بیش از یک هفته سعی کردم با دست چپ مسواک بزنم که متوجه جرم دندان هایم شدم. استفاده از موس با دست چپ کاری است که به آسانی امکان پذیر است. در طول دو روز اول احساس خستگی می کنید . البته می توانید هنگام کار با برنامه هایی که نیاز به کلیک های زیادتری دارد از دست غالب استفاده کنید. بعد از این دوره ی انطباق اکنون می توانید کامپیوتر را به راحتی با هر دو دست هدایت کنید.

۲)سعی کنید همه چیز را به یاد بیاورید

گاهی به سختی سعی می کنیم نام یک آهنگ را به خاطر بیاوریم یا نام آشنایی که از کنارمان می گذرد! پیش آمده که به مادرتان تلفن می کنید و شماره تلفن داییتان را می پرسید. سر زبانتان است اما به خاطر نمی آورید! چه می کنید؟ از دوستانتان می پرسید؟ و وقتی می فهمید فریاد می زنید” آها آره خودشه!”

دفعه بعدی که در چنین موقعیتی قرار گرفتید سعی کنید خودتان به یاد آورید! مغز مانند ماهیچه های دیگر بدن تحریک شده و با این تمرین ها قویتر می شود. دیگر از مادرتان نپرسید! حتی مداد  و کاغذ را فراموش کنید. آن ها را به حافظه تان بسپارید. سعی کنید با نگاه به صفحه کلید تلفن، حافظه ای تصویری از شماره ها به ذهنتان بسپارید. تلاشتان را بکنید، بدترین حالت این است که بازهم مجبور شوید از مادرتان بپرسید!

۳)انجام بازی های فکری

برای تقویت تواناییهای مغز لازم نیست در المپیاد ریاضی شرکت کنید. سرگرمی های ساده ای مثل سودوکو یا جداول کلمات متقاطع تأثیر خوبی بر قدرت مغز خواهد داشت. برای این کارها قانون و قاعده ای بگذارید و سعی کنید به فعالیت روزانه تان تبدیل شوند. مثلاً در یک سفر شهری همیشه یک کتابچه جدول به همراه داشته باشید. من خودم عادت کرده ام همیشه قبل از شروع کارم یک دست شطرنج بازی می کنم. حدوداً ۱۵ دقیقه طول می کشد ولی با این کار مطمئن می شوم مغزم در آن روز شروع و حرکت خوبی خواهد داشت.

  • بازرگان

ذهن

مغز

نظرات  (۱)

سلام

وبلاگ زیبایی داری ولی حیف که روی بلاگستو سرعتش پایینه،من رفتم روی بولدفا ساختم خیلی توپه.

اگه تونستی یه سر بزن،امکاناتش در حد یک وبسایته کامله،یه سر بزن بدت نمیاد.تازه تو این دو هفته که وبلاگمو ساختم اومدم صفحه ی اول گوگل

www.boldfa.com

اگه خوشت اومد یه صلواتی واسه ظهور آقا بفرست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پخش زنده حرم